Jump to content

zdjęcia z kompa na slajd i do rzutnika


MateuszZ.
 Share

Recommended Posts

Czy jest jakiś sposób aby umieścić zdjęcia w formacie komputerowym (bmp,jpg,) na klasyczny slajd?

 

Wyobraźcie sobie, Deep Field, Helix, Wirlpool ,i.t.p. z Hubbla wyświetlane rzutnikiem na całą ścianę pokoju.... aaaaach

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Nie muszę sobie tego wyobrażać, takie slajdowiska z małym i średnim formatem (to jest dopiero jazda) organizuje sobie i znajomym zwykle kilka razy do roku, jak nie masz swojego dorobku to spokojnie przefotografujesz na slajdy ładne obrazki ze swojego dobrego monitorka, robi się to w nocy ze statywu na czasie typu 1/4 sek aby nie było pasków z monitora i aby nie było refleksów z pomieszczenia 8)

Link to comment
Share on other sites

Bardzo ciekawy pomysł! Ciekawy jestem tylko jak z jakością... ::) Próbowałeś może tej metody?

 

Jakieś dobre fotolaby nie świadczą takich usług ?

 

Ceny rzutników cyfrowych są jeszcze stanowczo za duże musimy sobie jakoś radzić ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Wielokrotnie i z dobrym skutkiem tak reprodukowałem materiały na potrzeby odczytów i popularnych prelekcji w PTMA i Domach Kultury w Małopolsce, to robiło ogromne wrażenie bo na rzutniku folii nawet dobre kolorowe ksero jest blade i nie ma wysycenia barw i kontrastu jak dobrze naświetlony z wyregulowanego monitora slajd 50 ASA 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Obiektyw to standart Prakticy przysłonięty do P=4 dla wyaliminowania wad brzegowych pola (potem jeszcze lepsze robiłem Sonnarem Zeissa 135/3,5) z większej odległości aby nie było przerysowań a slajd na którym kopiowałem to fuji Velvia 50 ASA, oczywiście z solidnego statywu aby nie poruszyć ekspozycji dochodzących do sekundy czasu 8)

Błąkity i czerwienie w ten sposób uzyskiwane są soczyste i głębokie co wspaniale widać potem na ekranie rzutnika ;D

Wcześniej metodą prób przeregulowywałem temperaturę barwową i kolorystykę monitora aby uzyskać zbliżony do widoku z kompa efekt na ścianie, wystarczył jeden próbny film z zapisanymi nastawami klatek aby potem ustawiać to bez pudła 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Ale ta cena nawet z kartą klubową po 13,5 zł za klatkę pozostawia sporo do życzenia :'( :'( :'(

Link to comment
Share on other sites

Widzialem zdjecia robione z monitora, ale to raczej jakoscia nie grzeszylo. Wole juz chyba standardowa odbitke w wiekszym formacie, niz slajd z "monitora". A jezeli juz w ogole ktos sie uprze, to chyba lepiej z LCD.

 

Tak, czy siak - jak ktos ma rzutnik do slajdow, to warto sobie te 10-20 slajdow naswietlic.

Link to comment
Share on other sites

robi się to w nocy ze statywu na czasie typu 1/4 sek aby nie było pasków z monitora i aby nie było refleksów z pomieszczenia 8)

 

Janusz, Ty chyba jakiś przedpotopowy monitor masz z odswieżaniem 4 Hz? Teraz są już inne monitory.

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Chodzi o to aby na monitorze nie robić fotek z czasami typu 1/60 czy

1,125 sekundy bo wychodzą paski z odświarzania ekranu, dlatego stosuję bezpieczny i długi czas dobrego ułamka sekundy aby obraz odświerzył się z kilkadizesiat razy to kreska nie wychodzi, podobnie jest z fotkami z telewizora ale ma on chyba o wiele wolniejsze odświerzanie ???

Link to comment
Share on other sites

Pomiajac na chwile kweste przed- czy po- potopowosci, zeczywiscie zalecany czas przy fotografowaniu monitora to okolo 1/4 ... 1/8s tak aby zlapac kilkanascie / kilkadziesiat klatek.

 

Pozdrawiam,

 

Pawel

Link to comment
Share on other sites

No to niedobrze. Wygląda na to, że chłopaki co projektowali programy do mojego Casio nie czytali tych zaleceń. >:(

Jeden z 92 gotowych programów w moim aparacie to "PC monitor". Gdy go włączam, migawka ustawia się na 1/25 sekundy. Na szczęście zdjęcia wychodzą OK.

 

Paweł, czy możesz podać źródło tych zaleceń? Być może bardziej dotyczą obrazów wyświetlanych na ekranie telewizora gdzie mamy do czynienia jeszcze z przeplotem czy jak to tam się fachowo nazywa, którego raczej we współczesnych monitorach nie ma.

Interesuje mnie zwłaszcza ta część: "tak aby zlapac kilkanascie / kilkadziesiat klatek." Bo nie bardzo mogę pojąć dlaczego. Czyżby stakowanie? :o

Link to comment
Share on other sites

Twoj aparat ustawia sie tak dlatego, bo defaultowo ustawiony jest na to, zeby np zlapac tez ruchomy obraz. Przy 1/4 to sie juz rozmaze, ale przy tym konkretnym zastosowaniu 1.4 jest jak najbardziej wskazana.

 

Pamietaj ze we wszystkich monitorach CRT (kineskopowych) obraz nie jest generowany jednoczesnie na calej powierzchni ale dzialo elektronowe pluje linia po linii. Jezeli dasz za krotki czas to mozesz zlapac moment kiedy miejsce trafiania przez dzialko jest w 1/3 monitora. W przypadku cyfrowki to nie problem, ale przy tradycjnej metodzie jest to na pewno niedogodnosc (marnowanie klatek). Wiec lepiej miec dluzsza ekspozycje, zeby nam ladnie dzialko wyswietlilo klatke - kilka razy przelecialo z gory na dol.

 

Zasada ta nie dotyczy monitorow LCD.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki Adam za wyjaśnienia. Troszkę poszperałem i okazuje się, że ludzie robią różnie. Jedni robią dobre slajdy przy migawce trochę większej niż 1/30 sekundy (USA) a inni robią dobre slajdy przy migawce nawet do 1 sekundy. Czyli szkół jest kilka. Liczy się efekt.

 

 

Pamietaj ze we wszystkich monitorach CRT (kineskopowych) obraz nie jest generowany jednoczesnie na calej powierzchni ale dzialo elektronowe pluje linia po linii. Jezeli dasz za krotki czas to mozesz zlapac moment kiedy miejsce trafiania przez dzialko jest w 1/3 monitora.

 

A tak dla zaspokojenia mojej ciekawości: pewnie da się wyliczyć czas po którym wszystko się wystarczająco odświeżyło. Czy ktoś potrafi?

Link to comment
Share on other sites

Ciekawe pytanie. Ale na pewno mozna policzyc, ile czasu zajmuje "oplucie" elektronami caly luminofor! Ja nie mam pojecia. Wydaje mi sie, ze on robi to 50Hz w stanach 60Hz, czyli dzialo przelatuje luminofor 2x na jedna klatke obrazu. Aha - dzialo chyba pluje non-stop, czyli trudno to nazwac odswiezaniem.

 

Wale to z intuicji, nie z wiedzy, wiec dobrze, jakby ktos sie kompetentny wypowiedzial.

Link to comment
Share on other sites

Jak czesto pelna zawartosc ekranu jest rysowana to wskazuje nam czestotliwosc odswiezania (synchronizacji pionowej). Zalozmy minimalne z czasem jeszcze uzywanych 60hz, znaczy to ze obraz powstaje 60 razy na sekunde. Czyli plamka w zaleznosci od rozdzielczosci w pionie pokonuje np 768 razy przy (np. 1024x768) droge od jednej krawedzi monitora do drugiej (i tu mamy zwiazek z czestotliwoscia odchylania poziomego). Jesli teraz przy takiej czestotliwosci odswiezania monitora migawka otworzy sie na np1/125 sek to efekt latwo przewidziec (obraz nie zdazy sie caly narysowac i zarejestruje sie tylko fragment). Co bedzie przy np 1/45sek obraz narysuje sie raz z kawalkiem i bedziemy widziec czesc jako ciemniejsza i czesc jasniejsza. Przy Togal'a 1/25 i odswiezaniu np 75hz obraz przerysuje sie trzy razy i nawet jak zalapie sie kawalek nastepnego to bedzie on tylko w czesci jasnosci wypadkowej (skumulowanej na kliszy lub ccd) inny od calosci obrazu czyli prawdopodobnie niezauwazalnie.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.