Skocz do zawartości

Adaptacja statywu geodezyjnego.


Hans

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Bieszczady zblizaja sie wielkimi krokami (uch.. jeszcze 50dni) Newtonik sklada sie u Janusza, a ja wzialem sie za statyw i montaz pod teleskop. W tym watku pokaze swoja wizje, co moze sprowokuje kogos do polemiki i zaowocuje modyfikacja/usprawnieniem mojej wizji lub uchroni mnie przed jakas wieksza glupota.

 

Pierwsza sprawa to poleczka na okularki :)

 

Do tego celu przymocowalem do kazdej nogi statywu potezny zawias

IM000518.JPG

IM000519.JPG

IM000520.JPG

IM000521.JPG

Zawiasy zamontowalem na takiej wysokosci aby zablokowaly statyw przy rozsunieciu nog na ok. 135cm (optimum dla mojego dziecka i dla mnie.) Nogi mozna zsunac do konca ale nie daje sie ich wysunac na max. Do zawiasow bedzie przykrecana jakas poleczka. Moja wizja wyglada tak:

IM000534.JPG

 

Druga kwestia jest zamontowanie mojego odzyskowego EQ3 na tym statywie.

Wyremontowalem go juz prawie calkowicie. A do zaczepienia do statywu postanowilem wyk. to co ponizej:

 

statyw:

IM000522.JPG

 

mocowanie ze stalowej obejmy balustradowej fi 5cm:

IM000523.JPG

IM000525.JPG

 

Poniewaz wyjscie z glowicey ma 3/4'' a obejma 5cm to za przejsciowke wyk. noge stalowa (element zakonczeniowy z zestwu maly budowniczy balustrad) fi 5cmm przykrecona do glowicy sruba fi 10mm.

IM000527.JPG

IM000528.JPG

IM000529.JPG

 

CDN.

Edytowane przez Hans
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rodza sie jednak pewne pytania.

 

Czy te lacze balustradowe wytrzyma obciazenie glowicy EQ3 i teleskopu 150/750?

IM000530.JPG

IM000531.JPG

IM000532.JPG

 

I czy przypadkiem nie poprawic orginalnych spawow?

IM000533.JPG

 

Kolejne pytanie to czy te 4 sruby (6tki) beda wystarczajace aby utrzymac wszystko sztywno? Nie ma miejscza aby cos podkladac od dolu. Mam zamiar wywiercic 4 otwory, nagwintowac i dokrecic srubami.

IM000524.JPG

 

I ostatnie pytanie, pod jakim katem rozstawu nog statywu bedzie on najstabilniejszy i jednoczesnie najwygodniejszy.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wygląda całkiem solidnie :)

 

a jakiej grubości jest ta blacha od stopki balustrady?

 

rozstaw nóg musisz raczej określić doświadczalnie

ja proponuję, żeby po zamocowaniu montażu wraz z przeciwwagą - tą od teleskopu i to w najbardziej niekorzystnym położeniu, statyw w dalszym ciągu stał :D

 

pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oooo Widzę że kolega ma identycznego geodetyka jak Ja. :Beer::banan::helo:

 

Wydaje się że konstrukcja obejmy może mieć pewne odchylenia przy takim obciązeniu. Nie lepiej byłoby głowicę przykręcić jakoś niżej, bezpośrednio do godetyka, po zmniejszeniu otworu w statywie, po przez przyspawany kawałek grubej blachy ?

 

Ale jeśli wykonasz wszystko bardzo solidnie z tą obejmą, to chyba powinno trzymać sztywność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wygląda całkiem solidnie :)

 

a jakiej grubości jest  ta blacha od stopki balustrady?

 

rozstaw nóg musisz raczej określić doświadczalnie

ja proponuję, żeby po zamocowaniu montażu wraz z przeciwwagą - tą od teleskopu i to w najbardziej niekorzystnym położeniu, statyw w dalszym ciągu stał :D

 

pozdrowienia

 

Stopa obejmy balustradowej to standardowy element zestawu balustradowego firmy TRIS (do nabycia w wiekszych hipermarketach budowlanych (TRIS art. 958) dystrybutorem jest http://www.shop-line.com.pl mozna tam znalezc katalogi produktow i widze tam kilka elementow ktore potencjalnie moga zainteresowac ATMowcow :) Grubosc stopki to 8mm zas grubosc scianki obejmy to 4mm. Obejma jest stalowa, wykonczona chromem galwanicznym.

 

Oooo Widzę że kolega ma identycznego geodetyka jak Ja.  :Beer:  :banan:  :helo:

 

Wydaje się że konstrukcja obejmy może mieć pewne odchylenia przy takim obciązeniu. Nie lepiej byłoby głowicę przykręcić jakoś niżej, bezpośrednio do  godetyka, po zmniejszeniu otworu w statywie, po przez przyspawany kawałek grubej blachy ?

 

Ale jeśli wykonasz wszystko bardzo solidnie z tą obejmą, to chyba powinno trzymać sztywność.

 

Dzieki tulei obejmy mam mozliwosc wywiercenia w jej sciance otworu i zamontowaia sruby dociskowej (na zdjeciach widac, docelowo bedzie tam potezniejsza sruba ze stalowym motylkiem). Dzieki temu moge ustawic cala glowice w odpowiednim kierunku (PN) i zablokowac sruba. Dzieki temu unikne namierzania Polarnej poprzez krecenie calym statywem. Jezeli glowice przykrece nizej, mechanizm blokujcy musial bym zrobic gdzies ponizej nog statywu co moglo by byc upierdliwe w obsludze, niemniej jezeli ktos zrobil taki patent i przekona mnie do niego to czemu nie?

 

Niepokoi mnie troche ten walec z zakonczenia nogi balustradowej. To (owszem piekna) rurka stalowa o grubosci sciany 2mm z dosyc solidnym, ale jednak plastikowym wynalazkiem mocujacym w srodku srube. Dzieki tej srubie moge to w prosty sposob przykrecic do trzpienia glowicy. Niby po mocnym dokreceniu trzyma sie glowicy bardzo dobrze, ale zastanawim sie czy nie lepiej zastapic ten element zwykla rura stalowa o sciance 4-6mm z gruba podkladka na dole przez ktora przewlweke srube mocujaca. Zastanawiam sie tez nad zalaniem wnetrza rurki jakas plastyczna masa lub wypelnieni jakimis obfazowanymi podkladakami dla wzmocnienia jej konstrukcji. Co o tym sadzicie.

 

Wieksze zmiany w projekcie ciagle sa dopuszczalne, poniewaz rownolegle szykuje na zlot zuraw lornetkowy hand-made dla mojego dziecka (czyt. sam se robie, ale oficjalnie dla dziecka coby mu wygodniej bylo :) ) wiec gruntowne roszady w czesciach pojda jako skladowe zurawia.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Janusz_P.

Hans, będzie się trzęsło bo przyjąłeś złe założenie mocowania tulei w końcówce balustradowej, docisk punktowy śrubą to najgorsze z możliwych rozwiązanie ledwo działające w jednej płaszczyźnie :huh: , tuleję trzeba przeciąć Boschem wzdłuż, dospawać cybanty i zrobić zacisk ze śruby M10, będzie 10x sztywniej.

Nacięcie powinno mieć kształt odwróconej litery T o szerokosci 4mm zakończonej otworami powiedzmy Fi=8mm.

Edytowane przez Janusz_P.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hans, będzie się trzęsło bo przyjąłeś złe założenie mocowania tulei w końcówce balustradowej, docisk punktowy śrubą to najgorsze z możliwych rozwiązanie ledwo działające w jednej płaszczyźnie :huh: , tuleję trzeba przeciąć Boschem wzdłuż, dospawać cybanty i zrobić zacisk ze śruby M10, będzie 10x sztywniej.

Nacięcie powinno mieć kształt odwróconej litery T o szerokosci 4mm zakończonej otworami powiedzmy Fi=8mm.

 

O ile dobrze zrozumialem to chyba taka konstrukcja przerosnie moje zdolnosci manualne :unsure: Ale moze rozwiazaniem byloby zamienienie tej stalowej nogi w srodku mocowania balustradowego na pelny walec z alu lub mosiadzu z wytoczona bruzda na calum obwodzie na glebokosc kilku milimetrow i szerokosci 6-8-10mm pod potezne sruby dociskowe z 2 stron? Dobrze kombinuje? Tokarke jakos obsluze, ale ze spawarka moze byc niejaki problem.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Janusz_P.
O ile dobrze zrozumialem to chyba taka konstrukcja przerosnie moje zdolnosci manualne  :unsure:  Ale moze rozwiazaniem byloby zamienienie tej stalowej nogi w srodku mocowania balustradowego na pelny walec z alu lub mosiadzu z wytoczona bruzda na calum obwodzie na glebokosc kilku milimetrow i szerokosci 6-8-10mm pod potezne sruby dociskowe z 2 stron? Dobrze kombinuje? Tokarke jakos obsluze, ale ze spawarka moze byc niejaki problem.

 

Pozdrawiam.

 

W tej tulei balustradowej dopiero 6 śrub jak w oprawie szukacza w miarę pewnie ustali środkową tuleję montażu :Salut:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ależ ciężko łapie, dopiero teraz chyba zrozumiałem Twoją ideę :) z mocnym akcentem na chyba :D

czyli Twoja idea jest taka?:

 

jeżeli tak, to kluczowym elementem jest niestety ta śruba, i im ona dłuższa to tym będą większe drgania montażu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Janusz_P.

Tak, łapanie od spodu solidną śrubą z dociskiem do płaszczyzny głowicy statywu jest już o wiele lepsze od śruby dokręcanej tuleję z boku, zawsze to jakiś postęp w kierunku sztywności całej konstrukcji a wiadomo że podstawa musi być w niej najsztywniejsza :banan:

 

Ps. Śruba tu jest tylko elementem mocującym a nie ustalającym, tym jest tuleja z oprawy balustradowej i od jej średnicy silnie zależy sztywność całej konstrukcji:Salut:

Edytowane przez Janusz_P.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też zastanawiam się teraz nad tym samym problemem. Ale raczej zdecyduję sie na dotoczenie odpowiedniej tulejki.

 

Mam pytanie, moze wiecie co to za typ gwintu występuje w statywach geodezyjnych. Jak na zdjęciu. Bo nie wiem w jakiej normie mam szukać.

P1010167.JPG

P1010168.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jednym słowem, powoli, pomysłem coraz bardziej zbliżasz się do ..spodarki, o np. takiej : http://www.geomatix.com.pl/Leica/akcesoria...darki_Leica.htm

 

i to chyba jednak jest najbliższe stabilności i ergonomii, bo niestety oprócz możliwości obrotu i zablokowania pionowej osi statywu, będziesz musiał mieć również możliwość wypoziomowania podstawy montażu, lub inaczej możliwość ruchu góra-dół celując w polara

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Janusz_P.

To zleży czy statyw jest Polski, Rosyjski, Chiński, "Wildowski" czy "Zeissowski"

ten na fotce to prawdopodobnie "Chińczyk" z gwintem calowym 5/8"W :Salut:

 

Ps. Hans, lepiej wróć do początkowego rozwiązania, jest po prostu lepsze :rolleyes:

Edytowane przez Janusz_P.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

Ps. Hans, lepiej wróć do początkowego rozwiązania, jest po prostu lepsze :rolleyes:

 

Hmm... a czy dodanie drugej sruby dociskowej pod katem 90* poprawilo by cokolwiek? Albo uklad 3 srub dociskowych co 120*?

 

Pozdrawiam.

 

PS. Co do tych spodarek to cena jest dla mnie mordercza - odpadam. A recznie to mi wyglada na wyzsza skole gornej narty :o Nie dam rady...

Edytowane przez Hans
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No moze nie dokładnie taką spodarkę. Zresztą takie spodarki do teleskopu raczej się chyba nie nadają. Są na spręzynach (przynajmniej takie wystepują w urządzeniach ojca - jest geodetą) wiec nie bardzo stabilne przy duzych obciążeniach. Chociaż te, za ta cenę to moze i są oki :P Mysle o prostszej konstrukcji. Jak naszkicuję to przedstawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No w moim pomyśle to niestety długi klucz nasadowy trzeba stosować przy dokręcaniu od spodu jednej tylko śruby, po względnym ustawieniu na Pn.

Mój koziołek tak działa.

 

P.S.

A można wiedzieć ile dałeś za takiego odzyskowego EQ3 , pewnie gdzieś z giełdy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tzn. mając na myśli spodarkę, sugeruję hansowi tylko, skorzystanie z faktu, że statywy geodezyjne po prostu są pod nią konstruowane. A chodzi o to, żeby najprostrzym sposobem, zrobić międzymordzie (znaczy interface) :D między jego montażem a statywem

 

czyli np. takie cóś: hans_mount_0002.jpg

 

zawsze już ta śruba będzie krótsza, a blacha między statywem a montażem, imitująca spodarkę ma mieć nagwintowane otwory, śruby które w nie wejdą, trafią w te 3 rowki wierzchu statywu, umożliwiając wypoziomowanie montażu, a jednocześnie całość usztywnią

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam nadzieję, że nie :)

 

zasada działania tego rozwiązania jest następująca:

 

1. Hans ustawia statyw

2. przykręca śrubą od spodu montaż, ale tak żeby był możliwy jego obrót

3. łapie północ

4. blokuje od góry tymi trzema śrubami głowice ze statywem.

5. znając życie, wraca do punktu 1. :D (oczywiście mam nadzieję, że nie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja się podłącze do wątku.

 

Kwestia podobna.

Mam do wykonania przejściówkę (statyw od eg6 a montaż). Górna część redukcji już jest rozplanowana. Pozostała kwestia dolnej części.

 

Materiały dostępne to pręt aluminium(pa6) o średnicy 150mm oraz rurę aluminiową (pa38) o średnicy 150mm i grubości ścianki 4mm .

 

 

Koncepty wstępne są dwa na połączenie tych elementów.

 

Koncept pierwszy to wytoczyć odp. pręt. Nasunąć na niego rurę i potem to zespawać (A)

 

Koncept drugi to wywiercić z boku pręta odp. dziury a potem je nagwintować. (B )

 

Załączam rysunek poglądowy ( popełniony w paintciku ;) trochę to wszystko goni i jest niesymetryczne ale ma tylko zwizualizować kwestie.

 

redukcja1.JPG

 

 

Chodzi mi oczywiście o jak najprostrze rozwiązanie

Jakie są za i przeciw takich rozwiazań ??

 

pozdr

DaVe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój pomysł jest właśnie bardzo podobny do tego "sumas-a".

Azymut da się ustawić choć może z małymi kłopotami dla nie wprawionego po ciemku.

 

A po co Ty chcesz poziomować montaż tymi 3 śrubami ?

Przecież nogi mają regulację !

Wystarczy przyłożyć poziomicę do czoła głowicy statywu, która jest płaska i już jest zgrubsza poziom. Potem osadzic montaż.

 

Mnie takie rozwiązanie wydaje się prostsze w wykonaniu i chyba jakby stabilniejsze. Ale tutaj także trzeba wykonać to pancerno-solidnie.

Tę jak Wy to nazywacie "imitację spodarki" to na stałe trzeba zamocować. A od spodu przyłożyć spasowaną, bardzo grubą i szeroką wytoczoną podkładkę, z otworem idealnie wpasowanym prawie na wcisk, z końcówką montażu. Chociaż to też możnaby na stałe dać.

 

Nie widzę tutaj gorszej stabilności od pomysłu nr 1 Hansa. Właśnie w tym pierwszym pomyśle, według Mnie jest za długa tuleja łacza balostradowego i to powoduje działanie sił gnących.

 

Mam nadzieje że coś zrozumieliście, bo pisze trochę zawile. :Boink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.