Jump to content

Iro

Społeczność Astropolis
  • Content Count

    856
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Iro last won the day on March 19

Iro had the most liked content!

Community Reputation

1,847 Excellent

1 Follower

About Iro

  • Rank
    Wega
  • Birthday March 28

Kontakt

  • Strona WWW
    http://iro.net.pl

Informacje o profilu

  • Płeć
    Nie ustawione
  • Skąd
    Wrocław
  • Zainteresowania
    co chwila inne :)
  • Sprzęt astronomiczny
    Synta 14" SKDOM selfmod, Lomo80/480, HEQ5, Tento 7x50, kilka wynalazków Al'a, filtrów i takie tam...

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Zdjęcie zrobione pod koniec czerwca w Roztokach Górnych. Łącznie 37x120s zmodyfikowanym NikonemD610 z Samyangiem 135/2 na HEQ5. To już któryś raz, kiedy na szeroko sfotografowałem ten kawałek nieba i... żałowałem... mam nadzieję, że to ostatni raz, kiedy popełniłem ten błąd. Przeważnie, jak coś wystawiam, to jestem do tego w jakimś stopniu przekonany... w tym przypadku, chcę się już od tego zdjęcia uwolnić... najzwyczajniej w świecie zabrakło mi wyobraźni, jak to można obrobić... w załączeniu wersja wyprana z gwiazd i z opisem poniżej... Pozdr i
  2. Dzięki... to by już było mocno na siłę,... i pomimo tego, że Samyang jest naprawdę przyjemnym obiektywem, to rogi są jednak już mocno zdegradowane, szkoda tam pchać jakiś fajny obiekt
  3. dzięki filtr jest dzielony... usunięty został ten "srodkowy". Nie montowałem żadnego w zamian... ma to pewne wady, ale także ponoć duże zalety... Potworkiem nazywam to, co się kryje za tą wielką chmurą pyłu... jak by nie patrzeć, jest to rozciągnięty na ileśtam stopni wielki wodorowy neon, którego ogromu i tak nie dostrzegamy na zdjęciu, bo jest przysłonięty ciemnymi mgławicami pozdr i
  4. Od dawna miałem w swoim planach niecne zamiary wobec Nikona D610 i w końcu... nabyłem drugi egzemplarz, który kilka dni później przeszedł u kolegi Michała stosowną operację plastyczną, w wyniku której, niebo stało się dla mnie (i dla aparatu) "bardziej czerwone". Poniżej pierwsze światło i debiucik mojego D610mod. Materiał zebrany 2 tygodnie temu w Roztokach Górnych przez 2 noce. Parametry: 47x120s Samyang135mm/2@2.8+NikonD610mod@iso1600 + HEQ5 Celem stał się kompleks wodorowych mgławic w centrum Łabędzia. Chyba było warto pozdr i
  5. Dzięki Tego typu tematy, na szczęście, można podejmować niemodyfikowanymi aparatami
  6. Generalnie składanie fotki, jak i wyrównanie tła i "rozciągnięcie" realizuję w PixInsight. Reszta obróbki w PS, choć ostatnio coraz odważniej eksperymentuję z funcjami w PI. Czasami posiłkuję się LR - szczególnie w zakresie redukcji szumów - a w szczególności tego kolorowego. Co do samego szkiełka - daje duże możliwości, ale ma i swoje wady,... to taki kałasznikow szerokiego astrofoto - coś jak Synta 8" w wizualu... w tej cenie, lepiej nie postrzelasz Pozdr i
  7. Dzięki za miłe komentarze odośnie flatów... paradoksalnie, czas spędzony na dobrym przygotowaniu flatów i ich przeprocesowaniu to podstawa przy tym wiele umożliwiającym, ale i zarazem dość kapryśnym szkiełku... Pozdr i
  8. Dziś przyszła pora na kolejny eksperyment łapany z Przełęczy Tąpadła w 2 i pół godzinnej dziurze w chmurach. Przełęcz akurat tego dnia nadawała się wyśmienicie do tego celu, bo wiało nieźle (2019-03-07), a otoczenie drzew dawało szansę na focenie w miarę akceptowalnych warunkach jak na ten zestaw. Ogólnie udało się zebrać 65kl po 120s Nikonem D610 @ iso1600 + Samyang 135 f/2 @ f/2.8. Całość nieguidowana jechała na HEQ5. SQM chwilami wskazywał 21.3M. Obróbka - drapane do samego dna matrycy Obszar dobrze znany - okolice M81, M82 i tysięcy innych galaktyk oraz wersja z opisem (krzyżyki i kółka bez opisu wskazują na galaktyki opisane w katalogu PGC)
  9. jeżeli jakaś wartość odstaje mocno od średniej/mediany, to włączanie jej do uśredniania tylko zwiększa szum. Sigma Clip pozwala nam uniknąć wpływu samolotów, satelitów i innych niespodziewanych gości na zdjęciach - bardzo ładnie to widać, przy składaniu w PixInsight, gdy zleci się wygenerowanie HiRejected i Low Rejected jako osobnych obrazów. Kolega złożył zdjęcie z 21 klatek, krechy mają ok 6px..., średnio hot występuje 3 do 4 razy na 21 klatek na tej samej pozycji pixela... da radę... może te miejsca będą się minimalnie odróżniały, ale nie będą tak paliły po oczach... pozdr i
  10. W jaki sposób stackujesz ? Użyłeś sigma-clip'a ? widać, że masz dryft na stacku, więc sigmaclip powinien sobie z tym dobrze poradzić... Ba, są osoby, które nie robią darków, tylko fotografują wykorzystując dithering (każda klatka względem poprzedniej jest losowo przesunięta), tutaj sigmaclip robi czystą robotę z hotami. Ty masz dithering nadany przez montaż, więc tak samo powinno to działać. Pozdr i ps. sigmaclip działa na tej zasadzie, że robiąc statystykę, dla danego pixela, odrzuca pixele zbyt odległe od średniej/mediany i tylko te, które za bardzo nie odbiegają, są brane do uśredniania.
  11. Za duże uproszczenie... im większa armata, tym więcej trzeba serca włożyć w zdjęcia i generalnie skala problemów wzrasta z kwadratem ogniskowej. Fotografuję tym zestawem, bo jest względnie bezproblemowy... ale nie zrobi takiego kadru jak 80mm refraktor, czy 6-8" newton. To cena za brak konieczności zabierania laptopa, guidingu, precyzji wymaganej w ustawieniach różnych parametrów, rozłączających się kabli w strugach spływającej wilgoci, ugięcia, utrata ostrości przy spadku temperatury... itd. Ech... pamiętam te zaniepokojone głosy kolegów: " trzeba sprawdzić, czy Iro żyje, bo nie klął od pół godziny"
  12. D610 ma pixele (jak na dzisiejsze czasy) jak cegły - 5.95um, więc na pewno ma to znaczenie. Jak się zastanowić, nie ważne, czy zrobisz zdjęcie FX, czy DX - zaprezentujesz je później w tym samym formacie, tyle, że 2x więcej sensora użyto w tym samym czasie na FX do zebrania fotonów składających sie na tą fotkę. Używam Marumi Redhancera - nie jest to jakiś wyrafinowany filtr - zabiera trochę zakresu odpowiadającemu kolorowi pomarańczowemu, ale także ok 20% tego zakresu, który jednak jest porządany... więc raczej nie ma to wpływu przyznam, że skala tego, co w tych warunkach dało się wyciągnąć - też mnie zaskoczyła... inna sprawa, że starając się o jak najlepsze flaty, dajemy szansę algorytmom w programach do obróbki - szczególnie te do zdejmowania gradientów są coraz bardziej wyrafinowane, Ja temu procesowi (szczegolnie pod kątem doboru punktów i parametrów) poświęciłem ponad godzinę...
  13. może to jakiś szczęśliwy traf ustawień zerkając np na ten artykuł: (https://www.strollswithmydog.com/bayer-cfa-spectral-power-distribution/) nie widać, aby filter CFA Nikona D610 jakoś szczególnie odbiegał od innych modeli. Na pewno jest duża różnica z zastosowania 120s klatek vs 60s (w sumie to 120s @ f/2.8 to odpowiednik 480s @ f/5.6) i na pewno nie wrócę do 60s., chyba że nie będę miał wyjścia i będę musiał posadzić znowu aparat na SW Star Adventurer - czego ostatnio unikam. Jeżeli mogę być brutalnie szczery w kontekście tego zdjęcia - pojechałem przetestować swoją DYI flatownicę (bardzo lekką i spasowaną pod odrośnik od Samyanga) - w zeszłym roku straciłem ok 70% zebranego materiału, zanim doszedłem (metodą kolejnych frustracji i godzin spędzonych przy próbach ratowania materiału w Pixie) do wniosku, jak extremalne w przypadku tak jasnego ( jak by nie patrzeć, ciężkiego i po części bazującego na tworzywach sztucznych) obiektywu jest zbieranie flatów w warunkach i położeniu, w którym zbierany jest materiał. Dziura w chmurach wystarczyła na 20 klatek, test miał także na celu weryfikację, czy w coraz gorszych warunkach na Tąpadłach, da się złapać głowę wiedźmy... a wyszło jak wyszło .
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.