Skocz do zawartości

Mala matryca VS duza matryca


Adam_Jesion

Rekomendowane odpowiedzi

Zgadza się McArti.

 

Wszyscy napisali to samo wcześniej

 

Jaki masz rozmiar matrycy (w mm) w A60? i jaką ma rozdzielczość w Mpix?

Pytam głupio bo nie chce mi się szukać a ty pewnie masz to w głowie.

 

1/2,7" czyli 5.27 x 3.96 mm 1600x1200,

ale takie matryce w A85 mają 4Mpix 2272 x 1704 ->2,3um

 

w A620

1/1,8" - 7.18 x 5.32 mm - 7,1Mpix 3072 x 2304 -> 2,3um

 

 

ps. widze i licze że Panasonic montuje pixelki 2,1um

 

UWAGA plik 3,5MB!!!

Panasonic FZ30 8Mpix 1/1,8"

Focal len: 35 mm, Shutter: 1/320 sec, Aperture: F5.6, Meter: 13.5 EV, ISO 80

http://img2.dpreview.com/gallery/panasonic...ls/p1010012.jpg

Edytowane przez McArti
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. Zdaje się, że zagęszczanie elementów światłoczułych zwiększa szumy. O ile mniej więcej większe będą szumy przy dwukrotnym zwiększeniu ilości pikseli na matrycy o tym samym rozmiarze?

te proporcje moga być zachwiane przez technologie i czystość wykonania a po drugie przez zwiększenie objętości komórki wgłąb (w sumie to też technologia)

 

problem też w tym, że mały pixelek nie jest w stanie przejąć wystarczającej ilości fotonów żeby to rozebrać na odpowiednią ilość poziomów (12bit - 4096poziomów) i małym poziomie szumów.

 

spadek objętości studni potencjału o połowe to mniej zdobytych fotonów o połowe i tym samym poziomie występowania szumu termicznego to 2x większy szum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Wróciłem do tematu bo znalazłem to:

 

85res_mtf.jpg\

 

Widać wyraźnie, że w przypadku 1Ds możemy zmieniać przesłone do woli, a krzywa jest płaska, bo rozdzielczość

ogranicza detektor. W przypadku profesjonalnej kliszy z Eosem 1v rozdzielczość jest od 1.5 do 2 razy lepsza i tutaj

ograniczeniem jest optyka, bo klisza może sięgnąć jeszcze większej rozdzielczości.

 

Jeśli zaś zmienimy aparat na 20D, który ma wyższą ppi niż 1Ds, to rozdzielczość trzyma się na stałym poziomie 62 lp/mm.

Tutaj więc zysk analogu jest na pozimie od 0 do 40% w zależności od użytej przesłony.

 

Wniosek jest taki, że CMOSom do limitu rozdzielczości optyki już nie daleko i jeśli komuś zależy na osiąganiu tych

limitów to powinien kupić nie 5D, nie 1D lecz 20D.

 

Arek

Edytowane przez Arek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja przypomnę jeszcze tylko, że cyfra ma inna niepodważalą zaletę. Wszystkie te testy pokazujące lekką wyższość negatywu

nad cyfrą są robione na specjalnych ultradrobnoziarnistych filmach wywoływanych w warunkach laboratoryjnych w

sepcjalnych wywoływaczach. Często też ich czułość jest bardzo niska i mało użyteczna dla zwykłego śmiertelnika

np. Tecnical Pan ma czułość 25 ASA...

 

Dodatkowo nowe metody pomiarów ostrości obrazu pokazują, że znacznie lepszym od słabo zdefiniowanej rozdzielczości

wyznacznikiem jakości obrazu jest wartość funkcji MTF dla kontrastu 50%. A w przypadku MTF50 aparaty klasy 1Ds/20D

zrównują się lub zaczynają przewyższać nawet te najlepsze klisze.

 

Arek

Edytowane przez Arek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przypominam tylko, ze to praktycznie najlepszy obiektyw jezeli chodzi o rozdzielczosc. Mozna powiedziec - referencyjny!

 

Odbiegajac od tematu:

 

skoro w referencyjnym obiektywie rozdzielczość praktycznie jest stała niezaleznie od przysłony to swiadczy tylko o tym, że jego optyka jest straszliwie "niedyfrakcyjna". Jest to zrozumiałe dla jasnego krótkiego obiektywu poniweaż bezsensu byłoby tworzyć jasny 1.8 obiektyw z optyka dyfrakcyjną dającą w ognisku np 1000 linii/mm skoro klisza ograniczy do 70. Inaczej sprawa może wygladać w przypadku teleobiektywów, które z natury są ciemniejsze i często stosuje się z nimi telekonwertery.

 

Przydałby się podobny wykres dla jakiejś długiej L-ki.

Edytowane przez Mizar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogniskowa przeciez nie okresla nam tylko kata widzenia, ale chociazby takze niezwykle wazna glebie ostrosci, a takze - PERSPEKTYWE.

 

Bardzo interesujący i ważny temat, ale chyba niepotrzebnie trochę się rozchodzi na boki.

 

To co napisał Adam to sedno sprawy, choć ja myślę o odwrotnej kolejności.

Głębia ostrości (o ile jej definicja nie zmieniła się w ostatnich latach) to cecha obiektywu - ogniskowej i f/n

ale w powiązaniu z uzyskiwanym przy pomocy tego obiektywu obrazem określonego formatu oglądanego z określonej odległości.

 

W czasach monitorów, projektorów i.t.p. stare definicje mogą nie być adekwatne, a perspektywa pozostaje perspektywą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowo nowe metody pomiarów ostrości obrazu pokazują, że znacznie lepszym od słabo zdefiniowanej rozdzielczości

wyznacznikiem jakości obrazu jest wartość funkcji MTF dla kontrastu 50%.

Arek

 

I chyba jedynie rozmowa o tym ma obecnie sens.

 

Byle tylko marketing nie zaczął się posługiwać MTF w taki sposób jak krotnością 1,5x :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro w referencyjnym obiektywie rozdzielczość praktycznie jest stała niezaleznie od przysłony to swiadczy tylko o tym, że jego optyka jest straszliwie "niedyfrakcyjna". Jest to zrozumiałe dla jasnego krótkiego obiektywu poniweaż bezsensu byłoby tworzyć jasny 1.8 obiektyw z optyka dyfrakcyjną dającą w ognisku np 1000 linii/mm skoro klisza ograniczy do 70. Inaczej sprawa może wygladać w przypadku teleobiektywów, które z natury są ciemniejsze i często stosuje się z nimi telekonwertery.

 

Przydałby się podobny wykres dla jakiejś długiej L-ki.

 

We wszystkich obiektwach (i Lkach i tym na wykresie powyżej) maksimum rozdzielczości osiągane jest dla okolic f/8

 

Arek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdzisław wytłumacz prosze o ci Ci w tym poście chodziło.

 

Może należało to sformułowanie inaczej napisać - kursywa, cudzysłów - sam nie wiem.

 

A jeśli się przyjmie i rozpowszechni - podoba Ci się taka perspektywa?

 

Przepraszam, sam zaśmiecam ciekawy temat, wróćmy do " Mała VS duża "

 

Pozdrawiam,

Zdzisław

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

a jeszcze jeden pomysł na "zageszczenie" pixeli

chcesz mieć ich więcej? obróć sobie matrycę :ha:

 

sonyclearvid.jpg

 

na taki mniej więcej pomysł wpadła firma Sony przedstwiając dziś nowy rodzaj matrycy

więcej informacji tu: http://www.dpreview.com/news/0601/06012401...learvidcmos.asp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jeszcze jeden pomysł na "zageszczenie" pixeli

chcesz mieć ich więcej? obróć sobie matrycę :ha:

na taki mniej więcej pomysł wpadła firma Sony przedstwiając dziś nowy rodzaj matrycy

więcej informacji tu: http://www.dpreview.com/news/0601/06012401...learvidcmos.asp

A nie wystarczy przekrzywić webkamerkę o 45 deg. by uzyskać wzrost rozdzielczości - lecę to opatentować :banan:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Canon właśnie opublikował "białą księgę" o matrycach full frame: http://www.robgalbraith.com/public_files/C...White_Paper.pdf

 

to prawdziwa skarbnica wiedzy nt. FF, różnic pomiędzy CCD a CMOS, sposobów odszumiania, historii sensorów itp.

z ciekawostek, to chyba to, że zanim FF trafi do puszek pod strzechy czeka nas chyba jeszcze jeden standard przejściowy, mianowicie APS-H (crop factor 1,3)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

To dokładnie tak, jak przy przejściu ze średniego formatu na mały, albo dużego na średni. Głębia ostrości i perspektywa pozostają bez zmian, zmienia się tylko efektywne powiększenie.

 

Daglas Adams ładnie to zaakcentował w swojej "The Camara".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.