Skocz do zawartości

Przeróbka zasilacza 12V na 13,8 do Atika 383L+


MateuszW

Rekomendowane odpowiedzi

Pewnie już wszyscy posiadacze Atika 383L+ wiedzą, że ta kamera ma problemy przy napięciu zasilania w okolicach 12V (http://astropolis.pl/topic/42354-zasilanie-atika-383l/). Z tego powodu długo głowiłem się, jakby tu zrobić 13,8V. Nie za bardzo przekonała mnie idea dodatkowej przetwornicy, a sensownego zasilacza nie znalazłem. Postanowiłem więc rozglądnąć się w tym, co mam :) Do setupu używam dwóch zasilaczy 12V 5A, takich: http://www.tme.eu/pl/details/gs60a12-p1j/zasilacze-dogniazdkowe/mean-well/#. Jeden do kamery, drugi do reszty. Swoją drogą w pełni je polecam, są rewelacyjne. Tak więc rozkręciłem zasilacz i podumałem, co tam w środku siedzi. Na podstawie dokumentacji przetwornicy, która jest w środku (taki mały układ od spodu) udało się zlokalizować miejsce, gdzie dokonuje ona pomiaru napięcia. Jest to zwykły dzielnik napięcia na bazie dwóch rezystorów. Jaki z tego wniosek? Wystarczy wymienić jeden z tych rezystorów i uzyska się dowolne napięcie na wyjściu :) Tak więc wylutowałem rezystor 4,22k i zamieniłem go na 3,4k. Co się stało? Na wyjściu pojawiło się dokładnie 13,76V :yahoo:. Do modyfikacji podsunęło mnie też to, że identyczne zasilacze robią na różne napięcia np 15V. Prawdopodobnie różnią się one tylko tym rezystorem.

 

Tak więc przedstawię w punktach, jak dokładnie zmodyfikować (podkręcić, to chyba właściwe słowo :) ) zasilacz http://www.tme.eu/pl/details/gs60a12-p1j/zasilacze-dogniazdkowe/mean-well/# na 13,8V. Jest to banalnie proste i polecam takie rozwiązanie każdemu posiadaczowi tego Atika. Koszt modyfikacji to ok 0,02 zł :P.

1) kupujemy zasilacz i rezystor 3,4k (najlepiej 1%)

2) wyciągamy 2 gumowe zatyczki na śruby od dołu zasilacza i wykręcamy śruby

3) otwieramy zasilacz (są 4 zatrzaski) i zdejmujemy obie części obudowy

4) wylutowujemy stary i wlutowujemy nowy rezystor od spodu płytki w miejscu wskazanym strzałką:

DSC_1481.jpg

5) zamykamy zasilacz i skręcamy

 

Zmierzyłem też napięcie bezpośrednio na wtyczce przy kamerze po modyfikacji. Miało ona wartość 13,66V (kamera bezczynna) do 13,17V (włączone chłodzenia na 100%). Wynika z tego, że moje kable są kiepskie, bo na zasilaczu cały czas było 13,76V :)

Zrobiłem testy i wyszło to samo, co jak testowałem jakiś czas temu, czyli wyraźny spadek hotpikseli. To w porównaniu do starych darków z zasilaczem 12V (nie wiem niestety, ile było bezpośrednio na kamerze). Zrobiłem też nowego darka na 12V dla porównania, ale przez drugi zasilacz, bo przed modyfikacją pierwszego nie pomyślałem o tym. Napięcie na wtyczce było 11,7V. I zdziwiłem się, bo zdjęcie było tylko minimalnie gorsze, niż to z 13,17V. Nie wiem skąd to się wzięło, może tu miałem na kablu mniejszy spadek napięcia?

  • Lubię 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.