Skocz do zawartości

Iluvatar

Rekomendowane odpowiedzi

Zrobiłem już kilka różnych pudełek do astro, moje jest po nie wiem sam ile modyfikacjach, więc w końcu postanowiłem zrobić wersję ostateczną. Uznałem, że wykonam pod całość płytkę, żeby nie bawić się w używanie uniwersalnych, który w końcu zajmują dużo więcej miejsca. Takie wstępny projekcik sobie dzisiaj zrobiłem:

 

Schemat

zsch.png

 

Wizualizacja:

top.pngbot.png

 

 

Projekt jest jeszcze w trakcie sprawdzania i nanoszenia ewentualnych poprawek (złącze SPI zniknie, bo płytka jest budowana pod moduł Arduino Nano, która ma wyprowadzone SPI na sobie. Wyrzucę tylko gdzieś sygnał CS. Przetwornice to będą gotowe moduły LM2596, bo wychodzi to najtaniej. Jak widać są 4 wyjścia 12V + 4 wyjścia 12V PWM, które będą sterowalne z przez Arduino. Każdy z tych 8 wyjść ma miejsce do zamontowania bezpiecznika polimerowego. Dodatkowo wyjście +5V (do zasilenia elektroniki i np. do aktywnego huba) oraz regulowane (np. 8V do Canona). Napięcie na regulowanym mierzone na Arduino. Do tego dochodzi jeszcze sterownik silnika krokowego bipolarnego A4988. Oprócz tego wyprowadziłem złącza UART, I2C oraz pod czujniki DS1820, DHT22 oraz termistor. Rozmiar płytki to 8x10 cm. Z lewej strony z Arduino będzie wystawało micro USB na ok. 3-4 mm, co powinno wystarczyć, aby wystarczyająco daleko wyszło z obudowy plastikowej (jeszcze nie wiem, jaka będzie najlepsza, nie rozglądałem się).

 

Jako, że płytek nie będę robił samemu, tylko będę zamawiał, to pytanie, czy znajdą się też chętni na taki moduł. Mogę potem zakupić potrzebne elementy, żeby przesyłka wyszła taniej i ewentualnie polutować wszystko, jeśli ktoś nie czuje się na siłach. Wsad na Arduino i program na komputer udostępnię, jak zostanie napisany. Oczywiście to, że wyjścia są podpisane jako DHT22 i DS1820 nie znaczy, że dokładnie to trzeba tam umieścić, to tylko propozycja. Dla DHT22 zrobiłem tylko 3 piny, bo sam moduł i tak trzeba wyprowadzić na zewnątrz, żeby działał prawidłowo, np. z grzałkami.

 

Czas oczekiwania od momentu złożenia zamówienia to pewnie będzie ok. miesiąca, bo zajmą się tym Chińczycy.

Jak są jakieś pytania lub sugestie, to nie ma się co krępować, tylko pisać.

  • Lubię 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

źle podłączyłeś tranzystory sterujące PWM. To nie będzie dobrze działać, a tranzystory będą się mocno grzały. Rezystory 1k z pojemnością bramki tworzą filtr dolnoprzepustowy. Dobrze jest sterować tranzystory ze źródła o dużej wydajności prądowej. Stosuj tranzystory z kanałem typu N, a jeśli z kanałem typu P to przez dodatkowe tranzystory

 

zamiast A4988 proponuję nowocześniejsze DRV8825. Mają większą wydajność prądową, są mniejsze i mają dodatkowo podział kroku przez 32. Mam kilka mogę ci wysłać jeden do testów

 

pomyśl nad jakimś wyświetlaczem. Przyda się do konfiguracji lub prezentacji wyników pomiarów

 

warto pomyśleć nad odłączaniem zasilania nieużywanych układów np. przetwornic napięcia. Potrafią pobierać sporo prądu bez obciążenia co przy zasilaniu akumulatorowym może być przydatne

 

jeśli będziesz zasilał huba z akumulatora to przyda się pomiar napięcia zasilania aby ostrzegać przez kompletnym rozładowaniem akumulatora. Dobrze też wiedzieć przed wyjazdem czy akumulator jest w pełni naładowany

 

jeśli chcesz mieć kontrolę z PC nad hubem to może warto zamiast RS232 użyć połączenia bezprzewodowego np. BT lub WIFI. Kable łatwo wyrwać lub uszkodzić, a jeśli zrobisz mini serwer WWW będziesz miał nad nim kontrolę z dowolnego urządzenia. Dostępne są karty WIFI z zaimplementowanym stosem TCP/IP, do których wysyła się stronę html przez UART np. ESP8266. Można też korzystać z UDP. Wymaga to routera ale przecież dzisiaj to nie problem

 

pozdrawiam

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale przecież masz tam tranzystory z kanałem N. Co do rezystorów, to jakoś dziwnie popatrzałem na specyfikację, mam trochę 150 lub 220 Ohm, powinny wystarczyć.

DRV8825 ma prawie takie same wyprowadzenia, jak A4988, więc dorobię jakieś zworki, żeby dało się używać zamiennie.

Dla siebie robię z założeniem, że będzie sterowanie z komputera razem z wizualizacją, więc nie potrzebuję wyświetlacza, a z aku nie będę korzystał. I2C jest, więc wyświetlacz można podpiąć.

Przetwornice zawsze będą chodziły, bo jedna to 5V dla elektroniki, druga 8V dla Canona, choć może warto dać możliwość odłączenia drugiej.

Zakładam też, że na to pudełko przyjdzie hub USB, którego i tak potrzebuję, więc nie podpinam na stałe ani WiFi, a nie BT. ESP8266 znam, wkrótce mam zamiar zabrać się za testowanie nRF24L01.

 

A jeszcze co do DRV8825, to jak rozumiem, podłączenie z Pololu jest prawidłowe, tzn. RESET i SLEEP do +5V, a zamiast VDD jest FAULT, którego zostawiamy wiszącego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie musisz nic dodawać dla wymienności A4988 i DRV8825.

Pin FAULT co prawda jest wyjściowy, ale jest zabezpieczony rezystorem 1.5k i można go podciągnąć do +5V bez wpływu na pracę modułu.

 

Poza tym, żeby użyć FAULT jako detekcję przegrzania lub zwarcia - i tak musisz go podnieść do + przez rezystor 10k, bo jest typu OC.

Edytowane przez MarekM60
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wkrótce mam zamiar zabrać się za testowanie nRF24L01.

 

ja już od 2 lat zabieram się za testowanie tych układów ;)

jakoś nie bardzo potrafię znaleźć dla nich sensowne zastosowanie w astro ale robię inny projekt, w którym je użyję więc wkrótce też je sprawdzę

 

co do DRV8825 to ich sterownie jest zbliżone do wielu podobnych układów. Ja zmodyfikowałem nieco bibliotekę od A3967. Gdyby nie używać podziału przez 16 i 32 to wystarczy zewrzeć M2 do GND i nawet nie trzeba nic zmieniać w programie :)

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ESP8266 robiłem przesył danych na serwer przez TCP komendami AT. W sumie bardzo proste, ale do projektu autonomicznej stacji pogody, który też wykonuję, pobiera o wiele za dużo prądu, dlatego muszę powalczyć z nRF24.

A do silniczka zaprzęgnę pewnie bibliotekę AccelStepper. Łatwa w obsłudze i ma kilka gotowych przydatnych funkcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetny projekt! Jak dla mnie fajnie by było pomyśleć nad możliwością zasilania huba z akumulatora (razem z pomiarem napięcia - jak napisał wcześniej ZbyT) to może być przydatne .. Poza tym robiłeś jakiś wstępny kosztorys ile takie cudeńko może kosztować ? Wizualizacja płytki pierwsza klasa - jak sobie przypomnę OrCad 12 to łezka się kręci ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetny projekt! Jak dla mnie fajnie by było pomyśleć nad możliwością zasilania huba z akumulatora (razem z pomiarem napięcia - jak napisał wcześniej ZbyT) to może być przydatne .. Poza tym robiłeś jakiś wstępny kosztorys ile takie cudeńko może kosztować ? Wizualizacja płytki pierwsza klasa - jak sobie przypomnę OrCad 12 to łezka się kręci ..

 

W sumie, to tylko 2 dodatkowe rezystory, więc mogę je tam upchnąć. Wizualizację robiłem tutaj: http://mayhewlabs.com/webGerber/

Wyceny nie robiłem jeszcze, ale mniej więcej:

  • płytka: 15 zł
  • Arduino Nano: 10-20 zł (zależy, czy kupowane w PL, czy CHRL)
  • 2x przetwornica: 10 zł
  • 4x tranzystor: 10 zł
  • 8x bezpiecznik: 10-20 zł (muszę poszukać, gdzie najtaniej)
  • A4988/DRV8825: 10-20 zł
  • DHT22: 20-25 zł
  • DS1820: 5 zł
  • rezystory + kondensatory + ewentualne goldpiny (np. listwa dla modułu silnika, żeby dało się go łatwo wymienić): 2-3 zł

Tak na prawdę dużo zależy, na ile sklepów trzeba będzie rozbić zamówienie i ile "kompletów" będzie zamawianych, żeby zapłacić jak najmniej kosztów przesyłki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie racja, ceny poszczególnych elementów można sprawdzić najwięcej zależy od ilości przesyłek :) Tak jeszcze pomyślałem, może dodać możliwość ręcznego sterowania focuserem - przez przyciski, lub przez IRDA to byłby swoisty ukłon w stronę wizualowców - czasami chcemy zerknąć na obiekt przez okular (przynajmniej ja tak mam) ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jeszcze pomyślałem, może dodać możliwość ręcznego sterowania focuserem - przez przyciski, lub przez IRDA to byłby swoisty ukłon w stronę wizualowców - czasami chcemy zerknąć na obiekt przez okular (przynajmniej ja tak mam) ..

 

Dlatego wyprowadziłem jak najwięcej złączy, żeby można było dostosować pudełko do swoich potrzeb. Pozostanie kwestia ewentualnego dodania jakiegoś rezystora pull-up, w sumie mogę je wrzucić do pinów od SPI.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczyłem, że znajdzie się kilku chętnych, ale w sumie w ostatnim czasie tyle tych rozwiązań powstało lub jest w trakcie, że rynek się chyba już trochę wysycił. Muszę się teraz zastanowić, czy opłaca się zamawianie dla 2 osób.

Jeszcze co do wcześniejszego zalecenia. Odłączanie przetwornicy (LM2596) moim zdaniem mija się z celem, bo prąd przy braku pracy jest na tyle mały, że nie powinien wpływać na szybsze wyładowanie aku. Tych zewnętrznych pull-upów faktycznie nie ma sensu wkładać dodatkowo, jak mają tam być zwykłe buttony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomyśl, przelicz w sumie jeszcze dodatkowo dojdą koszty przesyłek i płytek drukowanych (tak swoją drogą masz jakieś sprawdzone firmy?) Ja sobie obiecałem, że zrobię focuser do mojej Synci w sumie już mam arduino uno od dalekowschodnich sąsiadów, L293d też się znajdzie do tego silnik od fdd i takie małe astropudełko już można sklecić ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kosztów, to te, które przedstawiłem kilka postów wcześniej były orientacyjne, ale razem z kosztami przesyłki (zakładając oczywiście, że kupi się po kilka sztuk i przesyłka się rozbije). Przy 1-2 sztukach oczywiście będzie drożej, bo trzeba ograniczyć ilość sklepów. Wysłać samą płytkę to oczywiście też żaden problem.

A w kwestii płytek, to 2-3 razy zamawiałem w Satland, teraz miałem zamawiać u Chińczyków ze względu na dużo niższe koszta i podobno dobrą jakość płytek + testowanie. W Satland za 10 takich płytek liczą sobie ok 530 zł, u Chińczyka ok. 95 zł. Można u nas zejść do 430, jak wezmę bez opisów i z gorszym cynowaniem, ale to się mija z celem.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Z powyższych opisów wnioskuję, że astrohuby istnieją.

Mi jednak nie "dane było" żadnego zobaczyć a tym bardziej kupić. Mam specjalność bardzo odległą od "lutownicy" i sam nic nie zrobię. Chętnie nabyłbym takie urządzenie, które pozwala zasilić co trzeba (montaż, kamerę, aparat DSLR, grzałki) i byłoby w 100% sterowane z PC. Stawiam swój setup w ogrodzie a steruję i focę z gabinetu. Na kable mam specjany karton...

W ofercie komercyjnej także niewiele można znaleźć - to raczej produkcje domowe opisane na WWW, prawie niemożliwe do zamówienia (Jolo także napisał że zamówił płytki...). Gdyby pojawił się taki produkt - Made in Poland, który można normalnie zamówić, bezpieczny, z standardowymi (dla typowych producentów) gniazdami nie wymagającymi zjeżdżenia pół miasta na szukaniu przejściówek, w jakiejś estetycznej obudowie i działającym (a nie SDK dla informatyka) softem to mogło by się okazać, że rynek nie jest nasycony. A efekt skali pozwoliłby obniżyć koszty, które notabene nie są decydujące. Z opisów wnoszę, że całe to urządzenie będzie kosztować tyle co przyzwoita złączka czy przeciętny filtr. Ktoś potrzebujący huba ma tego zwykle karton...

 

Czekam z nadzieją, że coś wartościowego powstanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z takich kompletnych i uniwersalnych rozwiązań, to faktycznie, powstaje hub od Jolo oraz mój, z gotowych jest Mount Hub Pro od HITECa w cenie wg. mnie zaporowej. Będę montował 3 pudełka, także zdjęcia się w swoim czasie pojawią.

Z tymi gniazdami, to niestety jest problem. Zazwyczaj producenci montują gniazda DC, które nie są zbyt wytrzymałe i niezawodne. Można wchodzić w gniazda RCA (popularny cinch) lub gniazda skręcane, trochę wytrzymalsze, ale i większe (ja montuję teraz złącza c01). Pozostaje albo wysyłanie pudełka z kompletem wtyczek, albo dorobienie kabli zgodnie z życzeniem, albo montowanie dobrych DC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Płytki od kolegów z Azji dojechały w tym tygodniu, jakość wykonania jak dla mnie lepsza od krajowych produktów, które 2 lub 3 razy zamawiałem. Niestety w pośpiechu popełniłem fatalny błąd i nie sprawdziłem biblioteki pod Arduino Nano, w efekcie czego aby dobrze spasowały piny, Arduino trzeba podłączyć wyjściem USB do środka, a wyjścia analogowe są zamienione miejscami (zamiast od A0 do A7 na wzorze miałem od A7 do A0). O ile to drugie finalnie niespecjalnie przeszkadza (I2C dalej dostępny), o tyle USB od wewnątrz to lekka porażka. Mam nauczkę, żeby zawsze sprawdzać ściągane z Internetu biblioteki do EAGLE'a. Płytki prezentują się w ten sposób.

2015-07-026.jpg

 

Mam trochę wolnych, może jest ktoś chętny na płytkę i nie boi się dolutować gniazda USB na zewnątrz. Myślę, że 20 zł z przesyłką poleconą ekonomiczną w kopercie bezpiecznej będzie dobrą ceną.

 

W przyszłym tygodniu postaram się pokazać, jak wygląda wersja zlutowana, o ile sklep się wyrobi z realizacją zamówienia na podzespoły. Zacząłem już wprowadzać pewne poprawki do projektu (oczywiście łącznie z poprawą biblioteki i orientacji dla Arduino Nano), może kiedyś się jeszcze przyda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iluvatar napisz jaką funkcjonalność będzie miał Twój AstroHub i jakie standardowe protokoły będzie implementował.

Zamierzam na forum wystartować mój projekt sterownika silnika krokowego osi RA, sterowanego z PC z wyświetlaczem LCD. Zastanawiam się też nad sterowaniem Canonem 350d.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pokrótce:

- sterowanie z PC,

- 4 wyjścia PWM i 4 zwykłe wyjścia 12V, do wszystkich możliwość dodania bezpiecznika polimerowego,

- wyprowadzone magistrale dla UART, I2C i SPI,

- pomiar napięcia na wyjściu regulowanym oraz na głównym wejście zasilającym,

- przetwornica na 5V, z której można zasilić hub USB,

- miejsce na sterownik silnika krokowego A4988/DRV8825,

- wszystkie wyjścia cyfrowe wyprowadzone, więc można podłączyć różne czujniki, co tam komu potrzebne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.