Skocz do zawartości

dylemat lornetkowy


marcinś

Rekomendowane odpowiedzi

cze . jestem początkującym obserwatorem nieba , troche już się w tym zagłębiłem , obserwuje , czytam i chciałbym zakupićm sobie instrument do obserwacji a mianowicie lornetke. Po przeszperaniu internetu mam pytanko : czy zastanawiać się nad kupnem lornetki pokroju 10x50 czy 12x 60 czy odrazu większą 15x70 16x80 . Chodzi mi o to czy są duże różnice w oglądanu (mam tu na myśli o takie początkowe obserwacje mgławic, galaktyk zapoznaniu sie ), bo wiadomo z kasą krucho i wolałbym odrazu kupić sobie zadowalającą mnie rzecz.

 

Z góry dzieki za rady i wskazówki :notworthy:

 

 

post-2294-1133298628_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze wybrałeś, lornetka to najlepszy sprzęt na początek. Duże pole ułatwia odnajdywanie obiektów i ogólnie poruszanie się po niebie i poznawanie go. Powiem tylko tyle, że musisz pamiętać o tym, że przy większych powiększeniach coraz bardziej palącym problemem staje się drżenie rąk i potrzeba posiadania statywu, a to kolejny wydatek. A piszesz, że z kasą krucho...

Edytowane przez Kuba
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mówiąc, to ja bym brał dwie lornetki na raz ;) 10x50 i 16x80 :) Mam 10x50 i 12x60 (inna rzecz, że średniej jakości) i widzę, że praktycznie się niewiele różnią zasięgiem, ale pole jest sporo większe w 10x50. Kombinuję właśnie, żeby wymienić wkrótce większą na jakąś 80-tkę - dla moich potrzeb taki zestaw byłby optymalny :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję kupic coś 10x50 o jakości BPC lub lepszej.

Duże pole, dobre powiekszenie i w łapach da rade jeszcze utrzymać.

Na początek wystarczy, a później kupuj telepa. Ta lornetka później wyśmienicie posłuży do wstepnego wyszukiwania obiektów według map, a potem z pamięci obrazu w lornetce, łatwo jest wycelować telepa w trudniejszy obszar ze słabszymi gwiazdami.