Skocz do zawartości

Zakrycia gwiazd przez planetoidy 2009


Pawel_Maksym

Rekomendowane odpowiedzi

Jak zwykle i na ten rok przygotowałem, wraz z kol. Goffinem, wykaz najciekawszych zakryć asteroidalnych dla terenu Europy.

 

Zachęcam do przyłączenia się do obserwacji tym bardziej, że mamy kilkanaście zjawisk z bardzo jasnymi gwiazdami! Nie ma już wymówek, że ma się za mały teleskop B)

 

Plik z wykazem można pobrać KLIKAJĄC TUTAJ <<< można pobrać wersję z dnia 22 grudnia ze stosownymi poprawkami

 

Pozdrawiam

Paweł Maksym

 

PS

Więcej szczegółów odnośnie efemeryd asteroidalnych TU

Edytowane przez Pawel_Maksym
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc

 

Pawle, napisałes w pliku PDF "Zakrycia asteroidalne 2008 dla obserwatorów z terenu Europy" czy to nie jest pomylka daty? W temacie jest rok 2009.

 

I drugie pytanie? Na mapkach pokazany jest pas zakrycia. To jest tak samo wyznaczony jak np pasy przy zasmieniach np Słońca?? Jestem laikiem jesli chodzi o zakrycia, a im czesciej o nich czytam to coraz bardziej mnie fascynuja. Jesli znasz jakas lekture zeby zajac sie "od poczatku" zakryciami to bylbym wdzieczny/

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czemu tylko trzęsienie ziemi w Skandynawii?

 

ponieważ Robercie, to trzęsienie było ostatniowyczuwalne na terenie naszego kraju i wcześniej dowiedziałam się właśnie od Pawła, że trzęsienia mają wpływ na efemerydy... tak więc pytam, bom ciekawa wielce jako to się ma do praktyki.

Paweł to nie było złośliwe pytanie, tylko dociekliwe... B)

 

pozdrawiam

Ori

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zestawieniu OW mam informajce o zakryciu gwiazdy 5,7mag

W Otwocku jestem 46 km od pasa.

17 Jan 2009 , 00:11 UT 15 (2105) Gudy

mag 14.8 HIP 46511

mag 5.7 Europe, Africa, NE Brazil 9.1m 1.5s 45°

Brakuje jej w zestawieniu.

 

To proste, oddajemy w ręce Polskich obserwatorów wybór zakryć asteroidalnych wyselekcjonowanych dla terenu