Skocz do zawartości

Mocowanie MTO do statywu


Swaldek

Rekomendowane odpowiedzi

Mam pewien problem - kupiłem MTO na drewnianym statywie od Astrokraka - trzy tygodnie temu.

I to co widzę po tym okresie używania - śruba w statywie, która mocuje MTO do łoża statywu nie robi tego dobrze według mnie ( w sensie sztywności). W czasie regulacji ostrości mój MTO "wierci" się na statywie i gubię obiekty.

Pytanie brzmi - czy znacie na to "łatę"? Czy nie jest to spowodowane nowym, nierozruszanym MTO - regulacja ostrości chodzi dosyć ciężko - szczególnie w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestetety, to nie jest dobra odpowiedź - ja chciałbym znać różne rozwiązania i opinie o nich a dopiero potem zdecydować co zrobić, czy to się opłaci i czy zlecić Januszowi wykonanie.

BTW - z Januszem już rozmawiałem o tym problemie, ale lubię być "more updated"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja chciałbym znać różne rozwiązania i opinie o nich a dopiero potem zdecydować co zrobić, czy to się opłaci i czy zlecić Januszowi wykonanie

 

Zgadzam się z Tobą całkowicie, ale w tym wypadku jeśli sruba w statywie nie spełnia swojego zadania a statyw stanowi komplet z MTO to znaczy że cooś jest nie tak w rozwiązaniu konstrukcyjnym i wówczas to nie powinno być twoje zmartwienie w kwestii opłacalnosci, a sparwa powinna zostac rozwiazana przez usunięcie wystepującej wady.

 

Nie wiem dokładnie jak to wygląda w MTO ale z tego co zrozumiałem to przy kręceniu pierścieniem ostrości luzuje się śruba, którą jest mocowane MTO do statywu. Jeśli to sruba jest przykręcana do MTO a nie MTO do śruby (tzn sruba jest ruchoma) to powinno wystarczyć zastosowanie kołka wystającego z łoża statuwu, który bedzie blokował mozliwośc obrócenia MTO i zarazem jego odkręcenie sie od łoża.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mocowalem moje MTO "na twardo" - mozesz odkrecic blok alu w ktorym sa otwory na sruby 1/4cala i zastapic go np. wieksza szyna z alu, przykrecana dwoma srubami do montazu. Gwinty malych srubek mocujacyh to M2,5.

 

Pozdrawiam,

 

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może ktoś ma pomysł na zmiejszenie oporów tarcia w samym MTO ?

L.J.

 

Wiem ze moj kolega Marek Mazur zajmujacy sie zawodowo roznego rodzaju modyfikacjami obiektywow i aparatow fotograficzncyh wlewa do srodka obiektywu jakiegos swinstwa ktore powoduje, ze smar wew. obiektywu uelastycznia sie, a owe swinstow na optyke nie ma zadnego wplywu. Widzialem ten zabieg podczas modernicaji jakiegos obiektywu. O szczegoly trzeba by zapytac u zrodla - podaje adres:http://www.lunar.com.pl/~retrokam/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może ktoś ma pomysł na zmiejszenie oporów tarcia w samym MTO ?

L.J.

 

Hello

wg mnie - najprosciej wyciag niezaelzny od ostrzenia popzrez obrot pierscienia. ja z zaimplementowanym mieszkiem makro nie mam problemu. Prawde mowiac poddejrzewam ze gdyby Janusz zaobserowal zainetresowanie albo chcialby wprowadzic cos nowego do swojej oberty moglby zrobic wyciag o odpowiednio malych rozmiarach... Tu pole do popisu dla warsztatu Janusza

 

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na moje to powinno sie wymyślić elegancki wyciąg na M42 ze strojeniem ostrości osiowym i dać se spokój z z tym kręceniem obudową :(

 

Do tego od kręcenia chyba nawet aberacja sferyczna się robi ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

A może ktoś ma pomysł na zmiejszenie oporów tarcia w samym MTO ?

 

jest na to prosta metoda,

należy usunąc stary smar a w miejsce nowego należy dać mieszankę smaru przekładniowego z olejem maszynowym.

Mieszanką należy zrobić na wyczucie tak aby gęstośc nie była za mał bo będzie się wylewało.

To pomaga, należy jednak pamiętać o usunięciu starego smaru dokładnie! najlepiej umyć gwinty bęzyną czystą (nie tą z CPN'u :) ).

 

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widzimy - Janusz Płeszka milczy bo MUSI - Holy shit!!!

 

Rozmawiałem z nim i nie poleca wymiany smaru ani jego usuwania - i ja tym samym będę się tej wersji trzymał.

Propozycje Grzegorza i Pawła są PRIMA ( swoją drogą Pawle jak patrzę na to Twoje białe MTO ;D to mnie skręca) i ja to tak właśnie zrobię - myslałem nawet aby miało to wygląd sanek jakie są do lampy błyskowej w np. aparacie ZENITH

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostroznie ze smarowaniem okolic optyki!!!!

 

Pod zadnym pozorem nie nalezy uzywac smarow zawierajacych oleje silikonowe (np. WD-40) - oleje te (a raczej niektore skladniki) maja bardzo silna zdolnosc "pelzania" po powierzchniach (podobnie ma np. nafta). Oleje te potrafia w ciagu roku przemiescic sie o 25 - 30cm. Maja tez bardzo silna zdolnosc penetracji - w praktyce potrafia wejsc pod pokrycie antyrefleksyjne (lub pod aluminizacje) i wniknac na ulamek milimetra w szklo (ktore jest minimalnie porowate po procesie szlifowania). Taka powierzchnia traci zdolnosc adhezji i pokrycie po prostu odpada platami. Takiego elementu optycznego nie da sie uratowac - trzeba by zeszlifowac zewnetrzna warstwe szkla!

 

Mysle ze to nie zarty, post ten byl wrzucony z grupy Astrophysics a jego autorem jest Chris Rowland, wlasciciel AP (chyba najwiekszy GURU od high-end optyki w USA, nawet przed Alem Naglerem).

 

Pozdrawiam,

 

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.