Jump to content

Leaderboard

  1. maciek z

    maciek z

    Społeczność Astropolis


    • Points

      230

    • Posts

      796


  2. kubaman

    kubaman

    Społeczność Astropolis


    • Points

      169

    • Posts

      3015


  3. Grzędziel

    Grzędziel

    Społeczność Astropolis


    • Points

      160

    • Posts

      3674


  4. diver

    diver

    Społeczność Astropolis


    • Points

      144

    • Posts

      2052


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/13/21 in all areas

  1. Zdjęcie podmiejskie w bezwzględny sposób uświadomiło mi różnice między niebem Bortle 5 a niebem Bortle 4 (LBN 603). Szczególnie dał mi się we znaki trucicielski szum (Shot noise/Poisson noise) No i tak jak kiedyś Maciej napisał: "Straciłem czas nowiu i 6 nocy zdjęciowych w dobrej miejscówce , a wynik.. no oceńcie sami." FSQ106 F5, G3-16200EC, LRGB 155x600 L, 19:17:16x120:120:240 RGB Bin2 wersja opisana: Pixowy pomiar szumu na klatkach bezpośrednio po stacku: L34 Ch | noise | count(%) | layers | ---+-----------+-----------+--------+ 0 | 3.477e-01 | 9.05 | 4 | ---+-----------+-----------+--------+ L64 Ch | noise | count(%) | layers | ---+-----------+-----------+--------+ 0 | 3.582e-01 | 5.95 | 4 | ---+-----------+-----------+--------+ L91 Ch | noise | count(%) | layers | ---+-----------+-----------+--------+ 0 | 3.363e-01 | 4.77 | 4 | ---+-----------+-----------+--------+ L106 Ch | noise | count(%) | layers | ---+-----------+-----------+--------+ 0 | 3.102e-01 | 4.43 | 4 | ---+-----------+-----------+--------+ L155 Ch | noise | count(%) | layers | ---+-----------+-----------+--------+ 0 | 2.171e-01 | 3.42 | 4 | ---+-----------+-----------+--------+ vs. LBN603 (L51) Ch | noise | count(%) | layers | ---+-----------+-----------+--------+ 0 | 2.598e-01 | 2.87 | 3 | ---+-----------+-----------+--------+
    92 points
  2. Latający Nietoperz, Konik Morski i zarysy Kałamarnicy ( Kałamarnica wyciągana po za granice przyzwoitości ). Canon 6d, TS 71/347, RGB: 80 x 5 minut, z filtrem L-extreme : 25 x 15 minut i 150 x 10 minut.
    89 points
  3. Hej to ostatni ukończony materiał z niedawnego długiego okna pogodowego. Też robiony z filtrem IDAS LPS D3 i dlatego kolor wyszedł znowu inaczej. Ta formacja pyłowa jest zlokalizowana "na lewo" od mgławicy Irys i stanowi wschodnią flankę pyłów Cefeusza. Do prezentacji wybrałem wersję mniej odważną, nie ma co przesadzać. 470 x 120s RASA8 + ASI 2600 MC + IDAS LPS D3 na ASA DDM 60 z mojego podwórka jak zawsze (Bortle 5+/6) wersja druga, mniej soczysta
    81 points
  4. Zdjęcie powstało odrobine przez przypadek, ponieważ wodór był w sporej części palony podczas pełni. Bezksiężycowe noce pozostawiam na nadal jeszcze palony obiekt. Nie miałem pojęcia, czy finalnie to da radę ogarnąć. Zostałem pozytywnie zaskoczony końcowym stackiem. Miałem w zamiarze wykonać głębokie RGB pod otaczające pyły, ale niestety jakość mojego niebo mi to uniemożliwiła. Po 13h zdecydowałem nie kontynuować zbierania materiału. Siarka użyta do przełamania jednolitego wodorowego koloru mgławicy. QHY695A, RedCat51, Ioptron CEM60-EC, filtry Chroma. Finalnie do obróbki trafiło: SII 4h Ha 15h OIII 47h RGB 13h łącznie: 79h link AstroBin Kalmar pobrany z TEGO materiału. Przy okazji podrzucam poprzednia wersje identycznego ujęcia: ED80+QHY8L color. http://astrozdjecia.pl/images_html/sh2_129.html Cieszę się, że na obu wersjach (obecna/stara) dość dobrze zgadzają się kolorki gwiazd. Do kompletu dodaję wersję opisaną oraz starless. W tej pierwszej udało mi się odszukać i opisać dwie gwiazdy węglowe: CASE 745 i LEE 332.
    81 points
  5. Kolejny z wielu Orionów, które już pewnie tylko czychają za rogiem, by je upublicznić. Jako wciąż początkujący, po jako takim ogarnięciu sprzętu (dzięki @Tom-cio), zbieram póki co klasyki. Zdjęcie zrobione podczas wakacyjnego wyjazdu do Andaluzji w dniach 3, 5, 7 października 2021. 6 h 25 min. materiału w klatkach po 150 s oraz 60 x 30 s na środek. QHY168C + WO GT81. Zdjęcie obrabiane w pixie. Jedynie na końcu trochę rzeźby w PS, żeby delikatnie ukazać (niech będzie, że rozdzielony ) trapez. Krytyka mile widziana Dodaję też wersję podpisaną. W tle załapało się ciut drobnicy.
    74 points
  6. Do zdjęcia z ubiegłego sezonu dozbierałem drugie tyle klatek. Canon 6d, Newton 200/1000, po 120 klatek ( 8 minut) na jeden panel mozaiki + 90 minut Ha ( tylko jeden panel).
    61 points
  7. Hej, Takie mi wyszło serce w technice HOO RGB. Drugi raz podszedłem do obróbki. Nie wiem czy ostatni WO GT81 / EQ6-R PRO / QHY 163m (-20°C) / Rotator: 0° Kanały: H-alpha 80x300sek, OIII 80x300sek. RGB 40x120sek na kanał. Łączny czas ekspozycji: 17 godziny 20 minut. Programy: DSS, Pixinsight 1.8. PS Zdjęcie zrobione pod Warszawą.
    60 points
  8. Cześć. Przedstawiam wam ukończony projekt serca IC 1805. Udało się zebrać w sumie 18h materiału, jak dla mnie rekord. Czasu na dokończenie było dość, także szczęśliwy finał czyli fotka wyląduje na scianie. Sama mgławica, jeżeli chodzi o mieszanie kanałów, to ciężki orzech do zgryzienia. Starałem się jak zwykle mieszać tak, żeby kolory się przenikały i wszystkie struktury ładnie się uwidoczniły. Myślę że sami ocenicie czy się udało. Jest dość kolorowo ale mi pasuje. Może gwiazdki są dość eksperymentalne ale jeszcze się uczę. Wrzucam cropp 50%. Pzdr. Bresser 152 1200 Asi 1600MMP Ha OIII SII R G B 8h 5h 5h 5m 5m 5m EQ5
    59 points
  9. Karłowata galaktyka eliptyczna, członek Grupy Lokalnej Galaktyk, satelita galaktyki M31 (Adromeda). Znajdujemy ją jednak nie w Andromedzie, lecz w gwiazdozbiorze Kasjopei. Panu Caldwellowi też się spodobała, bo wciągnął ja do swojego katalogu pod numerem 18. Typ morfologiczny: E3 Odległość: ~ 2 mln ly Rozmiar wizualny: 11,7'x10,0' Jasność wizualna: magV 9,3 Najjaśniejsze gwiazdy kadru: HD3264: magV 7,49; typ widmowy B2V; podwójna spektroskopowo HD3445: magv 8,45; typ widmowy A5 -> błędnie przedstawiona z planetami w katalogu SIMBAD HIP2894: magV 8,74; typ widmowy G0 HIP3111: magV 8,76; typ widmowy K0 HD3543: magV 8,86; typ widmowy A2 Zbieranie tego obiektu z miejskiego nieba to oczywiście nie najlepszy pomysł, ale jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma (póki co jeszcze kwartał może). Najwięcej problemów w obróbce sprawiło mi więc jak zwykle pozbycie się paskudnych gradientów. Tło nie wyszło najlepiej, a jeszcze na dodatek jakieś paprochy siadły mi na szybce ochronnej matrycy. Ale z powodu tych paprochów nie będę wywalał materiału, nie będę też silił się na jakąś korektę w stylu "clone stamp". Sama galaktyka jest tak słaba, że na pojedynczej klatce jest prawie niewidoczna. Przy obróbce ciągnąłem więc nieco półtony, co dało też pewne halo na gwiazdach. Jako że rejon obfituje w galaktyki, w kadrze załapało się sporo "pypci" z katalogu PGC. Setup: iOptron CEM70G, UNC 1000/f5, ZWO ASI294MC Pro, filtr Baader IRCut Moon&Skyglow Zbieranie: APT, 90 x 240 s RGB, gain 120, temp. -10; SQM 19,58 Obróbka: DSS, PIX, GIMP2, crop 3800 x 2700 , resize 2000 x 1421 Podczas "gwiazdkowej" analizy kadru znalazłem pewną "rewelację". Katalog SIMBAD pokazał, że gwiazda HD3445 ma pięć planetek, ale przyczepionych do gwiazdy HD34445 (w Orionie). Zajrzałem do tabular data HD34445, a tam tylko jedna planetka. Błąd jest oczywisty: liczby 3445 i 34445 są do siebie wizualnie bardzo podobne. Planetki przynależą oczywiście do gwiazdki HD34445 w Orionie. Zgłosiłem błąd do Strassburga. Dziś dostałem informację że poprawili i "thanks". Miło.
    55 points
  10. Hej Okolica NGC 6914, morze wodoru i piękna niebieskawa mgiełka Prześliczny obiekt ale chyba na większą tubkę niż mój edek i przede wszystkim lepsze niebo, ale jest Za to wodór świeci tam jak szalony, tlen już słabiutko, ledwo coś majaczy spod tony szumu, ciężko było pogodzić mega mocne ha z bardzo słabym tlenem, coś wyszło ED80 / ATIK383L / CEM40 Ha 73x900s OIII 33x1200s RGB po 10x300s z Warszawy Ha RGB i sam wodór ASKAR 200 F4 / ASI 183 gain 220 470x120s ha 400x120s oiii
    52 points
  11. Tym razem IC 410 z okolicami. Zestaw standardowy: EQ6, RedCat 51, ASI 183 mm pro, Ha 4 godz, S2 3 godz., O3 4 godz., Leszno
    51 points
  12. Do tego obiektu podchodziłem od wielu lat, ale ze względu na niskie położenie (seeing, drzewa, łuny świateł przy horyzoncie) dopiero teraz udało mi się trochę w miarę sensownego materiału zebrać. Na razie tylko wodór plus RGB. Satysfakcja częściowa. Będzie pełna, jak za rok uda mi się dokończyć zbieranie siarki i tlenu -takie są plany. setup: CFF 140 f/4.9; AZ-EQ6; Atik One 9; Ha 74x300 RGB 14x300 sek.
    50 points
  13. To nie tyle wczesny atak co próba sił przed zimą Zrobiłem mały wywiad i rodzina zobaczyła tutaj głowę smoka któremu jeszcze dymi z nozdrzy oraz kule ognia którą wypuścił w kierunku biednych małych 'cosiów' Cff92/Asi2600 SHO 5h
    48 points
  14. Hej materiał sprzed ponad tygodnia. Finalnie 320 klatek po 2 minuty, RASA8 + OSC ASI2600 + (i to niestety trochę widać) IDAS LP D3. Jechało bez guidingu na ASA DDM 60. Materiału jest więcej niżwystarczająco, w surówce obraz wręcz kipi czerwienią i musiałem wywalić 80% czerwonego de facto. Zero szumu, wyciąganie przyjemne. No ale nie mogę tej zarazy oderwać od tego roju gwiazd i tego wodorowego warkocza. Jest jak jest i lepiej nie będzie, bo mnie jakoś nie ciągnie do maltretowania gekona. Natomiast chciałem zwrócić Waszą uwagę na to co się dzieje w tle - kipi od drobnicy, jeden z gęstszych moich kadrów, coś niesamowitego. W samym gekonie bardzo ciekawa mgławica refleksyjna, o nieznanej mi nazwie. Daje materiał w 50% oryginału, ale kusi by wrzucić 100% by łatwiej to łowić. IDAS jak to IDAS dał mi halo na większych gwiazdach, opanowałem ale nie do końca. Odwróciłem filtr w oprawce i jeśli tak będzie dalej to sprzedaję, bo nie nadaje się do F2 i tyle. Pełny kadr. Od jakiegoś czasu PIX nie robi mi adnotacji, więc nie mogę wrzucić.
    43 points
  15. 0) Przedmowa Często można przeczytać takie zdania jak "kamerka to tylko dedykowana", "chłodzona najważniejsza", "lepszy detal dzięki czerwonej obudowie" i inne bzdury. Jaka jest prawdziwa prawda? Mało któremu posiadaczowi dobrej lustrzanki APS-C, czy FF polecałbym kupować ASI294MC. Nawet jakbym go nie lubił... nie jestem taki po prostu! XD Dlaczego? matryca mniejsza; hitem jest 533MC ze swoim marnym 11 mm kwadrat piksel zwykle za mały; skala nie jest do wykorzystania przez mała aperturę 1"/px zaczyna być dostępna od apertur 130-150 mm, a użytkownikom takich sprzętów raczej nie muszę tłumaczyć po co jest kamera piksel 2.4 mikrona w aperturze 50 mm? jaka prawda? 50 mm ma rozdzielczość 2.5 - 3". to znaczy, że ogniskowa nie powinna być większa niż 200. 50/200 i piksel 2.4" jeszcze ok. Ale sesje po sensowny detal będą długie... Co jest prawdziwą zaletą kamery typu ZWO ASI? (w kolejności od najistotniejszej wg mnie) możliwość mono krótki dystans: miejsce na filtry, OAG etc. chłodzenie kompatybilność software'u czerwone alu -- wytrzyma wszystko xD Dziś pogadamy o tym chłodzeniu. Chłodzenie nie jest takie złe, poniżej wykresik co chłodzenie daje: Co nam mówi taki wykres? Dziwne jakieś jednostki. Olać. No mówi nam, że o dziwo nasze normalne życiowe temperatury 20 - 30 st. C są dla sensorów CMOS (a także CCD, podobne pryncypium) złe. Ale już typowe temperatury polskiej nocy... 0-10 st. C są zupełnie dobre! Uniwersalne jednostki są dobre, ale nie dają intuicji, te będą dalej. Skąd wziąłem taki wykres? Źródło? Sam zrobiłem w niespełna dwie godzinki! Właśnie to, jak go uzyskałem, zamierzam dziś pokazać. Nie interesuje Cię to? Ok. Właśnie przeczytałeś/aś podsumowanie. Dziękuję. A jeśli interesuje, to zapraszam do dalszego czytania. 1) Dark vs bias. I prawdziwe "zero absolutne" Pokazywałem już w różnych miejscach na forum, że dla temperatury -10 C 600 s MasterDark = 1 ms SuperMasterBias Dla przypomnienia pokażę tu zrzuty. Widzimy, że średni poziom tła wynosi 201, niezależnie od czasu! Wow. Żeby dostać tak dobre darki trzeba było jednak pracować w nocy, w ciemnym pomieszczeniu! Inaczej światło jakoś znajduje sobie drogę do kamery. Darki łykałem od jakiejś 1. w nocy do 9 rano. Jednak te od 6. rano już zanotowały zwyżkę poziomów. Po 7. już znacząco. 206, 210, aż do 220. Te 20 poziomów użytkownik mógłby pomylić z "dark current", dlatego ważne, by chociaż raz wykonać super-ciemnego, super referencyjnego darka. Pierwsze koty za płoty. 2) Czy muszę -10 C? Na pewno odcięliśmy zakres temperatur od dołu. Nie ma sensu schodzić dalej niż -10 stopni. Niższe temperatury tylko zwiększają różnicę warunków na zewnątrz i wewnątrz kamery i narażają wszystko tylko na niepotrzebny stres. Bez fizycznych wybiegów -- parcie syfu z zewnątrz do środka tym większe, im większa różnica temperatur Ale teraz może -5, 0? Też byłyby dobre. Odpowiadam, -5 może tak. Ale to już akademicka dyskusja, jak jest chłodnica to te -10 stopni jest w sam raz. A co dla wyższych temperatur? Co gdyby nie używać chłodnicy bo drażni nas wentylator? Po to właśnie zrobiłem prosty eksperyment. 3) Eksperyment i wyniki Normalnie w dzień, pracując sobie przy kompie obok miałem kamerę. Wykonałem po jednym darku 600 s dla każdej z temperatur. Jestem leniwy, średnia z kilku byłaby lepsza, ale to co tu robię, służy temu, by coś pokazać a nie budować NIST 2.0. Wybrane temperatury to -10, -5, 0, 5, 10, 15 oraz 27.5 stopni C. Ta ostatnia to wynik równowagi z moim pokojem, dość zimny. Ok 18 stopni. Przy temperaturze 15 stopni chłodnica pracowała na 1-2% i czasem miała już kłopoty równo trzymać temperaturę. O taka oto suróweczka po eksperymenciku: Wynikiem doświadczenia jest mediana poziomów na danym darku: 600 s, gain 100, offset 20, temperatura. Ostatnia kolumna jest pomniejszona o bias = 201 DN. Od razu rzut oka na dane: jak to -10 C ma 211 poziomów? Przecież -10 miało być idealne. No tak, było. Ale po prostu światło wpadało. Czy to problem? Nie, będziemy to modelować. Co teraz? Trzeba dopasować zależność do tych danych, ale jaką? Znowu, żeby nie robić wykładu z fizyki. Prawdopodobieństwo wzbudzenia termalnego jest bardzo małe i rośnie z temperaturą, więc scałkowany proces można modelować wykładniczo. Zaproponujmy Poziomy(T) = A*exp(k*T) + B Czym jest B? Otóż to moje światło dzienne. Skąd wziąć B? Dla super ujemnej temperatury. Czyli weźmy -10 C, powinno być 201 a było 211. To weźmy, że B = 10. Oczywiście to B nie było stałe, czasem więcej, czasem mniej światła zapewne wpadło do kamery. A mnie się nie chciało uśredniać Ok. Tyle poziomów wpada z salonu. Teraz Poziomy(0) = A + B. Dla temperatury 0 mamy dodatkowe 19 DN. Super, zatem A = 9 DN. To jedynie trzeba ustalić k tak by mniej więcej przechodziło przez pomiar dla 27.5 C. Nie będę zanudzał logarytmami -- k = 0.11. Tak oszacowane wstępne parametry i oryginalne dane przedstawiają się tak: Nie ma tu niepewności, nie uśredniam pomiarów etc. Powtarzam, to nie NIST 2.0, ale już mamy fajną relację. Widać, ze te punkty to za bardzo nie pasują... no ale od czego mamy metodę najmniejszych kwadratów, pyk małe dopasowanie numerycznie i otrzymujemy to: I finalnie A = 4.9 DN B = 13.9 DN k = 0.136 1/degC B było wynikiem szczątkowego dziennego światła, więc już możemy o nim zapomnieć, i otrzymamy oszacowanie prawdziwych termicznych poziomów na darku 600 s, gain 100 dla rozmaitych temperatur. Spójrzmy wpierw na wykres, a zaraz pomyślimy, co on oznacza: Na wykresie oczywiście sama funkcja Poziomy(T) = A*exp(k*T). 4) Czy to dużo, czy to mało, czyli podsumowanie Na ostatnim wykresie w poprzednim rozdziale widzimy pewną zależność. Jej interpretacja zależy od potrzeb użytkownika i jego perfekcjonizmu oraz warsztatu. Pewnie, jak juz mamy tę chłodnicę to chłodzimy do -5, -10. -5 może mieć sens w bardzo ciepłą noc, taką 18-20 st. C, które są rzadkie. Ale co więcej możemy z tego wywieść? Przeczytajmy ów wykres jak następuje Jeśli temperatura sensora nie przekracza piętnastu stopni Celsjusza, w trakcie 600 s ze wzmocnieniem 100, nie zarejestrujemy więcej niż 40 DN (czterdziestu poziomów) Takie zdanie już wiele mówi. W typowym 16 bit FITS mamy poziomy od 0 do 65535. Tak! 65 tysięcy, na te 65 tysięcy dochodzi nam maksymalnie 40. Wielu "kolegów" nie panuje nad kalibracją w ogóle, nie mówiąc o stopniu na tyle zadowalającym, by mieć pewność dokładności 40 DN. Ba, o dziwo, jest z kolei wielu użytkowników lustrzanek, którzy kalibrują doskonale, i nie popełniają technicznych blędów tworząc świetne zdjęcia. Czy macie takie niebo? Takie dobre tło (gradienty, Księżyc), aby być pewnym swojego tła co do 20 - 40 poziomów? Jeśli nie, to wiele nie zaszkodzi Wam temperatura 0-10 stopni, a co za tym idzie, także nie zaszkodzi Wam niechłodzona matryca. Biorąc pod uwagę fakt, jaki mamy gain w e-/adu dla gainu 100 w asi2600, i że poziomy będą rosły z pierwiastkiem z czasu ekspozycji dochodzimy do wykresu od którego zacząłem, i do jednostek na jego osiach I pętla się zamyka! Dziękuję za uwagę! 5) Uwagi końcowe, czyli czego nie zrobiłem Czego nie zrobiłem, co zaniedbałem, co warto jeszcze zrobić: więcej punktów dla wysokich temperatur 4-5 darków dla każdego punktu, i szacowanie niepewności dobra ciemność (nie warto modelować wpadającego światła i ryzykować nim) sprawdzić zależność, czy poziomy rosną jak pierwiastek(czasEksp), np. na jednej wysokiej temperaturze, powiedzmy 27.5 stopni jak to zrobić? zrobić 100 s, 200 s, etc. darków, oraz poziomy podnieść do kwadratu i dopasować prostą fajna zabawa, ale mi już wystarczy, może kiedyś, a może kogoś zachęcę Bajo! (a na koniec mała zajaweczka: 4 godz projektu, który może w zimę dokończę)
    41 points
  16. Mniej więcej tydzień temu pokazałem NGC185. Teraz NGC147 - kolejną karłowatą galaktykę eliptyczną, również członka Grupy Lokalnej Galaktyk i satelitę galaktyki M31 (Andromeda). Znajdujemy ją również w Kasjopei w odległości wizualnej ~1 st. od NGC185. Typ morfologiczny: E5 Odległość: ~ 2,5 mln ly Rozmiar wizualny: 13,2'x7,8' Jasność wizualna: magV 10,5 Najjaśniejsze gwiazdy kadru (jaśniejsze niż magV 9) HD3264: magV 7,49; B2V; podwójna spektroskopowo HD2804: magV 7,90; A2 HD3078: magV 8,86; A0 TYC3253-673-1: magV 8,93; M0 Materiału odrobinę mniej niż przy pokazanej przed tygodniem NGC185, bo pogoda się załamała. Główne zagadnienia obróbki podobne jak przy NGC185. NGC147 jest słabsza niż NGC185, więc jeszcze mocniej pociągnąłem półtony - halo na gwiazdach też się więc zwiększyło. Ale słabizna jakoś wyłania się tła LP. Jest też w kadrze trochę "pypci" z katalogu PGC, ale znacznie mniej niż w okolicy NGC185. Setup: iOptron CEM70G, UNC 1000/f5, ZWO ASI294MC Pro, filtr Baader IRCut Moon&Skyglow Zbieranie: APT, 81 x 240 s RGB, gain 120, temp. -10; SQM 19,58 Obróbka: DSS, PIX, GIMP2, crop 3720 x 2790 , resize 2000 x 1500
    36 points
  17. Witam Mgławica Dusza (również IC 1848) – obszar H II (również mgławica emisyjna) znajdujący się w konstelacji Kasjopei w ramieniu Perseusza Drogi Mlecznej. Nazwą IC 1848 określa się też powiązaną z Mgławicą Dusza gromadę otwartą odkrytą przez Edwarda Barnarda prawdopodobnie w późnych latach 90. XIX wieku. Gromada ta podświetla mgławicę, a jej jasność wynosi 6,5m. Mgławica Dusza jest także domem dla kilku innych otwartych gromad gwiazd, wielkiego radioźródła znanego jako W5 i wielkich, pustych bąbli utworzonych przez wiatr gwiazdowy młodych, masywnych gwiazd. Położona około 6 500 lat świetlnych od nas rozciąga się w przestrzeni kosmicznej na 100 lat świetlnych i jest zwykle fotografowana w pobliżu swej niebiańskiej sąsiadki, Mgławicy Serce (IC 1805). Powyższe zdjęcie wydaje się niemal zupełnie czerwone na skutek emisji specyficznej barwy światła produkowanego przez wzbudzony gazowy wodór. [WIKI] TLAPO804, ASI071, 6h Ha i 1 h kolor
    36 points
  18. Ostatnio często prezentowany obiekt w Cefeuszu. EQ6, RedCat 51, ASi 183 mm pro, Ha 6 godz., O3, 2 godz., S2 2 godz., Leszno. To już kolejne podejście do obróbki i ciągle coś jest nie tak. Ale na razie więcej nie dam rady
    36 points
  19. Gromady NGC869 oraz NGC884 - Podwójne gromady. Obie gromady znajdują się w odległości ok 7tys lat świetlnych od nas w gwiazdozbiorze Perseusza. Gromady dzieli kilkaset lat świetlnych i są stosunkowo młode -> 5,5 oraz 3,5 miliona lat (dla porównania Plejady mają od 75 do 150 miliona lat). To kolejne ciała niebieskie, które pędzą w naszą stronę (23km/s). Co ciekawe gromady mają podobny rozmiar i na naszym niebie KAŻDA z nich odpowiada wielkości kątowej naszego Słońca. / trochę wiki trochę ja. Znany i lubiany obiekt zwłaszcza w obserwacjach. Dlatego też postanowiłem zrobić mu zdjęcie Niesamowite na mnie robił wrażenie jak patrzyłem w zeszłym roku na tą podwójną gromadę przez teleskop Co prawda daleko mi do wersji Newtonowskiej Sławka z zeszłego roku, ale i tak w pewnym stopniu jestem zadowolony biorąc pod uwagę że robiłem to praktycznie z granic Warszawy Wersja 1. Wersja 2. Chyba lepiej wygląda wersja 2 ale "scropowana". WO GT81 / EQ6-R PRO / QHY 163m (-20°C) / Rotator: 0° Kanały: Red 60x120sek, Green 60x120sek, Blue 60x120sek Łączny czas: 6 godzin Programy: DSS, Pixinsight 1.8. PS Pogodnych nocy Takich jak dwa tygodnie temu
    35 points
  20. Tylko 2,5 h materiału zebranego kilka nocy temu nad ranem, 6d mod, TS apo 65q, klatki po 4 minuty. Tak, wiem, to nie wyścigi, ale wciąż jestem na tym etapie uprawiania astrofoto, gdy czujesz się jak dziecko w sklepie ze słodyczami. No nie mogłem się powstrzymać. Będę jeszcze to palił, zima jest dłuuuga... Przez lornetkę 12x56 też było widać.
    32 points
  21. Praca powstała na bazie RGB co nie do końca było moim założeniem. Lka się nie załapała ( mgła,chmury). Celem było umieszczenie gromady z tym charakterystycznym językiem mgławicy wodorowej. Zebrałem wodór ale na razie nie jestem przekonany, że coś więcej mi da w tle ( na razie jak napisałem ) Kolorowy obszar zimowego już nieba. Nie-miejskie foto. Cff92/Asi2600 1,5h w klatkach po 5min
    31 points
  22. Hej, Wrzucam choć daleko mi do wyniku który by mnie zadowolił. Ogólnie jest to efekt 2 czystych nocy (+1 kijowej) w mojej lokalizacji. Niestety obiekt szybko uciekł mi za blok więc nawet całej nocki nie mogłem użyć do zbierania danych. Wynikowy obraz to efekt mojej nauki obrabiania w PixInsight danych z kamery mono. Zupełnie inna liga niż OSC (tzn, inne problemy ), zatem proszę o wyrozumiałą, konstruktywną krytykę. Za cel wybrałem sobie obiekt (podobno) łatwy, jakim jest mgławica Ameryka Północna. I musze przyznać że dużo szybciej widać w niej sygnał tlenu niż np. w NGC6820. Niemniej, nadal po zestakowaniu kanałów, tylko Ha wyglądał ładnie, reszta aż krzyczała o jeszcze kilka nocek zbierania danych Dane zbierane przy pomocy HEQ5, WO ZenithStar 73, ASI 2600MM + Filtry SHO od ZWO Sumarycznie, na tapetę poszło (choć trochę odpadło przy stackowaniu): Ha - 66x300s Oiii - 52x300s Sii - 66x300s Nad obiektem na pewno będę jeszcze pracować i wrzucać wyniki w ten wątek. Ale po kolei Wersja 1 z gwiazdami: I wersja bez gwiazdek, jako że wyszły w obróbce okropnie (zwłaszcza te jaśniejsze) - czekająca aż dorobie się zestawu filtrów LRGB: Na koniec wytłumaczenie tytułu wątku. Jak pokazałem wstępną obróbkę synowi, stwierdził on że mgławica ta bardziej przypomina słonia. Oto drobna wizualizacja tego co on widział : o ile tył nie bardzo pasuje, to teraz już nie umiem spojrzeć na tą mgławicę tak, aby nie widzieć trąby i łba słonia
    29 points
  23. Dla miłośników astro i dużych newtonów: Star
    25 points
  24. Tym razem po prezentowanej tydzień temu wersji wodorowej - LINK przyszedł czas na wersję bicolor. Materiał z OIII okazał się znacznie trudniejszy, dużo bardziej zaszumiony (chociaż zbierany przy identycznych parametrach, identycznie kalibrowany). ASI1600MM-P + Kot + Baader Ha i OIII 36mm + EQ6-R. 109x300s dla Ha i 112x300s dla OIII. Pełna kalibracja. Stosunkowo niewielki crop. Jak wcześniej pisałem, jest to moje drugie foto z kamery mono, więc wszelkie uwagi mile widziane.
    25 points
  25. Nie był to łatwy projekt i wciąż nie jestem pewien czy warto było te wypociny publikować a przede wszystkim palić. Zebrane przez cały czerwiec prawie 40h materiału z dwóch tubek side-by-side najpierw leżakowało kilka miesięcy a następnie prawie przez 3 doby mielone było przez Astro Pixel Processor. Potem kolejne kilka godzin z wyciąganiem, kalibrowaniem i cudowaniem jak przyrządzić ten materiał, żeby było zjadliwie. Czy da się przełknąć? Sami oceńcie, ja na ten moment już nie mam siły Optyka: Orion EON 80mm f/6.25 ED 500mm + FF TSFLAT2 oraz SW ED80 + 0.85x FF/FR SW, Detektor: 2 x Nikon D5100a, Filtr: Optolong L-enhance, Mozaika dwuelementowa, około 16h na panel w klatkach po 5min, ISO 800 Palone z balkonu, z Gdańska. Stackowanie i obróbka: Astro Pixel Processor, PS CC
    24 points
  26. Kolejny kadr z serii ciemnych mgławic. Nigdy tam nie celowałem. To mocno pyłowy fragment DM poniżej sh2-129 lub poniżej Alderamina z Cefeusza ( jak komu wygodniej). Tym razem jest bardziej ponuro niż zwykle. Pyłowa przesłona ze wstawkami jeszcze bardziej ciemnych obszarów które załapały się do katalogu LDN. Kluczowa sprawa to, że tam nie ma głębokiego kosmosu, wszystko przesłonięte. Tytułowu LDN można odnaleźć w opisanej niedawnej pracy kolegi sidioussa, gdzie widać w szerszym kontekście jak duży jest ten obszar pyłowej zasłony. https://astropolis.pl/topic/81102-mgławice-i-pyły-cefeusza/?do=findComment&comment=928081 FSQ/STL11000 LRGB - 2.5h
    24 points
  27. Weekendowa sesja bezstresowa z piwkiem u znajomych i pyrkoczącym SWSA na tarasie SWSA + Nikon D5100a + Nikkor 50mm AF-D f/1.4 @ f/4.5 90x120s, ISO800, SVBONY IR-cut. Jakieś 90% kadru, resize do 2500px. Składanie i obróbka APP + PS CC
    24 points
  28. Canon6d, Newton 200/1000, filtr idas lps d2, 100 x 8 minut Dołożyłem drugą wersję kolorystyczną.
    23 points
  29. Kolejne zdjęcie z astrowyprawy do Andaluzji. Tym razem coś bardziej wymagającego - NGC7023 z celem ukazania pyłów. Myślę, że nawet udało się go zrealizować, ale przydałoby się drugie tyle materiału, bo mocno szumi. Trochę odszumiałem, ale starałem się nie przesadzić. Największy problem mam z gradientem. Wprawdzie DBE całkiem dobrze go usunęło, ale za to zostawiło słabe, ale wciąż widoczne kolorowe zafarby. Nie mam już siły z tym walczyć, choć pewnie wrócę do tego zdjęcia za jakiś czas. Chciałbym też dozbierać materiału, żeby wszystko wygładzić. 12 h w klatkach po 150 s, WO GT81, QHY168C. Zdjęcie robione w dniach 04, 07 i 10.10.2021. Wersja podpisana: Irys w skali 1:1: VdB141 w skali 1:1: A tutaj stack jedynie po cropie i kalibracji koloru, wyciągnięty wzmocnionym STF, żeby pokazać problem gradientu. Będę wdzięczny za rady, jak się tego pozbyć.
    23 points
  30. Przedstawiam galaktykę spiralną IC 342 w gwiazdozbiorze Żyrafy. Obiekt ten nazywany jest „ukrytą galaktyką”, ponieważ jego sąsiedztwo z równikiem Drogi Mlecznej powoduje, że jest częściowo zasłonięty pyłami. Gdyby nie ten fakt galaktyka byłaby widoczna gołym okiem, a jej rozmiary kątowe wyniosły by od ½ do 2/3 tarczy Księżyca w pełni. Częściowe zasłonięcie pyłami utrudnia również precyzyjny pomiar odległości od Ziemi, który obecnie szacuje się na 7-11 mln lat świetlnych. Źródło: Wikipedia Zdjęcie wykonane na zlocie FA w Zatomiu w dniach 7-10.10.2021. Sprzęt: TS APO 86 SDQ, QHY 168C + UV/IR-Cut Baader, HEQ5 Ekspozycja: 50x600s Obróbka: APP, PS CC
    22 points
  31. Kilka nocy dobrych nocy na początku miesiąca spowodowały, że postanowiłem zbierać materiał kilku obiektów jednocześnie. Spowodowało to nietstety totalny bajzel w plikach. Straciłem panowanie nad tym co do czego, z jakim filtrem i kiedy. Mimo zebranego materiału przez kilka nocy, nie byłem w stanie skalibrować tego co zebrałem. To co prezentuje to 1/4 materiału który zebrałem. Człowiek uczy się na błędach, więc postanowiłem już nigdy nie fotografować w ten sposób. Jeden cel ,a dobrze. Mimo to wrzucam. Wszystko fotografowane za pomocą TS 50/330 i kamery ASI553 mcpro
    22 points
  32. Materialu mialo byc wiecj, ale pogoda jak zawsze rzadzi sie swoimi planami. Juz pewnie nie dopale w tym roku, a na przyszly pewnie bede mial nowe pomysly zarowno kadrowe jak i sprzetowe Heq5 Samyang 135/2 @2.8 Asi 533 L-Extreme 100x300sek
    22 points
  33. I widok najciekawszych rejonów z bliska
    22 points
  34. Gromada w Perseuszu nazywana bywa "Running Man Cluster" lub "Magic Pentagram Cluster". Razem z NGC1528 została opisana jako m&m double cluster. Obydwie gromadki prezentował w jednym kadrze kolega @Tuvoc w wątku https://astropolis.pl/topic/78034-podwójna-gromada-m-m-ngc-1528-ngc-1545/ Gromada jest "rzadziutka" i mało charakterystyczna. W sumie trudno ją wyłapać z tła otaczających ją gwiazd. Jak to zwykle bywa, najjaśniejsze gwiazdy w obszarze wizualnym gromady prawdopodobnie do niej nie należą. Gromada składa się więc z wizualnie słabych gwiazdek. Trumpler type: II2p Jasność wizualna: magV 6,4 Rozmiar wizualny: ~18' Odległość: ~2320 ly Wiek: ~280 mln lat ----- Jak zwykle informacja o kilku najjaśniejszych gwiazdkach kadru. b Per (HD26961): jasność wizualna magV 4,59; typ widmowy A1III; podwójna spekroskopowo HD27084: jasność wizualna magV 5,48; typ widmowy A7IV HD27292: jasność wizualna magV 7,31; typ widmowy K2+III; WDS 04210+5015A HD27277: jasność wizualna magV 8,19; typ widmowy G6III; WDS 04210+5015B Gwiazdy tworzą wizualny układ podwójny o separacji ~71". HD27276: jasność wizualna magV 7,85; typ widmowy K2; WDS 04209+5023A Tworzy wizualny układ podwójny z gwiazdką UCAC4 702-029820 o separacji ~17". HD27395A: jasność wizualna magV 7,44; typ widmowy G9II; WDS 04218+5002A HD27395B: jasność wizualna magV 9,17; typ widmowy B8IV; WDS 04218+5002B Układ podwójny o separacji ~2" (na fotce nie rozdziela się oczywiście). ----- Setup: iOptron CEM70G, UNC 1000/f5, ZWO ASI294MC Pro, filtr Baader IrCut Moon&Skyglow Zbieranie: APT, 90 x 120 s RGB, gain 180, temp. -10, SQM 19,56 Obróbka: DSS, PIX, GIMP2, crop 3720 x 2790 , resize 2000 x 1500 W kadrze widać wiele wyraźnych ciekawych układów drobnych gwiazdek, o różnych kształtach, które z pewnością można byłoby opisać jako asteryzmy. Puściłem nieco wodze fantazji...
    20 points
  35. Cześć, czas na pierwsze moje zdjęcie na forum Zakupiłem dość niedawno na forum kamerkę mono, wyposażyłem w kółko filtrowe i dzięki podpowiedzi kolegi @MateuszW udało mi się wszystko spiąć ze sobą z jakimś tam skutkiem Korzystając z ostatnich pogodnych nocy wykonałem pierwsze podejścia do ogarnięcia tematu. Jak widać coś tam się zarejestrowało. Od razu widzę że gwiazdki są pojechane w prawy dolny róg co podejrzewam jest problemem w tilt, lecz jeszcze pewien nie jestem więc liczę na jakąś podpowiedź no i podpowiedzi co do obróbki samego materiału. Ha 52x300s zbierane w okolicach Legionowa. Sprzęt: TS APO 65Q ASI1600 MMP Baader Ha 7nm 36mm HEQ5 Belt Mode Guide ASI120mini AsiAir Pro Obróbka Pix (histogram, star reduction, odszumianie)
    18 points
  36. To chyba najczęściej fotografowany obiekt i większość z nas podchodzi do Andromedy wielokrotnie. Ja również wracam do niej po raz kolejny . Tym razem przy okazji oczekiwania na Perseusza. Okazało się że mieści się na styk w moim kadrze , wiec skorzystałem i tak powstała moja ostatnia M31. SW ED 120 Canon 6D 50x5 min.
    18 points
  37. Zdjęcie robione przy okazji zbierania materiału do M78. Canon z samyangiem wisiał na przeciwwadze heq5. Canon650d, samyang 135 ( przymknięty do f 2,8), 80 x 238 sekund.
    17 points
  38. Słynne Filary Stworzenia -fotka nad którą aktualnie pracuję. APO 140 / AtikOne (crop)
    15 points
  39. Hej Udało mi się z Otwocka (bo ile można z Pruszkowa?) uzbierać 4,5h Luminacji i po godzinie dla R, G i B. Najpierw sprzęt: -Newton GSO 200/800 z aplanatycznym korektorem komy -QHY 163M -HEQ 5 na paskach -filtry LRGB od ZWO I jak wyszło: Osobiście jestem umiarkowanie zadowolony. Tzn. Z jednej strony podoba mi się jak wyszły szczegóły w mgławicy, ale z drugiej stronie nie podoba mi się jak bardzo gwiazdy zdominowały obraz oraz jak mało sygnału mam na najciemniejszych częściach mgławicy. Ani chybił nie zaszkodziło by drugie tyle materiału, bo zdecydowanie by to sporo jeszcze dodało. Ale, ze musiałem zdjąć obejmy z tuby (zmieniałem focuser), to materiału kontynuować nie będę, bo będzie miałpodwójne spike'i. Tak czy inaczej - najgorzej nie jest. Ma ktoś ochotę na stacka? Ostrzegam - ma skopane kadrowanie
    14 points
  40. Podjąłem próbę zebrania i złożenia trzech kanałów, aby mieć w kolekcji coś więcej niż niedokończone prace mono. Raczej rzadko to robię bo nigdy mi to dobrze nie wychodzi. W tej pracy na dodatek najważniejszy kanał Ha ma problemy z gwizdkami prawdopodobnie przez złe wyważenie. Nie potrafiłem zrobić tak, aby gwiazdki były z SII (gdzie są najlepsze), a luminacja była z Ha bez gwiazdek. Przy obróbce nie spędzam zbyt wiele czasu, więc stosuję tylko podstawowe narzędzia do momentu aż uzyskam zadowalający mnie efekt. Niektórzy magicy pewnie by wyczarowali tutaj dużo więcej, więc pewnie wrzucę do odpowiedniego wątku stacki, aby mieć jakiś punkt odniesienia. ASi183 + SpaceCat na EQ6 Ha-40x600s OIII i SII 32x600s Oraz Ha bez gwiazdek.
    13 points
  41. RGB 40 x 8 minut, 32 x 7 minut z filtrem L-enhance. Canon6d, Newton 200/1000.
    13 points
  42. Witam Szanowne Grono. Nie chciałem zaśmiecać wątku Dzikiego (sprzedam canona 700D), ale tak wyszło ,że moja wina jakaś w tym jest, więc postanowiłem napisać ten oto post. Tak,nadszedł ten czas, po długich rozmyślaniach czy jest sens, doszedłem do wniosku, że tak, jest. Mam dosyć wynoszenia ,ustawiania kalibracji i innych dobrze Wam znanych rzeczy. Stawiam budę. Słup postawiłem jakiś rok temu, stopa to 80\80cm i jakieś 80-100 w ziemi, zbrojona drutami z piwnicy, co miałem to poszło. Oczywiście nie wrzucone ,tylko jakoś w miarę powiązane. Betonu około 400kg i wydaje mi się to jakoś w miarę stabilne. Potem przyszedł czas na podest. Każde przejście obok słupa, powodowało jakieś drgania, które siłą rzeczy odwzorowywały się na wykresie guidingu. Podest to belki 10*10 osadzone na 6 słupkach betonowych (rura 160 wkopana w ziemię i zalana betonem) i połączone, a no to normalne zaimpregnowane deski. I tak stało to przez rok, aż powiedziałem sobie dosyć. I tydzień temu postawiłem szkielet. Wszystko robione z kantówek 10*10 plus futryna 10*5 cm. wymiar samego pomieszczenia to 2 na 2,10m i wysokość 2,10m. Może wydawać się za wysokie ,ale robiłem to pod siebie, mierzę 198cm i nie lubię się schylać. Dach będzie jeździł po szynie od systemu drzwi przesuwnych, miał jeździć po teowniku, ale wyszło inaczej. Tak ,wiem, woda, lód itp. Rura od wody przecięta na pół i przymocowana do dachu sprawę załatwi. Na razie. Co do napędu, to będzie się on opierał na normalnym silniku do bram i nadajniku broad link. Nie potrzebuję nic innego, budka jest piętro niżej, na podwórku. A i jeszcze jedno. Drzewa to nie jest ochrona przed LP (peter5), i tylko czekam ,aż opadną liście i robię z nimi porządek. Obudowane to wszystko będzie deskami elewacyjnymi i pomalowane drewnochronem. I to chyba tyle. Oczywiście będę dodawał aktualne zdjęcia z prac i proszę o wypowiadanie się ,co można poprawić ,czego nie robić itp. Stawiam to sam z pomocą kolegi, więc wszystkie uwagi są na miarę złota.
    13 points
  43. 12 points
  44. Jeszcze wersja szlachetna, w moim odczuciu wygląda ciekawiej/lepiej
    12 points
  45. Jak moje dzieci zaczynają takie "zabawy" to pytam ich, czy czasami już nie czas na kąpiel i spanie, bo widzę że są zmęczeni tak bardzo, że już nie potrafią się ładnie razem bawić Przypominam że "przymus pisania" to fundament na którym stoi forum. Bez tej podstawowej chęci dzielenia się to by tu nic nikt nie pisał. Dla każdego oczywiste są zupełnie inne rzeczy. A z drugiej strony jak ktoś ma odmienne zdanie czy tam się z kimś zgadza czy nie jest niczyim klakierem. Nie wszyscy musimy się lubić, każdy ma prawo uważać co chce. Czasem niektóre rzeczy lepiej pominąć milczeniem.
    12 points
  46. Kupiłem APO za 7000 zł, ale gwiazdki były w nim zbyt ostre, więc sprzedałem je za 6000 zł, za które kupiłem później montaż, ale że mi się nie spodobał kolor wykończenia to go sprzedałem za 5000zł które przeznaczyłem na kamerę, ale zrezygnowałem z niej ze względu na małą ilość megapikseli i poszła na giełdzie za 4000. Ta kwota w sam raz wystarczyła żeby kupić porządny zestaw filtrów narrowband, ale ręka trochę drętwiała od patrzenia przez nie na nocne niebo, więc opchnąłem je na allegro za 3000zł, a tę kwotę zainwestowałem w lornetkę z prawdziwego zdarzenia. Dwoje oczu to jednak dla mnie za dużo, więc lornetkę wystawiłem na giełdzie ornitologicznej, kupiono ją za 2000zł. Taki budżet pozwolił mi kupić co prawda jeden, ale całkowicie topowy okular. Niestety, pod pewnymi kątami z okulary wysypywały się czarne fasolki, co zdyskwalifikowało go w zastosowaniach innych niż kulinarne. Całe szczęście kolega z pracy - kucharz - zgodził się odkupić ode mnie okular za 1000 zł które wydałem wreszcie na sprzęt docelowy, czyli używaną Syntę 8" na Dobsonie. Pytanie do założyciela tematu: Czy w takim scenariuszu wydałem na astrohobby 7000 czy 28000zł? EDITED: jakby nie liczyć wyszło mi jednak za dużo Przydało by się jeszcze dodać zależności od czasu, bo co innego wydać 10000 w jeden rok, a co innego na przestrzeni 10 lat (plus inflacja )
    12 points
  47. M42 z ostatniej nocki z Zatomia. W sumie nie planowałem wcześniej, ale ok. 4 rano Orion gurował, a że byłem rozstawiony, a nie wiadomo kiedy będzie kolejna okazja, więc trzeba było sfocić. SCT 8" z reduktorem ogniskowej na EQ3-2 + Canon 50D mod, ok 90 klatek po 20 sek. + ok 40 klatek 4 sek na środek mgławicy. Obróbka DSS, Pix, Gimp2, Irfanview.
    11 points
  48. Na wyższe ceny prądu jest proste remedium, nie świecić w nocy, może to jakaś szansa?
    11 points
  49. Kurcze, ludzie, lajkujecie, po kilkadziesiąt polubień: Pelikany, Serca, Plejady, M31 i inne mega jasne, efektowne i popularne obiekty, łatwe w obróbce. A tu macie fantastyczną pracę 100x ciemniejszego obiektu. To jedno z najbardziej wartościowych zdjęć w ostatnim czasie na forum. Jeśli ktoś nie wierzy to proszę samemu spróbować, założę się że mało kto wiedział, że takie coś na niebie jest. Takie mega ciemne obiekty naprawdę trudno jest pokazać bez szumu.
    11 points
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.