Jump to content

Wątek szkoleniowy. - DARKI


Hans
 Share

Recommended Posts

Cześć.

 

Chyba odkryłem Amerykę, bo doszedłem do wniosku, że bez dobrego darka nie mamy szans na dobry efekt końcowy. Po pierwsze, będziemy mieli problem z gradientem wynikającym z podgrzewania matrycy okoliczną w kamerce elektroniką. Po drugie, odjęcie słabego darka spowoduje również problemy przy alginowaniu, bo pojedyńcze nieusunięte hotpiksele bardzo łatwo ogłupiają Iris'a. Po trzecie, takie samotne hotpiksele po zestackowaniu generują nam śmieszne wężyki artefaktów zaśmiecających fotkę. No to koniec oczywistości, teraz pytania.

 

Jaka powinna być kolejność czynności gdy próbujemy wykonać fotkę w kolorze?

 

Jak próbuję to robić? Ano tak. Najpierw wypalam materiał i zapisuje go jako kolorowe, nieskompresowane bitmapy. Następnie wykonuję operację separacji RGB dla całej sekwencji. Następnie odjemuje od każdej wydzielonej barwy odjęcie darka. Następnie alginuję i stackuję każdą barwę oddzielnie jako BW. Następnie próbuję zmerge'ować barwy do jednej fotki i... już sami wiecie co chciałem napisać :angry:

 

Ile tych darków powinno być?

 

Obecnie wypalam po jednym darku dla każdego użytego czasu wypalania. Uśredniam i odejmuję od całej sekwencji zawierającej fotki w różnych czasach. Generalnie jak mam np. 5 klatek po 4min., 5 po 2min. i 5 po 1min. to wypalam 3 darki (4, 2 i 1 min.) uśredniam i odejmuję od całości. Czym się to kończy? Względnie sensownym odjęciem gradientu od klatek ale nie zawsze trafieniem w hotpiksele. Mam zarówno trafione idealnie jak i pozostawione jak i odjęte źle (czarne piksele).

 

Jak ktoś ma ochotę podpowiedzeić mi co jest nie tak, to proszę o wykład.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

 

Ja dołoże 1 cegiełkę.

 

Najlepszy efekt uzyskuje sie gdy robi sie jedna exp i jednego darka.

I najlepiej, gdy po 1exp zrobimy takiego samego darka , po 2 exp dark.....

 

IRIS najpierw odejmuje darki, flaty i dopiero czyste klatki sa stakowane.

 

Pozdrawiam

Piotr

Link to comment
Share on other sites

Darki należy odejmować od bezpośrednich ekspozycji i to powinna być pierwsza czynność.

Jeżeli obraz jest kolorowy, to darka też trzeba robić kolorowego.

Robienie jedenego darka nie jest najlepszym sposobem. Co prawda zlikwiduje się hot piksele, ale zarazem powiększy się szum na redukowanej ekspozycji, ponieważ dark zawiera przypadkowe szumy termiczne.

Trzeba wykonać rozsądną ilość darków, aby zmniejszyć szumy zgodnie z zasadą pierwiastek z N. Czyli np. 9 darków da 3-krotne zmniejszenie szumów. Darki należy zestackować medianą, aby wyeliminować przypadkowe zakłócenia, cosmic ray itd. Do redukcji klatek używamy tak przygotowanego MASTER DARKA.

Link to comment
Share on other sites

Mam pomysła. Poniżej fotka jaka wychodzi mi po walkach z kolorem i dla porównania po walkach w BW. Może wystarczy looknąć i będzie jasne co robie nie tak, bo np. jest to jakiś kosmicznie oczywisty błąd.

 

last1.jpg m82_3b.JPG

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Gradienty usuwa BIAS, pogogluj na ten temat. Zresztą Iris ma funkcję usuwania gradienów. Wybierz z menu Processing/background fit... wpisz Sigma coeficient: 1.1, Polynominal degree: 1 wcisnij ok na ekranie pojawia sie krzyzyki. Potem wybierz z menu processing/add... i wpisz Value: 0 i wcisnij ok. i tlo zostanie wyrównane.

 

Gdybyś pracował na materiale RAW to wystarczył by jeden dark, a nie 3 RGB. Nie wiem co to za kamera. Jeśli nie masz RAW to obraz może mieć wprowadzoną krzywą gamma i inne korekcje a to powoduje że przestaje być liniowy i nie masz szans na odjęcie darków, pozostaje ci tylko program "BlackFrame NR" który na podstawie darków mapuje hoty czyli oblicza kolor na podstawie okolicznych pikseli, nie masz wtedy żadnych dziur, bo ten program nic nie odejmuje.

 

Pozatym te wężyki hotów co ci wychodzą to ich by nie było gdybyś uśredniał fotki medianą która odrzuca skrajności w odróżnieniu od zwykłej średniej która tego nie robi. Iris posiada tą funkcję.

 

Nie uśrednia się fotek o różnych czasach, ponieważ nawet uśrednienie 2 fotek o identycznych czasach daje poprawę tylko o czynnik 1,4 więc jeśli uśrednisz fotkę 2 minutową z fotką 1 min możesz tylko pogorszyć sprawę.

Link to comment
Share on other sites

No dobrze, a w jakiej wersji Irisa jest ta komenda ? Bo w 5.32 nie ma.

 

background fit

 

3.6.0 jak chcesz to udostępnie.

 

A odnośnie stackowania i alignowania kolorowego materiału to K3CCDTools potrafi lub "MaxIM DL" ten co prawda działa tylko miesiąc, ale warto mieć partycję testową z Win95 który instalujemy co miesiąc.

Link to comment
Share on other sites

darki powinny być wykonane dokladnie po jednej, dwóch fotkach i najlepiej odjete właśnie od nich przed stackowaniem. Uśrednianie darków z różnych czasów to już zupełnie praca na łapu-capu.

Link to comment
Share on other sites

To ja mam jeszcze jedno pytanie.

 

1.JPG

 

To jest panel aplikacji przechwytującej DSI. Czerwonym kręgiem zaznaczyłem parametry które przeważnie pozostawiam pod kątrolą kamerki, zostawiając jej w tym miejscu swobodę. Kamerka sama ustala jakie zakresy są jej potrzebne i dostosowuje te wartości do zastanego nieba. Przeważnie ta automatyka robi jej całkiem dobrze, bo jak próbuje ustawiać te parametry manualnie, a potem dam swobodę kamerce, to przeważnie wartości osiągnięte automatycznie, są bardzo zbliżone do tych które ustawiłem ręcznie zgodnie z moim wyczuciem. Ale... no właśnie, kamera potrafi zmieniać te wartości wtrakcie sesji. Przeważnie o kilka, kilkanaście procent. I co teraz z darkami? Czy powinny mieć identyczne wartości jak wykonana klatka?

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Zapisując ekspozycje w BMP, software musi dokonać konwersji z RAW i tu się traci nad tym kontrolę.

Najlepiej zapisywać w RAW lub FIT. Ten drugi format niewiele różni się od RAW. Dochodzi nagłówek z informacją o czasie ekspozycji, zastosowanym instrumentem, datą itd. Powinieneś się przełamać i przebić przez te formaty. Efekty są wyraźnie lepsze i nie ma dylematów z darkami.

Nie jestem pewien ale to, co zaznaczyłeś zdaje się być jedynie kontrolą wizualizacji zarejestrowanego obrazu. Na załączonym obrazku widzę gain ustawiony na zero a z tego, co wyczytałem, powinien być ustawiony na 100. W rzeczywistości jest wtedy ustawiony na 63, tylko software rozciąga tą skalę.

 

Można stworzyć sobie bibliotekę darków. Przy każdej sesji trzeba mieć termometr, mierzyć temperaturę otoczenia i zapisywać. Później, przy podobnej temperaturze, stare darki są do wykorzystania. Różnice będą niezauważalne. Trzeba by mieć materiał wysokiej jakości, a tego nie podejrzewam. :szczerbaty:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Witam. Wiem że może juz sie powtórzył ten temat na forum najwyżej zostane pouczony. Wiec tak problem jest w tym. Wczoraj kupiłem aparat cyfrowy ( nie wiem czy to ważne jaki ) w każdym bądź razie kupiłem :) Zaczołem robić od razu fotki no i wyszedł problem z gorącymi pikselami. Dowiedziałem sie potem że robi się te Darki wiec mniej wiecej wiem o co chodzi. Teraz tylko chciałbym sie dowiedzieć jak i przez jaki program usunąć te gorące piksele czyli odjąć darki. Mam nadzieje że ktoś mi pomoże albo nakieruje mnie na taki temat. Z gory dziekuje i pozdrawiam :)

Link to comment
Share on other sites

Witam. Wiem że może juz sie powtórzył ten temat na forum najwyżej zostane pouczony. Wiec tak problem jest w tym. Wczoraj kupiłem aparat cyfrowy ( nie wiem czy to ważne jaki ) w każdym bądź razie kupiłem :) Zaczołem robić od razu fotki no i wyszedł problem z gorącymi pikselami. Dowiedziałem sie potem że robi się te Darki wiec mniej wiecej wiem o co chodzi. Teraz tylko chciałbym sie dowiedzieć jak i przez jaki program usunąć te gorące piksele czyli odjąć darki. Mam nadzieje że ktoś mi pomoże albo nakieruje mnie na taki temat. Z gory dziekuje i pozdrawiam :)

 

NP. IRIS, REGISTAX itp. manuale np tu:

 

http://astro-forum.org/Forum/index.php?download=47

http://astro-forum.org/Forum/index.php?download=44

http://astro-forum.org/Forum/index.php?download=43

 

a troche praktyki tu:

 

http://astro-forum.org/Forum/index.php?showtopic=13332

http://www.astromaniak.pl/viewtopic.php?t=1153

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.