Jump to content
Yah

Grzałka do teleskopu na wilgotne i mroźne noce.

Recommended Posts

Zbliża się jesień , a więc pora podczas której często dochodzi do zaparowania obiektywów naszych teleskopów. Pora więc na...... ATM – zrób sobie grzałkę.

 

 

W tabeli poniżej macie zestawienie mocy grzałek potrzebnych do uniknięcia problemu rosy na obiektywach teleskopów. Potrzebowałem grzałki do 80ED, który zamontowany jest w 4 calowej tubie optycznej. Tak więc moc grzałki powinna wynosić około 7 W.

Grza_ki_tabela.JPG

Moc opornika wyznaczam ze wzoru:

P= E2/R, gdzie P moc w W, E napięcie w V, R opór w W

 

Użyłem oporników 380W, co oznacza, że opornik będzie wydzielał maksymalnie

122/380 = 144/380 = 0.379 W

przy napięciu zasilania 12V.

Ponieważ użyłem 20 oporników łączna moc grzałki wyniesie 20 x 0,379 = 7,58W, a więc zgodnie z danymi z tabeli.

 

Do budowy użyłem:

20 oporników 380

taśmę izolacyjną 20 mm

taśmę dwustronnie klejącą 20mm

taśmę tzw. „rzepa” o szerokości 20 mm

kostkę do podłączania oświetlenia

drut miedziany 1,5 mm ( lita miedź, nie linka)

 

1. Końcówki oporników owijam dookoła drutów uzyskując coś na kształt drabinki

2. Oklejam drabinkę z dwóch stron taśmą izolacyjną.

3. Po zewnętrznej stronie drabinki doklejam trzy-cztery warstwy taśmy piankowej dwustronnie klejącej

4. Do pianki doklejam taśmę z rzepami ( tymi ostrzejszymi), rzepami na zewnątrz

5. Pozostała druga część taśmy ( ta bardziej mechatą) skracam parę centymetrów i doczepiam do grzałki z paro centymetrowym przesunięciem tak by powstała możliwość zapięcia grzałki na teleskopie. Doczepiam rzepami do wewnątrz.

6. Do końcówek drutów dokręcam popularna kostkę do mocowania przewodów oświetlenia.

 

Grza_ka.JPG DSCF0341.JPG DSCF0336.JPG DSCF0343.JPG

 

Oczywiście sama grzałka nie wystarczy. Pełną mocą może pracować podczas bardzo zimnych nocy. Potrzebny jest jeszcze kontroler do sterowania grzałką - http://www.backyard-astro.com/equipment/ac...ml#Anchor-49575.

Podzespoły już mam, ale brakuje płytki, która będę próbował pierwszy raz w życiu wytrawić.

Koszt kontrolera to około 30 złotych ( podzespoły, obudowa, laminat i chlorek żelaza do trawienia.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

wspaniały temat :notworthy:

a czas już pomyśleś o grzaniu ...bo zima idzie :D

 

ale coś zdjęcia nie wszystkie się załadowały

jak możesz to załaduj je jeszcze raz w nowym poscie, a ja je przeniosę do tego tytułowego, pierwszego

pozdrowienia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fotki wcieło! A mam ochote zrobic z tego doca w download.

 

Yah, sumas - looknijcie co sie stalo.

 

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zamiast laczyc oporniki latwiej, moim zdaniem, kupic tasme oporowa: http://www.cyfronika.com.pl/kab_opor.htm. Dlugosc i typ tasmy dobierzemy korzystajac z tabelki Yah'a i prawa Ohma: opor = napiecie / natezenie = moc / natezenie^2 = napiecie^2 / moc

 

Edit.

Dodam jeszcze, ze regulacje ogrzewania mozna robic poprzez zmiane napiecia zasilajacego. W moim przypadku (uzywam PowerCube) przelaczam sie pomiedzy gnazdkami 3V, 4.5V, 6V i 9 V (12V jest zajete przez montaz).

Edited by misiekc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super temat, nie ma nic bardziej wkurzającego niż zaparowane lustro (no może parę rzeczy jeszcze by się znalazło). Zastanawiałem się tylko nad sterownikiem. Czy nie łatwiej byłoby go zrealizować w układzie regulacji napięcia w zakresie np. od 3 do 12 V.

Tym bardziej, że na http://www.backyard-astro.com/equipment/ac.../dewheater.html

można przeczytać na temat sterownika "częstotliwościowego" na bazie układu 555:

"The switching nature of this type of power controllers may produce noise spikes on the power line."

"Although these spikes generally are very narrow, they may contain a lot of energy and are hard to filter out. Spikes can disturb digital systems like computers."

 

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miast tracić czas na trawienie płytki, kup sobie w sklepie z elektroniką zestaw do samodzielnego polutowania NE "Regulator obrotów wiertarki" (nie pamiętam NRu). Jeśli chodzi o zasadę działania, to taki sam układ jak ten z linku - sterowanie długością wypełnienia impulsu. LM317 wytrzymuje do 1,5A, czyli masz spory zapas. U mnie bezproblemowo działa już 3 rok, a mam do sterownika równolegle podpięte 2 grzałki!

Gdzieś ma forum jest mój tutorialik do wykonania grzałki (tu uśmiech do Sumasa...).

Powodzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tom-cio czy to jest coś takiego:

 

http://www.cyfronika.com.pl/KITY/KIT615.htm

 

W jaki sposób to podłączasz do akumulatora ?

 

To raczej nie jest to. "Twój" jest na 220V - sugeruję raczej zapinać niższe napięcia na teleskop. Na płytce wszystko jest pięknie opisane. Przy lekkim zacięciu elektronicznym można kupić sam LM317T (1zł) i polutować sobie całość na nóżkach i zaizolować.

 

Na szybko znalazłem takie:

http://www.nikomp.com.pl/cgibin/shop?sid=0f6d5f60

Do SZUKAJ trzeba wpisać LM317T

 

http://www.nikomp.com.pl/zestawyN/N-504.htm

Edited by Tom-cio

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to zakup zrobiony. Czekam aż przyjdzie i po zmontowaniu zobaczymy jak sie bedzie spisywać.

 

Tom-cio regulator podłączasz do zwykłego akumulatora samochodowego czy żelowego?

Share this post


Link to post
Share on other sites
No to zakup zrobiony. Czekam aż przyjdzie i po zmontowaniu zobaczymy jak sie bedzie spisywać.

 

Tom-cio regulator podłączasz do zwykłego akumulatora samochodowego czy żelowego?

 

Do gniazdka sieciowego przez mały trafok, który ma na wylocie 18V. 12V z akulamotra też będzie ok.!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi

A może ktoś mi doradzić, czy do telepa klasy 150/1500 lepiej wrzucić wiatraczek czy grzałkę obok lustra?

Z wiatraczkiem dużo mniej problemu - ale czy będzie aż tak skuteczny jak grzałka?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hi

A może ktoś mi doradzić, czy do telepa klasy 150/1500 lepiej wrzucić wiatraczek czy grzałkę obok lustra?

Z wiatraczkiem dużo mniej problemu - ale czy będzie aż tak skuteczny jak grzałka?

 

Wiatraczek pod lustrem ma na celu jak najszybciej schłodzić lustro do temperatury otoczenia. Stosowanie grzałki nie ma zupełnie sensu - osobiście nie spotkałem się z problemem roszenia luster głownych w Newtonach.

Czasami zdarza się zaparowanie lusterka wtórnego i tu może pomóc grzałka:

 

secondary_mirror_heater.jpg

 

Niestety osobiście nigdy takiej grzałki nie stosowałem i nie wiem jak moze wpłynąć np. na jakość obrazów.

 

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odnosnie spike'ow to zalezy z czego zasilasz całość. U mnie sterownik napędu platformy i grzałki chodzą z jednego accu i się nie kłócą. Co innego jakbyś chciał to zasilać z USB, tylko po co.

 

LM317 musi gdzieś zrzucić "nadmiar" napięcia i grzeje kosmos (czytaj rozładowuje Ci accu). PWM jest pod tym względem znacznie lepszy.

 

Ja robiłem według linku PTLa, z tym, że nie wsadzałem 7806, a CD40106 jest zasilany bezpośrednio z accu

 

http://www.newastropl.ibiz.pl/polskie/mainpl.html

 

pozdr

th

Edited by teha

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odnosnie spike'ow to zalezy z czego zasilasz całość. U mnie sterownik napędu platformy i grzałki chodzą z jednego accu i się nie kłócą.

 

Cały czas zastanawiam się czy żelowy akumulator o pojemności 7Ah wystarczy do zasilania napędu oraz grzałki przez noc czyli około 8 godzin. Z wyliczeń wynika że tak:

 

Grzałka zakładajac, że grzeje pełną mocą:

 

8 X 0,6A = 4,8 Ah

 

Silnik Ra pobiera przy normalnej pracy z prędkościa gwiazdową 0,11 A, wliczając korekty przy użyciu silnika Rc powiedzmy 0,15 A czyli:

 

8 x 0,15 = 1,2 Ah

 

 

Nie wiem jak to wyglada w praktyce?

 

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silnik do napędu platformy ma uzwojenia ~75ohm. Ciągnie więc jakieś 0.3-0.4A. Accu mam 9Ah i ładuję go raz na jakieś dwie, trzy sesje obserwacyjne - nawet przy -20*C. Ostatnio jednak nie wytrzymał. W domu okazało się, że to padła jednak ładowarka :(. Ponowne naładowanie nową ładowarką i jest gicio, mimo że na accu już miałem tylko 7V.

Share this post


Link to post
Share on other sites
LM317 musi gdzieś zrzucić "nadmiar" napięcia i grzeje kosmos (czytaj rozładowuje Ci accu).

 

Chyba źle myślisz.

Sam LM zabiera ci dodatkowo jedynie prąd potrzebny do pracy stopnia regulacyjnego czyli ok 50uA oraz prąd dzielnika np 10-12mA reszta płynie przez odbiornik (grzałkę).

NE555 nie licząc prądu bazy bierze ok 8-10mA, nie wiem jaki prąd bazy popłynie dla TIP120 ale pewnie max 1mA, no i LED 1mA, więc oszczędności w prądzie żadne.

Zresztą można z LM317 zrobić w prosty sposób źródło prądowe i wtedy każdy uA popłynie do odbiornika :D .

Edited by mario2005

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na wejściu podaję powiedzmy 20V. Na wyjściu mam 12 V przy prądzie płynącym przez obciążenie np. 1A. Więc te 8V*1A=8W zostanie na obudowie. Nie wiem, gdzie źle myslę, ale Kirchhoff tak mi podpowiada. Tak powinien zachować się regulator liniowy, a LM317 nim jest. Jak z resztą 78XX. Mową tutaj o najprostszej aplikacji ( w moim datasheet to fig 19).

 

Przy PWM całość napięcia jest podawana na grzałke przy wysokim stanie impulsu. Na takim BUZ11, który steruje grzałką nie ma praktycznie spadków napięcia między drenem a żródłem. Pobór prądu na jakimś generatorze (czy to 555 czy na parze cd40106) jest pomijalny, bo te mA to można ciągnać z accu tygodniami.

Edited by teha

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chyba źle myślisz.

Sam LM zabiera ci dodatkowo jedynie prąd potrzebny do pracy stopnia regulacyjnego czyli ok 50uA oraz prąd dzielnika np 10-12mA reszta płynie przez odbiornik (grzałkę).

NE555 nie licząc prądu bazy bierze ok 8-10mA, nie wiem jaki prąd bazy popłynie dla TIP120 ale pewnie max 1mA, no i LED 1mA, więc oszczędności w prądzie żadne.

Zresztą można z LM317 zrobić w prosty sposób źródło prądowe i wtedy każdy uA popłynie do odbiornika :D .

 

 

Na wejściu podaję powiedzmy 20V. Na wyjściu mam 12 V przy prądzie płynącym przez obciążenie np. 1A. Więc te 8V*1A=8W zostanie na obudowie. Nie wiem, gdzie źle myslę, ale Kirchhoff tak mi podpowiada. Tak powinien zachować się regulator liniowy, a LM317 nim jest. Jak z resztą 78XX. Mową tutaj o najprostszej aplikacji ( w moim datasheet to fig 19).

 

Przy PWM całość napięcia jest podawana na grzałke przy wysokim stanie impulsu. Na takim BUZ11, który steruje grzałką nie ma praktycznie spadków napięcia między drenem a żródłem. Pobór prądu na jakimś generatorze (czy to 555 czy na parze cd40106) jest pomijalny, bo te mA to można ciągnać z accu tygodniami.

 

Reasumując, tak dla elektronicznych laików ( takich jak ja) chodzi o to , że pobór prądu przez sterownik grzałki jest bardzo mały. Czy dobrze zrozumiałem ? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Załóżmy: Uwe=20V, Rodb=10ohm, energia dostarczona w ciągu 1s = 10Ws

 

Jako regulator liniowy zastosujmy rezystor 10ohm, taki musi być aby prąd płynący w układzie wynosił 1A (dlaczego? poniżej to wyjaśniłem).

Przy takim zestawieniu z aku bierzemy stale 1A, więc w ciągu 1s dostarczamy do grzałki energię 10Ws.

 

Przy zastosowaniu regulatora impulsowego i założeniu że rezystancja wewnetrzna tego regulatora =0ohm aby do grzałki w ciągu 1s dostarczyć 10Ws trzeba energię dostarczać tylko przez 0.5s a nastepnie dać jej 0.5s odpoczynku.

 

Teraz uwaga:

Przy regulatorze liniowym pobierając z aku 1A przez 1s zabieramy mu ładunek 1Q (kulomba), natomiast przy impulsowym mamy 2A przez 0.5s co daje 1Q czyli o tyle samo rozładujemy aku w ciągu 1s.

 

Poprostu przy liniowym moc rozłoży się i przez rozpatrywaną 1 sekundę 10W odłoży się na regulatorze i 10W na grzałce, natomiast przy impulsowym przez 0,5s na grzałce odłoży się 20W.

 

Przewagą regulatora impulsowego może tu ewentualnie być lepsza charakterystyka rozładowania aku dla poboru impulsowego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ustalmy o jakiej aplikacji LM317 piszesz, bo ja to widzę jakoś inaczej. Wrzuć jakiegoś linka do schematu lub linka datasheeta z podaniem rysunku.

poza tym piszesz

przez rozpatrywaną 1 sekundę 10W odłoży się na regulatorze

Czy to nie jest właśnie grzanie kosmosu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po co się przykręca radiatory do stabilizatorków? Bo się w pewnych warunkach mocno grzeją. A jak się grzeją to znaczy, że dużo mocy/energii idzie w kosmos. O wiele lepiej by było w całości spożytkować ją na grzanie optyki.

 

Na moje oko teha ze swoim PWM ma rację.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to może ja wrzucę co z cyklu "pomysły zwariowane, geniale i takie sobie :Boink: " :

 

Jeżeli cały układ rozmieścimy w grzałce to żadne energia nam się nie zmarnuje

 

No może poza stratami na potencjometrze, jeżeli wyprowadzimy go na zewnątrz...

Jedyny minus to nierównomierne rozprowadzenie ciepła na "dew shieldzie".

Share this post


Link to post
Share on other sites

A wiesz jak wygląda potencjometr 10 Watowy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zdjęcie Czarnej Dziury - dzisiaj o 15:00
      Pamiętajcie, że dzisiaj o 15:00 poznamy obraz Czarnej Dziury. Niezależnie od tego, jak bardzo będzie ono spektakularne (lub wręcz przeciwnie - parę pikseli), trzeba pamiętać, że to ogromne, wręcz niewyobrażalne, osiągnięcie cywilizacji. Utrwalić coś tak odległego i małego kątowo, do tego wykorzystując mega sprytny sposób (interferometria radiowa), ...no po prostu niewyobrażalne. EHT to przecież wirtualny teleskop wielkości planety. Proste?
        • Love
        • Like
      • 144 replies
    • Amatorska spektroskopia supernowych - ważne obserwacje klasyfikacyjne
      Poszukiwania i obserwacje supernowych w innych galaktykach zajmuje wielu astronomów, w tym niemałą grupę amatorów (może nie w naszym kraju, ale mam nadzieję, że pomału będzie nas przybywać). Odkrycie to oczywiście pierwszy etap, ale nie mniej ważne są kolejne - obserwacje fotometryczne i spektroskopowe.
        • Like
      • 4 replies
    • Odszedł od nas Janusz Płeszka
      Wydaje się nierealne, ale z kilku źródeł informacja ta zdaje się być potwierdzona. Odszedł od nas człowiek, któremu polskiej astronomii amatorskiej możemy zawdzięczyć tak wiele... W naszym hobby każdy przynajmniej raz miał z nim styczność. Janusz Płeszka zmarł w wieku 52 lat.
        • Sad
      • 161 replies
    • Małe porównanie mgławic planetarnych
      Postanowiłem zrobić taki kolaż będący podsumowaniem moich tegorocznych zmagań z mgławicami planetarnymi a jednocześnie pokazujący różnice w wielkości kątowe tych obiektów.
      Wszystkie mgławice na tej składance prezentowałem i opisywałem w formie odrębnych tematów na forum więc nie będę się rozpisywał o każdym obiekcie z osobna - jak ktoś jest zainteresowany szczegółami bez problemu znajdzie fotkę danej mgławicy na forum.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 29 replies
    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Thanks
        • Like
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.