Skocz do zawartości

Saturn 2015


*Wojtek*

Rekomendowane odpowiedzi

Wczorajszy Saturn.

 

Seeing bardzo zmienny z przewagą kiepskiego. W tej sesji trochę czasu poświęciłem na obserwacje wizualne. Trafił mi się moment dobrego seeingu. Widok taki jak na poniższych fotkach, może nawet trochę lepszy. Oczywiście kolorystyka trochę inna.

 

100% i 150% + fotka testowa.

1000 klatek z 10000.

 

 

Celestron SCT 9.25, Orion Atlas EQ-G, Powermate 2,5x, ASTRO ELECTRONIC The Atmospheric Dispersion Corrector-Type2, iDS CMOS UI-1240LE-C-HQ,
FireCapture 2.3, PIPP, AutoStakkert_2.5.1.7, RegiStax 6, Corel PaintShop Pro X7.

Sat_20150704_221523.jpg

Sat_20150704_221523_150%.jpg

test0.png

Edytowane przez *Wojtek*
  • Lubię 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj Saturn, chwilami, wizualnie rewelacyjny. Ale nie o tym teraz chciałem pisać. Z radością wycofuję informację o tym, że korektor dyspersji atmosferycznej źle działa z ogniskową 2350 mm. Jakiś czas temu, w tym wątku, tak napisałem. Dzisiaj podszedłem jeszcze raz do tematu i mi się udało wszystko dobrze poustawiać. Wniosek nasuwa się tylko jeden. Zdobyłem wprawę w ustawianiu korektora i chyba to sprawiło, że ustawiłem go prawidłowo na ogniskowej 2350 mm. Bardzo przepraszam, za błędną informację, że na takiej ogniskowej nie można ustawić prawidłowo ostrości z korektorem. Fotki, z dzisiejszej sesji trochę później.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczorajszy Saturn.

 

Chwilami widoki bardzo przyjemne. Ale przyszedł też taki moment, że nie mogłem opanować dyspersji. Nawet jak ustawiłem maksymalnie korektor, była widoczna.

 

Stack to 1000 klatek z 5000.

100%.

 

Celestron SCT 9.25, Orion Atlas EQ-G, Powermate 2,5x, ASTRO ELECTRONIC The Atmospheric Dispersion Corrector-Type2, iDS CMOS UI-1240LE-C-HQ,
FireCapture 2.3, PIPP, Castrator, AutoStakkert_2.5.1.7, RegiStax 6, Corel PaintShop Pro X7, XnView.

 

Sat_20150706_223036_l.jpg

Sat_20150706_223036_ll.jpg

Sat_20150706_223036_lll.jpg

Sat_20150706_223036_llll.jpg

test0.jpg

Edytowane przez *Wojtek*
  • Lubię 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczorajszy Saturn, sprzed godz. 22. Musiałem się spieszyć, bo na horyzoncie pojawiało się coraz więcej chmur pędzących w moim kierunku. Swoją drogą to bardzo ciekawa zależność - gdy chmurka się zbliża, to zapiernicza niemiłosiernie. A jak już przesłoni obiekt, to zwalnia drastycznie ;) Też tak macie?

 

Materiał z dwóch avików. 100 i 150%.

 

Exposure (ms)=181 Gain=421

21_48_28_pipp_AS_p75_g3_ap24rs1-100%fs.png21_48_28_pipp_AS_p75_g3_ap24rs1-150%fs.png

 

Exposure (ms)=121 Gain=411

21_59_54_pipp_AS_p50_g3_ap18rs1-100%fs.png21_59_54_pipp_AS_p50_g3_ap18rs1-150%fs.png

 

Dlaczego podałem Exp i Gain? Zauważyłem, że jeśli kamerka jest, mówiąc obrazowo, bardziej wciśnięta w barlowa, to obraz jest jaśniejszy i mogę używać mniejszego Exp. Dzięki temu mam więcej klatek/sek i skraca się czas nagrania. Minusem natomiast jest to, że Saturn jest mniejszy. I analogicznie - kamerka bardziej wysunięta, większy Exp, dłuższy czas nagrywania, ale większy Saturn.

Zastanawiam się, która opcja jest lepsza? Czy wydłużając czas naświetlania pojedynczej klatki ryzykuję, że będzie ona bardziej rozmazana? Czy może przy wartościach rzędu 120-180ms nie ma to znaczenia? Bo jeżeli tak, to może lepiej jest zwiększyć Exp, ale zmniejszyć Gain?

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, ale jak to zrobić? Podbić gainem? W SharpCap staram się utrzymywać histogram w okolicy 128-144 (w skali 0-256). Przy takich wartościach, które podałem przy zdjęciach jest to możliwe. Jeżeli zjadę czasem ekspozycji do 50ms, to gain pewnie będę musiał podnieść do 800-900 (w skali 0-1000). Czyli prawie maks. Czy obraz nie straci wtedy detali i czy nie będzie zbytnio zaszumiony? Na pewno zyskałbym na fps, bo w tej chwili mam ok. 6-7 klatek/sek. Ale co z szumem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam dużo skromniej wypełniony histogram. Nie pamiętam już ile dokładnie, ale niewiele ponad 100. Gain mam za to 84%. Możesz spokojnie i 90% zapodać. Jak zauważyłeś, będziesz miał dużo więcej klatek zebranych, a one pozwolą na usunięcie szumu. W tej chwili masz tak długi czas naświetlania, że falujący obraz tworzący poszczegóne klatki niszczy detal. Tylko w idealnych warunkach seeingowych mógłbyś używać takich czasów. Falujący obraz trzeba "zamrozić" i tylko radykalne skrócenie czasów Ci w tym pomoże. Wydaje mi się, że masz też za nisko ustawioną gammę. Jak ją wyciągniesz do 40-50 to od razu będziesz miał też jaśniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To koniecznie ją zwiększ do 50. Ja kiedyś miałem 10 i dziwiłem się dlaczego zewn. pierścień tak słabo wychodzi. Gammę można w czasie obróbki nieco zmniejszyć, ale na etapie zbierania materiału musi być wyższa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli rejestrowanie jednej klatki trwa 0.13 sekundy to w jednej sekundzie zmieści się ich właśnie tyle. Ustawienie gammy zależy od obiektu i kamery. U mnie bardzo pomoglo zwiększenie. U Emeła też pomoże bo ma wyraźnie za ciemną zewn. część pierścienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.