Jump to content

M45 Plejady - moje pierwsze LRGB


qbanos
 Share

Recommended Posts

Witam,

 

Fota została popełniona w przeddzień Wigilii w ramach pierwszych testów sprzętu w kategorii mgławice refleksyjne.

 

Na niebie była zyleta (przynajmniej do czasu) więc postanowiłem upolować klasyka. Tych Siedmiu Pań przedstawiać chyba nie trzeba :)

 

Sprzęt: Stellarvue 80S, SBIG ST-2000XM, Atrodon LRGB, HEQ5 Syntrek

Dane: L 8x900sek, R 3x600sek, G 1x600sek, B 2x600sek, bin 1x1

 

plejady_s.jpg

Po kliknięciu pełna rozdzielczość.

 

Coś tam wyszło, jednak sesja nie była do końca udana. Montaż kiepsko pracował, to obecnie zdecydowanie najsłabszy element setupu. Nie wspomnę już, że około północy nadciągnął front i porządnego RGB dopalić nie zdążyłem. W sumie chciałem dopalać Plejadki na kolejnej sesji, ale stwierdzilem, ze muszę się wpierw nasycić bardziej pożądanymi obiektami (Wiedźma i te sprawy) :)

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

świetnie wyszło, ale trochę kanały się rozjechały, czerwony jest trochę za bardzo w lewo i górę

pozwoliłem sobie trochę się tym pobawić, to crop i rezisiza prawie centrum kadru powiększony, żeby było wyraźniej widać:

plejady_L_crop_res.jpg plejady_red_shift_crop_res.jpg

Edited by sumas
Link to comment
Share on other sites

Kuba gratuluje pierwszego zdjęcia LRGB z nowym setupem,wyszło całkiem nieźle,ale zupełnie zapomniełeś o gwiazdkach, są przepalone 255,255,255...

po drugie widze że będziesz miał duży problem z halo wokół jaśniejszysz gwiazd, to niestety cena zastosowania flatenera.

Gwiazdki na rogach troszeczke są pojechane, oczywiście przy Twoim czipie to absolutnie nie przeszkadza, ale planowałem to szkiełko do szerszych kątów i widze że niestety nie wydoli z większym czipem.

Na koniec wielki plus za zdjęcie w pełnej rozdzielczości.

pozdr.

Link to comment
Share on other sites

świetnie wyszło, ale trochę kanały się rozjechały, czerwony jest trochę za bardzo w lewo i górę

 

Będę na tym pracował, jak mówie to pierwsza próba w dodatku tego koloru tyle co kot napłakał i w zasadzie w ogóle nie powinienem tego składać. Następnym razem będzie lepiej.

 

Kuba gratuluje pierwszego zdjęcia LRGB z nowym setupem,wyszło całkiem nieźle,ale zupełnie zapomniełeś o gwiazdkach, są przepalone 255,255,255...

 

No tak jasnych gwiazd to trudno nie przepalić przy 15 minutach.. :) poza tym wiesz jakie mam na ten temat zdanie.

 

po drugie widze że będziesz miał duży problem z halo wokół jaśniejszysz gwiazd, to niestety cena zastosowania flatenera.

 

Absolutnie mi to nie przeszkadza, raczej wręcz przeciwnie. Podoba mi się taka poświata, zdjęcie wygląda bardziej "fotograficznie" a nie jak dłubanka w PSie :) Może to też chyba być poświata od filtrów, nie wiem. Zobaczysz u siebie, jak sfocisz takie jasne gwizzdy to też Ci wylezie halo. Piotrek, nie kupuj FSQ jesli nie przepadasz za takimi poświatami... tam ten efekt chyba jest najsilniejszy.

 

Gwiazdki na rogach troszeczke są pojechane, oczywiście przy Twoim czipie to absolutnie nie przeszkadza, ale planowałem to szkiełko do szerszych kątów i widze że niestety nie wydoli z większym czipem.

 

Chyba ciągle coś nie tak z odległością chipu od flattenera. Z takim czymś mogę żyć, tym bardziej, że nie jest to jakiś kosmicznie dobry srzęt. Nie porównuj tego czasami do swojego setupu :D

Edited by qbanos
Link to comment
Share on other sites

Absolutnie mi to nie przeszkadza, raczej wręcz przeciwnie. Podoba mi się taka poświata, zdjęcie wygląda bardziej "fotograficznie" a nie jak dłubanka w PSie :) Może to też chyba być poświata od filtrów, nie wiem. Zobaczysz u siebie, jak sfocisz takie jasne gwizzdy to też Ci wylezie halo.

U mnie występuje dokładnie ten sam efekt, dlatego o tym wspomniałem

Chyba ciągle coś nie tak z odległością chipu od flattenera. Z takim czymś mogę żyć, tym bardziej, że nie jest to jakiś kosmicznie dobry srzęt. Nie porównuj tego czasami do swojego setupu :D

Kuba sprawdź z canonem jak to będzie wyglądało.

Link to comment
Share on other sites

Średnica halo nad jasnymi gwiazdami wskazuje na filtry, co jest zupełnie naturalne. Powstaje to przez odbicie się światła od spodu powierzchni filtra - światło powracające po odbiciu od szkła na matrycy sbiga (cover slip). Są filtry, które mocno flarują, inne mniej, a są np. FLI Research Grade, które w ogóle nie "krążkują". Do tego jedne filtry mocno flarują z jedną kamerą, z inną mniej. Jeżeli chce się mieć 100% pewność, że czegoś takiego nie będzie trzeba zamówić kamerę bez cover slipa.

 

Astrodon jest tu "liderem". Te filtry zdecydowanie najbardziej flarują. Tłumaczyli się wiele lat, pisali artykuły (że to nie ich wina, tylko cover slipa Sbiga), aż... wreszcie poprawili filtry i nowe nie mają takiego problem (seria 2008 - w sprzedaży od kwietnia 2008).

Link to comment
Share on other sites

Piotrek, nie kupuj FSQ jesli nie przepadasz za takimi poświatami... tam ten efekt chyba jest najsilniejszy.

A co ma FSQ do tej wielkości halo? To nie powstaje w obiektywie, tylko pomiędzy filtrami a matrycą. Jedyny wpływ na to ma parametr światłosiły, no ale to oczywiste. Mierząc wielkość krążka możesz dokładnie określić odległość powstawania odbicia, a przez to dokładnego miejsca. Odbicia na obiektywie główny będą miały krążek halo wielkości całego krążka światła, a więc nie będą zauważalne (krążek wielki na całe zdjęcie), za to zmniejszą mocno kontrast (np. jeżeli będą słabe powłoki, lub ich brak - w teorii). Jeżeli odbicia powstałyby na drugim zestawie soczewek w FSQ, czyli na korektorze, to miałbyś je na swoim chipie też w wielkości prawie na całą klatkę.

 

Więc zapytują, skąd twierdzisz, że w FSQ masz "z zasady" takie odbicia, co sugeruje, że gdzieś w FSQ następuje "odbicie"?

Link to comment
Share on other sites

Więc zapytują, skąd twierdzisz, że w FSQ masz "z zasady" takie odbicia, co sugeruje, że gdzieś w FSQ następuje "odbicie"?

 

Oceniam po tym co widze na zdjęciach z Canona gdzie przecież filtrów nie ma.

full_1038.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oceniam po tym co widze na zdjęciach z Canona gdzie przecież filtrów nie ma.

Wielkość wskazuje, że jest to blisko matrycy. Trzeba by policzyć z wielkości tego obwarzanka w jakiej powstał odległości od chipu. Bardzo interesujące...

 

Zakładam, że nic tam w torze fotograficznym więcej nie było? Żadnego filtra LP? Jeżeli tak, to by znaczyło, że światło odbija się dodatkowo na "szybce" nad matrycą. Czy to był canon z wstawioną szybą Baadera?

Link to comment
Share on other sites

Przeanalizowałem to zdjęcie i jedno z odbić, bo są na pewno co najmniej dwa, pochodzi z czegoś, co +/- odległością pasującego do którejś z soczewek korektora FSQ. To by znaczyło, że te soczewki od strony rejestratora nie cierpią na zbyt wzorcowe powłoki. Takie odbicie powstaje od światła odbitego 2 raz. Tzn. światło wpada przez obiektyw, następnie odbija się od np. szyby na matrycy, leci w przeciwną stronę, odbija się od np. filtra i wraca z powrotem w stronę matrycy (w tym wypadku może faktycznie odbijać się od ostatniej soczewki korektora - duże koło).

 

Żeby policzyć dokładnie odległość tego, co generuje odblask wystarczy policzyć, jaki fizyczny rozmiar na matrycy ma obwarzanek. Czyli:

 

Wielkości obwarzanka w pikselach * wielkość piksela w mikronach = rozmiar fizyczny obwarzanka

 

Dystans odblasku od matrycy = rozmiar fizyczny obwarzanka * mnożnik światłosiły

 

(mnożnik światłosiły to wartość f, czyli jeżeli mamy f5, to mnożymy przez 5)

 

Potem pozostaje pomierzyć swój tor optyczny i będzie jasne, co generuje odblaski.

full_1038.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 47 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.