Skocz do zawartości

Jak powinien wyglądać sklep internetowy? Sonda.


Adam_Jesion

Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio zamieściłem na forum pytanie dotyczące tworzenia opisów produktów astronomicznych do sklepu internetowego. Osoby, które się zgłosiły, poprosiłem o przygotowanie próbki swoich możliwości na podstawie jednego, przykładowego produktu. W odprawie podałem w zasadzie tylko jedną wskazówkę: zrób opis taki, jaki sam chciałbyś widzieć w sklepie. Proste - prawda?

 

Jakież było moje zdziwienie, kiedy otrzymałem wiele bardzo różnych opisów, a w zasadzie ich formy. To spowodowało, że zacząłem się zastanawiać nad czymś, co wydaje się oczywiste i banalne. Problem polega na tym, że nie jestem w stanie racjonalnie odpowiedzieć sobie na pytanie, jak powinien wyglądać taki opis. Badania są w tym temacie dosyć sprzeczne, do tego każda branża ma swoje zasady. Jak w takim razie powinno to wyglądać w naszej astronomii/astrofotografii? Czy w sklepach szukamy informacji, czy tylko chcemy coś szybko, tanio i wygodnie kupić?

 

W związku z dylematem postanowiłem zapytać społeczność: jak wy to widzicie? Odpowiecie na kilka pytań? Wyniki oczywiście opublikuję, więc jeżeli ktoś planuje otworzyć sklep, to mogą mu się przydać. Ankieta będzie sobie działać przez tydzień.

 

Link do ankiety (google forms - super bezpieczne)"

https://goo.gl/forms/lNu1xmPHTikvnzMh1

 

Komentarze oczywiście mile widziane - włącznie z krytyką/pochwałą istniejących sklepów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że do ankiety warto dodać pytania o stopień zaawansowania, budżet, zainteresowania (wizual, astrofoto, ...).

Zgaduję, że początkującemu trzeba więcej powiedzieć o korzyściach/możliwościach (bo nawet nie rozumie wszystkich pojęć), zaawansowany astrofotograf może potrzebować (lub nawet nie) samej tabelki ze specyfikacją techniczną za to ew. doceni dostępność konsultanta, który odpowie na jakieś precyzyjne pytanie.

Edytowane przez dziki_rysio_997
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że do ankiety warto dodać pytania o stopień zaawansowania, budżet, zainteresowania (wizual, astrofoto, ...).

Zgaduję, że początkującemu trzeba więcej powiedzieć o korzyściach/możliwościach (bo nawet nie rozumie wszystkich pojęć), zaawansowany astrofotograf może potrzebować (lub nawet nie) samej tabelki ze specyfikacją techniczną za to ew. doceni dostępność konsultanta, który odpowie na jakieś precyzyjne pytanie.

 

Pytanie, czy sklep i handlowiec jest dobrym miejscem na udzielanie porad. Wg mnie - nie ma takich kompetencji. Efektem może być pisanie totalnych bzdur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Pytanie, czy sklep i handlowiec jest dobrym miejscem na udzielanie porad. Wg mnie - nie ma takich kompetencji. Efektem może być pisanie totalnych bzdur.

 

Ja uważam, że dobry handlowiec powinien być w stanie udzielić porady. Oczywiście zawsze istnieje ryzyko, delikatnie to ujmijmy, braku obiektywizmu handlowca, jednak w obecnych czasach jaką wartość dodaną generuje sklep internetowy?

 

Coraz mniej rozumiem fenomen sklepów, które sprzedają wirtualny towar zamawiany u producenta, dopiero po zainkasowaniu wpłaty od klienta.

 

Dla mnie, głównie fachowe doradztwo, uzasadnia funkcjonowanie sklepów internetowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ja uważam, że dobry handlowiec powinien być w stanie udzielić porady. Oczywiście zawsze istnieje ryzyko, delikatnie to ujmijmy, braku obiektywizmu handlowca, jednak w obecnych czasach jaką wartość dodaną generuje sklep internetowy?

 

Coraz mniej rozumiem fenomen sklepów, które sprzedają wirtualny towar zamawiany u producenta, dopiero po zainkasowaniu wpłaty od klienta.

 

Dla mnie, głównie fachowe doradztwo, uzasadnia funkcjonowanie sklepów internetowych.

 

Ilu znasz w Polsce ekspertów, którzy mogą doradzać w temacie astrofotografii (załóżmy np. kamer, czy montaży), którzy do tego pracują w sklepie astro? To jest wg mnie główny problem. Nikt, kto nie jest hardcorowym userem danego sprzętu nie jest w stanie nic doradzić. Sorry.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ilu znasz w Polsce ekspertów, którzy mogą doradzać w temacie astrofotografii (załóżmy np. kamer, czy montaży), którzy do tego pracują w sklepie astro? To jest wg mnie główny problem. Nikt, kto nie jest hardcorowym userem danego sprzętu nie jest w stanie nic doradzić. Sorry.

 

Adamie, ja piszę w tym wątku o tym, jak chciałbym aby było a nie o tym jak jest. Choć znam co najmniej jednego eksperta, który jest w stanie doradzić (puszczam oczko w Twoją stronę).

 

Tak jak powyżej napisałem, skoro sklep nie generuje albo generuje bardzo niewiele wartości dodanej do transakcji, to za co pobiera marżę? Zaznaczam, że piszę z pozycji klienta. Nie prowadziłem nigdy sklepu internetowego, więc być może są tematy, o których nie wiem.

Edytowane przez Łukasz K
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to bym chciał żeby opis wymieniał wady danego produktu. Chętnie wrócę do sklepu, który zniechęci mnie do wyrzucenia pieniędzy w błoto. Wiem, że to marzenie ściętej głowy, bo cele sprzedawców są zwykle krótkoterminowe, a do tego klient i tak kupi tam, gdzie ten sam produkt znajdzie taniej (posiłkując się nawet doradztwem z innego źródła). Choć pewnie byłbym gotowy premiować szczerych sprzedawców lekko wyższą marżą.

 

Pzdr,

Gajowy

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę miałem trudności z interpretacją niektórych sformułowań.

 

1. Czy "kreatywny" opis - opisy piejące zachwytami przy każdym teleskopie (produkcie) mnie odstraszają jesli nie ma informacji o ich wadach lub po prostu ograniczeniach.

 

2. Linki do recenzji uzytkowników - wiele takich widziałem - jak sprzedawca nie ma co robić to pisze recenzje :D , niemniej jednak przyznam, ze często patrzę na takie opinie.

 

4. Nie wiem jak rózny asortyment autor ankiety miał na mysli? Jesli astronomiczny - to widziałbym jak największy! Jeśli mają być tez inne branże to zdecydowanie nie , bo wiem, że fachowość i znajomość informacji u sprzedawcy będzie praktycznie żadna.

Edytowane przez JSC
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypełniłem

Przyznam, że każdy punkt naddaję się na osobną dyskusję i zawarcie tego w jednej fajeczce lub jej braku trochę spłaszcza. Ale OK taki wymóg ankiety, choć przyznam, że właśnie przez to może Ci wiele nie pomóc. Rozumiem, że zamierzasz reaktywować Astromarket. Czy tak? Jeśli tak to jestem za. Wiem, że to już było i się popsuło, i pewnie trzeba by zrobić rachunek sumienia, ale uważam, że jest w Tobie potencjał i szkoda by to marnować.

Z uwagami w stylu ma być profesjonalnie, tanio i szybko ciężko się nie zgodzić ...tyle, że one niewiele wnoszą. Jeśli ma być profesjonalnie, czytaj: pracownikom potrzebujemy zapłacimy więcej niż minimum socjalne to z tą taniością już jest różnie. Jeśli patrzyć tylko na cenę to Wietnamczycy czy Hindusi pracujący po 14 godz dziennie za 2 dolary wylewający odpady chemiczne prosto do rzeki zawszę będą tańsi od Europejczyków. Tylko pytanie czy chciałbyś tak pracować? I kupując w najtańszym na rynku sklepie kogo wspierasz? Profesjonalną firmę dbającą o pewien poziom poniżej którego nie schodzi ...czy może kogoś innego.

No dobra, ale już mniej górnolotnie i bardziej przyziemnie.

Pamiętam kiedyś w stronie mBanku był tekst w stylu "Nie jesteśmy idealni, powiedz nam co możemy poprawić". I dla mnie to jest klucz. Zrobiłbym sklep i pozwolił użytkownikom go zmieniać, wpływać na niego, co nie znaczy, że ze wszystkim się zgadzać. Jak ludzi zachęcisz sami Ci powiedzą co ich wkurza, a co by zmienili. Oczywiście tekst na stronie mBanku już dawno temu zniknął. Już są idealni :notworthy:

Druga sprawa. Zobacz co jest w Delta-optical w dziale opinie. Tam są pomieszane opinie użytkowników z pytaniami technicznymi. Ja oddzieliłbym pytania techniczne od opinii. Uważam, że pytania techniczne to ciekawy pomysł. Linki do forum? I tak i nie. My patrzymy ze swojej perspektywy ludzi zaangażowanych w ten czy inny sposób w danej społeczności. A ja postawie tezę, że większość kupujących (a przynajmniej te sprzęty z niżej półki) nigdy nie zalogowała się na żadnym forum lub wchodzi sporadycznie.

Interface, sposób wyboru towarów. Najlepiej rozwiązany w Astroshop. I parę innym mniej lub bardziej istotnych uwag.

 

A tak propos szukasz kogoś z kim chcesz prowadzić sklep?

Ot takie niezobowiązujące pytanie.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla jasności: "Rozumiem, że zamierzasz reaktywować Astromarket." - nie reaktywuję. Posiadanie pełnego asortymentu astro nie ma sensu. Problemem jest właśnie brak kompetencji, ogromne nakłady czasowe na pilnowanie cen, jakości opisów, komunikacji z klientami, etc. Ja się znam na astrofotografii, ją kocham, ją rozumiem. Rozmyślam tylko w charakterze moich zainteresowań i po prostu zastanawiam się, czy skupienie się tylko w i wyłącznie na takich rzeczach ma sens (w sumie to trochę to już robię, bo te akcje stały się już lekko rutynowe ;)).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadam Ci Adam pytanie. Przyznam, że mnie to ciekawi.

Czy to przypadek, że inne duże sklepy astro w Polsce nie mają w swojej ofercie produktów TS? Masz wyłączność?

 

teleskopy.pl nie miały/mają ich w ofercie? Też może się "nie sprzedawać" bo jak klient chce TS to już wie więcej i zapewne bez problemu sobie zamówi bezpośrednio od TSa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem fajnie byłoby, gdyby opisy sprzętu były techniczne bardziej, niż marketingowe.

"Teleskop dobrze nadaje się do obserwacji wizualnych, ale już gorzej do astrofoto ze względu na montaż dobsona. Jeśli chciałbyś połączyć te dwie rzeczy, może zainteresuj się a) mniejszą tubą na paralaktyku do kupienia u nas albo b )montażem GOTO do kupienia u nas, który wystarczy do pierwszych prób lub do planet (kamerka też u nas)."

 

Czyli jakby skupienie się nie na pojedynczych przedmiotach, ale na gotowych - półgotowych - podpowiedzianych rozwiązaniach plus okraszenie tego zdjęciami w rodzaju : tak będą wyglądały gołe fotki bez korektora a tak z korektorem.... tak z montażem bez guidingu a tak z guidingiem (do kupienia u nas)

Edytowane przez Behlur_Olderys
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również miałem problem z ankietą. Niektóre odpowiedzi był dla mnie w połowie dobra, a w połowie złe. I co tu wybrać? Ale liczę na jej pozytywne efekty :)

 

Coś, czego bym oczekiwał od sklepu to obiektywizm. A z tym jest zawsze ciężko. Czyli coś, o czym ktoś już wspomniał - zamiast wychwalać badziewie pod niebiosa, można łagodnie zasugerować, że to nie ideał, ale za to sprzęt x i y będą lepsze (choć droższe).

Edytowane przez MateuszW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapewne tajemnica handlowa.

 

Żadna tajemnica. Przez chwilę faktycznie miałem wyłączność na PL (jak wprowadzałem tę markę), ale potem TS handlował z każdym, kto kupuje hurtowo i detalicznie.

Problem wg mnie jest VAT, który w PL wynosi 23%, a w DE 19%. Jak łatwo policzyć, żeby być konkurencyjnym do sklepu TS, z jego własnymi produktami, sklep musi na starcie dać rabat 4%. To bardzo dużo i wielu przypadkach całą inicjatywę stawia pod znakiem zapytania. My, jako naród, raczej nie mamy w sobie patriotyzmu gospodarczego i wisi nam to, czy kupujemy u Niemca, czy w PL, choć różnica jest zasadnicza (wkładamy VAT i inne podatki do Skarbu).

 

Tak naprawdę, żeby to miało sens, trzeba by zarejestrować firmę w DE i sprzedawać towar do Polski z tamtej lokalizacji. Chore - prawda?

 

Pytaliście o różnicę kupowania za granicą i w PL - sam fakt dokonania tej transakcji tutaj oznacza, że inwestujecie w krajową gospodarkę (VAT23% z każdej transakcji wpłynie do PL, a nie np. DE). Powinniśmy się tego gospodarczego patriotyzmy nauczyć, bo to jest ekstremalnie ważne. Dla przykładu wspomniane Niemcy nigdy nie kupią nic od zagranicznej firmy, jeżeli mogą to samo kupić u siebie (nawet przepłacając). Ostatnio przegrałem np. przetarg w DE, bo byłem zaledwie 30% tańszy od niemieckiej firmy, a to za mało, żeby Niemiec zdradził swój kręgosłup patriotyczny ;)

 

To było kilka słów o "wartości dodanej".

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zdzichu, on 27 Lut 2017 - 18:07, said:

Zadam Ci Adam pytanie. Przyznam, że mnie to ciekawi.

Czy to przypadek, że inne duże sklepy astro w Polsce nie mają w swojej ofercie produktów TS? Masz wyłączność?

teleskopy.pl nie miały/mają ich w ofercie?

 

A sprawdziłeś? Bo ja tak. Nie, nie mają. Może kiedyś mieli, ale to było w czasach kiedy jeszcze nie myślałem, że będe miał teleskop

 

...bo jak klient chce TS to już wie więcej i zapewne bez problemu sobie zamówi bezpośrednio od TSa.

 

Proszę Cię Riklaunim. To w takim razie po co są w sklepach sprzęty Meade, Vixen, William Optics, Takahashi. Przecież mógłbyś se zamówić bezpośrednio producenta. Szanujmy się trochę na wzajem. A spotkałeś się z sytuacją, że sprzęt kupiony u pośrednika jest tańszy niż bezpośrednio u producenta? Bo ja tak i to kilka razy (nie mam na myśli branży astro). Na początku mnie to dziwiło. Potem przestało. Sprzedaż detaliczna ma swoje reguły, zasady i jak ktoś ich nie rozumie lub nie chce przyjąć do wiadomości to cóż ...nie musi się tym zajmować.

Druga sprawa. Sklep ma swoją marżę. Polski czy bezpośrednio TS. Jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, pracuję tu, zarabiam, mówię po polsku. Dlaczego sensowny sprzęt muszę zamawiać w Niemczech?

A kto mi poda choć jeden sensowny powód dla którego Niemcy nie mieliby zamawiać teleskopów w Polsce? Dlaczego to sklep Asromarket-bis czy jakikolwiek inny nie miałby być najlepszym sklepem astro w Europie. Z najszerszym asortymentem, z najbardziej profesjonalną obsługą, z najlepszym serwisem gwarancyjnym i pogwarancyjnym? Tylko proszę, jeśli już ktoś się wysili na odpowiedź na to pytanie to niech nie pisze mi, że Polacy to się nie mogą dogadać, że są zawistni i inne bla bla bla. Może skończmy już z kompleksami, albo nie szukajmy i ich tam gdzie ich nie ma.

Edytowane przez zdzichu
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.