Jump to content

Nowy KRONOS 20x60 vs. stara Tento 12x40


Recommended Posts

Witam serdecznie!

 

Jestem nowy na forum.

 

Jakiś miesiąc temu wubudowałem drewniany taras i zauważyłem, że nad moim domem przelatuje mnóstwo samolotów (ruch powietrzny wzrósł w ostatnich latach niepomiernie a nad moim lokum krzyżują się chyba ze cztery korytarze powietrzne). Wyciągnąłem tedy z szafy swoją starą Tento 12x40 i jak nietrudno się domyślić błyskawicznie złapałem bakcyla. Po tygodniu nasłuchiwanie dźwięku silników lotniczych stało się małą obsesją :) Potem odkryłem ptactwo (jaskółki, szpaki, gawrony, lecące do Milicza czaple i bociany...) i zacząłem poważnie rozważać zakup jakiegoś sprzętu obserwacyjnego. Początkowo szukałem na allegro i prawie dałem się nabrać, ale na szczęście postanowiłem zasięgnąć przed zakupem opinii ekspertów. Tak trafiłem na niniejsze forum i muszę przyznać, że jego lektura uzależnia. Obecnie obserwuję wszystko (Jowisza, naturę, swoje miasto z wieży kościoła...), ale do rzeczy.

 

Tydzień temu stałem się szczęśliwym posiadaczem Kronosa 20x60 zamówionego w Deltaoptical i początkowo byłem bardzo rozczarowany. Produkt sprawiał wrażenie okrutnej tandety - spodziewałem się otrzymać większe Tento. Lorneta była zabrudzona, w kilku miejscach do rąk lepił się cuchnący smar, nadto pełno było paprochów które pieczołowicie usunąłem pędzelkiem. Futerał -żenada. Całość wyglądała jak wyciągnięta z Agencji Mienia Wojskowego. Tubusy w Tento poryte są "miękką" fakturą, zaś obdowa Kronosa to zwykły chropowaty odlew. Buuu...

 

Potem spojrzałem przez nowy nabytek i widok uratował sytuację :) Ale niesmak pozostał. W związku z tym mam pytanie do doświadczonych kolegów i koleżanek: czym różnią się Tento i Kronosy? Czy Tento to wersja eksportowa, estetyczniej wykonana i w "cywilizowanym" futerale, zaś kronos to sort dla wojska?

 

Poza tym ciekaw jestem gdzie znajdują się magiczne "śrubki do kolimacji". Wytężam wzrok, ale nie mogę znaleźć :)))

 

Co do legendarnego "zażółcenia obrazu" w Kronosie, to czytałem o nim w dziesiątkach postów i sprawa ta spędzała mi sen z powiek zanim nie spojrzałem przez swą nową lornetę. Otóż może to cecha mojego egzemparza, ale nie zauważyłem żadnego zażółcenia (jeśli już, to minimalne - wynikające z wieczornego czerwonego oświetlenia przy zachodzącym słońcu). W porównaniu z Tento 12x40 niebo a ziemia. Tento służy mi już jakieś 12-13 lat (dokładnie nie pamiętam) i oferuje całkiem niezłe powiększenie, ale "zażołcenie" obrazu jest znaczne, a optyka dość ciemna (pod wieczór wysiada).

 

Jako maniak komputerów chciałbym w tym miejscu podzielić się pewnym spostrzeżeniem. Tzw. "zażółcony" obraz w lornetce można chyba porównać do "temperatury kolorów" w monitorze (większość oferowanych dziś modeli ma taką opcję). Na moim Samsungu SyncMaster 753 DFX można wybierać pomiędzy temperaturą 9300K i 6500K. Różnica mniej więcej odpowiada właśnie temu, co widzimy gołym okiem oraz przez "zażołconą" ruską lornetę. Sądzę, że to wartościowe porównanie, które może się przydać komuś kto ma wątpliwości przed zakupem. Osobiście dużo pracuję przy kompie i wolę właśnie taki żółtawy obraz, gdyż IMHO mniej męczy wzrok (szczególnie przy czarnej czcionce na białym tle).

 

Ostatnia uwaga dotyczy stabilności obserwacji z ręki. Otóż od trzech lat regularnie trenuję chińską gimnastykę (Tai Chi, Zhan Zhuang, Quigong) i dzięki tym ćwiczeniom stabilność obrazu przy obserwacjach z ręki znacznie się poprawiła. :D Nie potrafię wyjaśnić dlaczego, ale te ćwiczenia tak właśnie działają. Polecam serdecznie wszystkim "ptasiarzom" i obserwatorom obiektów naziemnych.

 

Mam nadzieję że nie zanudziłem czytelnika, który zabłąkał się do mojego tematu. Wszelkie komentarze mile widziane :)

Link to comment
Share on other sites

witamy serdecznie na forum :)

bardzo ciekawe spostrzeżenia

w życiu nie miałem Tento 20x60 w rękach, ale po zdjęciach z internetu, wygląda identycznie jak Kronos 20x60, fakt, że ruskie lornetki są toporne, ale za to pancerne, fakt że pokrowiec woła o pomstę do nieba, ale obraz potrafi wynagrodzić wszystkie te wady

 

heh, a jak zrobiłeś sam taras, to i zapewne i ze zrobieniem żurawia pod tą lornetkę poradzisz sobie bez trudu, bo przy takim powiększeniu i masie tej lornetki, chyba nawet ta chińska gimnastyka, nie na wiele się zda, żebyś nie musiał angażować swojej uwagi na utrzymaniu bezruchu, przy obserwacjach

no chyba, że już jesteś na takim etapie, że to dzieje się po za Tobą? :D

pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 47 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.