Skocz do zawartości

Uniwersalny zasilacz


Iluvatar

Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ leży mi w domu stary zasilacz ATX 350W do komputera, toteż postanowiłem go wykorzystać. Mam w planach:

  • wyprowadzić kilka połączeń 12V (zasilanie montażu, grzałek, kamery, którą w bliższej lub dalszej przyszłości (choć mam nadzieję, że w bliższej) w końcu uda się kupić)
  • 1 złącze 7V do zasilania Canona (do tego celu wykorzystam linie 12V i 5V)
  • dodatkowo z linii 5V zrobić aktywny hub USB, jeśli jest to możliwe (nie wiem, czy jest to prawidłowe podejście, ale myślałem o zakupie najtańszego pasywnego, "odcięciu" zasilania między portami wejściowymi a wyjściowym i podłączeniu indywidualnie 5V do każdego wejściowego)
  • chciałem też wykorzystać linie +12V i -12V, żeby uzyskać 24V i obniżyć napięcie do 19V przy pomocy LM138. Problemem jest jednak fakt, że obciążalność linii -12V wynosi 0.8A. Czy po podłączeniu netbooka do tak słabej linii w ogólne mi nie ruszy, będzie się przełączał między siecią a baterią, czy coś jeszcze gorszego? Oryginalny zasilacz daje prąd 2.1A, więc różnica niestety bardzo duża.

Elektroników na naszym forum jest chyba sporo, więc liczę na jakąś drobną pomoc i ewentualne odciągnięcie mnie od któregoś z pomysłów, żebym sobie czegoś nie spalił.

 

Zdravim

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze a propos zasilenia laptopa. Czy opłaca się/jest bezpieczne zrobienie przetwornicy step-up 12V/19V? I ewentualnie na jakim układzie byście polecili ją wykonać.

Całkiem pierwszy pomysł, jaki wpadł mi do głowy, to wykorzystanie dwóch molex'ów, z pierwszego biorę masę i podłączam +12V do masy drugiego wtyku, z którego to biorę +12V i obniżam 24V/19V. Domyślam się, że nie ma to sensu przy zasilaczy z jedną linią 12V, ale czy ma to prawo bytu z zasilaczem z dwiema takimi liniami?

Edytowane przez Iluvatar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak Step-up zamiast robić kup zasilacz samochodowy oszczędzisz czas nerwy i pewnie kasę (ja kupiłem za 79zł). A co do zasilacza to nie musisz aż tak kombinować bo gdzieś kiedyś (elektroda.pl) znalazłem schemat jak i co pozmieniać w zasilaczu żeby napięcia ustawić po swojemu. No i generalnie zasilacz impulsowy, a tym bardziej te najtańsze, nie tolerują wilgoci a co dopiero wody oraz bardzo nie lubią skoków napięcia. Ja to bym zrobił klasycznie czyli trafo najlepiej na zamówienie (allegro czy coś) z takimi napieciami i taką moca jak potrzebujesz. Trafo zawsze lekko się grzeje i nie zaparuje. Suma sumarum trafo, mostek, duże kondziory, parę satbilizator i masz to co potrzebujesz.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak Step-up zamiast robić kup zasilacz samochodowy oszczędzisz czas nerwy i pewnie kasę (ja kupiłem za 79zł). A co do zasilacza to nie musisz aż tak kombinować bo gdzieś kiedyś (elektroda.pl) znalazłem schemat jak i co pozmieniać w zasilaczu żeby napięcia ustawić po swojemu. No i generalnie zasilacz impulsowy, a tym bardziej te najtańsze, nie tolerują wilgoci a co dopiero wody oraz bardzo nie lubią skoków napięcia. Ja to bym zrobił klasycznie czyli trafo najlepiej na zamówienie (allegro czy coś) z takimi napieciami i taką moca jak potrzebujesz. Trafo zawsze lekko się grzeje i nie zaparuje. Suma sumarum trafo, mostek, duże kondziory, parę satbilizator i masz to co potrzebujesz.

 

Popieram przedmówce. Lepiej zrobić zasilanie z trafko, niż kombinować z zasilaczem przetwornicowym. Źle się to może skończyć dla niego samego, jak i podłączonego sprzętu po niekontrolowanym zwarciu w wyniku zawilgocenia. Warunki polowe są zbyt trudne dla takiego zasilacza. Już jeden tak spaliłem, na szczęście nie przy astro sprzęcie, więc wiem, co pisze. Do astro mam taki zasilacz własnej konstrukcji, oparty o trafko, który nie zawodnie działa mi już kilka lat.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupować niczego nie będę, myślałem po prostu nad wykorzystaniem czegoś, co mi leży w domu. Od razu też zaznaczam, że nie miałem zamiaru kłaść go "gołego", tylko zamknąć całość w plastikowej obudowie i wyprowadzić złącza. Z zasilania laptopa się już wyleczyłem, a grzebałem tylko z ciekawości, jak coś takiego można zrobić. Kto wie, może się kiedyś w przyszłości przyda taka wiedza.

W sumie, to najbardziej zależało mi na zasileniu Canona i zrobieniu aktywnego huba USB, a pomysł na wyjścia 12V był przy okazji, bo w końcu mamy tam sporą obciążalność i nie będę musiał targać zawsze 2 akumulatorów.

Sądziłem, że po zamknięciu go w dodatkowej obudowie nie będzie problemów z roszeniem, bo ciepło w środku będzie go utrzymywało powyżej punktu rosy, a wentylatorek, który tam jest, pomoże odprowadzić jego nadmiar. No ale skoro mam sobie coś popalić, to lepiej zrezygnować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze a propos zasilenia laptopa. Czy opłaca się/jest bezpieczne zrobienie przetwornicy step-up 12V/19V? I ewentualnie na jakim układzie byście polecili ją wykonać.

Całkiem pierwszy pomysł, jaki wpadł mi do głowy, to wykorzystanie dwóch molex'ów, z pierwszego biorę masę i podłączam +12V do masy drugiego wtyku, z którego to biorę +12V i obniżam 24V/19V. Domyślam się, że nie ma to sensu przy zasilaczy z jedną linią 12V, ale czy ma to prawo bytu z zasilaczem z dwiema takimi liniami?

 

 

Lepiej kupić gotowy zasilacz do laptopa - przynajmniej jest szansa że nie spalisz laptopa :)

Jakiej marki masz lapka?

Dell produkuje fabrycznie takie zasilacze...sam taki posiadam :) (i pasuje już do mojej 3ciej generacji)

 

A do zasilania telepa polecam zasilacz 205W od Xbox'a - koszt ok 50PLN :)

Lekki prosty - i wydajny :)

U mnei sprawdza sie od roku i w Odernem na zewnątrz -26 i dalej dawał radę (czego nei powiem o skurczonych wtykach zapalniczki) :)

Edytowane przez ax
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem też o tym na elektrodzie i ostatecznie zrezygnowałem z użycia ATX'a. Wszystkie zasilacze mam, chciałem po prostu ograniczyć wszystko do jednego. W chwili obecnej miałem taki plan:

 

schemat.png

 

Zmontować sobie taką kostkę, z której będę zasilał Canona i przerobię pasywnego huba USB na aktywnego, którego podłączę do akumulatora. Co do schematu, to nie daję głowy że jest poprawny, bo rysowałem na szybko. Zielone to masa, czerwone to 12V, niebieskie to 8V, różowe to 5V. Pomarańczowe kółko to kondensator. Będą też między wejściem i masą oraz wyjściem i masą przy 7805. Myślałem, żeby dać tam tantalowe 0.22uF 35V. Linie transmisji z huba USB zostają, nie wiem tylko, jak podłączyć tam masę: z 7805, czy z wyjścia.

Choć ten zasilacz do Xbox'a, muszę przyznać, wygląda bardzo obiecująco i chyba pomyślę nad jego zakupem, bo wygląda dosyć solidnie, ma sporo obciążalność i można by zrezygnować z jednego 7805, bo jak widzę, to ma on 1A na linii 5V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem też o tym na elektrodzie i ostatecznie zrezygnowałem z użycia ATX'a. Wszystkie zasilacze mam, chciałem po prostu ograniczyć wszystko do jednego. W chwili obecnej miałem taki plan:

 

schemat.png

Choć ten zasilacz do Xbox'a, muszę przyznać, wygląda bardzo obiecująco i chyba pomyślę nad jego zakupem, bo wygląda dosyć solidnie, ma sporo obciążalność i można by zrezygnować z jednego 7805, bo jak widzę, to ma on 1A na linii 5V.

 

Ja 5v u siebie nie wykorzystuję ale śmiało można te 5V wykorzystać z tego zasilacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

Zmontować sobie taką kostkę, z której będę zasilał Canona i przerobię pasywnego huba USB na aktywnego, którego podłączę do akumulatora.

(...)

W moim astropudełku http://astropolis.pl/topic/38494-astrohub/ część zasilająca wygląda bardzo podobnie. Sam hub USB kupiłem jako aktywny powystawowy i zasilam go przez oryginalne gniazdko. Używam tylko jednego układu 7805 o zwiększonej obciążalności do 1.5A. Canona standardowo przez 7808, przy nóżkach obu układów zwykłe elektrolity 10uF. Całość zaliczyła już wiele prób polowych i ani razu nie zawiodła zarówno przy zasilaniu z akumulatora jak i z zasilacza 220/12.

Co do masy w hubie - w gniazdach wyjściowych musisz ją mieć połączoną zarówno z masą 7805 jak i z masą z gniazda wejściowego.

Powodzenia :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim astropudełku http://astropolis.pl...38494-astrohub/ część zasilająca wygląda bardzo podobnie. Sam hub USB kupiłem jako aktywny powystawowy i zasilam go przez oryginalne gniazdko. Używam tylko jednego układu 7805 o zwiększonej obciążalności do 1.5A. Canona standardowo przez 7808, przy nóżkach obu układów zwykłe elektrolity 10uF. Całość zaliczyła już wiele prób polowych i ani razu nie zawiodła zarówno przy zasilaniu z akumulatora jak i z zasilacza 220/12.

Co do masy w hubie - w gniazdach wyjściowych musisz ją mieć połączoną zarówno z masą 7805 jak i z masą z gniazda wejściowego.

Powodzenia :)

 

Jolo powiedz mi jakie bezpieczniki zastosowałeś i jak je wpiąłeś w obwód (bliżej baterii czy przed odbiornikiem). Mam jeszcze pytanie. Czy zamiast amperomierza nie byłoby lepiej zastosować voltomierz?

Pozdrawiam

Grześ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dałem na miedzy masę a lm7808 potencjometr miniaturowy precyzyjny i ustawiłem 8,1V bo po jakims czasie mój canon pokazywał słaba bateria, a teraz jest gitara.

 

Całość chcę sobie zrobić na płytce uniwersalnej, więc w razie czego zawsze będzie można łatwo coś poprawić.

 

 

@jolo: jakie bezpieczniki stosujesz: 5A, 10A czy jeszcze większe? Zabezpieczenie na 8V jakieś masz? Myślałem, żeby włożyć tam bezpiecznik 2.5A i równolegle do Canona Zenera 8.2V. Nie wiem tylko, czy przypadkiem Zenerka pierwsza się nie skopci i zabezpieczenie zwyczajnie nie zadziała. W sumie jedyny chyba sens jego stosowania, to gdyby 7808 się coś pokopciło i puścił nagle 12V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jolo powiedz mi jakie bezpieczniki zastosowałeś i jak je wpiąłeś w obwód (bliżej baterii czy przed odbiornikiem). Mam jeszcze pytanie. Czy zamiast amperomierza nie byłoby lepiej zastosować voltomierz?

@jolo: jakie bezpieczniki stosujesz: 5A, 10A czy jeszcze większe? Zabezpieczenie na 8V jakieś masz? Myślałem, żeby włożyć tam bezpiecznik 2.5A i równolegle do Canona Zenera 8.2V. Nie wiem tylko, czy przypadkiem Zenerka pierwsza się nie skopci i zabezpieczenie zwyczajnie nie zadziała. W sumie jedyny chyba sens jego stosowania, to gdyby 7808 się coś pokopciło i puścił nagle 12V.

Hub ma trzy wyjścia zasilające 12V - dwa z nich mają bezpieczniki 2.5A, jedno 5A, bezpieczniki wpięte są za amperomierzem. Do jednego z nich wewnętrznie podpięte są też stabilizatory 8 i 5V, za stabilizatorami nie mam bezpieczników. Założenie jest takie, że jedno 12V zasila kamerę/aparat + hub, drugie montaż a trzecie jakieś dodatkowe rzeczy typu grzałki czy przetwornicę do laptopa (wtedy trzeba będzie wymieć 5A na jakiś większy).

@Grześ - możesz zastosować woltomierz też, jeśli chcesz mierzyć jakieś konkretne napięcie. Może to mieć sens np do mierzenia aktualnego napięcia akumulatora zasilającego całość. Ja zdecydowałem się na amperomierz - mogę w trakcie pracy na bieżąco obserwować pobór prądu i ocenić ile czasu mi pociągnie akumulator. Pobór prądu może też być wyznacznikiem tego, czy wszystko jest ok.

PS - co do diody zenera to na dwoje babka wróżyła, nikt Ci nie zagwarantuje co się pierwsze spali :( Możesz zastosować jakiś rozwiązanie bezpiecznika elektronicznego http://ep.com.pl/files/6988.pdf, ale myślę że lepiej kupić po prostu układy 7808 i 7805 jakiejś poważnej firmy (np. Fairchild albo National Semiconductor) a nie no-name i będzie dobrze.

Edytowane przez jolo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

możesz zastosować woltomierz też, jeśli chcesz mierzyć jakieś konkretne napięcie. Może to mieć sens np do mierzenia aktualnego napięcia akumulatora zasilającego całość.

 

Właśnie o tym myślałem. Mierzę napięcie na aku żeby go za głęboko nie rozładować. Powiedz mi jolo czym się kierować przy wyborze wielkości zabezpieczenia. Szacuję że na napędy będę potrzebował prąd ok 1,5 A 6V, osobno na grzałkę (jakieś 8-10 W, 12V) jeszcze nie liczyłem i laptop. Wszytko to na osobnych obwodach. Mysłałem o bezpiecznikach 2,5 A na każdą linię zakładając, że natężenie nie przekroczy 2A.

 

Grześ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie o tym myślałem. Mierzę napięcie na aku żeby go za głęboko nie rozładować. Powiedz mi jolo czym się kierować przy wyborze wielkości zabezpieczenia. Szacuję że na napędy będę potrzebował prąd ok 1,5 A 6V, osobno na grzałkę (jakieś 8-10 W, 12V) jeszcze nie liczyłem i laptop. Wszytko to na osobnych obwodach. Mysłałem o bezpiecznikach 2,5 A na każdą linię zakładając, że natężenie nie przekroczy 2A.

Grzałka wychodzi 12/10 = ~ 0.8A, zasilacz do laptopa zależy jakiej mocy, najczęściej około 40W, więc 40/12 = ~3.8A. Weź bezpiecznik pierwszy w szeregu o większym natężeniu i będzie dobrze. Prawda jest taka, że bezpieczniki topikowe nie zabezpieczą Ci elektroniki w przypadku jakiś skoków napięcia - są na to za wolne (nawet te szybkie czy ultra szybkie). Ich zadanie polega raczej (w naszym przypadku) na zabezpieczeniu całości przed przypadkowymi zwarciami, które mogłyby spowodować niekontrolowane straty. A tak wiemy co się spali pierwsze :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A do zasilania telepa polecam zasilacz 205W od Xbox'a - koszt ok 50PLN :)

 

Jeszcze tak a propos tego zasilacza. Jest tam dosyć nietypowa wtyczka. Dokupiłeś gdzieś specjalne gniazdo do niej, czy zwyczajnie ją odciąłeś? Przy okazji znalazłem taki schemat wyprowadzeń:

http://imageshack.us...aczxbox360.gif/

Czy wszystkie 3 kable od 12V wpiąć w jedną linię na płytce, czy lepiej to jakoś podzielić?

 

I w sumie jeszcze jedno. Zna ktoś jakiś dobry i tani sklep z elektroniką? Od pewnego czasu zamawiam w Cyfronice, ale może jest coś jeszcze tańszego.

Edytowane przez Iluvatar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze tak a propos tego zasilacza. Jest tam dosyć nietypowa wtyczka. Dokupiłeś gdzieś specjalne gniazdo do niej, czy zwyczajnie ją odciąłeś? Przy okazji znalazłem taki schemat wyprowadzeń:

http://imageshack.us...aczxbox360.gif/

Czy wszystkie 3 kable od 12V wpiąć w jedną linię na płytce, czy lepiej to jakoś podzielić?

 

wtyczkę lepiej rozkręcić

ja kable żółte i czarne połączyłem w jedną linię

aa i trzeba zewrzeć czerwony z niebieskim, żeby zasilacz ruszył, zresztą w ten sposób można zrobić wyłącznik zasilacza

sam zasilacz jest bardzo niezły i też polecam

na Volumenie można go nabyć za niecałe 40 zet

Edytowane przez sumas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze tak a propos tego zasilacza. Jest tam dosyć nietypowa wtyczka. Dokupiłeś gdzieś specjalne gniazdo do niej, czy zwyczajnie ją odciąłeś? Przy okazji znalazłem taki schemat wyprowadzeń:

http://imageshack.us...aczxbox360.gif/

Czy wszystkie 3 kable od 12V wpiąć w jedną linię na płytce, czy lepiej to jakoś podzielić?

 

Postaram Ci odpowiedzieć jutro, zrobie kilka fotek coś opiszę :)

 

 

I w sumie jeszcze jedno. Zna ktoś jakiś dobry i tani sklep z elektroniką? Od pewnego czasu zamawiam w Cyfronice, ale może jest coś jeszcze tańszego.

 

Ja robei zakupy i w cyfronice (jak jestem czasem na Ruczaju) oraz tez w monster.krakow.pl jest tez tani.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze zwarciem czerwonego i niebieskiego będę musiał pomyśleć, bo chce wykorzystać linie 5V, która siedzi na czerwonym właśnie. Myślę, żeby wrzucić niebieską razem z masą na masę USB. Chyba, że siedzi tam jakieś inne napięcie.

 

 

Ja z lenistwa zrobiłem coś innego :szczerbaty: :szczerbaty: ale to jutro ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie dajcie sobie spokój z 78xx nic niewarty układ i na dodatek jak spłonie a zdarza mu się to nad wyraz często na wyjściu z układu pojawia się napięcie wejściowe. Czyli robimy układ, do którego podłączamy na przykład akumulator 12V i podłączamy do niego nasz zasilacz i mamy ustawione napięcia 7,2V Canon i 5V na naszego huba USB. Ulega uszkodzeniu nasz układ na wyjść mamy zamiast 7,2 V (Canon) mamy 12V nasz Canon nie przeżyje tego. Nasz aktywny hub USB również spłonie i wszystko, co jest do niego podpięte razem z komputerem. Drugą rzeczą bardzo ważną jest to, że maksymalny prąd to 1,5 A w zależności od wersji układu. Przy tym prądzie ten układ potrzebuje sporego radiatora.

 

Zaproponuje inne rozwiązanie tego problem. Zastosujcie bardziej skomplikowany układ, czyli:

 

 

LM-338T 5A/1,2V-32V

Tu macie PDF do tego układu

 

 

Z układu można pobrać bez wysiłku i specjalnego nagrzewania 5A.

 

 

 

 

Dołączam do posta schemat i gotową płytkę do wykonania metodą termiczną.

 

Uwaga niestety wadą tego rozwiązania jest to, że na obudowie układów jest napięcie wyjściowe i jak chcemy zamontować wszystko na jednym radiatorze trzeba pamiętać o odizolowaniu tych układów pod radiatora.

 

 

Jest to łatwe do zrobienia wystarczy zastosować takie rozwiązanie jak w linku Podkładki i tuleje izolujące oczywiście dla poprawienia przewodności cieplnej zastosujcie pastę termo przewodzącą. pasta

 

W razie pytań jak to działa zapytajcie Janusza Wilanda

schemat.pdf

płytka.pdf

Edytowane przez Tomasz Wężyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie dajcie sobie spokój z 78xx nic niewarty układ i na dodatek jak spłonie a zdarza mu się to nad wyraz często na wyjściu z układu pojawia się napięcie wejściowe.

"Płonące" układy to zazwyczaj no name klony, które można kupić za 50gr i nie mają nic wspólnego ze specyfikacją podaną przez producenta. Stabilizatory 78xx mają normalne zabezpieczenia termiczne i prądowe i nigdy nie zdarzyło mi się żadnego spalić.

 

(...)Z układu można pobrać bez wysiłku i specjalnego nagrzewania 5A.(...)

Nagrzewać się będzie dokładnie tak samo jak układy LM78xx bo to wszystko stabilizatory szeregowe :) a dodatkowo wymaga większej ilości elementów do aplikacji oraz odizolowania układu od radiatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.