Skocz do zawartości

Witaj na forum skupiającym największą społeczność astronomiczną w Polsce - Astropolis.pl
Zachęcamy do rejstracji, dzięki której uzyskasz dostęp do wszystkich funkcji Astropolis.pl. Po tym, jak założysz swoje konto i zalogujesz się do systemu będziesz mógł zakładać wątki, odpowiadać we wszystkich tematach, oceniać posty innych użytkowników, a także korzystać z rozbudowanego systemu komunikacji między użytkownikami. Jeśli masz już swoje konto, zaloguj się tutaj - w przeciwnym wypadku zarejestruj konto - za darmo - teraz!
Zdjęcie

Jak obliczyć azymut?

- - - - -

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
12 odpowiedzi w tym temacie

#1
mario2005

mario2005

    Astro-Forum.org

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1276 postów
Jak obliczyć azymut na podstawie współrzędnych geograficznych.
0



#2
Michal G.

Michal G.

    Astro-Forum.org

  • Społeczność Astropolis
  • PipPip
  • 190 postów
  • Skąd:Warszawa
Z tego co zrozumialem chodzi Ci o obliczenie azymutu 2. punktow, ktorych znasz współrzędne, tak?
Najlepiej narysowac sobie sfere (Ziemie) zaznaczyc koła wielkie typu rownik, odpowiednie poludniki, znane katy (wspolrzedne) i obliczyc azymut z trygonometri sferycznej.
To tak na szybkiego.
Wzory trygonometri sferycznej mozesz znalezc np. tu Załączony plik  kolokwium_I.pdf   54,45 KB   7186 Ilość pobrań
(to jest kolokwium obecnego pierwszego roku astronomi na Uniwesytecie Warszawskim ;) )
0
114/900 EQ-2
ATM 250/1500 na dobsonie
bino 8x30 i 12x45

troszke moich zdjec

#3
mario2005

mario2005

    Astro-Forum.org

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1276 postów
Tak chodzi mi o określenie jaki azymut będzie miał wzgledem mojego położenia dowolny punkt o znanych współrzednych geograficznych.

No tak trrygonometria sferyczna :blink: .
Może jakiś programik lub bardziej przystępne wzory.
0

#4
Michal G.

Michal G.

    Astro-Forum.org

  • Społeczność Astropolis
  • PipPip
  • 190 postów
  • Skąd:Warszawa

No tak trrygonometria sferyczna :blink: .
Może jakiś programik lub bardziej przystępne wzory.

Jak wroce do domu to narysuje i pokaze - trygonometria nie jest taka zla ;)
w tym wypadku znane sa 3 katy z 6. czyli masz 3 niewiadome a rownan jest 4. W sumie to cala trudnosc polega na odpowiednim pomieszaniu wzorow ;p
kolo 20 narysuje i zobaczysz B)
0
114/900 EQ-2
ATM 250/1500 na dobsonie
bino 8x30 i 12x45

troszke moich zdjec

#5
mario2005

mario2005

    Astro-Forum.org

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1276 postów
Czekam na wykład :Beer: .

Wczoraj ze 2godz szukałem moich starych wykładów z geodezji ale gdzieś je wcięło i zostałem na lodzie.
0

#6
Ironman

Ironman

    Astro-Forum.org

  • Społeczność Astropolis
  • PipPip
  • 166 postów
  • Skąd:Wrocław
Jezeli odleglosci od punktow sa nieznaczne to wystarczy Ci to:

http://img02.picoodl...bbm_e30b956.jpg
troche delty x obcielo, ale skoro miales stycznosc z geodezja to sie domyslisz ;)

jesli odleglosci sa dluzsze to mozna wykorzystac wzory na przeniesienie wspolrzednych, o ile znasz dokladna odleglosc ;)

Użytkownik Ironman edytował ten post 18 styczeń 2007 - 17:28

0
Lornetka DO Silver 10x50

"Róbmy swoje, pewne jest to jedno, że
Róbmy swoje, póki jeszcze ciut się chce" W. Młynarski

bynajmniej to nie to samo co przynajmniej!

#7
mario2005

mario2005

    Astro-Forum.org

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1276 postów
No niestety odległości są większe i nieznane. Można by sie pokusić z wyznaczaniem ich na jakiejś mapie w necie ale nie w tym rzecz.
Znalazłem w necie programik do wyznaczania azymutu (niestety na PDA) .
0

#8
Michal G.

Michal G.

    Astro-Forum.org

  • Społeczność Astropolis
  • PipPip
  • 190 postów
  • Skąd:Warszawa
nasza sytuacja wyglada mniej, wiecej tak:
ziemia.JPG
wezmy trojkat o wierzcholkach w biegunie, oraz w punktach, ktorych azymut mamy policzyc.
Azymut jest katem pomiedzy poludnikiem danego punktu (X1) a kierunkiem na drugi punkt (tu X2), a wiec szukamy kata podpisanego jako C (duze).
katy.JPG
Teraz:
kat a -znamy: 90° - phi
kat c - znamy: 90° - phi
kat B -mozemy policzyc za pomoca dlugosci geograficznych X1 i X2

mamy wiec 6 katow: aAbBcC z czego nie znamy AbC (szukamy C) i mamy 4 rownania trygonometri sferycznej), ergo: zadanie daje sie rozwiazac odpowiednio zaglujac wzorami ;)
Jedziemy:
wezmy wzory:
i) sinC*sinb=sinc*sinB
ii) sina*cosB=sinc*cosb - cosc*sinb*cosA
iii) cosa=cosc*cosb + sinc*sinc*cosA

z i) sinC=(sinB*sinc)/sinb , musimy wiec znalec kat b i gotowe:

z ii) cosA=(cosa - cosc*cosb) / (sinc*sinb)
wkladamy do iii) sina=cosB=sinc*cosb - cosc * sinb* [(cosa - cosc*cosb)/(sinc * sinb)] , w ostatnim czlonie sinb sie skraca

sina*cosB=sinc*cosb - ctgc(cosa - cosc*cosb)
sina*cosB=sinc*cosb - ctgc*cosa + ctgc*cosc*cosb , tu wyciagniemy przed nawias wyraz cosb
sina*cosB=cosb * (sinc - ctgc * cosa + ctgc * cosc)
stad =>
cosb=(sina * cosB) / [sinc + ctgc*(cosc - cosa)]
wstawmy cosb do
sinC= (sinB*sinc)/sinb

i mamy wreszcie: (uwaga, pelne skupienie koncentracji ;p )

sinC=(sinB*sinc)/ {1- [sina*cosB/(sinc + ctgc * (cosc - cosa))]}^1/2
hurra! :helo:

PS: zdaje sobie sprawe, ze w ten sposob zapisane rozwiazanie nie wyglada najpiekniej, jak bedziesz mial problem z rozkodowaniem liniowego zapisu, daj znac, to postaram sie to przepisac do LaTeXa i bedzie pieknie ;)

PS2: uczac sie tego na zajeciach ponad rok temu nie sadzilem, ze kiedys to wykorzystam :rolleyes:
0
114/900 EQ-2
ATM 250/1500 na dobsonie
bino 8x30 i 12x45

troszke moich zdjec

#9
Michal G.

Michal G.

    Astro-Forum.org

  • Społeczność Astropolis
  • PipPip
  • 190 postów
  • Skąd:Warszawa
no i mialem troszke czasu na machniecie takiego oto dokumentu: B)
Załączony plik  azymut.pdf   24,56 KB   5254 Ilość pobrań
:Beer:
0
114/900 EQ-2
ATM 250/1500 na dobsonie
bino 8x30 i 12x45

troszke moich zdjec

#10
mario2005

mario2005

    Astro-Forum.org

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1276 postów
Dzięki serdeczne za poświęcony czas i energię. Jak będę miał jakie problemy z praktycznym wykorzystaniem wzorów to dam znać.

:Beer:
Mariusz
0

#11
Gość_asia_*

Gość_asia_*
  • Gość

no i mialem troszke czasu na machniecie takiego oto dokumentu: B)
Załączony plik  azymut.pdf   24,56 KB   5254 Ilość pobrań
:Beer:


0

#12
Gość_asia_*

Gość_asia_*
  • Gość
Mam pytanko a jak obliczyc azymut bez wspolrzednych, majac na mapie zaznaczone 2 punkty z wysokoscia npm. czy mozna to tylko zmierzyc kontomierzem, chodzi mi o zadanie na poziomie liceum - matura.
0

#13
Robert Bodzoń

Robert Bodzoń

    Astro-Forum.org

  • Astroamator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4275 postów
  • Skąd:Jarosław
Wydaje mi się, że pomiar kątomierzem to najprostsze rozwiązanie.
0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników