Jump to content

Leaderboard

  1. lulu

    lulu

    Społeczność Astropolis


    • Points

      40

    • Posts

      990


  2. Dariusz.p

    Dariusz.p

    Społeczność Astropolis


    • Points

      15

    • Posts

      22


  3. tex88

    tex88

    Społeczność Astropolis


    • Points

      14

    • Posts

      388


  4. Charon_X

    Charon_X

    Społeczność Astropolis


    • Points

      12

    • Posts

      1913


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 07/18/21 in all areas

  1. Nie chciałbym uderzać w płaczliwy ton, jednak przyznam że nieco się wzruszyłem odkrywając, jak miłą niespodziankę sprawiła mi moja Edziulka, moja Czarna Perełka, której pozbyłem się właśnie w bezceremonialny sposób - mimo, że tak wiernie służyła mi przez ostatnie półtora roku. Gdy ja liczyłem już krwawe srebrniki wysławszy ją w podróż do Poznania, i gdy siadłem do obróbki zdjęć z naszej ostatniej wspólnej sesji, okazało się że Edziulka sprawiła mi wielką radość. Zdjęcia Jowisza jakie wykonała dla mnie na koniec okazały się najlepszymi jakie z jej pomocą uzyskałem. Oczywiście zeszły rok nie był pod względem warunków obserwacji Jowisza łaskawy, teraz jest nieco lepiej - i to nieco lepiej widać już na zdjęciach. Ale myślę że ona musiała przeczuwać już rozstanie i po prostu się postarała... A zatem jeszcze raz napiszę: SW 120ED + ZWO ASI 178 MC... Żegnaj Perełko, moja wierna towarzyszko! ;-)
    25 points
  2. Dalsze ujęcia z tej ciekawej okolicy. 20 gadzin HOS. OS bin2 Pozdrawia Jan
    9 points
  3. Jeszcze animacja na której widać wszystkie 4 księżyca oraz cień Io na tarczy. Europa jest po lewej, Io przechodzi przed tarczą (w okolicach środka i potem na prawo) i widoczny jest jako bardzo słabiutki ciemniejszy punkt, a na prawo ciemny jak zwykle Kallisto i Ganimedes.
    9 points
  4. Pierwsze próby z bicolorem. Mało materiału : 30x300 Ha i 28x300 OIII ASI183mono+Canon 400/5.6 Drobna poprawka
    9 points
  5. Dach został zamknięty, trochę kosmetyki zostało i wzmocnienia. Budowany na górze, obecnie jeszcze przykręcony. Została w sumie jeszcze zamiana dachu na "ruchomość", następnie ciągnięcie prądu i internetu
    8 points
  6. To teraz Jowisz z tej nocy. Od góry z achromatu 120/600+barlow, następne z 80ED+barlow, później maczek Celestron c90 bez barlowa i na końcu maczek z barlowem
    8 points
  7. To taki obiekt do którego lubię wracać praktycznie każdym setupem w nowej kombinacji. Taka sytuacja ma miejsce teraz chodź w czasie zbierania materiału nocka była z zakresu tych "białych". Obiekt dopiero wychodzi na dogodną pozycję do całonocnego naświetlnia więc zachęcam. W kadrze duża różnorodność i można doświadczyć kilku stopni trudności w obróbce. Asi2600/Cff92 - 5h LRGB
    7 points
  8. Trochę czasu minęło, prawie miesiąc. W tym czasie @Mxer zrobił projekt budynku, bo mieliśmy go tylko w głowach. I tu bardzo dziękuję koledze, bo obmyślił wszystko świetnie. Na konstrukcję wykorzystaliśmy belki sosnowe, o przekroju 10x10cm. 22 szt. to koszt 1790 zł. Belki oczywiście dostaliśmy przycięte piłą łańcuchową. Obrobiliśmy je niezniszczalnym radzieckim strugiem elektrycznym. Następnie pomalowaliśmy 2x impregnatem Vidaron, a potem na kolor. Zdecydowaliśmy, że dach będzie poruszał się na teownikach 6 metrowych, na 8 kółkach 88mm. Z dodatkowych zakupów- śruby ciesielskie, wiertła, pędzle, kątowniki, dodatkowy beton, teowniki 1323 zł. Wszystko przygotowaliśmy w Gdańsku. Teowniki trafiły na drabinę przymocowaną do auta + przyczepka z drewnem. I tak wyruszyliśmy dziś rano w długą podróż. Zestaw był długi, jechaliśmy wolno na 2 auta. Już od samego początku okazało się, że naprawdę warto dokładnie poziomować fundamenty. Wszystkie piony, poziomy i kąty proste układały się same. Nie mieliśmy żadnych problemów z dopasowaniem elementów. Przykładanie łaty i poziomicy oczywiście miało miejsce co chwilę, ale za każdym razem była to formalność. I tak wygląda etap, jakim zakończyliśmy dzień, po kilkunastu godzinach pracy. Cała konstrukcja jest na stałe związana z fundamentem i jest niesamowicie stabilna. Gdy dojdzie deska elewacyjna, będzie to niemalże bunkier. Koszt na tym etapie to ok. 5000 zł.
    7 points
  9. IC 1396 – gromada otwarta, powiązana z otaczającą ją mgławicą emisyjną. Obiekt znajduje się w gwiazdozbiorze Cefeusza. Została odkryta w sierpniu 1893 roku przez Edwarda Barnarda[2]. Gromada ta jest jedną z największych widocznych na niebie, jej widoczna średnica kątowa jest prawie trzy razy większa niż średnica kątowa Księżyca. IC 1396 rozciąga się na setki lat świetlnych. Choć posiada tak spore rozmiary, jest to mgławica słabo widoczna. W mgławicy tej świecący kosmiczny gaz miesza się z ciemnymi chmurami pyłowymi, z których najbardziej znana jest Mgławica Trąba Słonia. Na krawędzi IC 1396 znajduje się nadolbrzym Gwiazda Granat, a mgławica należąca do kompleksu otacza znajdującą się blisko centrum gwiazdę wielokrotną Struve 2816. W obszarze gromady IC 1396, odległym od Ziemi o 3000 lat świetlnych, formują się gwiazdy. ( Wikipedia). Nameczylem sie z tym obiektem. Po drodze przygody typu zaparowana optyka ( uznalem ze grzalek nie potrzeba LOL ), przesuniecie jednej kamery wzgledem drugiej, no i chroniczny juz brak pogody. Bagaz doswiadczen rosnie co moze miec tylko przelozenie na rozwoj osobisty Poszedlem odwaznie w obrobce bo lubie jak sie dzieje, a technika SHO na to pozwala Ogolnie jestem zadowolony choc zapewne wiecej OIII i SII pomoglo obrazkowi. Technikalia: SW AZ-EQ6 WO TwinCat 51 ASI 183mm pro Filtry ZWO/Baader. Ha - 159x300 OIII - 116x300 SII - 90x300
    6 points
  10. Niedawno pokazałem prezentację pierwszych testów na M31. Radość z pierwszego światła minęła i zabrałem się do dalszej roboty. Przez trzy kolejne krótkie noce zebrałem razem 7 godzin materiału w 4-minutowych subach. Obróbka wieloetapowa, pracochłonna i jak dla mnie ekstremalnie trudna. Gradienty tła pokonałem dość sprawnie, ale tony i kolorystyka... Obróka tylko PIX, żadnych PS! Ok, dość sapania - M31 powoli ujawnia mi swoje oblicze. Setup: iOptron CEM70G, TS76EDPH, ZWO ASI294MC Pro Zbieranie: APT, temp. -10; SQM 19,58 31 x 240 s RGB, gain 180, filtr Baader IRCut Moon&Skyglow 74 x 240 s RGB, gain 180, filtr STC Astro Duo Obróbka: DSS, PIX, GIMP2, crop 3680 x 2760 , resize 2000 x 1500
    5 points
  11. Jowisz z 17 lipca 2:19, na tarczy przechodzi cień Ganimedesa, oprócz niego widać jeszcze Europę po lewej. Pierwszy strzał z ZWO ADC. Poza tym standardowo ASI290MC, Synta 406/1800 i UV/IR-cut. Robione w przerwie między chmurami. Warunki były mizerne, ale efekt zadowala
    5 points
  12. Późno bo późno, ale rozpoczynamy sezon. SCT 8" + ASI 224: I z Barlowem 2x I w paśmie metanu (z reduktorem ogniskowej) :
    5 points
  13. Witam Proponuję skierować teleskopy choć na chwilkę na Słońce (obowiązkowo filtry słoneczne). Możemy zobaczyć bardzo rzadkie zjawisko. Być może jedyne w tym cyklu. Na południowo wschodniej półkuli Słońca pojawiła się niezwykła plama słoneczna. Położona jest -43 stopnie na południe od równika słonecznego 2844. Czyli jest 2-3 razy dalej o równika niż przeciętna grupa plam. Znaną cechą cykli słonecznych jest zjawisko pojawiania się pierwszych grup plam słonecznych nowego cyklu na dużych szerokościach od równika. Te grupy plamy słoneczne pojawiają się na kilka miesięcy przed minimum cyklu słonecznego około ±30 stopni od równika słonecznego. W miarę postępu cyklu grupy plam słonecznych stopniowo zbliżają się do równika słonecznego, by podczas maksimum zajmować pas około ±15 stopni od równika. Gdy cykl słoneczny zbliża się do następnego minimum, grupy plam słonecznych pojawiają się jeszcze bliżej równika słonecznego, stopniowo zmniejszając się i zanikając, podczas gdy plamy słoneczne nowego cyklu słonecznego pojawiają się ponownie na dużych szerokościach geograficznych. 95% grup plam występuje w pasie ±30 stopni a 75% w pasie ±20stopni.
    5 points
  14. Czyli reasumując: w przypadku ASI 2600 ( czy też ASI 6200, bo to te same matryce , tylko z inną powierzchnią - FF i APS-C ) , gdzie mamy do czynienia ze stosunkowo małym pixelem i dużą rozdzielczością oraz znacznym rozmiarem pliku pojedynczego zdjęcia można pokusić się o zastosowanie binningu x2 , jeżeli nie zależy nam aż tak bardzo na drobnym detalu( np fotografujemy obiekt mgławicowy) lub też fotografujemy dłuższą ogniskową ( aby uniknąć oversamplingu) . Zysk z takiego rozwiązania to wzrost SNR dwukrotnie, mniejszy rozmiar plików przy zachowaniu nadal przyzwoitej rozdzielczości oraz przyjemniejszy i zdecydowanie szybszy procesing materiału , który i tak finalnie byłby resizowany przed prezentacją . Wadą binningu x 2 jest natomiast 4 x wzrost poziomu szumu odczytu, ale przy wyjściowych niskich wartościach tego parametru dla CMOS "jest to poświęcenie, na które jestem gotów " . Natomiast wzrost studni potencjału x 4 jest podobny zarówno w CMOS, jak i w CCD , ponieważ w obu przypadkach w efekcie końcowym następuje uśrednienie poziomu sygnału z 4 pixeli , w CCD przed digitalizacją, a w CMOS już po digitalizacji sygnału - ale efekt końcowy jest podobny. Mylę się gdzieś w tym podsumowaniu?
    5 points
  15. 16 bit w wielu kamerach jest na wyrost i raczej nikt temu nie zaprzecza. Zapewne zwykle bardziej opłaca się stosować przetworniki 16 bit, niż robić jakieś wynalazki 13,14,15, do każdej matrycy inaczej, potem stosować jakieś dziwne formaty kodowania sygnału, przesyłania i zapisu, żeby nie marnować pozostałych do 16 bitów (gdyż wszystkie protokoły i nośniki pracują na danych będących wielokrotnością 2). Może tak jest po prostu "wygodniej" Ilość użytecznych bitów odnoszę zawsze do studni kamery. Jeśli wynosi ona np 30k, to 15 bitów wystarczy, żeby zapisać każdy możliwy poziom. Jeśli mamy jak tutaj 50k, to potrzebujemy 16bit, żeby nie utracić żadnej informacji. Odnoszenie "potrzebnej" ilości bitów do dynamiki matrycy uważam za niepoprawne (choć stackując zdjęcia to i tak nie ma znaczenia). To sumowanie studni przy bin2, nawet w przypadku CCD uważam za "marketing", coś co nie ma znaczenia. W przypadku CCD, gdy robimy zdjęcie bin2, w trakcie naświetlania piksele pracują tak samo, jak w bin1 - po prostu gromadzą ładunek w obrębie swojej studni przyjmijmy np 50k. Jeśli na tym etapie w którymś pikselu wpadnie więcej niż 50k, następuje przepalenie. Następnie sygnał z 4 pikseli jest przemieszczany do wspólnego przetwornika ADC, po drodze "łącząc się" w jeden sygnał. Bufory po drodze, oraz sam przetwornik muszą mieć większą studnię np 200k, tak aby na etapie sumowania nie nastąpiło kolejne obcięcie sygnału. Widzimy więc, że to już rozmiar studni pojedynczego piksela decyduje o przepaleniu się obrazu, a późniejsze bufory 200k dają nam tylko tyle, że nie następuje dodatkowe przepalenie na etapie sumowania. Tak więc jeśli będziemy mieć przykładową "idealną" gwiazdę, która pada tylko na jeden piksel, to sotsując bin2 ten piksel będzie się przepalał tak samo szybko, jak w bin1, bo sąsiednie "puste" piksele nie mają możliwości "przyjąć" nadmiaru ładunku na etapie naświetlania. W CMOS jest prościej, tam po prostu każzdy piksel jest zawsze odczytywany pojedynczo i ewentualnie sumowany (albo uśredniany) później, co nie ma żadnego wpływu na studnię. Właściwie jedyną zaletą bin2 dla CCD jest zmniejszenie szumu odczytu (bo dla 4 pikseli jest jeden odczyt, czyli jednokrotne "dodanie" szumu, a dla bin1 każdy piksel dostałby "swój" szum, czyli byłoby go 4x więcej). Dla CMOS bin2 nie ma sensu, bo odczyt następuje zawsze indywidualnie, więc zawsze dodaje się tyle samo szumu. Resize w photoshopie daje ten sam efekt, a pozostawiamy sobie wybór, czy zdjęcie zmniejszyć czy jednak nie. Inny plus to zmniejszenie rozmiaru zdjęcia i przyspieszenie jego odczytu i przesyłu (dla CCD skraca to nam odczyt np z 8s do 2s, przez co kadrowanie nie jest męczarnią, a dla CMOS można odstać więcej FPS, jeśli się to do czegoś przyda). Uważam, że bin2 w CMOS warto włączyć tylko jeśli mamy jakąś wielką skalę np 0,5"/pix i wiemy że seeing nigdy nie pozwoli nam dostać szczegółów < 1"/pix. Nie marnujemy dysku Samo w sobie przepełnienie studni nie wpływa na rozlewanie się gwiazdy. Światło z przepalonego piksela "znika", nie przechodzi na sąsiednie piksele (pomijając blooming, który większość kamer CCD stosowanych przez amatorów i tak "zatrzymuje"). Rozmiar gwiazdy wynika, jak piszesz z dokładności trackingu, rozmycia seeingiem i wad optyki, ale jest jeszcze jeden, podstawowy czynnik, ten pierwszy i najważniejszy - dyfrakcja W idealnych warunkach, przy idealnej optyce, gwiazda nie jest nigdy punktem, tylko zbiorem krążków airyego, których rozmiar i intensywność zależy od apertury. Im większa, tym krążki mniejsze i więcej światła skupionego w środku, ale zawsze pozostaje nam ta "otoczka" ze słabych krążków. Naświetlając długo gwiazdę rejestrujemy coraz to dalszy jej obraz dyfrakcyjny, coraz słabsze prążki dyfrakcyjne. Dlatego przede wszystkim rozmiar gwiazdy na zdjęciu rośnie wraz z wydłużaniem ekspozycji.
    5 points
  16. 7,5% z 13 lipca (~ 21:00). CC 8", Canon 6D, stack kilkunastu klatek, PSS (PlanetarySystemStacker) + PS. Kilka ujęć z 16 lipca (21:30 - 22:30) CC 8", kamerka T7C, każde ujęcie to 50% z ~ 300 klatek, PSS (PlanetarySystemStacker) + PS. Na pierwszym planie Aristoteles, Mitchell i Exodus Cyrillus i Theofillus z charakterystyczną "piąstką" Na pierwszym planie Posidonius i Chacornac na styku Lacus Somniorum i Mare Serenitatis Maurolycus i Barocius, z cienia wyłania się Stöfller i Faraday. Rima Hyginus i Ariadaeus oraz zalany lawą Julius Cesar. Pilinius oraz Mare Tranquillitatis.
    4 points
  17. Dzisiaj prawie 2 godziny z Jowiszem obserwacje i avikowanie. WCP nie było na tarczy dzisiaj, przynajmniej nie po drugiej w nocy. Były 2 ciemne owale widoczne dobrze w SCT 8". Cień Ganimedesa duży i wyraźny. W małym APO też jak byk - już z LV 6mm. Generalnie lepiej niż ostatnio - widać było wyraźniej pas umiarkowany południowy. Te owale może raz zamajaczyly, no ale widziałem w większym teleskopie, więc mózg trochę oszukuje. Na Saturna nie miałem czasu, pewnie jutro jak pogoda będzie.
    4 points
  18. Tej nocy, Achromat SW 120/600 +Q-barlow 2,25+ ASI 120 MC. Po 20% z ok 2 tys. klatek. Kręcone w dwóch rozdzielczościach.
    4 points
  19. @MateuszW pięknie wszystko powyjaśniał, ale jako elektronik pozwolę sobie napisać parę szczegółów, jeśli ktoś byłby zainteresowany, skąd się te wszystkie studnie i inne parametry biorą. Piksele zamieniają fotony na elektrony, czyli na ładunek elektryczny. Ładunek musi być zamieniony na napięcie przez tzw. wzmacniacz ładunkowy, bo ADC przetwarza napięcie. Głębokość studni określa ile tych elektronów daje pełną skalę ADC. Więc tak naprawdę przy zapełnieniu studni nasyca się ADC, a nie piksel. Zakres dynamiczny ADC musi być większy niż zakres studni, aby każdy elektron w studni powodował zmianę stanu wyjściowego ADC. Czyli dla 50 000 elektronów potrzeba już 16 bitów. Zakres dynamiczny (DR) matrycy jest mniejszy niż studnia przez szum odczytu, generowany przez ten wzmacniacz ładunkowy i przede wszystkim samo ADC. Jeśli to jest prawdziwy przypadkowy szum, to przy uśrednianiu klatek on też się uśredni i informacja "zasłaniana" przez szum "się odzyska". Dlatego źle by było, gdyby ADC miało zakres dynamiczny określony przez DR matrycy = studnia / szum odczytu. Szum odczytu jest zdominowany przez samo ADC, dlatego jest ten wzmacniacz o regulowanym wzmocnieniu przed ADC. Na wykresach do ASI 2600 widać, że po przekroczeniu wzmocnienia 100 (= 10 dB, liniowo ≈ 3.2) szum odczytu skokowo spada. Zgaduję, że wtedy zmienia się skokowo wzmocnienie samego wzmacniacza ładunkowego i dlatego to wzmocnienie daje zupełnie inny efekt niż reszta kroków. Mimo większego wzmocnienia i mniejszej studni zakres dynamiczny DR jest wtedy praktycznie taki jak przy wzmocnieniu jednostkowym. Reszta "kroków wzmocnienia" jest robiona osobnym wzmacniaczem pomiędzy wzmacniaczem ładunkowym a ADC i efekt jego działania jest mniej spektakularny. Dodatkowe wzmocnienie przed ADC proporcjonalnie zmniejsza studnię, bo nasycenie ADC następuje odpowiednio wcześniej, ale maleje wpływ szumu samego ADC. Przy bin2 sygnał z czterech pikseli dodaje się arytmetycznie, zaś szum geometrycznie, więc stosunek sygnał-szum wzrasta dwa razy (80 i 86 dB w tabelce dla ASI 2600). Dokładnie taki sam efekt będzie niezależnie od tego, czy bin2 będzie po stronie matrycy, czy po stronie oprogramowania, bo i sygnał, i szum są już liczbami za ADC. Jedyna potencjalna różnica jaką można by wymyślić (oprócz mniejszych plików i szybszego przesyłania), to to, że przy ewentualnie wolniejszym odczycie z kamery może mogą spaść jakieś szumy generowane przez sam odczyt. Ale jak kamera jest dobrze zaprojektowana, to tak nie powinno być.
    4 points
  20. Dzisiejszy księżyc z 1200mm
    4 points
  21. Zaskoczył to mnie tak duży cień tego księżyca w SCT 8". W zasadzie byłem wtedy pewny, że i małe APO go złapie. Jeszcze foto pamiątkowe, APO 60/360 na EQ3-2 + ASI 224 MC.
    3 points
  22. Ja bym powiedział 2 krotny wzrost szumu. Szum jest losowy i powinien się statystycznie trochę 'anulować', szum rośnie proporcjonalnie do pierwiastka ilości zbinowanych pixeli
    3 points
  23. Przepraszam, że post pod postem, ale usiadłem na spokojnie w dzień i podszedłem do obróbki jeszcze raz. Myślę, że zauważycie różnice 2x więcej materiału i byłym mega zadowolony. Oprócz tego muszę poćwiczyć tworzenie lepszej maski na gwiazdy i ogarnąć jak poprawnie zrobić masterdarka i go odjąć bo nadal coś jest z tym nie tak. Obróbka tylko w Pix. Mozaika kusi
    3 points
  24. To kiedy koniec żałoby i nowy związek? No i najważniejsze. Masz już jakąś na oku?
    3 points
  25. Z wieczora - 80ED +ASI 120 MC. Jedno z barlowem 2,25 a jedno bez.
    3 points
  26. I o to chodzi, mnie też to zmobilizowało. Właśnie wróciłem z obserwacji. Niestety, mając kiepski achromat Synta 90/900 nie widzę tylu pasków, co Wy, ale i tak się cieszyłem jak dziki, że widzę cień Ganimeda na Jowiszu. WPC nie widziałem. Nie pomagała słaba widoczność (takie rozproszone chmury, Saturna w ogóle nie było widać). Aha, i zmniejszając aperturę chyba faktycznie było lepiej. Na 150x nie było warunków, ale na 100x i 90x było ok.
    3 points
  27. Ja tylko chce zauważyć że nie wiem jakim cudem ale zostałem autorem tego wątku
    3 points
  28. Obszar mgławicowy poniżej Pelikana i Ameryki Północnej, pięknie sfotografowany ostatnio przez @Tayson Na razie 37 x 300 klatek Halfa z nadal dość jasnego nieba . Bin 2 . gain 100, -10 st na chipie. TS 100Q , pełna klatka bez resize. Kalibracja - tylko bias . Zdjęcie jest składową pełnego projektu w palecie HSO . i bez gwiazd Generalnie jestem bardzo zadowolony ze współpracy z tą kamerką. Materiał obrabia się bardzo przyjemnie, zwraca uwagę niewielka ilość bardzo jednorodnego szumu oraz ogólna przyjemna plastyka obrazu ( może jakiś wpływ ma tutaj te 16 bit ADC?) . Z powodu dużej matrycy i małych pikseli użycie bin 2 pozwala zachować nadal przyzwoitą rozdzielczość i ostrość detali przy zdecydowanym zmniejszeniu rozmiarów pliku, dodatkowo znacznie rośnie studnia , co jest bardzo odczuwalne ( gwiazdy nie przepalają się już tak szybko) , a szum odczytu nadal jest praktycznie pomijalny ( w bin 2 szum odczytu w CMOS rośnie 4 x) . Oczywiście brak benefitu wzrostu czułości znanego z CCD. Mam nadzieję, że ciąg dalszy nastąpi....
    3 points
  29. Witam Wszystkich, Mgławica NGC 6888 to klasyk, o którym nie trzeba wiele pisać, bo każdy tu świetnie zna ten obiekt. Oprócz jasnej mgławicy Półksiężyc podjąłem się także próby pokazania na zdjęciu bliskiego oraz mniejszego obiektu, który często gdzieś "gubi" się w tle z uwagi na fakt, iż jest obiektem dużo słabszym od znanego i jasnego sąsiada. To mgławica planetarna PN G075.5+01.7 zwana "Bańką Mydlaną". Fotka wykonana w technice "bi-color". Z przyczyn technicznych zaniechałem prób zbierania więcej materiału, więc walczyłem z tym co udało się zebrać :-) Ponieważ wielkiego doświadczenia w NB nie posiadam, to krytyka mile widziana jak by ktoś chciał się podzielić spostrzeżeniami :-) Materiał zbierany w kwietniu, maju oraz w pierwszych dniach czerwca na pograniczu Wawy: 5h Ha oraz 10h OIII. setup: SW ED 80 (+ 0.85 flattener) prowadzony na EQ6 z kamerą ASI 1600mm. pozdrawiam, Łukasz
    3 points
  30. Ja już padam na pysk. Trzy noce obserwacyjne z Jowiszem w roli głównej do 3 rano każda w tym tygoniu. A do roboty codziennie na 8 i dzieciaki małe. A wszystko to przez ten wątek
    3 points
  31. Jowisz w nocy z soboty na niedzielę. Po lewej, przy krawędzi zdjęcia, ledwie widoczny Kallisto. Po lewej stronie tarczy Europa, po prawej Io, a Ganimedes w trakcie tranzytu przed tarczą Jowisza widoczny jest jako czarna kropka. SW 120ED + 2x Barlow + ZWO ASi 178MC
    3 points
  32. Jowisz z 7/8.07, pierwsze LRGB z CC 8" i ASI290MM. i Saturn do kolekcji
    3 points
  33. Pamiątka z safari w Kenii. Szerokość geograficzna 3.35 S, więc "pod" równikiem. W centrum niewidoczny z PL gwiazdozbiór Skorpiona. 21x20s, Canon 700D, 10mm, f/7.1, ISO 3200. Wiało strasznie i ciężko było o nieoświetlone miejsce w hotelu, ale w środku sawanny nie pozwalali się oddalać (podobno głodne lamparty w okolicy były). Postanowiłem zrobić jak najszerszy kadr, bez cropa, żeby nie usuwać nic z kadru.
    2 points
  34. Nie obraź się ale troche wygląda jakby na Ha nałożyć kołowy gradient kolorów. JA bym pierw spróbował zrobić bicolor a później dodać siarke. Sam robiłem ten obiekt i mi nie wyszedł wiec na pewno wiem że to nie łatwe.
    2 points
  35. Ogromne podziękowania dla @Pablito za prowadzenie akcji i przede wszystkim ogarnianie dosyć skomplikowanych obliczeń Ciekawe to były mistrzostwa, zaskakująco ciekawe. Wróciłem na chwilę do pierwszej strony tego wątku żeby zobaczyć ile razy pojawiło się nazwisko "Mbappe" w typowaniach na króla strzelców lub jokera. Przy okazji zauważyłem, że nikt już nie wierzył w CR7 Większość faworytów została zamieciona, "Polacy, nic się nie stało" i całe szczęście, że "football's coming Rome" bo ego angielskich kibiców osiągnęło poziom suborbitalny bez pomocy Virgin Galactic jeszcze przed Richardem Bransonem (mniej więcej po ćwierćfinale). Dzięki wszystkim za świetną zabawę, gratuluję dobrych typowań (za niektóre, jak 1:1 Spa-Pol @Pablito ogromny szacun). Do zobaczenia w Katarze za rok
    2 points
  36. Na razie sytuacja stabilna, tzn. postanowiłem zostać przy 12" newtonie i dokupić porządną lornetkę 10x50. Nie bez znaczenia były ogrodowe obserwacje w tym tygodniu. Jeśli zostanę w tym hobby na dłużej, to pewnie i tak będę chciał mieć takiego newtona obok innych teleskopów. Jeśli nie, to kupiec pewnie zawsze się znajdzie.
    2 points
  37. Na razie podglądam, podglądam... :-) Taka przerwa jest też dobra żeby zejść na ziemię i zweryfikować własne fantasmagorie sprzętowe.
    2 points
  38. Dziękuję za przemówienie ludzkim głosem
    2 points
  39. Do starego materiału dozbierałem ostatnio 60 klatek po 6 minut z filtrem L-extreme. Canon jednak nie radzi sobie przy tak wysokich temperaturach i wyszło jak wyszło. TS 71/347, canon 6d, stare RGB: 70x2minuty. Druga wersja bardziej agresywna.
    2 points
  40. Dziś było pierwsze światło dla Omegona VeLOX 178C. W Łodzi było baaaaardzo turbulentnie.... Mak 180 + ADC + HEQ5. 40% z 1680 klatek, PIPP, AS3, Regi, Gimp. Przy okazji: Skajłoczerowy Maksutov 180mm w opcji: Vixen mirror box + ADC + Omegon ma ogniskową 2900 mm.
    2 points
  41. Nie zajmuję się astrofoto, ale czasami też wypalam tyle, że w drewnie. Również czasochłonne zajęcie.
    2 points
  42. Jowisz z kosza na śmieci. W oczekiwaniu na mecz, nudziło mi się i odzyskałem dane z 7 lipca. Materiał ze względu na niską jakość poszczególnych filmów trafił w kosz. Gromadziłem go ucząc się Firecapture i póbując ogarnąć ustawienia dla filtrów. Trochę mi się wszystko porozjeżdżało i skasowałem dane. Są to 4 przejścia RGB po 90 sekund z klatkami w ilości od 2500 do 1500 w zależności od filtra. Z tego wziąłęm po 30%. Wstępne wyostrzanie w Registax, derotacje wszystkiego w Winjupos. Lekko doprawione w PS. W sumie nie wyszło najgorzej jak na śmieci.
    2 points
  43. Dwie astropamiątki ze spływu kajakowego Czarną Hańczą. Jezioro Serwy i planeta z polem namiotowym. Samyang 12mm, Nikon D5300, mały statyw fot.
    2 points
  44. 24-105 to fatalny obiektyw do zdjęć nocnych. Zapomnij o nim. Mam go 10 lat i praktycznie po pierwszej próbie zarzuciłem jakiekolwiek astrofoto. Ciemny, spora koma, mała rozdzielczość do gwiazd. W dzień za to wół roboczy.
    1 point
  45. Instrumenty klawiszowe - gram od urodzenia Keyboardy, syntezatory, akordeony itp. Podróże motocyklowe po Polsce i Europie - zwiedzanie miejsc ciekawych geograficznie i historycznych; byłem już motocyklem na Słowacji, 2x w Czechach, w Niemczech, 2x na Litwie, na Łotwie, w Estonii, a niedawno wróciłem z wyprawy dookoła Polski - 4000 km w 11 dni; w planach kolejne wyprawy m.in. przylądki Europy, Alpy, Bałkany (zapraszam gdyby ktoś chciał się podłączyć ) Lotnictwo wirtualne na zaawansowanym poziomie Symulator lotu Prepar3D, 3 monitory, wolant, pedały (orczyk), 6 dźwigni przypisanych do silników, rewersów, spoilerów i klap, panel z przełącznikami i pokrętłami itp..
    1 point
  46. Zdecydowanie lepiej. Mniej agresywnie i bardziej naturalnie
    1 point
  47. Nie, bo studnia między się w elektronach a nie ADU. Jeśli podają full well na poziomie 13ke przy gainie 0.2 to znaczy, że - powiedzmy - około 14300 fotonów wpadnie, pojawi się 13k elektronów, które zapełnią studnię, a mnożąc to razy 5 (czyli dzieląc przez 0.2) dostaniesz max przetwornika, czyli dla 65535 dla 16b. Innymi słowy: full well [e-] = 65535 ADU * gain [e-/ADU]
    1 point
  48. Brawa dla moderatora za wydzielenie i genialny tytuł wątku
    1 point
  49. Dla nas obserwatorów i astrofotografów najważniejszy gwiazdozbiór nieba północnego. Trzecia co do wielkości konstelacja nieba za której pomocą odnajdujemy gwiazdę polarną oraz biegun północny osi Ziemi. Ten rozległy gwiazdozbiór kryje w sobie mnóstwo galaktyk z których kilka to najbardziej spektakularne i popularne obiekty naszego nieba. Oprócz nich to kilkanaście mniejszych rzadko fotografowanych lecz równie zróżnicowanych i pięknych galaktyk. Postanowiłem naświetlić i pokazać najważniejsze z nich. Wszystkie galaktyki naświetlone zostały tym samym zestawem co przedstawia ich naturalną skalę i wzajemne proporcje. Plakat przedstawia również usytuowanie poszczególnych obiektów w konstelacji. Ogólnie zrobiłem zdjęcia 16 największych galaktyk tego regionu. Jak wspomniałem znalazły się wśród nich popularne M-ki oraz mniejsze galaktyki z katalogu NGC. Projekt zajął mi ponad dwa miesiące. Początkowo miałem apetyt na kolorowe zdjęcia lecz szybko zdałem sobie sprawę że jest to nie do wykonania w jednym sezonie. Dodatkowym utrudnieniem była jak zwykle wredna pogoda oraz polowanie na najlepszy seeing tak aby pokazać to co najładniejsze w galaktykach czyli ich struktury. Bardzo dziękuję Mirkowi Dymkowi za pomoc przy realizacji plakatu Wielkiej Niedźwiedzicy!!! Poniżej zamieściłem linki do pełnych kadrów poszczególnych galaktyk: http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/M81-M82_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/M101_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/M108_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/M109_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/NGC2681_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/NGC2841_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/NGC2976_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/NGC3077_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/NGC3079_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/NGC3631_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/NGC3917_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/NGC3938_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/NGC3953_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/NGC4013_koniec.jpg http://www.astrobogdan.pl/wp/wp-content/uploads/2021/07/NGC5474_koniec.jpg Link do pełnej rozdzielczości: https://www.astrobin.com/full/f9xvl5/0/
    1 point
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.