Aktualizacja statusu
Zobacz wszystkie aktualizacje szuu
-
dziś już dzień zmarnowany ale jutro możemy iść na słonko!
- Pokaż poprzednie komentarze 10 więcej
-
Zywis, oni po cichu już to robią. Zrobią to co chcą nie przejmując się prawem jak to robili od zawsze (przypominam falandyzację prawa). Nie chcą wprowadzić stanu nadzwyczajnego tylko dlatego, że musieliby przyznać rację opozycji, a tego nie mogą zrobić bo przecież opozycja to wróg na pasku określonych sił. Zawsze swoje porażki przypisywali innym lub przedstawiali jako sukcesy. Propaganda ponad wszystko. Nawet obecnie cieszą się poparciem, choć jedyne sensowne posunięcia to zamknięcie szkół i galerii handlowych. Codziennie wprowadzają jakieś nieprzemyślane ograniczenia łamiąc nasze prawa ale w ten sposób pokazują, że coś robią ... bo na więcej ich nie stać
-
Tak tylko to tutaj zostawię:
Rada Ministrów nie ma uprawnienia do wprowadzenia generalnego zakazu przemieszczania się. Mimo to, działając poza granicami upoważnienia ustawowego, w § 5 rozporządzenia wskazała, że poza wyjątkami, od 1 kwietnia 2020 r. do 11 kwietnia 2020 r. zakazuje się na obszarze RP przemieszczania się osób. Narusza to m.in. art. 92 ust. 1 Konstytucji, zgodnie z którym rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Stanowi to jednocześnie o naruszeniu art. 31 ust. 3 Konstytucji, wskazującym warunki ograniczenia w zakresie korzystania z praw i wolności, do których nieodzownie należy ustanowienie ograniczeń w drodze regulacji ustawowej.§ 5 rozporządzenia nie został zatem wydany w celu wykonania ustawy, ta bowiem uprawnia Radę Ministrów wyłącznie do wprowadzenia ograniczeń określonego sposobu przemieszczania się. W ramach tego upoważnienia można było wskazać jedynie sposób przemieszczania się oraz zakres jego ograniczenia. Niedopuszczalne było natomiast wprowadzenie generalnego zakazu przemieszczania się.
Oznacza to, że § 5 rozporządzenia jest także niezgodny z art. 52 ust. 1 i 3 Konstytucji przez to, że wyłącza wolność poruszania się po terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie na podstawie ustawy, lecz na podstawie rozporządzenia nie mającego w tym zakresie żadnego umocowania w ustawie.
Zgodnie z art. 31 ust. 3 Konstytucji ustawowe ograniczenia konstytucyjnych praw i wolności nie mogą naruszać istoty wolności i praw. Czasowe zawieszenie możliwości korzystania z określonych konstytucyjnych praw jest więc możliwe jedynie po wprowadzeniu stanu nadzwyczajnego. Z uwagi na fakt, że go nie wprowadzono, dla oceny konstytucyjności wprowadzanych ograniczeń aktualne pozostają więc standardy wynikające z art. 31 ust. 3 Konstytucji.
https://www.rpo.gov.pl/pl/content/koronawirus-rozporzadzenie-rzadu-z-31-marca-krytyczna-ocena-rpo