Skocz do zawartości

ASI224 Cooled ATM


DarX86

Rekomendowane odpowiedzi

Niestety "ten typ tak ma" to amp glow. Można zobaczyć przeglądając fotki w necie z tej kamerki.

http://www.cloudynights.com/gallery/image/28688-m51-18x5s-g400-10x5s-darks/

Hm... Moze naiwne pytanie, ale czy softwarowo mozna wyrownac jasnosc obrazu? Czy taka wada nie dyskwalifikuje kamerki do pomiarow fotometrycznych?

 

Wysłane z mojego D6503 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obraz wyrównasz zawsze robiąc darka. Natomiast nie wiem jak z fotometrią ale może można robić to ustawiając gwiazdę w lewym górnym rogu gdzie ampglow nie występuje.

 

EDIT: Mateusz mnie ubiegł... :)

Edytowane przez AstroLutek
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno spory ampglow zmniejszy jakość fotometrii z uwagi na zmniejszenie zakresu dynamicznego (ilości efektywnych bitów). Ale to będzie raczej niewielka zmiana. Chodzi po prostu o to, że mniejszy się ilość dostępnych wartości między poziomem tła (czyli ampglow) a saturacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Skarbie, wiem, że ledwo wyjechałaś do mamusi na 2 dni, wiem, że obiecałem, że będę grzeczny, ale jakoś tak znowu wczoraj ASIa wpadła mi w ręce i choć walczyłem ze sobą dzielnie, tak wyszło jakoś, że już po chwili leżała obok mnie zupełnie rozebrana. Aby już całkiem wyjawić swoją winę, przyznać Skarbie Ci się muszę, że kiedy już była w tym stanie, zapragnąłem zrobić jej zdjęcia, aby pochwalić się Kolegom na forum. Mam nadzieję, że mi jakość wybaczysz, od mamusi do mnie wrócisz, ASI z domu nie wyrzucisz ^_^.

 

Wybebeszyłem do końca, wymagało to podobnie jak w 120-stce wylutowania gniazda ST4.

 

ASI224MC04.jpg

 

A tu specjalnie zdziergany rdzeń mający przekazywać chłód peltiera 10x10 otworkiem w płytce na tył matrycy.

 

ASI224MC05.jpg

 

Tym otworkiem

 

ASI224MC03.jpg

Edytowane przez HAMAL
  • Lubię 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie, wieczór a Ty znowu z astrogratami i lutownicą w drugiej ręce, w a ogóle to wczoraj w nocy znowu siedziałam sama a Ty wolałeś patrzeć przez teleskop na działce... No ale jak wolisz towarzystwo Andrzeja... Jak nie uważasz jak robisz to rób jak uważasz :) Echhh samo życie chociaż w sumie to ja i tak nie mogę narzekać :) No może do czasu jak na zlocie w Zatomiu wygadałem się ile kosztuje AZ-EQ5 :)

Hamal, świetna robota jak zwykle zresztą!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, poruszam się w tym labiryncie szkoły przetrwania ponad 20lat :) Primo secundo starałem się trzymać jęzor za zębami Drugie secundo wydatków nie wypominałem ba starałem się dawać dla małżowniki ot zwykła chwila zapomnienia - taki off ku przestrodze .. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hamal, przyglądam się fotce rozebranej ;) 224MC z Twojej strony http://astrofotografia.republika.pl/ASI224MCmod.htm i zastanawiam się czy zastosowanie dłuższej taśmy łączącej płytkę z matrycą i płytkę z reszta elektroniki pozwoliło by wynieść tą pierwszą ponad standardowa obudowę. Dorabiając jakiś pierścień dystansujący z dekielkiem można by pomiędzy wsadzić peltiera i skutecznie chłodzić matrycę.

Czy to ma sens.

Ps. Nie zdziwił bym się gdyby podobne rozwiązanie zastosowano w fabrycznie chłodzonych wersjach kamer.

224mc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Kamerkę kupiłem już ponad pół roku temu ale dopiero w piątek naszła mnie ochota na zrobienie tego moda z chłodziarką.

 

Przygotowałem więc:

 

- kamerkę ASI120 MM 5640dc6e79ff9_03Silly.png
- wentylator z radiatorem od procesora (ten który dostałem od Łukasza był moim zdaniem ciut za mały)
- plastikowy kanał do odprowadzania powietrza z komputera - posłużył za korpus spinający kamerkę z radiatorem
- ogniwo Peltiera 12V około 20W
- zasilacz IP65 12V 3,5A
- wyłącznik, kabelki, wtyczki, pastę termoprzewodzącą

 

IMAG1260.jpg

 

tu porównanie wentylatorów z radiatorami 5640dc6dbc8ce_01Smile.png

 

IMAG1261.jpg

 

Tuleję do odporwadzania ciepła odpowiednio przyciąłem i wydrążyłem w niej otwory na gniazda USB i ST4.

Później skleiłem kamerkę, peltiera i radiator pastą termoprzewodzącą i skręciłem śrubami 5640dc6dbc8ce_01Smile.png

 

IMAG1266.jpg

 

IMAG1264.jpg

 

IMAG1263.jpg

 

IMAG1262.jpg

 

Kolejnym krokiem było wykonanie kubraczka z materiału izolującego, w tym wypadku z karimaty którą też otrzymałem w komplecie od Łukasza (jolo) 5640dc6dbc8ce_01Smile.png

 

IMAG1268.jpg

 

IMG_5566.JPG

 

Jeśli chodzi o zasilanie do użyłem zasilacza hermetycznego IP65 do diod LED o wydajności 3,5A co w zupełności powinno wystarczyć. Dodatkowo wrzuciłem wyłącznik na obwód z Peltierem - wentylator chodzi cały czas a chłodzenie możemy włączać lub wyłączać według uznania. Dzięki temu możemy wychłodzić układ po zakończeniu pracy i wyrównać temperatury.

 

IMG_5568.JPG

 

IMG_5569.JPG

 

Całość waży około 520g czyli tyle co aparat Canon 500D podpięty do wyciągu, czyli nie jest to jakieś straszne obciążenie dla wyciągu. Teraz czas na wyniki a te robią wrażenie 5640dc6dbc8ce_01Smile.png

 

TEMPERATURA OTOCZENIA - 24*C

Minimalna osiągnięta temperatura to -13*C !!! (delta 37*C)

 

1.jpg

2.jpg

 

Pewnie będę musiał wrzucić jeszcze do kamerki kapsułki do pochłaniania wilgoci bo obiektyw cały pokrył się wodą :( Ale temat jest do pokonania 5640dc6dbc8ce_01Smile.png

A oto porównanie klatek bez i z chłodzeniem. Dla krótkich czasów nie ma prawie różnicy ale dla długich jest kolosalna. Wszystkie darki są "wystreczowane" w jednakowym stopniu 5640dc6dbc8ce_01Smile.png

 

porownanie v3.jpg

 

Teraz czas na próby w terenie 5640dc6dbc8ce_01Smile.png

  • Lubię 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz, pomijając szczegół że to jest temat o ASI224, to przedstawiłeś fajny ATM.
Mnie nurtuje tylko temat kontrolowania mocy peltiera, a co za tym idzie stabilności temperatury matrycy. Napięcie można kontrolować na różne sposoby, na przykład można zastosować przetwornicę step down. Przy 20W wystarczyła by pewnie najprostsza, taka za parę złotych na Alle...
Zastanawiam się nad zastosowaniem termostatu elektronicznego aby przy jego pomocy utrzymywać względnie stałą temperaturę. Tylko gdzie najlepiej umieścić czujnik i jak dobrać histerezę, 1*C czy więcej. Ma to sens, czy lepiej dać sobie spokój.

Edytowane przez Piotr4d
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz, pomijając szczegół że to jest temat o ASI224, to przedstawiłeś fajny ATM.

Mnie nurtuje tylko temat kontrolowania mocy peltiera, a co za tym idzie stabilności temperatury matrycy. Napięcie można kontrolować na różne sposoby, na przykład można zastosować przetwornicę step down. Przy 20W wystarczyła by pewnie najprostsza, taka za parę złotych na Alle...

Zastanawiam się nad zastosowaniem termostatu elektronicznego aby przy jego pomocy utrzymywać względnie stałą temperaturę. Tylko gdzie najlepiej umieścić czujnik i jak dobrać histerezę, 1*C czy więcej. Ma to sens, czy lepiej dać sobie spokój.

 

Wiem, że to o ASI224 ale w sumie metoda ta sama więc się podłączyłem nie mnożąc bytów :)

 

Co do regulacji temperatury (która będę realizował żeby za bardzo nie mrozić kamerki zimą) to po sugestii jolo nie będę stosował regulatora napięcia PWM bo w momencie kiedy mamy "dołek" napięcia ciepło z peltiera będzie odkładało się na kamerce.

 

Zastosuję zwykły potencjometr drutowy o mocy 20W do rozpraszania energii i wtedy będę mógł swobodnie regulować napięciem ogniwa peltiera.

 

A czy warto dodawać jeszcze czujnik? - wydaje mi się że będzie to przerost formy nad treścią przy fotografii klatkami kilkusekundowymi :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, idea cool boxa jest uniwersalna dla wszystkich tego typu kamer, tak że spoko :icon_smile:

Co do termostatu:

Przy kilku sekundowych ekspozycjach, termostat pewnie byłby przerostem, ale w dłuższych rzędu 10-30s i może więcej, a o takich myślę w kontekście mojej ASI 224, to za zastosowaniem termostatu, choćby takiego prostego http://allegro.pl/termostat-elektroniczny-reg-temp-rtsz-3-2-12v-i6426434195.html miało by większy sens?

Jeśli nie mierzyć temperatury samego sensora( fizycznie kłopotliwe), to z pomiarem wnętrza kamery, przez umieszczenie w środku czujnika, nie byłoby większego problemy. Zadajemy termostatowi utrzymanie temperatury np. -15*C, zakładając uzyskane przez ciebie delta T -37*C i bez względu czy mamy na zewnątrz 20*C czy - 10*C, peltier działa prawie cały czas lub włączy się sporadycznie. Nie sterujemy mocą tylko czasem działania.

Może rzeczywiście przekombinowane :uhm:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastosuję zwykły potencjometr drutowy o mocy 20W do rozpraszania energii i wtedy będę mógł swobodnie regulować napięciem ogniwa peltiera.

 

moc ogniwa regulujemy przez PWM, a nie napięciem (jak już to prądem)

 

 

Nie sterujemy mocą tylko czasem działania.

 

ze względu na dużą bezwładność cieplną będziesz miał sporą histerezę, a tym samym stabilizacji temperatury nie będzie tylko spore wahania w jedną i drugą stronę

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.