Skocz do zawartości

Kontroler grzałek Arduino by Jolo


Gość wessel

Rekomendowane odpowiedzi

Przecież schemacik sterowania jest na poczatku tego tematu :D

Napięcie będzie zawsze - mierzone zwykłym miernikiem - równe napięciu zasilania. Jak słusznie zauważył Ilu sterowanie mocą grzałek w tym wypadku to sterowanie szerokością impulsu ( wypełnieniem ),

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Moja wina, wiedziałem że kiedyś się zemści... ten tranzystor STP tylko poglądowo tam jest dany, bo taki był w bibliotece pod ręką. Tam powinien być dowolny tranzystor o niewielkim napięciu Vgs (poniżej 5V). Dla BUZ10 niestety okolice 5V wypadają na załamaniu krzywej, lepszy będzie BUZ11, albo popularny IRFZ44N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki Łuksz, akurat tam gdzie chcę kupić mają BUZ11 na stanie. Mam jeszcze problem z drutem oporowym bo taki jaki mają po obliczeniach wychodzi że muszę nawinąć na rurę 80mm ponad 3 metry i zastanawiam się czy można by nawinąć ten drut na około rury (około 5 zwojów) zamiast robić spiralę. Nie wiem czy tak można czy lepiej szukać innego oporu i zrobić spiralę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja do focuserów używałem klonów Arduino Nano - najpierw naszych krajowych, później chińskich i też było ok.

Co do drutu to na pewno możesz nawinąć dookoła tubusu, tylko wtedy nie będzie tego można łatwo zdejmować. Dlatego ATMowcy robią z niego spiralkę i wklejają/wszywają w rzepa, żeby było łatwo zakładać i zdejmować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
  • 1 rok później...

Właśnie coś takiego chodziło mi po głowie! Dzięki za upublicznienie koncepcji :)

Pytanka

1. Minęło już trochę czasu więc zapewne możecie z perspektywy czasu powiedzieć jak to się sprawuje, czy nadal używacie i czy jesteście zadowoleni?

2. Dlaczego na DHT22 jest rezystor pomiędzy VCC a DATA? Co to ma na celu...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. Dlaczego na DHT22 jest rezystor pomiędzy VCC a DATA? Co to ma na celu...

 

ten rezystor jest tam niepotrzebny

zgodnie z notą aplikacyjną powinien być za to kondensator filtrujący DHT22.pdf

to niestety stały błąd użytkowników Arduino. Kiedyś ktoś z przyzwyczajenia umieścił ten rezystor podciągający, a pozostali naśladują

 

pozdrawiam

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moj DHT22 jest bardzo czuly na zasilanie. Dziala jedynie z Arduino zasilanego poprzez port USB w komputerze. Z zasilaczami komorkowymi USB juz nie. Wysoce prawdopodobne, ze wlasnie ten kondensator filtrujacy rozwiazalby sprawe.

Nie mam za to problemow z rewelacyjnym BME280.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mateusz jeśli jesteś pewien tego co piszesz to proszę rozwiń.
Zgodnie z tym co napisał ZbyT nie ma nic o żadnym rezystorze w tym miejscu w nocie. Zgadza się też informacja co do możliwości dodania kondensatora filtrującego ale to pomiędzy plusem a masą.
Ktoś czasem nie pomylił z termometrami innego typu? Niedawno się jakimś bawiłem i tam podłączało się podobnie rezystor ale to tylko dlatego aby wymusić określony, wymagany prąd na linii danych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikwany schemat jest dobry i prawidłowo działa. Nie róbcie wody z mózgu słabszym w te klocki. Mój regulator działa juz pewnie ponad rok albo i dluzej i ńie mam z nim najmniejszych problemów. Robi też za lokalną stację meteo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś czasem nie pomylił z termometrami innego typu? Niedawno się jakimś bawiłem i tam podłączało się podobnie rezystor ale to tylko dlatego aby wymusić określony, wymagany prąd na linii danych.

 

niektóre czujniki wymagają rezystora podciągającego np. DS18B20 czyli te na szynie 1-Wire, a w trybie parasite czujnik bez niego nie zadziała bo jest wtedy zasilany z linii danych

szynę I2C też trzeba podciągać

 

rezystor podciągający DHT22 jest zbędny co nie znaczy, że czemuś szkodzi. Można go zastosować ale filtrowanie zasilania kondensatorem blisko przy samym czujniku (widziałem projekty gdzie ten kondensator był na płytce, a czujnik na długim kablu) jest konieczne. Bez tego kondensatora czujnik może pracować niestabilnie

 

pozdrawiam

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

ten rezystor jest tam niepotrzebny

zgodnie z notą aplikacyjną powinien być za to kondensator filtrujący attachicon.gifDHT22.pdf

to niestety stały błąd użytkowników Arduino. Kiedyś ktoś z przyzwyczajenia umieścił ten rezystor podciągający, a pozostali naśladują

Trudno powiedzieć, która nota aplikacyjna jest właściwa :) Bo ja używałem tej: http://akizukidenshi.com/download/ds/aosong/AM2302.pdf. Teoretycznie AM2302 to to samo, co DHT22. Ale w tej mojej nocie piszą o dodaniu rezystora, a pomijają kondensator.

W każdym razie - u mnie rezystor jest i działa to ok. Nie ma kondensatora, a działa stabilnie (choć odległość do procka to tylko kilkanaście cm). Na pewno dodanie rezystora, nawet jak jest wewnętrzny pull-up, niczemu nie szkodzi. A czy jest wymagany? Oto jest pytanie. Dwie noty - dwie sprzeczne informacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym rezystorem to jak zrozumiałem jest tak że wspomaga on stan logiczny który może być niepewny ze względu na np spadki napięcia na długich przewodach.

 

nie

rezystor podciągający jest zawsze potrzebny gdy mamy wyjście typu otwarty kolektor. Bez niego nie byłoby stanu wysokiego na linii. Czasem producenci montują ten rezystor w czujniku i wtedy nie ma potrzeby by go dodawać, a jeśli go dodamy to żadna tragedia się nie stanie. Podobnie jest z kondensatorem filtrującym zasilanie. Jeśli wewnątrz czujnika go nie ma to musimy go dodać, a jeśli jest i my dodamy kolejny to też żadnej tragedii nie będzie

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

nie mieliście problemu z piszczącą grzałką sterowaną PWM? Zmajstrowałem układ zbliżony do tego ze strony 1 (rozbudowałem o drugi termometr, wyświetlacz LED negative red 20x4 i diodę LED sygnalizującą spadek napięcia akumulatora poniżej ustawionej granicy). Niestety grzałka (drut kanthal) piszczy dość mocno :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.