Skocz do zawartości

Teleskop na balkon...


daniel24

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

od kilku miesięcy mam zamiar kupić coś lepszego do obserwacji, niż mój newtonik 114/500. Tym sprzecikiem obserwuję od ponad roku i w sumie zadowolony jestem z niego jako pierwszego teleskopu. Jednak zdecydowanie to już czas na przesiadkę. Niestety jestem człowiekiem niezdecydowanym, a nie mam doświadczenia z teleskopami, więc nie wiem jak też z wymiarami będzie. A to wazne, bo obserwacje prowadzę z balkonu na 4 piętrze, rzadziej wychodzę na lepszą miejscówkę- trzeba go znieść i jeszcze przejść około 200m. Jakąś wiedzę o optyce mam, ale niestety tylko teoretyczną...

Na początku typowałem krótki refraktorek na AZ3. Potem zacząłem myśleć nad newtonem 6 lub 8", może nawet na dobsonie. Balkon mam całkiem spory (1,7x4,5m) więc by się zmieścił. Jednak trudno by było go znieść z czwartego piętra... a po co utrudniać sobie życie. No i zakup newtona całkowicie odrzuciłem.

Przez chwilę myślałem nawet nad EDKiem, ale najwyżej mógłbym sobie pozwolić na 80mm. Mimo dobrej jakości optyki, to jednak za mała apertura.

MAK raczej odpada ze względu na czas chłodzenia, ale też pole widzenia- po prostu lubie obserwować w niewielkim powiększeniu i szerokim polu.

Dlatego wróciłem z koncepcją refraktorka 120/600 lub 102/500 na AZ3. Pocztałem trochę o tym montażu i się zmartwiłem... mógłbym jeszcze pomyśleć o jakimś tuningu, ale nie wiem. A poza tym czy taki 120/600 to nie za dużo na ten montażyk? Tym bardziej, jeśli zmienie kątówke na 2". To ok 4,5kg. 102/500 jest dużo lżejszy (w sumie ważyłby ok 2,5kg). Dodam, że raczej nie chcę paralaktyka, ze względu na mobilność, ale też myślę, że do wizuala, szczególnie w niewielkich powiększeniach lepszym rozwiązaniem będzie montaż azymutalny.