Skocz do zawartości

ASCT po mojemu...


enigma

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Chciałbym Wam przestawić swoje ASCT dla Synty 10". Urządzenie już przetestowałem, sprawuje się dobrze, lustro główne staje się chłodne znacznie szybciej. A więc do rzeczy...

 

ASCT wykonane jest z łatwo dostępnych części, bez użycia specjalistycznych narzędzi.

 

Podstawę stanowi tu pokrywka od wiadra z farbą i wiatrak komputerowy. Pokrywki z od tych wiader różnią się między sobą nieznacznie średnicą. Do Synty 10", przy takim wykonaniu pasuje pokrywka sprzedawana w Leroy Merlin (sama pokrywka). Od pokrywki trzeba obciąć brzeg, bo inaczej się nie zmieści do trąby. Można to zrobić nożykiem do tapet.

 

1.jpg

 

Trzeba jeszcze wyznaczyć środek, najlepiej pisakiem do płyt CD...

 

2.jpg

 

Następnie należy wyciąć dziurę na wiatrak - najpierw mierzymy średnicę wewnętrzną wiatraka oraz odległość pomiędzy śrubami. Potem rysujemy dziurę oraz miejsca na śrubki - ja to zrobiłem w Visio, a potem odrysowałem na pokrywce - warunkiem jest tutaj prześwitująca pokrywka

 

3.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

 

6.jpg

 

i wycinamy dziurę, również nożykiem do tapet...

 

7.jpg

 

8.jpg

 

potem przykręcamy wiatrak...

 

9.jpg

 

Teraz mocowanie do teleskopu. Istotna dla mnie jest możliwość szybkiego zdjęcia ASCT z teleskopu, bo chciałbym mieć możliwość postawienia trąby na ziemi. Biorąc pod uwagę budowę tego teleskopu zrobiłem mocowanie na 4 rzepy - 4 paski przymocowane na stałe do ASCT podpina się rzepami do trąby.

 

Najpierw bierzemy pasek, taki jak jest przy plecakach lub różnego rodzaju torbach i ucinamy 4 równe kawałki, np. 10cm...

 

11.jpg

 

Potem odrysowujemy na pokrywce cztery miejsca gdzie paski te będą przymocowane, tak żeby były rozłożone równomiernie i miały w takiej samej odległośći od krawędzi zaznaczone po dwa punkty - będą to dziury przez które się przedzieje nitkę...

 

12.jpg

 

No i szyjemy... tutaj dobrze jest mieć mocną nić - ja użyłem nici do szycia skóry...

 

13.jpg

 

I przymiarka...

 

14.jpg

 

Trzeba teraz doszyć na końcach pasków rzepy - udało mi się kupić rzep, który stronę ostrą ma samoprzylepną, a tą miękką nie. Do pasków przyszywamy więc miękką stronę... trzeba uważać, pasek jest dość twardy i ciężko przez niego przełożyć igłę z nicią - ja musiałem wbijać igłę w niego jakimś innym przedmiotem, bo inaczej wbiłaby mi się w rękę..

 

15.jpg

 

To teleskopu przyklejamy paski ostrej strony rzepa...

 

17.jpg

 

24.jpg

 

Teraz zasilanie - zamontowałem tutaj zwykłe gniazdo RCA (cinch)...

 

18.jpg

 

Kabel od wiatraka należy zawiązać na supeł, żeby nie dało się go wyrwać...

 

19.jpg

 

Natomiast nadmiar kabla możemy czymś owinąć...

 

21.jpg

 

Efekt końcowy jest taki...

 

23.jpg

 

25.jpg

 

W rolach głównych wystąpili:

- Pokrywka od wiadra z farbą z Leroy Merlin (około 3 zł)

- Wiatrak 12cm, łożyskowany, Arctic, taki na zawieszeniu gumkowym, dokładniej opisany w postcie Grzybka dotyczącym ASCT (około 20 zł)

- Metr rzepa (około 10 zł)

- Gniazdo RCA (0,50 zł)

- Pasek (od starego plecaka, można kupić w hipermarkecie budowlanym)

- Nitka, igła

- 4 śrubki i nakrętki do przymocowania wiatraka

 

Scenariusz i reżyseria

Jacek:)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...W rolach głównych wystąpili:

- Pokrywka od wiadra z farbą z Leroy Merlin (około 3 zł)

...

 

Jarku świetny pomysł i wykonanie. :Beer:

Mam takie małe pytanko w kwestii formalnej: mianowicie, Jak mam kupic samą pokrywke od wiadra od farby? Mam wejść do Liroya, zdjąć pokrywkę z opakowania białej farby, po czym udac się do kasy i stanowczo zarządać skasowania 3ech złociszy za samą pokrywkę? A co z farbą, która teraz biedaczka wysycha w wiadrze bez pokrywki? :blink: w mojej wersji zakładam, że dojdę do kasy i oddział specjalny ochroniarzy nie rzuci sie na mnie po zdjęciu pokrywki i nie obezwładni... :ha: . W takim razie do tych trzech złotych dodaj jeszcze mnóstwo adrenaliny podczas wykonywania zadania.

 

Ori

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarku świetny pomysł i wykonanie. :Beer:

Mam takie małe pytanko w kwestii formalnej: mianowicie, Jak mam kupic samą pokrywke od wiadra od farby? Mam wejść do Liroya, zdjąć pokrywkę z opakowania białej farby, po czym udac się do kasy i stanowczo zarządać skasowania 3ech złociszy za samą pokrywkę? A co z farbą, która teraz biedaczka wysycha w wiadrze bez pokrywki? :blink: w mojej wersji zakładam, że dojdę do kasy i oddział specjalny ochroniarzy nie rzuci sie na mnie po zdjęciu pokrywki i nie obezwładni... :ha: . W takim razie do tych trzech złotych dodaj jeszcze mnóstwo adrenaliny podczas wykonywania zadania.

 

Ori

 

hehe ;) pomyliłaś reżyserów :lol:

 

Pokrywkę można kupić samą, zapytaj się kogoś z tej ekipy ubranej na zielono, gdzieś w dziale farby mają same pokrywki. Mają też same wiadra;)

 

Pozdrawiam,

JACEK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hehe ;) pomyliłaś reżyserów :lol:

 

Pokrywkę można kupić samą, zapytaj się kogoś z tej ekipy ubranej na zielono, gdzieś w dziale farby mają same pokrywki. Mają też same wiadra;)

 

Pozdrawiam,

JACEK

 

oO no to inna inszość, to przepraszam :Beer: , ale już miałam niezłą wizualizację przed oczami, nawet zaczęłam się rozglądać za czarną kominiarką... :szczerbaty:

 

pozdrawiam

Ori

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, że ASCT trzeba do czegość podłączyć, zrobiłem także system zasilania. Założyłem sobie, że musi mi zapewnić możliwość podłączenia: ASCT, 3-4 grzałek, silniczka do regulacji ostrości i ewentualnie silników napędowych (tutaj możecie się śmiać, ale mam koncepcję jak zrobić napęd do Synty, inny niż platforma - oczywiście nie do robienia zdjęć, tylko po to, żeby mi obraz tak szybko nie uciekał :))

 

Tak więc projekt zakłada dwa rozdzielacze prądowe - jeden na dole, będzie sobie przyczepiony do podstawy i do niego będzie dochodził kabel z akumulatora/samochodu. Od niego będzie szedł kabel dalej do drugiego rozdzielacza, który będzie zamontowany na teleskopie - chodzi o to, żeby kable do grzałek były krótkie.

 

Bierzemy 2 pudełka z jakiegoś ABS'u, można kupić w sklepie elektronicznym:

 

2.jpg

 

i wycinamy w nich wiele, wiele.. dziur - trzeba wywiercić dziury na: oprawkę diody, włącznik, gniazdo RCA (te 3 dziury dla każdego kanału), dodatkowo jedna dziura na potencjometr do regulacji obrotów wiatraka i ewentualnie do grzałek. Poza tym trzeba wyciąć w jednym pudełku 2 dziury na gniazda - wejście dla prądu z zewnątrz i wyjście do drugiego pudełka i w drugim pudełku jedną dziurę na wejście. U mnie gniazda będą typowymi gniazdkami komputerowymi, takimi z zasilacza (chodziło o dużą wytrzymałość prądową, szczególnie jak będzie podłączonych kilka grzałek).

 

4.jpg

 

Zasilacz po wypatroszeniu (użyłem dwóch starych zasilaczy, ale takie gniazdo można bez problemu kupić na allegro - cena kilka złotych)

 

40.jpg

 

3.jpg

 

Oprawki do diód pozwalają na wygodny montaż

 

6.jpg

 

i zakładamy je

 

7.jpg

 

następnie guziki - wybrałem tutaj włączniki dźwigienkowe o wytrzymałości 3A...

 

8.jpg

 

i po zamontowaniu

 

9.jpg

 

10.jpg

 

następnie zaginamy drucik diody tak, żeby zahaczył o dziurkę we włączniku - to ma być ten dłuższy drucik diody, który podłącza się do +

 

11.jpg

 

Diody trzeba podłączyć do zasialania 12V przez oporniki, bo inaczej by się spaliły. Tutaj najlepiej sobie dobrać samemu opornik, tak żeby dioda świeciła tak jasno jak chcemy. Można w tym celu podłączyć diodę do potencjometru 10 kOhm i wyregulować, a potem zmierzyć jaki jest opór na potencjometrze i kupić takie rezystory. Trzeba tylko uważać, żeby nie zjechać z oporem za nisko, bo dioda się spali - można na początku ustawić potencjometr w połowie (przed podłączeniem). Ja niestety tak nie zrobiłem tylko wsadziłem od razu jakiś opornik i okazało się, że dioda strasznie wali po oczach i będę musiał to kiedyś poprawić.

 

Oporniki umieszczamy na grubym drucie - drut można wyciągnąć z jakiegoś kabla sieciowego - taki kabel można kupić w hipermarkecie budowlanym. Dodatkowo przygotowujemy kilka drucików do połączenia wszystkiego (niezbyt ciękich)...

 

14.jpg

 

I łączymy wszystko:

 

1. skrajna końcówka włącznika połączona ma być z dłuższym końcem diody (bezpośrednio) i z wewnętrzną końcówką gniazda RCA (przez kabelek - tutaj żółty)

2. krótsza końcówka diody z opornikiem diodowym - bezpośrednio

3. opornik diodowy z "magistralą masy", czyli z grubym drutem (bezpośrednio, przez owinięcie)

4. zewnętrzna część gniazda RCA z "magistralą masy", czarnym kabelkiem

5. środkowa końcówka włącznika z "magistralą plus" przez żółty kabel

6. magistrale łączymy z odpowiednimi końcówkami gniazdek prądowych

7. dodatkowo jeżeli chcemy mieć potencjometr dla jakiegoś gniazda do włączamy go pomiędzy skrajną końcówkę włącznika a wewnętrzną końcówkę gniazda RCA (punkt 1). Potencjometr podłączamy skarajną i środkową końcówką. Dla mojego wiatraka potencjometr 1 kOhm jest odpowiedni.

 

Oto schemat:

 

schemat.jpg

 

A oto wykonanie dla pudełka głównego:

 

16.jpg

 

17.jpg

 

18.jpg

 

Natomiast dla pudełka górnego wykonanie jest prostsze - nie ma tu potencjometru i drugiego gniazda sieciowego... no i robiłem je jako drugie więc jest bardziej estetycznie :D

 

25.jpg

 

26.jpg

 

I jeszcze kabel łączący dwa pudełka - należy zwrócić uwagę na zachowanie biegunowości - gdzie jest plus a gdzie minus, bo diody nie będą działać jeżeli się podłączy odwrotnie. Jak się dobrze zrobi pudełka i kabel, to potem nie trzeba wogółe się o to martwić, bo gniazda komputerowe dają się podłączyć tylko w jeden sposób..

 

z dwóch starych kabli zrobiłem jeden ;)

 

28.jpg

 

No i kabel do samochodu. Kabel ma około 15 metrów długości i dwie żyły 2,5mm. Jest to kabel głośnikowy. Grubość kabla jest dobrana do jego długości i maksymalnego prądu około 10A, także spokojnie powinien podołać nawet zasilaniu dwóch teleskopów...

 

41.jpg

 

Teraz jeszcze jedna sprawa - zastanawiałem się jak mało inwazyjnie i w miarę skutecznie przyczepić górne pudełko do trąby teleskopu. Doszedłem do wniosku, że magnes będzie dobrym rozwiązaniem, lepszym niż rzep, bo nie muszę ustalać miejsca, gdzie przyczepiam pudełko, a poza tym jest to bardziej estetyczne. Trzeba tylko pamiętać, żeby nie kłaść tego pudełka podczas przewożenia obok aparatu czy komputera :)

 

Silny magnes neodymowy wypatroszyłem ze starego magnetyzera, którego kupiłem, gdy jeszcze myślałem, że to coś daje :lol:

 

29.jpg

 

31.jpg

 

... i przykleiłem go do wewnętrznej strony obudowy pudełka...

 

32.jpg

 

Po złożeniu pojawił się problem, gdyż co prawda pudełko mocno przylegało do trąby, ale strasznie się po niej ślizgało. Rozwiązałem go przyklejając do pudełka dwa paski uszczelki okiennej, tak jak na rysunku. Uszczelka musi być na tyle odsunięta od środka pudełka, żeby po założeniu pudełko praktycznie przylegało do teleskopu, bo inaczej się nie będzie trzymać...

 

33.jpg

 

34.jpg

 

i efekt końcowy...

 

35.jpg

 

36.jpg

 

38.jpg

 

39.jpg

 

Wszystkie elementy można tanio kupić na allegro bądź w marketach budowalnych i sklepac elektronicznych, a także wyszperać jakieś zepsute starocie w domu i zrobić z nich użytek:)

 

Wnioski z użytkowania:

1. Diody świecą zbyt jasno - w zasadzie mogą posłużyć do podświetlania sobie mapy, ale i tak są za jasne. Można z nich zrezygnować - włącznik dźwigienkowy ma to do siebie, że dobrze widać czy jest włączony czy nie, a nawet można to łatwo wymacać

2. Potencjometr do wiatraka jest moim zdaniem niepotrzebny - wiatrak albo chodzi na full, albo wcale.

3. Pudełka są trochę za duże, ale nie mam zbytnich zdolności manualnych, żeby to upchnąć w mniejszym.

 

W kolejnym wydaniu z cyklu przygody szalonego majsterkowicza - grzałka ;)

 

Pozdrawiam wszystkich i życzę udanego dłubania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość inż.konstruktor

No ładne cacko.

Faktycznie, górne pudło trochę przyduże ale spełnia swoje zadanie B)

 

Gratuluję!

 

[EDYTA] Zasilanie wentylatora od ASCT bezpośrednio przez potencjometr 1k to kiepski pomysł. Przemyśl sprawę zastosowania LM317.

Nic nie będziesz musiał zmieniać, tylko go dolutować (wraz z dwoma rezystorami) do potencjometru :D

Edytowane przez inż.konstruktor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

A ja tak jeszcze dodam...

 

Jako że zdjełałem zasilanie - oczywiście bez pytania do Jacka o prawa autorskie :D - jeszcze przed opublikowaniem pomysłu na AF...

 

doradzam zastosowanie jakiegokolwiek innego miękkiego przewodu, byle nie głośnikowego... Cokolwiek, byle okrągłe (nazwy w sklepie będą OW, OPd, OMY, OWY). Przewód głośnikowy (TLGYP lub TLYP), jako że płaski i jeszcze z "wcięciem", plącze się maskarycznie, a przy 15 metrach :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacek, mówiłeś wcześniej, że będziesz robił coś takiego, ale to... Mam nadzieję, że w Sikorach nie zaplączesz się w zasilanie :D . Zabieraj cały ten majdan, a dodając GOTO Michała będziemy mieli kabelkologię na pół nocy :D Świetna robota!!!

Oby nam pogoda dopisała

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacek, mówiłeś wcześniej, że będziesz robił coś takiego, ale to... Mam nadzieję, że w Sikorach nie zaplączesz się w zasilanie :D . Zabieraj cały ten majdan, a dodając GOTO Michała będziemy mieli kabelkologię na pół nocy :D Świetna robota!!!

Oby nam pogoda dopisała

Paweł

 

 

haha :) no z tymi przewodami to rzeczywiscie jest troche masakra, chyba bede musial opracować coś do nawijania tego przewodu

 

tez sie pogodyn nie moge doczekac :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

A jaki masz w tym zestawie akumulator? :) Jeśli gdzieś napisałeś, a ja nie doczytałem, to przepraszam. Czy te ASCT jest szczelne, czy trzeba użyć jakichś uszczelek jeszcze? Wydajne jest to chłodzenie? Planuję zrobić u siebie podobne i wolę dopytać ;) Oczywiście chciałbym to podpiąć do akumulatora żelowego, który zamontuję na Dobsonie i jakiś prosty panel sterowania na 2-3 wyjścia (wiatrak, a w przyszłości może platforma i grzałki).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaki masz w tym zestawie akumulator? :) Jeśli gdzieś napisałeś, a ja nie doczytałem, to przepraszam. Czy te ASCT jest szczelne, czy trzeba użyć jakichś uszczelek jeszcze? Wydajne jest to chłodzenie? Planuję zrobić u siebie podobne i wolę dopytać ;) Oczywiście chciałbym to podpiąć do akumulatora żelowego, który zamontuję na Dobsonie i jakiś prosty panel sterowania na 2-3 wyjścia (wiatrak, a w przyszłości może platforma i grzałki).

 

Co do szczelności - zależy ona od tego jak dokładnie wykroisz pokrywkę - ale nie jest to takie krytyczne. Jak tego nie zrobiłem zbyt dokładnie, a jak przyłożę rękę do wyciągu, gdy jest zamknięte główne wieko, to normalnie dmucha :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha, ja może dodam jakieś uszczelki na dole :) Lepiej chłodzić z otwartym głównym wiekiem, czy z zamkniętym?

 

Mi się wydaje, że z otwartym, po co blokować przepływ powietrza!

 

btw.

 

jeżeli ktoś jest zainteresowany grzałkami, to tutaj jest mała fotodokumentacja z mojej produkcji. Jako, że jest to pierwsza grzałka, to wymaga jeszcze kilku poprawek, ale generalnie zdaje egzamin. Nie mam narazie czasu na pełen opis. Może przy następnej grzałce to zrobię.

 

http://strony.aster.pl/vega/photos/doc/heater/

 

Pozdrawiam,

ENIGMA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Aha, ja może dodam jakieś uszczelki na dole :) Lepiej chłodzić z otwartym głównym wiekiem, czy z zamkniętym?
Z otwartym deklem.

 

Może dziwne, ale nurtujące mnie pytanie - czy tego typu ASCT wydmucha kurz z lustra głównego?
Wydaje mi się, że tego typu chłodzenie nie wydmucha kurzu z powierzchni lustra.

Po pierwsze strumień powietrza musiałby być skierowany bezpośrednio na zakurzoną powierzchnię lustra.

Po drugie musiałby być silniejszy lub skupiony na małym obszarze, tak jak jest to w gruszkach do czyszczenia optyki.

Edytowane przez ansmann
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dzisiaj skończyłem prace nad moim systemem chłodzenia, bazowanym na pomyśle Enigmy :) Poniżej prezentuję fotki. Zastosowałem tą samą pokrywkę, ten sam wiatrak, ale dodatkowo użyłem potencjometru do wiatraków komputerowych. Jako "mózg" działa akumulator żelowy 12V 7Ah i panel sterowania z 4 wejściami :) Nie testowałem jeszcze systemu w boju. Wydaje mi się, że wiatrak ma pewną stratę - przy otwartym deklu ledwo czuć podmuch powietrza, a przy zamkniętym z otwartym małym otworem ładnie wieje ;)

 

i1xsm0.jpg

 

ri7ryu.jpg

 

4vrepf.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.