Jump to content

Pomysł na kolorowe zdjęcie z kamery BW...


McArti
 Share

Recommended Posts

Zrobić trzy filmiki Marsa kamerą BW przez kolejne filtry R G B

 

zestakować każdy osobno

 

a potem złożyć je jako 3 kanały w jedno zdjęcie

 

Proszę znawców tematu o ocenę rozwiązania... ;D

 

i wskazać jakie to powinny być konkretnie filtry

Link to comment
Share on other sites

a) musisz robic szybko bo Mars sie obraca i zdjecia sie nie beda "stackowac"

 

B) zrob tez bez filtra i zastosuj metode LRGB zamiast RGB - wyjdzie wiecej szczegolow i lepszy S/N

 

c) filtry dedykowane do CCD, z prefiltrem -IR, najlepiej interferencyjne - najblizej w Astronomiku w Niemczech

 

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Jest to sposob powszechnie używany wsrod zachodniej astrobraci, ale ceny odpowiednich filtrow i mechanizmow ktore je zmieniają są wysokie.

pozdr

Link to comment
Share on other sites

B) zrob tez bez filtra i zastosuj metode LRGB zamiast RGB - wyjdzie wiecej szczegolow i lepszy S/N

Pawel

Paweł, w jaki sposób robi się kanał L (luminosity)? Czy trzeba to potem składać w jakimś konkretnym programie (te 4 kanały)?

Link to comment
Share on other sites

Prawie. Z filtrem -IR - szczegolnie obecnie Marsa i w refraktorze, bo:

 

a) wiekszosc (prawie wszystkie) refraktory sa korygowane dla zkresu widzialnego i IR jest bardzo rozogniskowane, psujac kontrast

 

B) przy obecnym niskim polozeniu Marsa dyspersja atmosferyczna dodatkowo przesuwa IR - w ostatnim S&T byl fajny artykul, w Polsce (Mars ca 30deg nad horyzontem) czesc niebieska bedzie przesunieta o ca 1arcsec w stosunku do czerwonej - a IR o kolejna 1 arcsec poza czerwien. Zobacz jak bedziesz robil Marsa bez _IR to jeden brzeg bedzie wyraznie bardziej rozmyty.

 

Pozdrawiam,

 

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Chromatyzm cie ominie ale dyspersja nie. Ciekawe czy ktos pomyslal zeby zrobic wlasnie zdjatka R, B, G i potem "zestackowac" je przesuwajac wzajemnie tak aby sie szczegoly pokryly...

 

Moze dyspersje da sie zwalczyc cyfrowo?

 

Pozdrawiam,

 

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Dyspersja jest rzeczywiscie troszke drazniaca w przypadku Marsa. Nie wpadł bym na to, że można sobie np. w PS poprzestawiac kanały, dopiero Papatki mnie uświadomił jednym ze swoich postów :)

 

Mars położony nisko nad horyzontem ma na zdjęciu RGB z jednej strony czerwone obramowanie, a przeciwnej zielone lub niebieskie. Po przestawieniu kanałów otoczka się prawie całkowicie neutralizuje, ale nie ma żadnych nowych szczegółów (przynajmniej w moim przypadku). Prawie, bo każdy kanał ma nieco inny kształt i bardzo trudno dopasować je do siebie.

 

Jako ciekawostka: u mnie kanał niebieski (B) jest:

a)"najciemniejszy"

B) mocno odrzucony od R i G

c) ma najdziwniejszy kształt

d) czapa polarna jest w jakimś dziwnym miejscu. Gdy nałoże na siebie kanały kierując sie polozeniem czapy, to okazuje się, ze wszystkie inne szczegóły nijak nie mogą się połączyc z analogicznymi detalami z kanałów R i G.

 

Moze mi to ktos wyjasnic? ???

pozdr

Link to comment
Share on other sites

Jako ciekawostka: u mnie kanał niebieski (B) jest:

a)"najciemniejszy"

B) mocno odrzucony od R i G

c) ma najdziwniejszy kształt

d) czapa polarna jest w jakimś dziwnym miejscu. Gdy nałoże na siebie kanały kierując sie polozeniem czapy, to okazuje się, ze wszystkie inne szczegóły nijak nie mogą się połączyc z analogicznymi detalami z kanałów R i G.

 

Moze mi to ktos wyjasnic? ???

pozdr

 

ad. a) no bo mars jest pomarańczowy, a więc niebieski ma tu mało do gadania - no chyba, że w chmurach i czapie polarnej

ad. B) no to właśnie przez dyspersję

ad. c) i d) u mnie też i też się zastanawiam czemu - jest jakiś taka jakby rozciągnięty, czapa polarna wygląda zupełnie inaczej niż na pozostałych dwóch kanałach (robi się przez to u mnie taka tęcza zamiast ładna biała plamka)

 

prawdopodobnie ostrość też ma tu swoje do powiedzenia - jest inna na każdym z kanałów ;)

Link to comment
Share on other sites

A to moze wynikac z:

a) chromatyzmu obiektywu - jezeli refraktor (kazdy obraz ogniskuje sie w innej odleglosci i ma inna wielkosc)

B) chromatyzmu w okularze / barlowie uzywanym do projekcji

 

Pozdrawiam,

 

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.