Jump to content

franz

Społeczność Astropolis
  • Content Count

    1299
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

386 Good

About franz

  • Rank
    Arktur
  • Birthday 01/01/1956

Kontakt

  • Strona WWW
    http://astronomia_amatorska_seniora.republika.pl/index.html

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyna
  • Skąd
    Zabrze
  • Zainteresowania
    Górskie wędrówki, astronomia, ostatnio kulturystyka.
    Poza tym nic mi się nie chce robić.
  • Sprzęt astronomiczny
    bino 2x230, Newton 12" azymutalny GOTO, CG5GT, EQ6 PRO SynScan, MAK SkyWatcher 180/2700, Celestron SCT 6", newtony 150/600, 200/1000, 355/1830 na platformie paralaktycznej, WO Zenithstar 66 SD, kamerki QHY8L i Atik 314E oraz planetarne DMK i PG i nne graty.

Recent Profile Visitors

1464 profile views
  1. Sprawdziłem w instrukcjach PHD i SharPcapture. W PHD trzeba włączyć serwer a w Sharpie włączyć te wszystkie okienka aby była komunikacja z PHD i określć parametry ditheringu. Wyświetli się wtedy informacja o komunikacji z PHD. Tylko komercyjna wersja SharpCapture ma dithering.
  2. Jakoś nie miałem tego problemu z Atikiem 383. To jest pewne, że zadziała? Do tego trzeba mieć montaż połączony z kompem i sterowanie przez Ascom, czy wystarczy sama kamerka w PHD2?
  3. Ilość musi zmniejszyć szum, tylko o to chodzi, że jak jest za dużo klatek postakowanych w jednym stosie to zaczyna się tworzyć jakiś ukierunkowany szum czy wzór szumu. Niektóre staki wyglądają jakby przeczesane grzebieniem albo tworzy się pewien paskowy wzór albo jeszcze co innego. Mam stosy po 300 klatek i im są dłuższe tym jest gorzej. Nie ma tego jeśli postakuję wiele kilkuklatkowych stosów. Jednak za dużo jeszcze nie przetestowałem i nie umię znaleźć odpowiedzi na to.
  4. Problem w tym, że mają być jeszcze lepsze Tutaj mam przykład takiego krótkiego stosu Plejad 5 x60s i gwiazdy Mirach z towarzyszącą galaktyczką. Zrobione Equinoxem120 ale nie pamiętam dokładnie parametrów. Mirach jest z większego stosu ale czasy były chyba ok. 30 sek. Nie widać tutaj tego kierunkowego szumu. Trudno w tej kamerce dopracować się jakiejś dobrej i niezbyt pracochłonnej metody. Nie wiadomo co i kiedy ona wysmaży.
  5. Znalazłem jeszcze jeden test. To jest 30 minut naświetlania, stakowane na żywo w SharpCapture 3.2 z jednym darkiem wziętym tuż przed testem. Tutaj nie ma śladu amp glow ale widać jakiś ukierunkowany szum. Może to wina USB2, może pojedyńczego darka, w co raczej wątpię, ponieważ darki są odejmowane od każdej klatki i potem stakowane. Zauważyłem, że jak tych postakowanych klatek jest mniej, np. 5-7 to tego wzoru szumu nie ma. W SharpCapture 3.2 jest możliwość ustalenia ilości stakowanych klatek. Po zestakowaniu zadanej ilości program automatycznie zapisuje postakowane klatki do pliku fit i zaczyna nową sesję i tak w kółko. Można zadać kryteria jeśli chodzi o jakość seeingu i przejrzystości. Program automatycznie odrzuci klatki nie spełniające zadanych kryteriów. Takich stosów pięcioklatkowych można zebrać ile się da radę zrobić, przeglądnąć je w jakimś programie, odrzucić te gorsze i resztę postakować np. DSS. W programie można też odejmować na żywo flata. Muszę kiedyś zrobić dłuższą sesję tego typu. Na fotce dokładnie jest: 30x60s w jednym stosie, gain 100 offset 25, minus 20 st., bin1, redukcja do 55%, Samyang 135@2.8.
  6. Jak będzie okazja to zrobię kilka testów z USB3 i pokażę czy to coś dało. Różnica w darkach wskazuje na poprawę. Technika zbierania materiału jest już ustalona. Z kolorową kamerką może być trudniej. Pozdrawiam
  7. Już całkiem na koniec, żeby nie było, że wszystko jest pod zdechłym psem, to, do czego zrobili tą kamerkę.
  8. Trochę poszperałem na dysku aby wzbogacić temat (ASI178 kolor - chłodzona) i chyba zakończyć go, przynajmniej z mojej strony. Tutaj mocno podkręcony dark 120 sek Dalej 75 minut M27 składana w DSS z dziesięcioma darkami. Widać wyraźnie, że ten masterdark nie pasuje do lajtów i świeci resztkowy amp glow. Na koniec M76 stakowana 3 godziny na żywo w SharpCapture z programowo wziętym darkiem z dziesięciu ciemnych klatek. Jest to zrobione z funkcją ROI żeby od razu obciąć co najgorsze. Pomimo tego widać tą wcinającą się górną gwiazdę z amp glow i inne artefakty oraz szumy. Podsumowując, muszę powiedzieć, że jest to kamerka dla bardzo zaawansowanych użytkowników. Mniej zaawansowani powinni kupić jak najdroższą kamerkę. Tak samo nie należy kupować początkującym plastikowych teleskopów w marketach. Jeśli o mnie chodzi to nie radzę sobie z nią do końca w DS, ale zdaję sobie sprawę z tego, że nie jest to kamerka do długich ekspozycji.
  9. Tak naprawdę to kupiłem tą kamerkę do księżyca, a że chłodzona nie była zaporowo droższa to kupiłem na wszelki wypadek do fotografii okazjonalnej np. w razie pokazania się jakiejś jasnej komety itp. DS nie chce mi się już fotografować bo trzeba godzinami zbierać materiał a niebo jest u mnie coraz gorsze. To są tylko testy, które już mnie porządnie wkurzyły. Pamiętam dobre czasy z Atikiem 383, którego sprzedałem ponieważ ostatnie lata przebywał głównie w szufladzie. pozdrawiam Przypomniało mi się, że raz zrobiłem nią kometę. 100 klatek po 60 s bez guidowania
  10. Jest i dobrze działa. U mnie jest za krótki. Kupiłem 3 m. Żeby to wszystko grało to laptop powinien być Pentium i7, 16 mega Ramu USB3 i szybki dysk. Mój lapek astronomiczny nie ma takich parametrów. Mam stacjonarną kobyłkę, która mniej więcej ogarnia to ale rozkładać się z nią przy słupku z montażem jest niewygodnie. Kobyłka jeździ w astrobudce roll-off i po odjechaniu astrobudki od słupa brakuje kabla. Te 2 m dali jako kolejny element na podleczenie nerwów. Nie mogli dać 3 m?
  11. Testowe fotki z mojej ASI178 kolor. Koń to pełny kadr ok. 3 godziny naświetlania, Plejady też pełny kadr ok. 2 godziny, galaktyka wykadrowana ok. 2 godz. Nie widać specjalnie amp glow ale są spore szumy. Nie znam się na zaawansowanej grafice i trudno mi to opanować. Niebo mam w strefie żółtej, filtrów nie stosowałem. Chyba ważne, ściągane to było kablem USB2 przez port USB2. Jeszcze nie robiłem z kablem USB3 bo dopiero go kupiłem. Darki robione na sucho w pokoju wyglądają lepiej niż z USB2. Jakby mniejszy amp glow oraz mniej szumu i przeróżnych artefaktów.
  12. Ogólnie rzecz biorąc kamerka ASI 178 jest bardzo niestabilna i dlatego darki mogą się różnić w zależności od okoliczności i nie pasować do aktualnie branych klatek. Do końca nie wiadomo czy temperatura na matrycy jest wystarczająco stabilna. Spotkałem się w sieci z opiniami, że nie. Kamerka pracuje też w różnych temperaturach zewnętrznych. Inaczej może pracować jak jest plus 15 a inaczej przy minus 5. Darka niby bierzemy w tej samej temperaturze na matrycy ale reszta elektroniki pracuje w innej temperaturze i to może mieć wpływ. Jakość elektroniki poza samą matrycą może mieć duże znaczenie i różni się ceną wykonania. Prawdę mówiąc kamerka ta oprócz amp glow generuje też wiele innych artefaktów, które wychodzą dopiero podczas obróbki. Im bardziej jest ona agresywna w kierunku tzw. wyciągania tym gorzej z tłem. Generalnie polecają te kamerki dla DS dość jasnych powierzchniowo przy krótkich czasach, do ok. 30 sek, a nawet krótszych, do zbierania tysięcy klatek. Przy dłuższych czasach, kilkuminutowych, zaczynają zawodzić. Niektórzy dość dobrze poradzili sobie i pokazują bardzo udane zdjęcia. Dopracowują się swoich sposobów. Mnie też udało się dopracować pewnego sposobu w SharpCapture w płatnej wersji 3.2. Nie jest to ta jakość, którą miałem w Atiku 383 ale nie jest najgorzej. Trzeba też pamiętać, że jest to kamerka planetarno-księżycowa i to całkiem dobra. O cenie też trzeba pamiętać więc zdejmuję z niej wszystkie psy, które powiesiłem powyżej
  13. Na pewno demonizujemy bo przecież są gorsze rzeczy Kiedyś miałem Atika 383 i tam wszystko działało od razu. Darki się odejmowały, USB był obojętny, nie trzeba było niczego poprawiać w programach stakujących, biblioteka darków działała sprzed roku i producent nie musiał niczego usprawiedliwiać. Ale to już jest zabytkowa kamerka. Pewnie niektóre CMOS-y są dobre bo są też takie za większą kasę. Kamerka to nie tylko matryca. W sumie, nie ma co narzekać, za te pieniądze.....
  14. Już to kiedyś czytałem. Producent zawsze znajdzie dobre słowo dla swojego towaru. Pisze żeby zrobić dużo darków, uśrednić i takiego masterdarka stosować oraz równocześnie żeby wyłączyć wszelką optymalizację darków w programie stakującym. Jakoś jedno z drugim się źre poważnie, tak na czuja bo za bardzo się na tym nie znam. Przekonałem się w praktyce, że w ASI 178 najlepiej działa jeden dark odjęty od jednej klatki. SharpCapture przykładowo domyślnie rozciąga klatki 10, 12, 14 bitowe do 16 bitów. Ciekawe czy te rozciągnięte darki pasują do rozciągniętych lajtów? Jeszcze ciekawsze czy rozciągnięty uśredniony dark pasuje do pojedyńczego rozciągniętego lajta w SharpCapture, skoro taki zoptymalizowany dark w innych programach nie pasuje? Jakoś dokładnie oni nie piszą co robić. Może lepiej będzie działać kosmicznie drogi Maxim zamiast tani komercyjny SharpCapture, który polecają? Kamerka na pewno dobrze działa na nerwy
  15. Z tym USB to jest prawda. Mam ASI 178 kolor chłodzona i zachowuje się podobnie. Ja myślę, że największy wpływ na amp glow ma cena kamerki Trzeba kupować kamerki za 15 tys. minimum to się poprawi. Dotyczy to też innych gratów oraz oprogramowania. Trzeba mieć programy komercyjne i znać się na tym. W ojczystym języku jakoś nie ma, nawet za pieniądze. Pozdrawiam PS Jeszcze trzeba mieć porządny kabel USB za stówkę i nie za długi. W tej kamerce cokolwiek się zmieni to jest inaczej. Biblioteka darków to czysta teoria. Najlepiej działa dark wzięty tuż przed foceniem. Następnego dnia może już nie działać. Przynajmniej ja tak mam. To jest dobra kamerka do DS dla masochistów.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.