Jump to content
mattman12

Budowa mojego własnego newtona;)

Recommended Posts

Witam!

Po kilku miesiącach rozmyślania nad tym czy kupić mały, czy samemu zrobić większy teleskop padło na tą drugą propozycję. Wczoraj tj. 21.11.08 dostałem blanki do rąk. Średnica 240mm. Jedyne co mnie martwi to ich grubość. Blank na zwierciadło ma 23mm a matryca jeszcze mniej- 20mm. I jak na złość cieńsze szkło ma bardzo mało bąbelków powietrza i jest chyba równiejsze...

No i to pojawiają się pierwsze defekty szkła. Blank na lustro ma dziwny kształt... można go porównać do soczewki wklęsło- wypuklej. Po prostu z jednej strony ma wstępną krzywiznę zwierciadła, a z drugiej jest wypukły... I nie wiem czy sie cieszyć czy płakać. Ale reszta na fotkach.

blank2.jpg

Na zdjęciu jest ta wklęsła strona. Ma ze dwa bąble powietrza które na pewno wyszłyby na powierzchnie, więc będe szlifował tą drugą. Tylko mam pytanie. Zostawić tą strone co na fotce jest w spokoju, czy w jakiś sposób ją wyrównać?? Szczerze mówiąc nie mam ochoty tego obrabiać, bo porszków mogłoby mi nie wystarczyć na skończenie właściwej strony ale jak będzie trzeba to wyrównam.

Edited by mattman12

Share this post


Link to post
Share on other sites

A to druga strona blanku na zwierciadło:

blank1.jpg

 

PS. fotki robione na stanowisku do szlifowania;P

Edited by mattman12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fakt - średnio to wygląda. Sprawdź temat Rafała:

http://astro-forum.org/Forum/index.php?sho...st&p=220203

On wyrównał najpierw krążki tarczą szlifierską, zanim zabrał się za właściwe szlifowanie, ja zrobiłbym tak samo. Co do tylnej części zwierciadła - jeśli wgłębienie jest niewielkie, cela typu float powinna sobie z tym poradzić.

Powodzenia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za kilka dni bede mial kamien szlifierski do wyrownania grubszego blanku. Tylko bede musial go obrobic z dwoch stron niestety... A jezeli zeszlifoje po 2mm po obu stronach to zrobi sie to szklo bardzo cienkie... Wiec przyszlo mi do glowy, ze moze moglbym zrobic lustro z tego drugiego blanku. Jest duzo lepsze bo rowniejsze i ze trzy bable powietrz ma tylko.

Panie Marcinie dobry pomysl???

Share this post


Link to post
Share on other sites

3mm to nie jest jakos specjalnie duzo. Jezeli cienszy kawalek szkla ma lepsze parametry to oczywiscie mozesz go wykorzystac. Gruboscia zwierciadla sie nie przejmuj, dobrze zaprojektowana cela z odpowiednia iloscia punktow podparcia utrzyma stabilnie nawet bardzo cienkie zwierciadlo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3mm to nie jest jakos specjalnie duzo. Jezeli cienszy kawalek szkla ma lepsze parametry to oczywiscie mozesz go wykorzystac. Gruboscia zwierciadla sie nie przejmuj, dobrze zaprojektowana cela z odpowiednia iloscia punktow podparcia utrzyma stabilnie nawet bardzo cienkie zwierciadlo.

 

mysle ze 12 punktow podparcia wystarczy, ale z ta gruboscia szkla to mi chodzi o cos innego. Bo 2cm to malo i czy przy grubym szlifowaniu i duzym nacisku nie peknie ten blank?? A uginanie sie szkla bardzo utrudni figuryzacje??

 

Pozdrowka:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teoretycznie to powinienes miec mozliwosc zeszlifowania calego krazka na pyl. Jesli cos peknie to mozesz winic naprezenia w szkle albo oczywiscie jakis wypadek.

Jak ty sobie te 12 punktow wyobrazasz? Jest to raczej malo spotykane rozwiazanie, z regoly stosuje sie 3, 6, 9 albo 18.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teoretycznie to powinienes miec mozliwosc zeszlifowania calego krazka na pyl. Jesli cos peknie to mozesz winic naprezenia w szkle albo oczywiscie jakis wypadek.

Jak ty sobie te 12 punktow wyobrazasz? Jest to raczej malo spotykane rozwiazanie, z regoly stosuje sie 3, 6, 9 albo 18.

 

nie da sie zrobic 12 punktów podparcia??

Co 30* i bedzie ok...chyba. a tak swoją drogą to dlaczego nikt jeszcze nie robił celi z dwunastoma punktami podparcia??

Jeżeli chodzi o naprężenia to ponoć te szkła które ja mam ich nie mają.

 

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie koniecznie chodzi o to zeby rozmiescic podporki rownomiernie ale zeby zlapac punkty stabilnosci.

TUTAJ jest fajny artykulik wyjasniajacy jak rozmiescic punkty podparcia.

Mysle, ze dla ciebie optymalne bedzie 9 punktow ale to sie dopiero okaze jak juz bedziesz mial lustro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak Tobie tylko dosadnie zasugeruję: wyrzuć te krowie placki; lepiej wyciąć krążek z grubego floatu i zrobić zwierciadło sferyczne (na początek). Ominie cię skomplikowana figuryzacja, konstrukcja celi i inne problemy z powodu kiepskiego materiału.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak Tobie tylko dosadnie zasugeruję: wyrzuć te krowie placki; lepiej wyciąć krążek z grubego floatu i zrobić zwierciadło sferyczne (na początek). Ominie cię skomplikowana figuryzacja, konstrukcja celi i inne problemy z powodu kiepskiego materiału.

a mógłbyś nam wytłumaczyć jaki widzisz sens w budowaniu badziewnego teleskopu kosztem wieeeelu godzin ciężkiej pracy?

 

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak Tobie tylko dosadnie zasugeruj?: wyrzu? te krowie placki; lepiej wyci?? kr??ek z grubego floatu i zrobi? zwierciad?o sferyczne (na pocz?tek). Ominie ci? skomplikowana figuryzacja, konstrukcja celi i inne problemy z powodu kiepskiego materia?u.

 

mam wyrzucic krowie placki za ktore zaplacilem 120zl?! Ty chyba upadles na glowe albo nie miales innego pomyslu na ,,doradzenie" mi... Zal w tylek sciska jak sie takie cos czyta....

 

Dzieki dobsonme za podlinkowanie artykulu:) przydalo mi sie

Edited by mattman12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może trochę mnie poniosło, ale miałem kiedyś podobne rozterki aby wykonać lustro z dużym zwierciadłem i krótką ogniskową, i dlatego to odradzam. Zrób najpierw lustro sferyczne w okolicach 15cm tak jak na www.astrojawil.pl, lub z broszurki Rybarskiego, jeśli nie przeszkadza tobie długi tubus, zresztą można zrobić coś mobilnego w stylu Taurusa.

Figuryzacja to nie pestka, dopiero jak zrobisz dobrą sferę i skumasz o co kaman, zabierz się za duże lustro do DS.

Kawałek floatu 19mm 20x20 cm będzie cię kosztował ok.20zł

 

edit

 

Dlaczego float: nie ma bąbli, przebarwień, naprężeń (które doskonale widać w polaryskopie).

Edited by jimix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doskonale wiem ze zrobic paraboliczne zwierciadlo nie jest latwo ale z drugiej strony jezeli chcialbym miec teleskop z 15cm zwierciadlem to dozbieralbym kasy i kupilbym sobie synte i nie zawracalbym sobie gitary szlifowaniem tego lustra. Napislem w pierwszym poscie tego watku ze mam do wyboru: albo maly, ale firmowy teleskop, albo duzy ATMowy. Do tej pory przeczytalem po kilkanascie razy kilka artykulow o szlifowaniu i figuryzacji i wiem na co sie porywam. Moze to jest bledne myslenie ale nie chce bawic sie w male teleskopy tylko chce miec cos porzadnego i duzego nawet jezeli nie bede w stanie tego w 100% poczatkowo wykorzystac.

 

pozdrawiam

Edited by mattman12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duży teleskop, w kontekście dostępności sprzętu,a szczególnie Newtonów, to taki ze zwierciadłem od 400mm w górę. Dwustuczterdziestomilimetrowy teleskop jest, jak na ten system optyczny i nasycenie naszego astro-rynku, teleskopem średniej wielkości,a taki ze zwierciadłem 150mm nazwał bym małym.Czasy się zmieniają,a dowodem tego jest to, że kiedy ja zaczynałem myśleć o własnym instrumencie, to szczytem marzeń był teleskop "U" z 15-to centymetrowym lustrem,tzw. "szukacz komet" :)

Jesli chodzi o Newtony ~25cm to budowanie teleskopu od podstaw, ze względów o których wspomniałem wyżej, jest dla mnie nieporozumieniem.Przekonujemy sie o tym nie przed,a w trakcie budowy:)

 

 

Ps.

Bardzo nie chciałbym wyjść na bezdusznego oblatywacza teleskopów:),naprawde tak nie jest,ale budowa teleskopu,a w szczególności szlifowanie zwierciadeł to droga przez mękę.

Edited by hanysiak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy takiej średnicy spokojnie starczy 9 punktów. Nie przejmuj się tak tą grubością, są plusy takiego lustra - będzie szybciej się chłodzić. Krążek nie pęknie, jeśli będziesz miał odpowiednie podparcie na stanowisku pracy, no chyba że te blanki mają jakieś poważne naprężenia.

Z tymi bąblami to zależy jak są głęboko - oszacuj, czy wykonując sagitę uda Ci się je usunąć.

 

Hanysiak ma rację - zresztą wiele osób to powtarzało wielokrotnie - kwestia finansowa powinna być ostatnią rzeczą w ATMie. ATM jest dla świrów-majsterkowiczów, którzy robią to dla pasji, chcą mieć wszystko "po swojemu".

 

Pozdrawiam :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hanysiak ma rację - zresztą wiele osób to powtarzało wielokrotnie - kwestia finansowa powinna być ostatnią rzeczą w ATMie. ATM jest dla świrów-majsterkowiczów, którzy robią to dla pasji, chcą mieć wszystko "po swojemu".

 

Pozdrawiam :)

 

i kwestia kasy jest u mnie akurat drugorzędna, bo mi zależy na duzym(oczywiście dla mnie to jest armata bo dla kogoś innego może to być tylko szukacz :lol: ) telepie a to że wyjdzie mi trochę taniej niz kupiony to tylko taki dodatkowy + ;)

a zresztą: frajda ze zrobienia swojego własnego telepa jest bezcenna:P

 

I niech ktoś powie ze nie mam racji!

pozdrówka:P

Edited by mattman12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja pierwszy powiem że masz rację,jesli jesteś zapalony(tego nie da się ugasić :) ) i dlatego życzę Ci powodzenia w zmaganiach.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ja dopinguję Twoją konstrukcję....Ja jak zaczynałem robić 150mm F10 to koszt nowego wynosił ok 2tys pln. Teraz można łyknąć Syntę za 600PLN czyli za tyle ile kosztował mnie mój teleskop. Z tym, że ja spędziłem nad nim setki godzin. Ale nie żałuję ani 1 h - satysfakcja z oglądania nieba sprzętem wykonanym własnoręcznie (szczególnie optyka) jest OGROMNA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Jak można wyrównać blank na matryce?? Oczywiście pomijając ruch COC(szkoda szlifować blanku na zwierciadło niepotrzebnie) i płytę kamienną bo takiej niestety nie mam...

 

pozdrawiam i proszę o doradzenie

Mateusz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jak można wyrównać blank na matryce?? Oczywiście pomijając ruch COC(szkoda szlifować blanku na zwierciadło niepotrzebnie) i płytę kamienną bo takiej niestety nie mam...

 

Witaj

 

Ja w takim wypadku spóbowałbym ze starą szybą lub po prostu kafelką, tzn. matryca jest u góry, pomiędzy nią a szybą/kafelką jest proszek (jak najgrubszy, powiedzmy #60, takim szlifujemy wstępne wgłębienie) + odrobina wody i szlifowałbym różnymi nieokreślonymi ruchami, uważając z naciskiem aby szyba nie pękła (szczególnie na początku!). Metoda nie wypróbowana, czyta teoria.

 

Pozdrawiam i powodzenia :)

 

Rafał

Share this post


Link to post
Share on other sites

nadałaby sie odwrotna strona płytki podłogowej?? znaczy ta do której sie klei. Wielkość dobra tylko nie wiem czy sie nada...a twardość ma chyba dobrą...

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
nadałaby sie odwrotna strona płytki podłogowej?? znaczy ta do której sie klei. Wielkość dobra tylko nie wiem czy sie nada...a twardość ma chyba dobrą...

 

Wydaje mi się, że jesli jest równa (a tego nie jestem pewien) to się nada. Nic tylko spróbować, myślę że nic złego z tego wyniknąć nie może.

Edited by eReSix

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wydaje mi się, że jesli jest równa (a tego nie jestem pewien) to się nada. Nic tylko spróbować, myślę że nic złego z tego wyniknąć nie może.

 

 

,,równa" masz na myśli to czy jest gładka, czy coś innego??

 

EDIT. dobra ja idę skrobać, bo właśnie dzisiaj mi proszki przyfrunęły :banan: relację zdam wieczorem

 

pozdrawiam

Edited by mattman12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, chodziło mi o to czy jest gładka, chociaż na lekko 'wyboistej' tez nie powinno byc kłopotu. Pomyślnych proszków i bez zbędnego pośpiechu.

 

Pozdrawiam

Rafał

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zdjęcie Czarnej Dziury - dzisiaj o 15:00
      Pamiętajcie, że dzisiaj o 15:00 poznamy obraz Czarnej Dziury. Niezależnie od tego, jak bardzo będzie ono spektakularne (lub wręcz przeciwnie - parę pikseli), trzeba pamiętać, że to ogromne, wręcz niewyobrażalne, osiągnięcie cywilizacji. Utrwalić coś tak odległego i małego kątowo, do tego wykorzystując mega sprytny sposób (interferometria radiowa), ...no po prostu niewyobrażalne. EHT to przecież wirtualny teleskop wielkości planety. Proste?
        • Love
        • Like
      • 144 replies
    • Amatorska spektroskopia supernowych - ważne obserwacje klasyfikacyjne
      Poszukiwania i obserwacje supernowych w innych galaktykach zajmuje wielu astronomów, w tym niemałą grupę amatorów (może nie w naszym kraju, ale mam nadzieję, że pomału będzie nas przybywać). Odkrycie to oczywiście pierwszy etap, ale nie mniej ważne są kolejne - obserwacje fotometryczne i spektroskopowe.
        • Like
      • 4 replies
    • Odszedł od nas Janusz Płeszka
      Wydaje się nierealne, ale z kilku źródeł informacja ta zdaje się być potwierdzona. Odszedł od nas człowiek, któremu polskiej astronomii amatorskiej możemy zawdzięczyć tak wiele... W naszym hobby każdy przynajmniej raz miał z nim styczność. Janusz Płeszka zmarł w wieku 52 lat.
        • Sad
      • 161 replies
    • Małe porównanie mgławic planetarnych
      Postanowiłem zrobić taki kolaż będący podsumowaniem moich tegorocznych zmagań z mgławicami planetarnymi a jednocześnie pokazujący różnice w wielkości kątowe tych obiektów.
      Wszystkie mgławice na tej składance prezentowałem i opisywałem w formie odrębnych tematów na forum więc nie będę się rozpisywał o każdym obiekcie z osobna - jak ktoś jest zainteresowany szczegółami bez problemu znajdzie fotkę danej mgławicy na forum.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 29 replies
    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Thanks
        • Like
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.