Skocz do zawartości

Super-Resolution a astrofotografia


Krawat

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

 

Czy spotkaliście się kiedyś z terminem Super-Resolution (Super-Rozdzielczość)? Koncepcja jest trochę podobna do znanego nam stackowania, tyle że tutaj łączenie obrazów nie redukuje szumu, a zwiększa rozdzielczość zestawu.

 

Piszę, bo jeden z moich znajomych z kierunku pisze pracę inżynierską na ten temat- tam akurat chodzi o systemy termowizyjne, ale można to na pewno zastosować do matryc używanych w astrofotografii, np. w guidingu. Nie znam wszystkich szczegółów pracy kolegi (jest ona jeszcze w trakcie powstawania), ale wiem, że stosowany jest np. subpixeling- wydaje mi się że niektóre programy do guidingu też go wykorzystują. Nie jestem też specem od astrofotografii, więc nie wiem na ile poprawa rozdzielczości guidera przekłada się na dokładność prowadzenia (silniki montaży mają też swoje ograniczenia). No i jest jeszcze kwestia czasu przetwarzania tych obrazów.

 

Piszę jednak o tym, bo... widziałem efekty działania algorytmu kolegi w porównaniu z funkcjami udostępnianymi przez MATLABa i byłem pod dużym wrażeniem. Gdyby okazało się, że można to zastosować w "naszej" dziedzinie (guiding), byłoby super. A jeśli już jest to stosowane, przynajmniej nikt nie będzie próbował wynaleźć Ameryki na nowo. :)

 

Przykładowy obraz wejściowy:

ref_lowRes.jpg

Zoom na obraz po interpolacji w MATLABie:

zoom1.PNG

Zoom na obraz po interpolacji przy zastosowaniu omawianych metod:

zoom2.PNG

 

Gdyby dyskusja się rozwinęła, to myślę że kolega włączy się do dyskusji i odpowie na pytania.

 

 

Radek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach