Jump to content

Zmiana Nikona - wątpliwości


Guest cygnus
 Share

Recommended Posts

Od nijakiego czasu (mniej więcej pół roku) używam Nikona D-100. Jestem bardzo zadowolony, to naprawdę porządny kawał lustrzany, który kroczek po kroczku obudowuję optyka, zresztą początkowo odziedziczoną po analogowym N55 (który kurzy się na półce).

Ten model w chwili wypuszczenia na rynek był prawie profesjonalny, nie ma żadnych tam głuptakowych trybów programowych ukrytych za prostymi, żołnierskimi ikonami na pokrętle wyboru modów.

Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie to, że matryca małowata: 6 MP. Robię dużo zdjęć ptaków, często muszę kadrować, boć i ogniskowa obiektywu zawsze za krótka.

W chwili, w której kupiłem D-100 byłem zdecydowany na zakup D-80, ale trafiłem okazję, co od razu zweryfikowało mój wybór.

Teraz pojawiła się inna opcja: nowy D-90. Naprawdę mnie kusi swoimi parametrami, możliwością podglądu na displayu, nawet rejestracja AVI wydaje mi się atrakcyjna jako opcja używana rzadko ale widzę konkretne zastosowania. Sam korpus - nawet cena nie powala. No ale nadal wchodzi w grę D-80, który można teraz znaleźć w interesujących cenach.

 

Niedawno w sklepie fotograficznym nastąpiła taka oto wymiana zdań:

Oglądałem D-80 i D-90, informuję sprzedawcę, że mam D-100 i właśnie się zastanawiam nad zmianą na jeden z wymienionych modeli, nazywając tę zmianę "upgrade".

- D-80? D-90? Przecież to nie byłoby upgrade! Jeśli chcesz lepszy sprzęt to tylko D-300 albo D-700.

 

No tak, zastanowiło to mnie. Może coś w tym jest, D-100 rzeczywiście jest solidny, wielki, doposażony w battery pack to już poważny sprzęt. Ale lata ma, 5-punktowy autofocus to chyba główne ograniczenie, w stosunku do D-80.

 

Generalnie - główny powód do rozważania zmiany to rozdzielczość matrycy. Powiększenia A-4 dostaję bardzo dobre, ale czasem potrzebuję A-3 a dosyć często kadruję.

 

Co sądzicie? Warto przechodzić na D-80 tylko z powodu matrycy (+ lepszy autofocus) 6MP -> 10.2 MP?

Może raczej na D-90 -> 12 MP? Wtedy dostaję extra opcje: podgląd, rejestracja AVI, lepszy autofocus.

 

A może nie zmieniać, tylko zainwestować w dłuższe ogniskowe?

 

Specyfikacje techniczne są mi znane, zwracam jednak uwagę głównie na te aspekty, które podałem.

 

Dziękuję za przyszłe sugestie -

Miłek

Link to comment
Share on other sites

Ja bym się długo nie zastanawiał. D90 to nie tylko upgrade D80, to zupełnie nowy aparat. Do tego za bardzo przystępną cenę. Zapomniałeś wspomnieć o bardzo ważnej sprawie, czyli o matrycy. D90 ma niskoszumowego CMOSa, takiego jak w D300. Oznacza to, że D90 na ISO 800 zrobisz zdjęcie o mniej więcej takich szumach, jak D80 na ISO 400. Kolejna zaleta, wbrew pozorom istotna, to ekran LCD o rozdzielczości 900 tys. pix. Jak kupisz to się przekonasz co to znaczy mieć prawdziwy "telewizorek" na tylnej ściance, a nie jego namiastkę. Co do nagrywania AVi się nie wypowiembo nie miałem do czynienia, ale jeżeli nie ma to ujemnego wpływu na inne funkcje aparatu (a nie ma), to przecież lepiej mieć coś takiego niż nie mieć, tak na wszelki wypadek.

D90 od D300 różni głównie brak magnezowego korpusu i uszczelnień, oraz mniejsza ilość funkcji i prędkość. Z tym, że jeżeli nie zamierzasz rzucać aparatem o ściany, ani fotografować w burzy piaskowej czy cyklonie tropikalnym to brak uszczelnień nie powinien dać Ci się we znaki.

A jak chcesz się poczuć "prawie-pro" to uciułaj i kup D700. Tylko potem nie zapomnij dokupić parę ciężkich obiektywów za 1000+ funt sztuka, żeby mieć z niego pożytek.

 

Podsumowując - bierz D90!

Link to comment
Share on other sites

Nie, nie, żadnego tam D-700, pozostanę przy formacie DX. I tak mam ciągle za krótkie obiektywy!

Poczytałem trochę ocen użytkowników - wszyscy wychwalają jakość obrazu i niskie szumy D-90. A to przy moich tanich i nienajjaśniejszych szkiełkach ważne, umożliwi stosowanie wyższych ISO, zarówno przy tele- jak i macro-.

No i byłby to od dawna pierwszy sprzęt nowy, a nie paro-już-letni.

 

W takim razie - pozostaje spieniężyć parę zdjęć, oddać na e-bay D-100.... co by tu jeszcze?

 

Tylko jeszcze kolejna wątpliwość zachodzi: wychwalany (przez amatorów) jest nowy zoom 18-105 VR. Ktoś nawet napisał, że lepiej rysuje od Nikkora 50mm/1.8! Trudno mi uwierzyć. A miałem zamiar - jeśli kupować - to raczej samo body, zwłaszcza, że ten zoom dosyć ciężki a używam lekkiej Sigmy. Tylko że D-90 lżejszy od D-100, więc wytrenowana na magnezie ręka chyba wytrzyma :)

 

A co do tej ostatniej stałki - leży na wystawie używana, ale jak nówka Nikkor 50 mm/1.4, aż strach przechodzić obok co drugi dzień i choćby nie przymierzyć. Ale po co mi, przecież Nikkora 1.8 naprawdę rzadko używam przy pełnym otworze, częściej to robiłem na negatywie!

Edited by cygnus
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Zdecydowanie polecam D90. Myślę że mile sie zaskoczysz porównując do D100 naprawdę dobry aparat i duży przeskok tech. Oprócz podanych powyżej zalet, w aparacie tym zastosowano "ostrą" matryce. W D100 masz trochę soft, obraz miękki nie

tak ostry jak powinien. Nie jestem pewien ale chyba D90 niema dzyndzla przy bagnecie do obiektywów starszego typu, więc używanie ich będzie możliwe tylko w trybie manual.

Co do obiektywu to na pewno 50 lepiej rysuje niż wspomniany przez ciebie zoom. Jeśli chodzi o różnice pomiędzy 1,8 i 1,4 to jest to tylko 2/3EV w max jasności. 50/1,8 nie jest najlepszy przy pełnym otworze, znacznie mu pomaga przymknięcie. W obiektywie 50/1,4 wygląda to trochę lepiej. Wspomnianego przez ciebie zooma nawet w ręku nie miałem wiec sie nie wypowiem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.