Skocz do zawartości

Jak wygląda surowa klatka Ha?


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

Mam mały zgryz bo przy okazji naświetlania ostatnio NGC6914 chciałem też wypalić trochę materiału w Ha. Ale tak wygląda moja pojedyncza klatka Ha 10min -20C:

2013-09-09_204120.jpg

Po prawej "materiał", po lewej dla porównania dark 10min -20C. Oba obrazki wyciągnięte na te same poziomy. Po złożeniu 24 takich klatek Ha dalej tam nic nie widać prawie... Czy to rzeczywiście tak powinno wyglądać? Jakiś makabryczny sum wychodzi na tym Ha... :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powodem było za niskie napięcie zasilania kamerki. Po przegrzebaniu internetu i wykonaniu kilku eksperymentów okazuje się że Atik 383L (prawdopodobnie dotyczy egzemplarzy wyprodukowanych przed rokiem 2012) trochę słabo sobie radzi z niskim napięciem zasilania. Wg inżynierów Atika model 383 może bez problemu pracować przy napięciu do 13.8V. Przy 12.5V szum i zawartość hot pikseli zaczyna rosnąć, poniżej 12V jest już dość znaczna, a poniżej 11.5V dominuje w obrazie. Dlatego zasilanie tego modelu typowym zasilaczem 12V o tolerancji 5% może mieć opłakane skutki i tak było w moim przypadku. Tolerancja 5% przełożyła się na napięcie na wyjściu zasilacza 11.6V zamiast obiecanych 12V co dało pokazany efekt. Po zastosowaniu zasilania 13.5V ciemne klatki wyglądają o niebo lepiej - choć wciąż nie tak jedwabiście jak z Atika 314L :)

 

PS - zakłócenia z zasilacza impulsowego nie są raczej przyczyną takiego zaszumienia - przy zasilaniu kamerki bezpośrednio z akumulatora napięciem 11.9V szum również występował, a z pewnością akumulator nie generował żadnych zakłóceń. Oczywiście dotyczy to modelu zasilacza używanego przeze mnie - na pewno są lepsze i gorsze.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja na razie robiłem testy na impulsowym i na akumulatorze - nie zauważyłem różnicy pomiędzy akumulatorem i zasilaczem przy tym samym napięciu.

Poniżej przykładowe master darki dla 900s przy -20C wyciągnięte do zakresu 100-300. Po lewej przy zasilaniu kamerki ok. 11.7V, po prawej przy 13.5V:

2013-09-15_211654.jpg

 

Co jest też dziwne to fakt że średni poziom klatek bias zmienia się wraz z napięciem zasilania - dla 11.7V wynosi około 300, dla 13.5V wynosi ponad 320ADU. Nie wpływa to w żaden sposób na późniejszą obróbkę ale świadczy o jakiś dość niecodziennych rozwiązaniach w 383 :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kamerach bez tzw framebuffera (pamięci wewnątrz kamery) wszystko może mieć wpływ na jakość kosmetyczną klatki.

Swoją drogą, ja Atika 383 używałem na różnych zasilaczach (zawsze chińskie gówno) i nie spotkałem się z takim problemem. Podejrzewam więc, że dochodzi jeszcze kwestia samego prądu na USB (czyli wpływ laptopa/komputer).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja na razie robiłem testy na impulsowym i na akumulatorze - nie zauważyłem różnicy pomiędzy akumulatorem i zasilaczem przy tym samym napięciu.

Poniżej przykładowe master darki dla 900s przy -20C wyciągnięte do zakresu 100-300. Po lewej przy zasilaniu kamerki ok. 11.7V, po prawej przy 13.5V:

attachicon.gif2013-09-15_211654.jpg

 

Co jest też dziwne to fakt że średni poziom klatek bias zmienia się wraz z napięciem zasilania - dla 11.7V wynosi około 300, dla 13.5V wynosi ponad 320ADU. Nie wpływa to w żaden sposób na późniejszą obróbkę ale świadczy o jakiś dość niecodziennych rozwiązaniach w 383 :)

Bardzo ciekawe spostrzeżenie :sleepy: . Mam wielką prośbę, czy mógłbyś zrobić takie same zdjęcia dla czasu 10 min -20st? Chciałbym zobaczyć, czy u mnie też jest ten problem, a kamera się aktualnie serwisuje i nie mam darków 15 min. W sumie te moje 10 min są dość podobne do tego z 11,7V, czyli nie jest dobrze. Ale nie mogę tego dokładnie porównać, bo u mnie darki mają jakby inny offset (zaczynają się w innym miejscu) i dla zakresu 100-300 praktycznie jeszcze nie ma sygnału. Ja używam zasilacza impulsowego 5A o tolerancji 3%. Bez obciążenia jest dokładnie 12,04V, z obciążeniem nie mogę teraz zmierzyć. Kupienie zasilacza 13,5V chyba nie będzie proste? Skąd masz swój?

 

Po przegrzebaniu internetu i wykonaniu kilku eksperymentów okazuje się że Atik 383L (prawdopodobnie dotyczy egzemplarzy wyprodukowanych przed rokiem 2012) trochę słabo sobie radzi z niskim napięciem zasilania. Wg inżynierów Atika model 383 może bez problemu pracować przy napięciu do 13.8V. Przy 12.5V szum i zawartość hot pikseli zaczyna rosnąć, poniżej 12V jest już dość znaczna, a poniżej 11.5V dominuje w obrazie.

Czy to oznacza, że po 2012 roku coś poprawili w konstrukcji? Czy jeśli kamerę kupowałem miesiąc temu, to mogę się spodziewać, że była wyprodukowana po 2012? Ciekawe, że w instrukcji podają napięcie 12V, przy którym jak piszesz kamera działa nie najlepiej :icon_confused: . Gdzie znalazłeś info o tych napięciach? Nie chciałbym spalić kamery :icon_smile: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawe spostrzeżenie :sleepy: . Mam wielką prośbę, czy mógłbyś zrobić takie same zdjęcia dla czasu 10 min -20st? Chciałbym zobaczyć, czy u mnie też jest ten problem, a kamera się aktualnie serwisuje i nie mam darków 15 min. W sumie te moje 10 min są dość podobne do tego z 11,7V, czyli nie jest dobrze. Ale nie mogę tego dokładnie porównać, bo u mnie darki mają jakby inny offset (zaczynają się w innym miejscu) i dla zakresu 100-300 praktycznie jeszcze nie ma sygnału. Ja używam zasilacza impulsowego 5A o tolerancji 3%. Bez obciążenia jest dokładnie 12,04V, z obciążeniem nie mogę teraz zmierzyć. Kupienie zasilacza 13,5V chyba nie będzie proste? Skąd masz swój?

U mnie też zaczynają się około 300ADU - wcześniej pokazałem masterdarka zestackowanego z 10 pojedynczych i tam jest to przesunięte. Tutaj dla czasu 10min i -20C. U góry masterdark, u dołu pojedynczy przykładowy. Po lewej 11.7V, po prawej 13.5V, stretch ustawiony na Low:

2013-09-16_083509.jpg

 

Co do zasilania to do eksperymentów używam takiego konwertera http://allegro.pl/modul-dc-dc-step-up-150w-car-laptop-itp-i3538249117.html w którym mogę ustawić dowolne napięcie i można go również zasilać z akumulatora w polu. Z tego co wiem niektóre uniwersalne zasilacze do laptopów umożliwiają też ustawienie 13.5V. A oprócz tego jest dość sporo zasilaczy laboratoryjnych, warsztatowych i do CB o napięciu 13.6 albo 13.8V (np taki jak pokazał Bogdan w tym wątku). Również w sklepach modelarskich. Zasilacz musi być stabilizowany i dostarczać odpowiedniego prądu.

 

Czy to oznacza, że po 2012 roku coś poprawili w konstrukcji? Czy jeśli kamerę kupowałem miesiąc temu, to mogę się spodziewać, że była wyprodukowana po 2012? Ciekawe, że w instrukcji podają napięcie 12V, przy którym jak piszesz kamera działa nie najlepiej :icon_confused: . Gdzie znalazłeś info o tych napięciach? Nie chciałbym spalić kamery :icon_smile: .

Sytuacja jest opisana np w http://www.atik-cameras.com/forum/index.php?topic=126.0 , http://stargazerslounge.com/topic/154063-powering-a-atik-383l-and-keeping-noise-away/ , http://www.progressiveastroimaging.com/viewtopic.php?p=61277&sid=9435a00a6e202e8de89e98be635626f8 czy http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Number/5332810 . Na forum Atika jeden z pracowników firmy napisał o tym że 383 działa do 13.8V, co z resztą ma sens, skoro dołączają do niej adapter do gniazda zapalniczki, a w instalacji samochodowej napięcie może się wahać od poniżej 12 do ponad 14V. Co do poprawienia konstrukcji to użytkownicy sami na forach wyciągnęli taki wniosek na podstawie swoich obserwacji, ale nikt tego nie potwierdził. Już sporo osób zasila 383 takim napięciem więc raczej nic się nie stanie z tego powodu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zdjęcia. No cóż, chyba u mnie to wygląda podobnie do tego lewego niestety... Wrzucam mojego darka (pojedynczy):

dark.jpg

Stretch też na Low, a dokładne wartości widoczne na zdjęciu. Możliwe (a raczej pewne), że u Ciebie Low jest trochę inny, niż u mnie. Więc, czy mógłbyś jeszcze wrzucić pojedynczego darka przy niskim napięciu z takim samym stretch, jak u mnie? Będę bardzo wdzięczny :icon_wink: .

Dodatkowo zauważyłem, że na lewej krawędzi mojego darka jest takie lekkie pojaśnienie, co widać na tym darku. U Ciebie tego nie ma, czy to jest normalne? To taki jakby minimalny ampglow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wygląda u mnie dark przy 11.7V, 10min, -20C:

2013-09-18_211829.jpg

 

Tak na pierwszy rzut oka wydaje mi się że u Ciebie jest chyba jeszcze więcej hot pikseli, co może wskazywać na trochę większy nawet spadek napięcia - może winne są złączki/wtyczki, albo masz dość cienki i długi kabel łączący kamerkę z zasilaczem?

U mnie też mam na dole po lewej i po prawej taki glow, ma on niski poziom i po kalibracji znika. Po prawej stronie jest nieco słabszy.

Tutaj w wątku http://astropolis.pl/topic/42354-zasilanie-atika-383l/ podsumowałem moje boje z zasilaniem Atika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

No więc nareszcie dokonałem testów również u siebie. Poniżej 2 darki 600s -15st - lewy ok 12V (może trochę mniej) prawy 13,5V.

Bez tytułu.jpg

Efekt podobny, jak u Ciebie - znaczny spadek ilości hotpikseli. Również poziom zdjęcia się lekko podniósł, ale nie robiłem biasów, więc nie wiem o ile dokładnie (histogram przesunął się ciut na prawo). Wszystko by było super, gdyby nie jeden szczegół :icon_sad: . Przy podnoszeniu napięcia pojawił się taki biały pasek na górnej krawędzi zdjęcia o grubości jednego piksela. Jest on jaśniejszy o ok 160 ADU od reszty. Pasek jaśnieje proporcjonalnie do napięcia (przy 12V go nie widać). Z czego to się bierze? W sumie to nie powinno przeszkadzać w foceniu, ale mnie denerwuje. Czy np PinPoint to zignoruje?

 

Przy okazji słychać, że wentylator trochę przyśpieszył :) Czy można się spodziewać, że również peltier zyskał na wydajności?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli kolejne potwierdzenie :)
Co do paska to nie zauważyłem u siebie takiego. Na pewno nie będzie żadnego problemu z jego usunięciem, a nawet jak stracisz jeden wiersz ze zdjęcia też nie będzie tragedii raczej.
Co do peltiera to puszczając moją kamerkę na 12 i 13.6V do utrzymania tej samej różnicy temperatury między matrycą i otoczeniem ogniwo pracowało z tą samą mocą, więc chyba raczej nici z tego. Podejrzewam że Atik się tu jakoś zabezpieczył, bo np w instrukcji do QHY9 piszą żeby przy zasilaniu napięciem wyższym niż 12V nie puszczać chłodzenia na 100% bo skraca to życie peltiera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.