Skocz do zawartości

Astrolumina ALccd 6c (aka QHY8)


Adam_Jesion

Rekomendowane odpowiedzi

Potaniały matryce. Muszą spaść ceny astro kamer CCD bo... bo są chinczyki ;)

 

Pozrawiam.

Na moj gust jak nie potaniały jakoś zawrotnie ( o co się sprzeczacie ) to zaraz potanieją. Coś mi się zdaje, że idzie nowa fala technologii w CCD i przełom już blisko. Coraz tańsze robią się matryce o wielkościach >11mpix więc te małe pójdą w dół - z kamerami astro zacznie się robiś to samo co ze zwykłymi aparatami cyfrowymi - po pół roku CCD do focenia jakie kupilismy za ciężkie pieniądze będzie już kiepską kamerką raczej do guidingu...

 

Z drugiej strony jednak kamerki astro sa produkowane w małych seriach więc nie bedzie tak jak w cyfrowych, że CCD 6mpix kupimy w mediamarkt za 600 zł... jednak będzie kosztować 6000 .... ale to i tak chyba przełom zważywszy na to co było jeszcze kilka lat temu...poza tym już nawet firma Alccd u ktorej Adam_J kupił swoją kamerkę wypuszcza we wrześniu kamerki z wbudowanym kołem filtrowym, peltierm, biningiem ( któru już jest chyba standradem ) i 11mpx więc i Sbig ze swoją doskonałą ST-8 czy nawet ST-10 będzie musiał pójśc z ceną w dół.

Ponieważ przełomy w matrycach tak na mój gust zdarzają sie co jakiś 1 rok i teraz idzie kolejny więc trzeba poczekać z 1/2-1 rok z kupnem Sbiga - na wiosnę 2008 kupimy ST-8 nie za 4000$ tylko za powiedzmy 2500$

 

... tak coś czuje.... aczkolwiek to tylko przypuszczenia...

 

O nowościach :

- http://www.kodak.com/US/en/dpq/site/SENSOR...0070614_NextGen

- http://www.kodak.com/US/en/dpq/site/SENSOR...61017_KAI-16000

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że Sumas włożył kij w mrowisko, ale może i dobrze, bo zwrócił w ten sposób uwagę na kilka istotnych kwestii. Wg mnie rynek zawsze będzie się segmentował - to naturalne. Będzie sprzęt Low end, semi, i hi/pro. Z tą różnicą, że jakość zawsze spływa w dół, czyli to co jeszcze parę lat temu było marzeniem PRO, dzisiaj jest pod strzechą.

 

Wracając do mojej kamery. Dzisiaj straciłem na nią parę godzin. Kamera zwyczajnie głupiała. Na fotach wychodził syf, a soft do mierzenia hotów wykazywał ponad 4000 dead pixels. Istna masakra. Założyłem już, że kamera jest wadliwa - mimo certyfikatu kontroli, który dostałem.

 

Kombinowałem z softem, driverami, kompami, etc. I nic - dupa blada. Już mailować zacząłem do producenta, żeby szykował nową sztukę.

 

Aż po paru godzinach przyszła mi myśl do głowy, że może zasilacz 12V który zastosowałem, jest za słaby i dlatego coś "się dzieje" (4A). Przekopałem cały strych i nie znalazłem innego. Co mi pozostało - podłączyć się pod akumulator. Tak też zrobiłem.

 

Udało się - kamera ruszyła, wszystko zaczęło działać logicznie. Ale niestety - też niedługo. Aku był rozładowany i kamera zaczęła znowu świrować.

 

Kamera żre sporo prądu i potrzebuje zasilacz co najmniej 6A. Teraz to wiem, szkoda, że nie parę godzin temu. Przez banał straciłem kupę czasu. Oczywiście po naładowaniu akumulatora wszystko śmiga jak należy.

 

Jak prądu jest mniej, to wyłącza się system chłodzenia, wentylator zwalnia, pojawia się dużo syfu na matrycy. Są prawdopodobnie błędy zczytywania sygnału itp. W sumie dosyć logiczne.

 

Niestety producent nie dodał żadnego manuala, w necie też nic nie ma. Jedynie niemiecka wersja na CD, a ja nie mówię po krzyżacku.

 

A teraz coś lepszego. Kamera ma aktywne, dwustopniowe chłodzenie termoelektryczne TEC. Schładza chip do -45 stopni poniżej temp. otoczenia. Temperatura jest stablizowana. Prawdopodobnie to żre najwięcej prądu.

 

Kamera ma wewnętrzy system regulujący wilgotność, tak więc nie potrzeba do niej pchać żadnych pochłaniaczy.

 

To co mnie bardzo ucieszyło, to pełny support Maxima. Działa wszystko, włącznie z subframem, czy biningiem (1x1, 2x2, 4x4). Wzrost czułości przy bin jest ogromny i to widać. Kamera wtedy wypluwa po prostu obraz monochromatyczny. Czyli mówiąc inaczej - mamy dodatkową, bardzo czułą kamerę mono o rozdzielczości 1520x1010.

 

Jeżeli ktoś nie wie, co to są subframemy, to już tłumaczę. To dowolny zdefiniowany przez nas fragment matrycy. Różnica polega na tym, że z kamery do komputera leci tylko ten fragment - czyli bardzo przyspiesza to transfery. Bardzo pomocne to jest np. do ostrzenia. Robimy strzał z całej klatki, wybieramy sobie obszar jednej gwiazdki, dajemy zapętlenie i mamy obraz prawie live - bez czekania na download. Super sprawa. Powiem szczerze: bałem się, że ta funkcja nie będzie supportowana.

 

A ile trwa zrzucenie całej klatki 6 mpix? 3-4 sekundy. Nie wiem, jak to możliwe, ale tak to działa!

 

To wszystko wpływa na niezwykły komfort i przyjemność robienia zdjęć. Z DSLR są same problemy, strzelające lustro wprowadza wibracje, baterie trzeba wymieniać, zdjęcie ściąga się wieki, a ostrzenie to sztuka sama w sobie. Tu jest łatwo, szybko i przyjemnie.

 

To co już można powiedzieć, to fakt, że jest to typowa astrokamera i z DSLRem nie ma nic wspólnego. A to głównie determinuje użyteczność.

 

Poniżej zamieszczam pierwszy shot z tej kamery jaki wykonałem (optyka to Equinox 80 - pobieżny balans bieli). Wydaje mi się, że jest lekko poruszone, ale i tak widać wyraźnie, że tam gdzie jest focus, to jest naprawdę ostro. Nie ma charakterystycznej miękkości canonowej. To już było widać na zdjęciach kolegów z innych krajów - gwiazdki potrafią mieć dosłownie jeden piksel.

 

Czas to 1/1000 sek. i już niestety przejarane.

 

To be continued...

CCDImage1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ta kamera jest z bramką antybloomingową ?

 

Bardzo jestem ciekaw Twoich pierwszych zdjęć, to naprawdę super, że współpracuje z Maximem !

 

ps. ten fabryczny zasilacz - to faktycznie wrzuć do kosza

Edytowane przez JaLe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ta kamera jest z bramką antybloomingową ?

 

Bardzo jestem ciekaw Twoich pierwszych zdjęć, to naprawdę super, że współpracuje z Maximem !

 

ps. ten fabryczny zasilacz - to faktycznie wrzuć do kosza

 

Tak, jest z antybloomingiem (marketingowy bełkot: Excellent anti-blooming characteristic make the stars avoid the blooming even star is very bright and at long exposure time.) .

 

Fabrycznego zasilacza niet - bo nie zamówiłem. Szczerze - nawet nie wiedziałem, że nie ma. Chłodzenie zasilane jest 12V, natomiast sama kamera 18V. Do tej pory, to był spory problem. Nowe kamery od ALccd mają specjalnych DC konwerter. Doprowadzasz do niego 11-15V, a on to już dalej rozdziela na dwa napięcia. Do pierwszych kamer potrzebne były dwa zasilacze, co było mega upierdliwe.

 

Zamówiłem dzisiaj zasilacz do Toshiby 15V 6A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No kurcze niestety aktywne chłodzenie potrafi pociągnąć sporo prądu ale fizyki nie przeskoczymy. Eksperymentuje teraz z regulatorem i żeby spokojnie sobie działać spinam 4x7,2Ah.

 

Adamie piszesz że kamerka ma system regulacji wilgoci.

Jeśli jest bez adsorbera to możliwe że ma zainstalowany w szczelnej celi jakiś skraplacz (np. nieosłonietą ściankę coldfinger'a) na którym kondensuje i zamarza wilgoć zawarta w celi CCD. Zobacz to powinno być widać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... tym bardziej, że jest to pierwsza tego typu kamera w PL, a więc dosyć egzotyczna.

 

http://www.qhyccd.com/ALBUM.html

 

Trochę Cię zmartwię, ale to nie jest I-sza w Polsce taka kamerka. Kolega Jarek z Zielonej Góry dyponuje(ował) takową od paru miesięcy, ale... no właśnie poszła spowrotem do producenta, bo kompletnie nie chciała ruszyć.

 

Jest to podróbka SXV-M25C, chyba nawet jej kopia. Czip Soniaka jest oryginalny, cała reszta to (prawdopodobnie) chińskość w ładnej obudowie. Obyś trafił lepiej niż mój kumpel, bo jego egz. nie ruszał nawet po podłączeniu elektrowni atomowej :D

 

Kamerka nie potrzebuje sorbentu, bo ma b. dobre (patent SXa) kaskadowe chłodzenie i małą komorę z chipem. Wilgoć najpierw skrapla się na peltierze i następnie zamarza na nim, dlatego czip się nie rosi.

 

Gratulacje i powodzenia, Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę Cię zmartwię, ale to nie jest I-sza w Polsce taka kamerka. Kolega Jarek z Zielonej Góry dyponuje(ował) takową od paru miesięcy, ale... no właśnie poszła spowrotem do producenta, bo kompletnie nie chciała ruszyć.

 

Jest to podróbka SXV-M25C, chyba nawet jej kopia. Czip Soniaka jest oryginalny, cała reszta to (prawdopodobnie) chińskość w ładnej obudowie. Obyś trafił lepiej niż mój kumpel, bo jego egz. nie ruszał nawet po podłączeniu elektrowni atomowej :D

 

Kamerka nie potrzebuje sorbentu, bo ma b. dobre (patent SXa) kaskadowe chłodzenie i małą komorę z chipem. Wilgoć najpierw skrapla się na peltierze i następnie zamarza na nim, dlatego czip się nie rosi.

 

Gratulacje i powodzenia, Tomek

 

No nie martwisz mnie, wręcz przeciwnie. Dobrze, że ktoś ją już miał, gorzej, że nie działała. Cóż - zdarza się. Z moją jest wręcz przeciwnie - działa i to rewelacyjnie, choć nie obyło się bez problemów z zasilaniem, o którym pisałem (zły zasilacz dopasowałem). Potem okazało się, że mój laptop 400 mhz jest za mulasty, żeby maxima pociągnąć z całym inwentarzem. Kupiłem więc specjalnie do kamery laptopa, co oczywiście znowu podnosi koszty.

 

 

Jest to faktycznie podróbka SXV, która kosztuje 6000 euro. Ta kamerka daje dokładnie te same możliwości. Chłodzenie jest genialne. W zasadzie można robić dowolnej długości ekspozycje. Dark 300 sek, 600, czy 1200 - wygląda w zasadzie tak samo. Nie ma sensu robić darków, łatwiej w photoshopie odnaleźć te "3" hoty i usunąć ;)

 

Poniżej fotka testowa M31 - zero obróbki, 1 klatka, 1200 sek., zero flatów, biasów, darków - czyli surówka. Nawet kontrastu nie ruszałem, tylko zestreczowałem DDP z 16 bitów na 8. Zadziwia mnie ilość szumu, a tak naprawdę jego brak.

 

PS. Nie mam jeszcze dorobionej odpowiedniego ekstendera do korektora komy, stąd widoczna koma (za duża odległość od chipu o pare mm).

m31_1200s.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze wrzucę testowego NGC7000 - 1 surówka (tylko streczing do 8 bit) 1200 sek.

 

To wszystko to oczywiście tylko pierwiosnki zapowiadające dobre efekty. Przypominam, że to wszystko to są pojedyncze surówki. Przy 10 sztukach efekty powinny być bardzo zadawalające.

 

Teraz już mam w miarę opanowaną tę kamerę. Następna sesja już będzie konkretna - mam nadzieję.

ngc7000.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak.... i taką kamerką można natrzaskać jednej nocy cały maraton messiera z całkiem fajnymi efektami. A ponieważ nocy jest mało....

 

Idzie wrzesień.... a razem z nim najwięcej niby czystych nocy... więc jesteś gotów :helo:

 

Fajnie....ciesze się razem z Tobą....to śmieszne... ale ja czekam na swoje matryce do SC3 i mimo, że efekty będą miniaturowe w porównianiu do twojej kamerki.... też nie mogę się doczekać B)

 

Z tej kamerki w sumie już pojedyncza klatka daje takie efekty, że moja dziewczyna wyraziła słowa uznania ( a wie dziewczyna co mówi bo trochę jej naopowiadałem i zmusiłem do przeglądania zdjęć w necie :P ). Dzięki temu można natrzaskać fotek "tradycyjnych obiektów " w jeden sezon i potem zacząć wchodzić głebiej w ciemne niebo.... taki Deeeeeeep Space.... a przynajmniej go liznąć z taką czułością jaką oferuje twoja nowa kamerka...

 

Bardzo jestem ciekaw jak się spisuje w HA z binigiem 2x2.... to jest to na co czekam :rolleyes:

 

Faaaaaajnie...

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie : Jak ona się spisuje pod Maximem ? Jakieś zarzuty ? Chłodzenie też kontrolowane z Maxima ? Czy Maxim jednocześnie obsługuje nową kamerkę i tą druga Atika do guidingu - żadnych niespodzianek, konfliktów ? Ile się zczytuje zdjęcie w pełnym rozmiarze ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie : Jak ona się spisuje pod Maximem ? Jakieś zarzuty ? Chłodzenie też kontrolowane z Maxima ? Czy Maxim jednocześnie obsługuje nową kamerkę i tą druga Atika do guidingu - żadnych niespodzianek, konfliktów ? Ile się zczytuje zdjęcie w pełnym rozmiarze ?

 

Z Maximem miałem najwięcej jazd. Ale nie chodzi o współpracę obydwu kamer, tylko wydaję mi się, że coś ten driver od ALccd nie jest dopracowany. Niby działa wszystko ok, ale czasami pojawiają się jakieś artefakty. Sam Maxim mnie irytuje, jest dziwny, duży, kobylasty i słabo zoptymalizowany. Do tego zdarza mu się "paść" i z tego co czytam, jest to dosyć częste. Koresponduję z autorem driverów i wygląda na to, że czasami są takie problem, zależnie od configa komputera. Może uda się poprawić ten soft, tak żeby to się nie działo.

 

W tej chwili zastanawiam się nad kupieniem AstroArta - mam demo i jestem zachwycony, a inni userzy tych kamer też chwalą sobie AstroArta i narzekają na dziwne zachowanie Maxima. Znacznie lepiej pomyślany, więcej opcji dotyczących guidingu, ostrzenia, etc. Maxim powoli zaczyna być przestarzały, tym bardziej, że właśnie z guidingiem mnie trochę zawodzi. Mam nieodparte wrażenie, że nawet taki K3CCD robi to lepiej... Do tego taki funkcje jak DDP, które są dla mnie podstawą, realizuje w gruncie rzeczy bardzo lamersko (lepiej robi to darmowy Iris).

 

Nie ma idealnych programów, trzeba dopasować narzędzia do swoich potrzeb.

 

A teraz konkretnie na pytania - nie ma problemu (zero totalne) w pracy 2 kamer na raz (Alccd + Atik). Prędkość zczytywania zależna jest od wybranej opcji: standard na oko max 7-8 sek. a "Fast downloading" ze 3 sek.

 

Obydwie kamery obsługują subframing, czyli ostrzenie to poezja. Zaznaczasz sobie gwiazdkę (lub obszar) i zczytywanie materiału następuje w tempie pare razy na sekundę. Do tego, jak już pisałem - komplet binningów (1x1,2x2,4x4).

 

A tak przy okazji, zanim napiszę do producenta. W moim Atiku jest port wyprowadzający sygnały guidera bezpośrednio do gniazda ST4. Czy ktoś wie, jak to wykorzystać? Mam kabel, ale nie potrafię maxima zmusić, żeby wysyłał sygnały do relaysów. Może ktoś ma kamerę z takim portem i wie, jak to ustwić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Maximem miałem najwięcej jazd. Ale nie chodzi o współpracę obydwu kamer, tylko wydaję mi się, że coś ten driver od ALccd nie jest dopracowany. Niby działa wszystko ok, ale czasami pojawiają się jakieś artefakty. Sam Maxim mnie irytuje, jest dziwny, duży, kobylasty i słabo zoptymalizowany. Do tego zdarza mu się "paść" i z tego co czytam, jest to dosyć częste. Koresponduję z autorem driverów i wygląda na to, że czasami są takie problem, zależnie od configa komputera. Może uda się poprawić ten soft, tak żeby to się nie działo.

 

W tej chwili zastanawiam się nad kupieniem AstroArta - mam demo i jestem zachwycony, a inni userzy tych kamer też chwalą sobie AstroArta i narzekają na dziwne zachowanie Maxima. Znacznie lepiej pomyślany, więcej opcji dotyczących guidingu, ostrzenia, etc. Maxim powoli zaczyna być przestarzały, tym bardziej, że właśnie z guidingiem mnie trochę zawodzi. Mam nieodparte wrażenie, że nawet taki K3CCD robi to lepiej... Do tego taki funkcje jak DDP, które są dla mnie podstawą, realizuje w gruncie rzeczy bardzo lamersko (lepiej robi to darmowy Iris).

 

Nie ma idealnych programów, trzeba dopasować narzędzia do swoich potrzeb.

 

A teraz konkretnie na pytania - nie ma problemu (zero totalne) w pracy 2 kamer na raz (Alccd + Atik). Prędkość zczytywania zależna jest od wybranej opcji: standard na oko max 7-8 sek. a "Fast downloading" ze 3 sek.

 

Obydwie kamery obsługują subframing, czyli ostrzenie to poezja. Zaznaczasz sobie gwiazdkę (lub obszar) i zczytywanie materiału następuje w tempie pare razy na sekundę. Do tego, jak już pisałem - komplet binningów (1x1,2x2,4x4).

 

A tak przy okazji, zanim napiszę do producenta. W moim Atiku jest port wyprowadzający sygnały guidera bezpośrednio do gniazda ST4. Czy ktoś wie, jak to wykorzystać? Mam kabel, ale nie potrafię maxima zmusić, żeby wysyłał sygnały do relaysów. Może ktoś ma kamerę z takim portem i wie, jak to ustwić?

 

Wstępne testy są b. obiecujące! Gratulacje raz jeszcze.

Z tą kamerką będzie tylko jedno utrudnienie: miejskie LP. Kolorowe kamerki są dużo bardziej na nie uczulone, ale PS powinien dać sobie z tym radę, szczególnie w Twoich rękach.

 

W maximie w menu guide jest do ustawienia, gdzie i jak mają być "wypluwane" komendy do poprawek. Sprawdź, może zadziała. Powodzonka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wstępne testy są b. obiecujące! Gratulacje raz jeszcze.

Z tą kamerką będzie tylko jedno utrudnienie: miejskie LP. Kolorowe kamerki są dużo bardziej na nie uczulone, ale PS powinien dać sobie z tym radę, szczególnie w Twoich rękach.

 

W maximie w menu guide jest do ustawienia, gdzie i jak mają być "wypluwane" komendy do poprawek. Sprawdź, może zadziała. Powodzonka.

 

Kamerki kolorowe są dokładnie tak samo uczulone na miejskie niebo, jak monochromatyczne z filtrami - przecież to dokładnie to samo. Problem dotyczy tylko DSLRów, ponieważ one nie zapisują sygnału z matrycy liniowo, a wprowadzają już odpowiednią krzywą, do tego próbkują w 12 bitach. A 12 bitów, a 16 - to jest przepaść załatwiająca sprawę.

 

Upraszczając sprawę, można powiedzieć, że przy 16 bitach zawsze masz z czego wyciąć tło i wyciągnąć sygnał. W każdym razie już po pierwszych testach widziałem ogromną różnicę w rejestracji detali na poziomie bliskim świecenia tła w porównaniu z EOSem. A to jest wielki, że tak powiem, bonus z kamery 16 bitowej zapisującej sygnał liniowo.

 

Niestety, do wtorku jestem za granicą, więc nic nie podziałam. Mam nadzieję, że to nie będą akurat nocę z najlepszą pogodą ;)

 

Jak wrócę, to wrzucę porównanie zapisu liniowego z już "zestreczowanym". W DSLR RAW nie jest do końca takim RAW, jakby się mogło zdawać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W załączniku porównanie 5 min. surówek z 300D i Alccd. Niestety - winieta z mojego 750 jest znaczna, a w poniższym przykładzie nie został zdjęty flat, co jest mocno widoczne. Tak samo guiding się "rozsypał" stąd znacznie większe gwiazdy. No ale nie o to chodzi w tym przykładzie.

veil300vsAlccd.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo jestem ciekaw jak się spisuje w HA z binigiem 2x2.... to jest to na co czekam :rolleyes:

 

Faaaaaajnie...

 

 

Tu człowiek coś w Ha podziałał, co prawda przy mega księżycu i fatalnym seeingu, ale widać, że jest nieźle.

http://www.space-watcher.de/galerie/deepsk...olles_feld.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj po burzy zrobiło się trochę czystego nieba (mimo mgły) postanowiłem potestować sprzęt dalej. Teraz przeszło mi ustalić, czy robić długie ekspozycje, czy więcej krótkich.

 

Obawiam się, że upadnie kolejny mit, który mówi, że sumaryczny X subklatek jest tym samym, co jedna klatka naświetlana ten sam czas. Niestety - tak nie jest, czego dowodzi poniższy obrazek.

 

el_vsstack2x.jpg

 

Po lewej stronie jedna ekspozycja 20 min, po prawej 2x10 min. Jak widać, różnica jest druzgocząca, żeby uzyskać podobną ilość detalu trzeba mocno rozjaśnić zdjęcie, co skutkuje wzrostem szumu. Lewa jest naturalna, bez specjalnego streczowania. Jeżeli potraktować ją tak mocnym wyciąganiem jak po prawej, to widać naprawdę sporo informacji.

 

Z powyższego przykładu jasno wynika, że w przypadku mojej kamery (która praktycznie nie szumi) lepiej jest wykorzystać ten bonus i smażyć klatki np. po co najmniej 30 min. 5 takich klatek i będzie masakra - nie mówiąc już o np. 10.

 

Niestety - 20 min. ekspozycja z ogniskową 1200 kosztuje perfekcję. Na zdjęciu widać już dryf wynikający z guidowania zbyt oddaloną gwiazdą. Całe szczęście Atik 16 jest bardzo czuły i spokojnie następnym razem będę guidował gwiazdą ze środka kadru.

 

Poniżej crop z całej klatki - 1x 1200 sek.

 

elephant2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że upadnie kolejny mit, który mówi, że sumaryczny X subklatek jest tym samym, co jedna klatka naświetlana ten sam czas.

 

Adam, nigdy takiego mitu nie było. Od dawna to wiadomo (udowodnił to juz kiedyś Michał Kałużny) :) Stackowanie pozwala jedynie zmniejszyć szum i najwyżej minimalnie wzmocnić sygnał. Poza tym CCD to co innego - wraz ze wzrostem długości ekspozycji nie rosnie specjalnie szum bo kamera ma chłodzenie, a poziom sygnału się podnosi. Dlatego trzeba robić raczej dłuższe niż więcej ekspozycji. W przypadku DSLrów jest już niestety inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam, nigdy takiego mitu nie było. Od dawna to wiadomo (udowodnił to juz kiedyś Michał Kałużny) :) Stackowanie pozwala jedynie zmniejszyć szum i najwyżej minimalnie wzmocnić sygnał. Poza tym CCD to co innego - wraz ze wzrostem długości ekspozycji nie rosnie specjalnie szum bo kamera ma chłodzenie, a poziom sygnału się podnosi. Dlatego trzeba robić raczej dłuższe niż więcej ekspozycji. W przypadku DSLrów jest już niestety inaczej.

 

Oj był - zresztą - mogę Ci zaraz odkopać stare posty. Ale nie ważne, wniosek taki, że jeżeli szum nie stanowi problemu to trzeba "palić" ile się da. Problem tylko taki, że jeżeli będę robił 30 min i więcej, to w takim czasie trudno zachować wszystko perfekt. Coś przejedzie, coś przeleci, montaż drgnie... i kupa czasu do kosza. To też nie jest bez znaczenia. Np. wczoraj robiłem 40 min. eksp. i zapomniałem, że mam dekiel nie zdjęty. Ostatnio taka wpadka przytrafiła mi się ze 2 lata temu, z tym, że co innego stracić 2 min, a co innego 40 min.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj był - zresztą - mogę Ci zaraz odkopać stare posty. Ale nie ważne, wniosek taki, że jeżeli szum nie stanowi problemu to trzeba "palić" ile się da. Problem tylko taki, że jeżeli będę robił 30 min i więcej, to w takim czasie trudno zachować wszystko perfekt. Coś przejedzie, coś przeleci, montaż drgnie... i kupa czasu do kosza. To też nie jest bez znaczenia. Np. wczoraj robiłem 40 min. eksp. i zapomniałem, że mam dekiel nie zdjęty. Ostatnio taka wpadka przytrafiła mi się ze 2 lata temu, z tym, że co innego stracić 2 min, a co innego 40 min.

 

Może ci się 40 minutowy dark jeszcze do czegoś kiedyś przyda... :szczerbaty:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.