Skocz do zawartości

ASI224 Cooled ATM


DarX86

Rekomendowane odpowiedzi

20W ciepła na potencjometrze? Toż to porządna grzałka. Będzie parzyć :) To raczej złe wyjście.

 

Możliwe :)

 

Więc chyba zrobię tak jak opisano tutaj:

 

http://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/9287-ch%C5%82odzenie-asi-peltierem/&do=findComment&comment=142236

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

moc ogniwa regulujemy przez PWM, a nie napięciem (jak już to prądem)

 

 

 

ze względu na dużą bezwładność cieplną będziesz miał sporą histerezę, a tym samym stabilizacji temperatury nie będzie tylko spore wahania w jedną i drugą stronę

 

pozdrawiam

Czy wspomniana przeze mnie przetwornica step down http://allegro.pl/zasilacz-przetwornica-step-down-lm2596hv-arduino-i6436415503.html nadawała by się, czy trzeba szukać innego rozwiązania.

 

Właśnie, też trochę boję się wahań temperatury. Ustawiając histerezę w termostacie na 1*C, a temperaturę zadaną na -10*C (wartości temperatury przykładowe) utrzymywała by się stała niska temperatura wewnątrz kamery. Czy to nie lepsze niż "bezmyślne" chłodzenie na maxa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zamiast przetwornicy napięcia powinieneś zrobić sterownik PWM. To będzie działać i to na pewno dobrze

trudno będzie utrzymać zadaną temperaturę matrycy termostatem chłodząc cała kamerkę. Co innego gdyby to był tzw. zimny palec. Wtedy chłodzona jest sama matryca więc bezwładność cieplna jest znacznie mniejsza

 

dobrym rozwiązaniem może się okazać stałe sterowanie odpowiednio dobraną mocą. W stanie ustalonym przy zadanej mocy (np. 30%) temperatura matrycy będzie zależna tylko od temperatury zewnętrznej. Można by doświadczalnie wyskalować sterownik PWM by dobrze panować nad temperaturą matrycy. Trzeba by mierzyć temperaturę matrycy, a to chyba dałoby się zrobić jakimś maleńkim czujnikiem rezystancyjnym

 

pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można przyczepić czujnik temperatury (termistor) bezpośrednio do matrycy lub przez zimny palec, na przykład taki jaki zrobił HAMAL, a wtedy wahania temperatury sensora były by natychmiast wychwytywane i może skuteczniej/szybciej kompensowane. Odpada potrzeba sterowania mocą peltiera. Wystarczy dobrać optymalną moc znamionową ogniwa i zasilać całość 12V, lub innym napięciem w zależności od użytego modułu.

224 term.jpg

Edytowane przez Piotr4d
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważyłem jeszcze coś ciekawego - zerknijcie na porównanie klatek "przed i po"

Dla klatek 5s i 10s widać takie paski w rogach, to jest chyba amp glow?

Po włączeniu chłodzenia prawie całkowicie znika. Czy schłodzenie całej kamerki może spowodować zmniejszenie/usunięcie amp glow?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Kombinowałem z peltierem i termostatem z czujnikiem temperatury umieszczonym wewnątrz kamery. Sam termostat sprawuje się poprawnie, tylko tak jak przewidział ZbyT skoki temperatury były wielkie, rzędu 5-7*C i to przy czujniku temperatury przyklejonym bezpośrednio do płytki PCB blisko matrycy. Podstawowym problemem i przyczyną jest to, że płytka z matrycą praktycznie, pomijając śrubki mocujące, nie styka się z chłodzoną obudową. Pomyślałem, że jeśli nie ma miejsca na zainstalowanie zimnego palca pod matrycą i chłodzenie matrycy bezpośrednio, to może chociaż dało by się to zrobić pośrednio chłodząc całą płytkę z elektroniką.

Po kilku nieudanych podejściach wydumałem nietypowy zimny palec w postaci mosiężnego pierścienia w kształcie ściętego stożka z otworem umieszczonego pod zakrętką, zamiast gumowego oringu.

Pierścień ma grubość 5 mm, do płytki PCB jest przyklejony na razie taśmą dwustronną w wersji ostatecznej taśmą typu termopad, a od góry styka (jest dociskany) się poprzez pastę termo-przewodzącą z zakrętką do której przykleiłem szybkę zabezpieczającą. Całość wydaje się hermetyczna podobnie jak w oryginalnym rozwiązaniu z oringiem.

Teraz wahania temperatury przy ekspozycji 30 s nie przekraczają 0,8 *C. Muszę jeszcze przeprowadzić więcej testów, ale tak na gorąco wygląda na to że pomysł się sprawdzi.

Zauważyłem jeszcze, że wraz z obniżaniem temperatury matrycy poniżej 0*C wprawdzie liczba hot pikseli jeszcze spada, to amp glow utrzymuje się na stałym poziomie, cały czas widoczny w górnym prawym rogu.

 

224 ring.jpg

224 styk.jpg

224 dek.jpg

  • Lubię 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.