Skocz do zawartości

O Darka i Biesa na Szu wpływie


poldip

Rekomendowane odpowiedzi

W związku z przerzutką ostatnimi czasy na kamerę mono, staję przed nowymi wyzwaniami i nowymi pytaniami.

Pierwsze i najbardziej oczywiste to "jak żyć?...". Kamerę kolorową wystarczało odpalić, napstrykać fotek tyle ile się da, a potem złożyć do kupy i z gruba tyle. Wiadomo że debayeryzacja zmusza do odjęcia biasa i darka, bo inaczej wychodzą artefakty. I git.

Po zmianie na mono, oooo... to już wyższa szkoła jazdy. Tak prosto już nie jest....

Przy kamerze mono pojawia się "opcja" aby nie używać daków i biasów. Podobno z natury swojej oprócz dobrej roboty czyli usuwania hot pixeli wprowadzają dodatkowy szum. Podobno hot pixele można usunąć poprzez kombinację ditheringu i składania medianą.

Podobno.

Zatem w ramach fotografowania IC63 zebrałem w dwa dni 19 klatek Ha, po 900 sekund sztuka, z włączonym ditheringiem, ST8300. Złożyłem medianą dwa razy. Pierwszy raz z kalibracją a drugi raz "goły i wesoły" bez jakiejkolwiek kalibracji.

Efekt postarałem się pokazać na załączonych zrzutach ekranu. To są czyste fotki wyplute z intergatora, bez jakiejkolwiek obróbki.

Panowie. Co sądzicie? Warto kalibrować czy nie? Czy ja to dobrze widzę że bez kalibracji zdjęcie samo w sobie jest jaśniejsze (3x wyższe average) oraz stddev jest te parę oczek niższe, czyli ciut niższy szum?

Jest jakiś test który mógłbym przeprowadzić na materiale aby definitywnie stwierdzić czy warto czy nie warto iść tą drogą?

 

ST8300 Ha 19x900s

 

 

ekran_88 Oct. 25 12.30.jpg

ekran_87 Oct. 25 12.30.jpg

ekran_86 Oct. 25 12.25.jpg

ekran_85 Oct. 25 12.25.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mojej wiedzy korzystając z ditheringu, nie trzeba kalibrować zdjęć darkami, jeśli kamera ma niski współczynnik prądu ciemnego i zdjęcia są prawidłowo naświetlone. Przy czym przy składaniu klatek warto korzystać z bardziej zaawansowanych algorytmów niż mediana: SD Mask albo Sigma Clip. SD Mask daje najniższy szum w finalnym zdjęciu (http://www.dens-astropics.org.uk/page%2019.htm).

Więcej: http://www.hiddenloft.com/notes/NeedDarkFrames.htm

Z biasami z tego co się orientuję jest podobnie, ale ponieważ ich wykonanie nie nastręcza takich problemów, jak wykonywanie darków, to warto je odejmować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako posiadacz tej samej kamery,sam z chęcią poczytam co mają do powiedzenia inni. Ja sam nie stosowałem klatek kalibracyjnych do czasu,aż zwrócono mi na to uwagę. Zacząłem budować zatem w pochmurne noce bibliotekę darków i biasów i zaczynam ostatnio ich używać. Wydaje mi się,że o ile przy RGB nie są potrzebne,to przy narrowbandzie owszem. Wg mnie jest lepiej. Inaczej było kiedy używałem ST2000XM. Nie wiem czy to za sprawą większego rozmiaru piksela,ale tam wychodziło to zdecydowanie lepiej jak w przypadku ST8300.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedz jest prosta - jeżeli ccd lub/i optyka jest obarczona wadami których nie da się usunąć inaczej niż kalibracją to należy takową wykonać.

Odpowiedz jest celowo pokrętna bo sam sobie musisz odpowiedzieć jakie wady ma Twoja kamera/optyka i czy umiesz lub chce Ci się je usuwać inaczej niż przez kalibrację ;)

 

Jak tam Veil z RODOS ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemek, myślę że jest sporo w tym racji. Ogólnie prawdopodobnie tak jest że bez kalibracji zdjęcia wychodzą gładsze. Ale tylko w przypadku setupów "bez wad".

U mnie o ile w optyce nic nie siedzi, czyli nie ma paprochów ani śladu winietowania, o tyle kamera ma ten taki delikatny amp glow przy lewym i prawym skraju. Niestety na fotografiach składanych bez darków/biasów to widać.

Zatem na dziś sam sobie proponuję taki układ, że jeżeli obiekt będzie mały i od razu będzie wiadomo że będę robił spory crop, to wtedy pokuszę się o składanie bez kalibracji. W przypadku rozległych, gdzie cropa nie będzie lub będzie mały, będę składał z kalibracją.

Ot i jest plan!

 

Jeżeli zaś chodzi o Veila z RODOS.... Kolor to klapa. Oprócz tego że w bin2 , to jeszcze nie był przeostrzany po zmianie filtrów (dałem się wpuścić w to że są parfokalne). Ostrzony był na zielonym, więc niebieski i czerwony nie są do końca ostre. Po złożeniu RGB to nie wygląda dobrze, zatem w zasadzie z Veila mam tylko mono. Tak się kończy adaptowanie do zmian sprzętowych w biegu i na żywym. :(

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli mogę Ci doradzić - biasy wystarczają na usunięcie tego pojaśnienia - a możesz ich zrobić nawet 1000 więc dodany szum będzie znikomy. Darki nie działają tak dobrze jak dithering - dzięki ditheringowi otrzymujesz rzeczywistą wartość piksela a nie czarny punkt zamiast białego ;). Jeżeli byś miał amp glow to musiał byś użyć darka ale te kamery go nie maja - pojaśnienie to nie jest amp glow jak go nazwałeś - co prawda widzisz go na darkach ale jak zrobisz klatki master w maximie to z darka zginie a zostanie tylko na biasie - wiesz darki do flatów itp ;)

 

Jeżeli chodzi o parafokalność filtrów Badera to może ma to znaczenie przy teleskopach f-3/4 ja już sobie odpuściłem ostrzenie na kolorach - ostrość ustawiam na L i jadę klatki kolorowe naprzemiennie a ostrze jak zmieni się temperatura lub robię przerwę na flipa.

 

Chętnie kuknę w Twój materiał z rodos bo wiem jakie początki są trudne po przesiadce oraz jestem bardzo ciekaw obrazów z Twojej nowej zabawki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja od zawsze stosuje i darki i dithering..i jakoś nie zauważyłem pogorszenia jakości po odjęciu darka...a co do ostrzenia to przy F3 parafokalność nie istnieje :)

Warto potraktować flaty darkami, bo przy robieniu flata raczej nikt nie pamieta o dtheringu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja od zawsze stosuje i darki i dithering..i jakoś nie zauważyłem pogorszenia jakości po odjęciu darka...a co do ostrzenia to przy F3 parafokalność nie istnieje :)

Warto potraktować flaty darkami, bo przy robieniu flata raczej nikt nie pamieta o dtheringu :)

W jaki sposób potraktować flaty darkami? Od poszczególnych flatów odjąć darki i dopiero potem je zestackować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja od zawsze stosuje i darki i dithering..i jakoś nie zauważyłem pogorszenia jakości po odjęciu darka...a co do ostrzenia to przy F3 parafokalność nie istnieje :)

Warto potraktować flaty darkami, bo przy robieniu flata raczej nikt nie pamieta o dtheringu :)

 

Warto wspomnieć że chodzi o darka do flata a nie darka do light bo to zupełnie co innego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W jaki sposób potraktować flaty darkami? Od poszczególnych flatów odjąć darki i dopiero potem je zestackować?

Tak, ale oczywiście darki do light. Traktujemy flata normalnie jak klatkę light.

@Naski - Dithering usuwa walniete kolumny, moja kamera jest tego najlepszym przykładem.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra to teraz jestem w rozterce.

 

.zombi. pisze, że dark do flata to co innego niż dark do lighta. Co potwierdza jakaśtamstronka w necie.

Ty piszesz, że traktujemy flata normalnie jak klatkę light (dorobiłbym wtedy darka o długości czasu trwania klatki flat), ale wcześniej że "darki do light".

 

To jak ma być? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czasy flatów są na tyle krótkie a sygnał na tyle mocny, że o ile kamera nie jest jakaś zupełnie walnięta, to szum z prądu ciemnego we flatach powinien być na tyle minimalny, aby można go było zignorować. Wystarczy zatem od flatów usunąć szum odczytu czyli odjąć biasy.

Edytowane przez skriabinlover
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra niech ktoś to napisze jak chłop krowie na rowie, albo potwierdzi co tu podsumowałem :)

 

- robię flaty

- do flatów robię dark flaty (bez dostępu światła, czas darka = czas flata)

- kalibruję flaty (robię to w maximie) odejmując od każdego flata master dark flata i master biasa

- z tak skalibrowanych flatów robię master flata

- dopiero takim master flatem traktuję lighty

 

Tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak ale w zależności od softu którego używasz musisz pamiętać co już od czego zostało odjęte żeby się bałagan nie zrobił:

 

process_advanced_cal.png

 

Zdaje się ze jeszcze od każdego Dark Flata musisz odjąć Master Biasa.

Edytowane przez .zombi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.