Skocz do zawartości

Maxim DL + Canon


philips

Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ już nazbierały sie całe trzy osoby pytające mnie o to jak focić Maximem kontrolującym EOSa wiec nastał czas spisania tutorialu.

Watek ten traktuje jako szkic tutorialu, który, jak admin pozwoli, trafi w oczyszczonej ze zbędnych postów i błędnych informacji do odpowiedniego działu.

Ponieważ temat jest dość szeroki i w zasadzie już opisany dość dokładnie w doskonałym tutorialu Jacka_Pali ( http://www.astronomia.slupsk.pl/MaxImDL_Tutorial/0.aspx ) gdzie dość mocno wyczerpał on temat podstaw filozofii tego programu, wiec moja wersja będzie znacznie bardziej nastawiona na współpracę Maxima z Canonami i ogólnie DSLRami.

Tak wiec już w tym momencie rodzi sie pytanie - opisywać MaximDL'a czy MaxDSLRa....

 

..... jednak MaximDLa uważam...

 

MaximDL mimo, że droższy ( 249$ w stosunku do 459$ ) ma jednak dużo dogodnych opcji. Wogóle MaxDSLR to jest po prostu MaximDL z powyłączanymi niektórymi funkcjami. Nie pamiętam w tej chwili jakie to były dokładnie, ale dla przykladu nie posiada wykresów w przypadku guidingu - co powoduje, że w zasadzie guiding staje sie czymś, czego nie kontrolujemy. Generalnie rzecz ujmując, po przesiadce z MaxDSLRa na MaximDL'a odetchnałem z ulgą.

 

Dobra...żeby nie przedłużać....

 

Chciałbym aby ewentualni przyszli użytkownicy MaximDLa powypisywali tutaj swoję listę zyczeń co wyjaśnić dokładniej, na co zwrócić uwagę i co was nurtuje, lub czego nie rozumiecie z wersji Jacka_Pali - tak by tutorial stał sie pełniejszy i bardziej użyteczny w stosunku do tego co sam jestem w stanie wymyślić ......

 

.....czyli, mówiąc wprost - proszę o pomoc w spisaniu SPISU TREŚCI.

 

Tutaj także będe zamieszczał kolejne "rozdziały" które mozna na bierząco komentować i pytać "o co ci kurna filip chodzi, co ty tu za bzdury wypisujesz"... dzieki czemu pewnie wyłapią sie jakieś merytoryczne błędy ( prośba do innych użytkowników maxima o komentarze )

 

Zaczynamy:

SPIS TREŚCI :

 

1. Kabelkologia - czyli co gdzie wetknąć i jakie kabelki sobie zlutować aby ruszyła maszyna

2. Konfiguracja portów, ustawień, czyli wcisniecie guzika Connect bez wywalania błedów itp...

3. Pierwsza fotka - wciskamy guzik "foć" i to co nam się pokaże

4. Maska Bayera, histogram - czyli jak zrobić, żeby jednak coś zobaczyc na ekranie.

5. Fotka powyżej 30s... ( to będzie b krótki rozdział - kwestia jednego ustawienia )

6. Funkcja Convert RGB - czyli widzimy świat w kolorach ( nawet troche na rózowo )

7. Ustawiamy ostrość - podstawy ....czyli zakładka Focus i Inspect

8. Tworzymy sekwencje focenia - zakładka Sequence

9. Guiding - tu nie mam doświadczeń ŻADNYCH ... help...

10. Robimy Flaty - funkcja LINE PROFILE

11. Organizacja klatek do kalibracji - uzupełnienie opisu Jacka_Pali do wersji z Canonem - czyli edytujemy FITS header'a aby sobie dopisac temperature - czyli budujemy prosty termometr na porcie COM + soft do logów z temperaturami

12. Stackowanie - uzupelnienie opisu Jacka o jeden szczegół ważny przy Canonie czyli kolejność konwersji i stackowania/kalibracji.

14. Ustawianie ostrości za pomocą ROBOFOCUSA - teoria a praktyka - ukłon w stronę MarcinaPC - to się pewnie skończy tutorialem na temat FocusMax'a czyli inna para kaloszy i decyzja o zmianie kamery :huh:

 

Co do obróbki fotek w MaximDL'u, to nie dośc, ze tego nie umiem robić dobrze, to jeszcze na dodatek Jacek_Pala opisał to już doskonale i nie mam nic w tej materii do dodania - każdy sam sobie to obczai jak będzie miał podstawy samego naświetlania klatek.

 

Generalnie robi sie z tego niezła kobyła... :rolleyes:

 

Na dzis to tyle. Jutro może pierwszy szkic pkt 1-2-3 czyli kabelkologii i ustawienia.

Pozdrawiam

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Linki na dobry początek

- porównanie różnych wersji MaximDL MaxDSLR i innych : http://www.cyanogen.com/products/maxim_matrix.htm

- Video tutoriale do MaximDL - http://www.cyanogen.com/products/maxim_tut.htm

- MaximDL FAQ - http://www.cyanogen.com/products/maxim_faq.htm

- Manul MaximDL - http://www.cyanogen.com/help/maximdl/MaxIm-DL.htm

 

1. Kabelkologia - czyli co gdzie wetknąć i jakie kabelki sobie zlutować aby ruszyła maszyna

 

Co potrzeba

Do działania podstawowego zestawu potrzebujemy :

- komputer (może być bez portu COM, ale fajnie jak ma )

- EOSa ( tu będziemy mówić o 350D )

- Kabel USB łączący komputer z EOSem.

- kabel do długich czasów

 

Co do kabla do długich czasów w EOSie

- można sobie taki samemu zlutować i jest to proste jak drut ( sam mam taki i sprawdza sie najlepiej - polecam wersję z optoizolatorami na wypadek gdybyśmy chcieli kiedyś zasilać aparat z 220V za pomocą zasilacza CANON ACK 700 : http://www.twenga.pl/cena-ACK-700-CANON-La...omorki-424343-0 )

Lutujemy wg schematu ze strony http://www.covingtoninnovations.com/dslr/CanonRelease.html

- Kable takie produkuje także Happ Grifin - http://www.hapg.org/astrocables.htm

- Kable takie sprzedaja też w sklepie Diffraction Limited - http://www.cyanogen.com/buy/DSLRcable.htm

 

Kabel taki jest na porcie COM. Niestety nie każdy ma ten port w laptopie dlatego stosujemy przejściówkę COM->USB. Ja stosuje przejściówkę na czipie PROLIFIC i działa narazie doskonale. Przejściówki takie dostaniemy na allegro w cenie około 25zł. Niestety nie wszystkie przejściówki chcą wspópracować z różnymi urzadzeniami, dlatego należy uczulić się na tym czipa.

 

Kabell USB i kabel do długich czasów proponuje połączyć razem - najlepiej taśmą izolacyjną (odradzam pasków elektrycznych - kable dzieki nim wspaniale lubią sie plątać ) - i tak rzadko kiedy stosuje się je oddzielnie - jesli ktoś planuje używać kabla USB do ściagania fotek "z wakacji" to raczej proponowałbym zaopatrzyc sie w oddzielne kable do fotek wakacyjnych i do astro.

Kabel USB ma ograniczenie w długości - podobno do 5m działa to OK...mój ma 3m i nie ma żadnego problemu. Oczywiście fajnie jest mieć dłuzsze ze względu na możliwość odsuniecia sie kompem od focącego sprzętu dzięki czemu nie narażamy sprzętu na drgania od chodzenia ( dla mnie - focacego z tarasu jest to kluczowa sprawa )

Polecam także zaopatrzyć się w kable kolory białego lub szarego - po prostu widać je w ciemnościach ( ja tego nie zrobiłem i żałuje ).

 

Ustawienia aparatu

1. W EOSie wchodzimy do Menu i ustawiamy typ komunikacji z kompem na PC CONNECTION

PC_Connection.jpg

2. Ustawiamy aparat na tryb MANUAL (M)

3. Ustawiamy Auto Power Off na OFF

4. Long Exposure Noise Reduction na OFF

5. Review Time na OFF

 

.... i to tyle jeśli chodzi o sam aparat. Nie ustawiamy żadnego ISO ani innych opcji, wszystkim będziemy sterować z komputera.

 

2. Pierwsza fotka

 

Sterownie aparatem za pomocą EOS Capture

1. Podłączamy narazie tylko kabel USB do komputera i aparatu ( kabel do długich czasów będzie póżniej ), włączamy aparat, patrzymy czy w "Mój Komputer" znajduje się ikonka aparatu. Wyłączamy wszelkiego rodzaju kreatory zciagania fotek itp.

samo_USB.jpg

2. Włączamy program Digial Photo Proffesional ( instalowany z płyty ze sterownikami Canona ) w którym uruchamiamy opcję Tools> Start EOS Capture.

EOS_Capture.gif

3. Jeśli wywala nam jakis błąd to sprawdzamy czy nie mamy przypadkiem włączonego Mirror Lockup.

4. W programie klikamy sobie dowoli aby dośc co gdzie kiedy i jak. Jeśli wszystko działa jak powinno to jest duża szansa, ze w MaximDL też zadziała.

EOS_Capture_2.gif

 

O EOS Capture piszę gdyż czasem aparat z jakiegos powodu nie chce się połączyć z Maxim'em. Wtedy w pierwszej kolejności sprawdzam czy aparat da się kontrolować za pomocą EOS Capture, jeśli sie nie daje to zwykle restartuje komputer i problem znika ( jakaś niezgodność sterowników występuje w moim komputerze czasem, nie wiem od czego to zależy ). Dlatego warto poświęcić chwilę na opanowanie tego softu, tym bardziej, ze to dobry wstęp do obsługi aparatu z Maxim'a.

 

Łączenie aparatu z MaximDL

1. Dalej mając aparat połączony z komputeren tylko za pomocą kabla USB ( ciagle bez tego od długich czasów ) włączamy Maxima.

2. Klikamy na ikonkę "Toogle CCD Control" lub wciskamy Ctrl+W - jest to najważniejszy guzik w Maximie który odpowiada za kontrolę kamery/aparatu.

Toogle_CCD.gif

3. Przechodzimy do zakładki "Setup" gdzie klikamy na guzik "Setup" w części "Main CCD Camera"

4. W nowym okienku podajemy Camera Model -> Canon EOS 2, EOS Model -> 350D/Rebel XT, Shutter Release -> USB/FW Only, Image Mode -> RAW, Bulb Exposure -> 30 and over, Mirror Settle Time -> 1/10s

Setup.gif

5. Klikamy OK i w panelu "Setup" klikamy "Connect", czekamy chwilkę. Jeśli nie wywali żadnego błędu to jesteśmy połączeni z aparatem.

6. Przechodzimy do zakładki "Expose" gdzie ustawiamy Type-> Light, Minutes->0, Seconds->5, Delay->0, ISO ustawimy sobie na ISO800 i wciskamy guzik "Expose"

7. W tym momencie usłyszymy podnoszące sie lustro i obok wyboru ISO zobaczymy pasek postępu oraz poniżej tego tekst "Exposing Light".

NASTWIETLANIE.gif

8. Jak skończy naświetlać pojawi się pasek postępu ściagania fotki po kablu USB z tekstem "Downloading Image". Jak fotka ściagnie się po kablu to czekamy jeszcze chwilę aby Maxim mógł sobie ją przemyśleć i pojawi sie ona nam na ekranie przy jednoczesnym wydawaniu dzwieku "ding".

SCIAGANIE.gif

Drobna uwaga : Ściagnie fotki po kablu USB 1 trwa około 7s, po kablu USB2 około 3s. Natomiast myslenie nad fotką zajmuje na moim PIII 450Mhz około 12s, na Core2 Duo trwa to około 4s. Tak wiec na starym kompie w sumie fotka w pełnej rozdzielczości ściaga się około 15s, na nowym około 7s.

9. Mamy fotkę na ekranie - pierwsze koty za płoty ! Fotka jest teraz zaladowana do tempa Windowsów (chyba) i aby ją zapisać nalezy zrobić File-> Save (Ctrl+s) i zapisujemy do FIT'sa.

 

Prawdopodobnie fotka jest ciemna, w jakąś brzydką kratkę i wogóle ma za duży kontrast - jak sobie z tym radzic będzie w następnym odcinku, po weekendzie.

pozdrawiam

Edytowane przez philips
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekam na odcinek z czasami powyzej 30s - dzisiaj rano nie jest juz tak pieknie. Moj Canon lubi jednak noc :)

 

Update:

Juz dziala. Chyba hub USB 4-portowy bez zasilania sie nie spisal kompletnie przy podlaczeniu nawet 2 urzadzen...

 

Update:

Niestety to przejciowka USB->COLM tak miesza. Potrzebuje odzielnego potru USB a na hubie strasznie sie zachowuje i psuje prace urzadzen

Edytowane przez MarcinPc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy z MaxImem współpracują tylko Canony czy też lustrzanki innych marek. Ja mam Nikona D50 ale MaxIm go nie widzi pomimo, że jest zauważalny przez inny program służący do sterowania aparatem, a mianowicie Camera Control Pro.

 

Nie widzi go czy nie ma na liście obsługiwanych ?

Jeśli nie ma na liście to tak jak u Maxxa wina wersji.

U mnie jest mam

MaxDSLR version 4.10

fdca6bf1f14c0003m.jpg

Edytowane przez jacapa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Update:

Niestety to przejciowka USB->COLM tak miesza. Potrzebuje odzielnego potru USB a na hubie strasznie sie zachowuje i psuje prace urzadzen

 

jeśli posiadasz złącze PCMCIA to możesz zastosować cos takiego:

http://www.biuro24.pl/index.php?det=KONXPWLPT0005

przy pomocy tej karty steruje robofocusem i długimi czasami canona

i nie dochodzi do jakichkolwiek interakcji pomiędzy urządzeniami gdyż celowo testowałem to zwłaszcza pod tym kątem

Edytowane przez Maxx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzi go czy nie ma na liście obsługiwanych ?

Jeśli nie ma na liście to tak jak u Maxxa wina wersji.

U mnie jest mam

MaxDSLR version 4.10

fdca6bf1f14c0003m.jpg

 

Mam zainstalowanego MaxIma DL. W ogóle nie widzi połączenia. Aparat podłączam przez kabel USB. Program Camera Control Pro2 znajduje aparat i można spokojnie go sterować z tego programu. W MaxImie w ogóle nie czynna jest ikonka Toogle CCD Control.

Jacapa czy mógłbyś mi na PW wysłać lub w tym wątku opisać ustawienia swojego aparatu i MaxDSLR, będę wdzięczny.

Pozdrawiam

 

Zainstalowałem MaxDSLR no i niby w ustawieniach jest Nikon ale tylko D70 i 70s, a D50 nie ma :angry:

Edytowane przez wtw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy pisać tu czy na PW.

Z jednej strony rowadniamy Philipsowi bardzo pożyteczny wątek , z drugiej uzupełniamy tutorial o różne niuanse z którymi autor się nie spotkał z oczywistych powodów, a jak się nie spotkał to nie opisze.

Na razie piszmy na PW co by nas Philips nie skrzyczał. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy pisać tu czy na PW.

Z jednej strony rowadniamy Philipsowi bardzo pożyteczny wątek , z drugiej uzupełniamy tutorial o różne niuanse z którymi autor się nie spotkał z oczywistych powodów, a jak się nie spotkał to nie opisze.

Na razie piszmy na PW co by nas Philips nie skrzyczał. :D

 

to jest szkic jak napisal philips. Opis bedzie sie rozwijal w miare plywu czaus a potem sie go przefiltruje i zrobi nowy temat jako male How-To odnosnie tego wszystkiego co zostalo wymienione w spisie tresci.

 

jeśli posiadasz złącze PCMCIA to możesz zastosować cos takiego:

http://www.biuro24.pl/index.php?det=KONXPWLPT0005

przy pomocy tej karty steruje robofocusem i długimi czasami canona

i nie dochodzi do jakichkolwiek interakcji pomiędzy urządzeniami gdyż celowo testowałem to zwłaszcza pod tym kątem

Pieknie, chyba juz w to inwestuje, dzieki !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK... tak na szybko...

1. Dzieki za uwagi

2. DSLRy działają od wersji 4.5 z tego co mi wiadomo - potwierdzam tę informację

3. Jeśli ikonka Toogle CCD Control jest nie aktywan to znaczy, mamy wersję MaximDL tylko do stackowania ... "MaxIm DL - Image Processing Only; no CCD camera or telescope control - 299$ - http://www.cyanogen.com/buy/buy_maxim.htm

- jest przez to odpowiednio tańsza od pełnej wersji MaximDLa.

4. Maax - kiedy dojdziemy do działów Flaty, darki, itp poczujesz zęby MaximDLa w stosunku do DSLRFocusa

5. MaximDL nie zapisuje do CR2, potwierdzam, Maxim z załozenia jest dość profesjonalnym programem wiec korzysta z FITsa - mimo, że jest to pewna "trudność" w przypadku Canonów i z początku sprawia potencjalny problem w użytkowaniu to jednak po pewnym czasie zaczyna sie to doceniać. Poza tym FITS od CR2 w zasadzie niczym się nie różni z wyjątkiem większej ilości informacji ( FITS Header ) to jeszczse możemy sobie go wywołać w IRISie tak samo jak CR2 ( ta sama komenda )

6. Fotki zawsze zciagane sa do komputera i z tego co mi wiadomo to nie ma opcji pozostawiania kopii fotek na karcie aparatu.

 

Wątek ten jest szkicem i ma wlasnie służyć do takich dyskusji. Zachęcam do zadawania pytań... sam mam jeszcze dużo do nauczenia się.

 

Następny odcinek nie wcześniej niż w środę wieczorem.

 

Pozdrawiam.

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda - Maxim to program bardzo profesjonalny. Warto zacząć się przestawiać możliwie szybko, bo w przyszłości i tak będziemy do tego zmuszeni. Prawdziwa potęga Maxiam pojawia się dopiero w bardziej zaawansowanych zastosowaniach. Wrażenie robi kompatybilność i współpraca z różnymi standardami (Focus Max, PinPoint, ACP, skrypty, etc.).

 

Do samego stackowania Maxim jest 'tylko' dobry. Do innych zastosowań jest genialny.

 

Morał z mojego postu jest taki, jak napisałem w drugim zdaniu. Jeżeli nawet we współpracy z aktualnym montażem, czy CCD (np. DSLR) jest irytujacy, to warto się go uczyć i całkowicie przestawić. Ja tak zrobiłem dawno temu i dzisiaj przy zrobotyzowanym obserwatorium działam sobie bezstresowo. Jeżeli teraz miałbym się jeszcze uczyć softu, to bym się chyba załamał z natłoku zadań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

suprajz... :Beer:

 

5. Fotka powyżej 30s...

 

1. W aparacie do gniazda od wężyka wkładamy kabel od długich czasów, kabel od USB nadal pozostaje.

Drugi koniec kabla od długich czasów wtykamy do portu COM w komputerze. Jeśli nie mamy portu COM w kompie to musimy od razu zastosować przejściówkę COM->USB ( o którym była mowa w pierwszym rozdziale ) i docelowo ci co mają port COM pewnie też będą korzystać z takiej przejściówki, ale na dziś proponuje zlikwidować potencjalne źródła "nie-działania" czyli omijamy przejściówkę.

dwa_kable.gif

 

PS.O przejściwókach będzie jeszcze mowa...

 

2. W aparacie zmieniamy w Menu > Custom Functions (C. Fn ) > "07 Mirror Lockup" na "Enable"

mirror_lockup_on.gif

* Uzupełnienie poprzedniego rozdziału :

auto_power.gifnoise_reduction.gifM.gifmirror_lockup.gif

 

3. Włączamy MaximDLa, w okienku Toogle CCD Control-> zakładce Setup, w dziale Main CCD Camer -> Setup ustawiamy wszystko tak samo jak w poprzedniej wersji z wyjątkiem Shutter Release w którym podajemy numer portu COM na którym mamy podłączony kabel od długich czasów oraz przestawiamy "Mirror Settle Time" na 1s ( 2s to jak dla mnie za dużo, szczególnie gdy chcemy ustawić ostrość ).

maxim_dlugie_czasy_setup.gif

 

4. Jak nie wywali błędu to ustawiamy czas naświetlania na 5s i patrzymy czy wszystko jest OK. Jeśli zrobił fotkę to wstawiamy 40s i trzaskamy fotkę... jeśli też sie ściagnie to jesteśmy w domu.

 

* Może sie zdarzyć, że fotka na czasach 5s bądź 40s wykona się - czyli podniesie sie lustro, naświetli i opadnie lustro, ale fotka nie będzie sie chciała ściągnąć - oznacza to, że w coś nie gra z kolejnością podłączania kabli ( czasem tak mam ) i należy wtedy spróbować wyłączyć aparat i włączyć ponownie - jeśli to nie pomoże proponuje restart kompa z włożonymi już kablami USB i COM i z wyłączonym aparatem który włączymy jak Windowsy już powstaną ( ta operacja zawsze skutkuje pozytywnie ).

Jeślli po wciskaniu guzika "Expose" lustro wogóle nie podnosi się tzn, że mamy źle ustawiliśmy port COM lub mamy zwalony kabel do długich czasów.

 

** Szczerze mówiąc teraz aparat już prawie zawsze rusza za pierwszym razem, ale na początku troche z tym walczyłem.

 

*** Od strony technicznej współpraca aparatu z Maximem wyglada tak, że gdy podłączymy aparat do kompa tylko kablem USB to możemy robić fotki tylko do 30s a wyzwalanie migawki odbywa sie za pomocą kabla USB ( a'la software'owo ). Gdy podłączymy kabel USB + długie czasy to mozemy stosować dowolnej długości czasy naświetlania a za wyzwalanie migawki opdowiada już tylko kabel od długich czasów ( a'la hardware'owo ) i przestaje mieć znaczenie czy jest to 5 czy 45s ( dla testu odłączcie kabel od długich czasów i ustawcie 5s - lustro nie podniesie się )

opcji.

 

**** W programie EOS Capture nie możemy robić zdjeć na długich czasach z kablem do długich czasów - wogóle nie ma tam takiej opcji.

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4. Histogram - czyli jak zrobić, żeby jednak coś zobaczyc na ekranie.

 

1. Ustawiamy sobie martwą naturę, najlepiej różno-kolorową.

2. Trzaskamy jej fotkę kitowym obiektywem, w ciągu dnia, na czasie powiedzmy 0.5s ( najlepiej za pomocą kabla do długich czasów aby przyzwyczajać się do niego )

3. Fotka ściągnie się nam na komputer i wyświetli. Robimy jej Ctrl+S aby zachować sobie do testów ( aparat mozemy już wyłaczyć - narazie nie bedzie potrzebny )

 

Aby wam ułatwić zabawę fotka jaką ja używałem do tutoriala jest do ściągnięcia tu (15MB):

- Martwa natura - http://philips.art.pl/astro/Martwa%20natura.fit

 

OK. Ten rozdział jest szczególny... bo Maxim jest szczególny/inny niż zwykle to jest przy fotkach z DSLRów.

Generaluzując, użytkownicy zwykłych aparatów przyzwyczajeni są do tego, ze fotkę można sobie zobaczyć, pokazć "surówkę" itp.... Z Maximem to nie do końca tak jest. Tu nie ma "zwykłego zdjęcia".

Maxim jest programem do astrofotografii, nie do robienia fotek marwtej natury. Dlatego też - i to jest własnie jego zaleta a nie wada - jest on nastawiony na oglądanie tych ciemnych partii fotki gdzie ukryty jest obiekt który fotografujemy. Dlatego też Maxim w zasadzie zawsze pokazuje nam fotkę już "podciągniętą", ze zestreczowanym histogramem.

W pierwszej chwili odruchowo będziemy chcieli zobaczyć jak fotka wygląda "naturalnie", czyli z pełnym zakresem histrogramu ( czyli 0-4095 ADU czyli 12 bitów ) i histrogram będziemy rozciągali - nie ma to jednak sensu. Ale do rzeczy.

 

4. Otwieramy okienko histrogramu (Ctrl+H )

5. W okienku tym mamy dwa suwaki w histrogramie. Lewy dajemy w lewo, prawy w prawo. Pojawi nam sie cyferka zero i 4095 ( lub więcej, to nie ma znaczenia na obraz jak więcej ) a w liście rozwijanej pojawi nam się napis "Manual" ( możemy też z listy rozwijanej wybrać opcję Max Val )

custom.gif

W ten sposób mamy "normalny" obraz fotki jaką zrobilismy - pełny zakres tonalny. Jest to jednak martwa natura więc wszystko jest OK, w przypadku fotek astro zobaczymy tu jednak tylko kilka białych, brzydkich plamek które nawet nie przypominają gwiazdek.

Do zdjęć astro służą trzy ustawienia zakresy histogramu: low, medium i high. Każda kolejna podbija kontrast wyświetlanej fotki. Jak widać na kolejnych screenach kontrast ten wzmacnia się dość mocno.

 

Low :low.gif

Medium: medium.gif

High: high.gif

Jak widać między pełnym histogramem "Manual" a "Low" w przypadku martwej natury nie ma duzej różnicy. Przy Medium i High jest już duża i prawie nic nie widać.

Nie należy tym się w żaden sposób zrażać bo tak ma byc... powtarzam, że jest to program do astrofoto, nie do dziennych fotek. Dlatego też wprowadźmy sobie tu drugi przykład - astro - czyli NGC_7000

 

NGC_7000 - http://philips.art.pl/astro/ameryka%2028.04-002L600.fit

Edytowane przez philips
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku NGC_7000 obraz z "pełnym histogramem" w zasadzie nic nam nie pokazuje :

7000_max.gif

W opcji Low już widac wyraźnie mgławicę:

7000_low.gif

Natomiast w High widać wyraźnie niemal pełny zakres tego co nam się zarejestrowało z mgławcy, włącznie z ciemnymi partiami.

7000_high.gif

 

Tak więc te trzy ustawienia histrogramu, zupełnie nie sprawdzające się w przypadku zdjęc martwej natury idealnie działają w przypadku zdjęć astro.

 

Nie muszę chyba też nikomu udowadniać, że wygoda oglądania fotografowanego obiektu na monitorze w ciągu dosłownie 15s od opuszczenia lustra jest czymś wyjątkowo wygodnym. Dzięki temu można przede wszystkim wykadrować zdjęcie, ocenić panujące warunki, ocenić ostrość ( narazie "na oko" ) itp. Histrogram który na bierząco ocenia fotkę i dobiera odpowiednie parametry "przycinania" ( a robi to perfekcyjnie w moim odczuciu ) pozwala dokładnie określic gdzie znajduje się nasz obiekt i wogóle co tam jest/będzie. Szybkosć dzialania tej podstawowej funkcji jest dość dobra i zupełnie bije na głowę wszelkiego rodzaju inne metody kadrowania/podglądania zdjęcia.

 

* Tak naprawdę to co robi Maxim to nie jest zwykłe przycinanie histogramu jakie zamy z Photoshopa>Levels. Jest to dość skomplikowane połączenie krzywych z Levelsami czyli działa chyba coś na kształt logarytmicznie. Funkcjonuje on na zasadzie procentów ciemnych i jasnych partii fotki.

 

** Można sobie samemu skonfigurować parametry "przycinania" histogramu dla wartości Low, Medium i High. Szczerze mówiąc nie ma tu jednak nic do poprawiania.

screen_update.gif

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.