Skocz do zawartości

Obróbka zdjęć szybkich komet


Gość wessel

Rekomendowane odpowiedzi

Poniżej krótki tutorial obróbki zdjęć komety wykonanych kamerą monochromatyczną. Komety na tyle szybkiej, że ujęcie 300 sekund powoduje widoczne rozmycie obrazu.

Opis poświęcony jest tylko specyficznym dla tego typu zdjęć. Nie omawia podstawowych czynności takich jak kalibracja, stack czy składanie RGB i RGB z luminancją.

 

Mamy więc 6 ujęć po 300 sekund luminancji i po 5 ujęć po 120 sekund każdego ze składników RGB.

 

1.Wykonujemy kalibrację, alignację NA GWIAZDY i stackowanie luminancji i każdego z kolorów RGB.

 

2.Składamy RGB dla gwiazd i wykonujemy normalną obróbkę- histogram, krzywe i ew. odszumianie.

 

3.Składamy luminację dla gwiazd i wykonujemy normalną obróbkę- histogram, krzywe i ew. odszumianie.

 

4.Otrzymujemy dwa półprodukty –

- kolor dla gwiazd z rozjechanym kolorem w obszarze komety

 

Stars color.jpg

 

 

- luminancję dla gwiazd z rozjechaną i kiepską w sensie kontrastu luminancją komety

 

Luma.jpg

 

 

5. Wykorzystując ręczną lub automatyczną alignację NA KOMETĘ ( np. modułem Comet Alignment PixCore) a następnie stack dla poszczególnych kolorów OBRAZU KOMETY bez zwracania uwagi na resztę. Jeśli składamy funkcją MEDIAN to przesunięte w czasie alignacji w procesie stackowania gwiazdy znikną.

 

Otrzymujemy np. coś takiego jako kolor komety:

 

Comet color.jpg

 

 

6. I teraz zaczynamy najważniejszy etap. Ja to robię Photoshopem CS-5 Extended, ale myślę że można to zrobić innymi narzędziami.

- Układamy warstwy w następujący sposób:

 

Najniżej jest kolor gwiazd z atrybutem „Background”

 

1.jpg

 

Powyżej luminancja gwiazd z atrybutem „Luminosity”

 

2.jpg

 

Następnie luminancja komety z atrybutem „Lighten” i podpięciem do warstwy luminancji gwiazd.

 

3.jpg

 

Dodatkowo warstwa ta ma maskę „Hide All” z odkrytym wyłącznie obrazkiem komety.

 

4.jpg

 

Najwyżej jest kolor naszej komety z atrybutem „ Color” . Ta warstwa też ma maskę „Hide All” z odkrytym obszarem komety.

Taki układ umożliwia precyzyjną regulację nasycenia, poziomu, poziomu czerni i innych parametrów poszczególnych kawałków naszego zdjęcia.

Pozwala też na ręczną, precyzyjną alignację luminacji komety i koloru komety.

 

W końcu wykonujemy Layer > Flatten image :)

 

Po końcowej kosmetyce ( crop brudów po skladaniu, usunięcie pozostałych hotpixeli) mamy gotowe zdjęcie.

 

Kometa C/011 L4 Pannstarrs 15.04.2013

Setup: Veloce RH200, STL 11000, EM-200. Zdjęcie wykonane całości pod pięknym niebem Warszawy :)

15.04.2013 godz. 22.00.

Pannstars.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mała errata, bo nie mam możliwości edycji : w pierwszym zdaniu zamiast "monochromatycznej" powinno być " monochromatyczną".. W trzecim brakuje słowa " czynności" ( specyficznych dla itd).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratuluję kolejnego Bardzo Rzeczowego tutorialu, który niewątpliwie przyda się i przyszłym i zaawansowanym astro-fotografom :icon_biggrin:

Pozwoliłem go sobie zapisać w PDF - uwzględniona errata :icon_biggrin:

Tutorial obróbki zdjęć komety wykonanych kamerą monochromatyczą.pdf

Edytowane przez Jacekerbel
  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 8 miesięcy temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.