Skocz do zawartości

Luneta czy lornetka ??


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie !

 

W najblizszym czasie mam zamiar kupić sobie jakąś lotnetke albo luneta i mam dylemat  :

 

I. Lunety

 

1. Yukon Sibir 20-50x50WA ONK .

2.ZRT 457 .

3.ZT 15-60x66 .

 

II.Lornetki .

 

1.BPC 15x50 .

2.BPC 20x60

 

Najbardziej z oferty Himpola to mnie interesuje .

 

Teraz mam wybrać czy luneta czy lornetka .

 

Chodzi mi o statyw mały ,żeby w tym był ,a wiem ,że lunety mają .Chce tym obserwować Słońce i Księżyc ,no i gwiazdki .Jestem początkujący .A wim ,że szybko dobrego i drogiego teleskopu nie kupie więc zależy mi na ;)dobrym wyborze .Bardziej by mi pasowała luneta nie wim czemu .

 

Powiedzcie mi jak sprawują się lunety w obserwacjach astronomicznych .Wiem ,że lornetka jest bobra do wszystkiego ,ale lunetka będzie też dobra . Tak przynajmniej myśle .Pomóżcie mi .

 

 

Pozdrawiam Piotrek :) :) :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek musisz zdecydować co wolisz:

planety czy deepsky. Przy wyborze między tanią lunetą a tania lornetka nie ma kompromisów !.

Dam poprostu przykład:

mam ZRT 457 bez przeróbek

lornetke Bushnell 15x50

 

ZRT - ma powiększenia 30x i 60x oraz skromne pole widzenia , nie ostre na brzegach

30x to już bardzo dużo jak na deepsky , M44 zajmuje całe pole , jest ciemna

60 x widać tarcze jowisza, pasy ale dla mnie to jest małe

 

musze przerobić ZRT : złączka kątowa, okulary to kosztuje drugie tyle co ZRT. Satyw w ZRT jest słaaaabiutki i niziutki , naddaje się praktycznie jedynie do widoków naziemnych , tak więc w odpowiedni statyw i mocowanie też należało by się zaopatrzyć.

Ogólnie lubię tę lunetke ale bardzie sentymentalnie niż jako instrument

 

Lornetka 15x50 , w/g mała jasność , choć obiekty deepsky prezentują sie znacznie lepiej niż w ZRT. Potrzebny statyw, z ręki naprawde cięzko się obserwuje.