Skocz do zawartości

Czym obserwować


Biohazard

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Chciałbym na wstępie zaznaczyć że jestem nowy w tej dziedzinie. Przymierzam się do zakupu teleskopu newton 200/1200 mm - doczytałem że wyposażony jest standardowo w dwie soczewki S-Plóssl - 10 mm i 25 mm.

Szykałem w historii forum tego i innych a także na różnych stronach o astronomii i niewiele znalazłem na temat - "co jak obserwować" - jakiego powiększenia najlepiej użyć do oglądania szczegółów na pow. planet, jakiego do oglądania DS (mgławic, galaktyk) - chciałbym wiedzieć co mógłbym oglądać z wykorzystaniem tych dwóch okularów - jak obliczyłem dadzą powiększenie 120x i 48x - co możnazaobserwować przy użyciu takiego powiększenia? - może ktoś zna linki do jakiejś strony która mówi o tym "JAK" obserwować poszczególne objekty - z jakim zbliżeniem itd...

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

warto na wstepie zaznaczyc, ze okularki, ktore dostales z teleskopem sa raczej srednie, wiec to, ze u kogos bedzie widac cos dobrze przy jakims powiekszeniu nie oznacza, ze u Ciebie tez bedzie ok.

ogolnie jest tak, ze planety lubia duze powiekszenia, wiec jak jakas Ci sie trafi to uzywaj 120x. to oczywiscie nie jest szczyt mozliwosci tego teleskopu. optymalne bylo by powiekszenie ok. 200x, ktore sprawdzi sie przy wiekszosci mozliwych sytuacji atmosferycznych. teoretycznie jest mozliwe osiagniesie powieszen wiekszych (powiedzmy w okolice 300x), ale zapewne przeszkodzi w tym pogoda (seeing) i dobson.

jesli chodzi o DS'y to wszystko zalezy od konkretnego obiektu. np. przy jasnych zbitych gromadach mozna sobie pozwolic na wyzszy power. natomiast przy obiektach ciemnych i rozciaglych male powiekszenie powinno nam dac mniejszy ale jasniejszy obraz (czesto w ogole jakis obraz). tyle, ze nie mozna przesadzic ze zmniejszaniem powiekszenia bo rosnaca zrenica wyjciowa i zaswietlenie nieba sztucznym oswietleniem dadza nam popalic.

Odnośnik do komentarza