Jump to content

Tutorial ekspresowego dopieszczania zdjęć astro


Tiamat
 Share

Recommended Posts

Witam serdecznie,

 

W tym artykuliku chcę opisać kilka metod, które stosuję w mojej obróbce zdjęć astrofotograficznych. Ten tekst nie jest mentorskim wymądrzaniem się "róbcie tak i śmak, bo to jest najlepszy sposób obróbki!"; To jest tylko opis tego jak ja zazwyczaj obrabiam własny materiał. Mimo całkiem sporej aktywności użytkowników o najróżniejszym stopniu zaawansowania na różnych forach tylko niewielu z nich skłonnych jest do opisania krok po kroku sposobów postępowania ze swoimi astronomicznymi plikami. Mam nadzieję, że poniższa garść informacji przyda się początkującym.

Postarałem się aby poniższy tekst był brutalnie odarty z jakichkolwiek dywagacji na temat sensowności tych czy innych zabiegów. Nie będę przed szanownym Czytelnikiem i tak już skołowanym innymi, hardwarowymi zagadnieniami astrofotografii stawiał kolejnych dylematów. One pojawią się same, gdy nabierze wprawy w opisanej poniżej obróbce. Zacznie sam modyfikować opisane metody dochodząc do jeszcze lepszych rezultatów, czego serdecznie życzę.

 

 

 

Ważne na początek!

Podział obrazu.

W dużym skrócie zdjęcie astronomiczne podczas obróbki można podzielić na trzy strefy.

X Pierwsza to bardzo zaszumiona część, którą z trudem wydobyliśmy z czerni 16-sto bitowego TIFF'a przy pomocy Krzywych -Curves i Poziomów - Levels.

X Druga to warstwa neutralna, z którą jeżeli chodzi o obróbkę nie musimy podczas uproszczonej obróbki nic robić.

X Trzecia część to najjaśniejsze partie obrazu, które poddamy wyostrzaniu.

 

Zakładam drogi Czytelniku, że przeczytałeś "Tutorial ekspresowej astrofotografii kolorowej". Z jego lektury lub własnego doświadczenia potrafisz zaznaczać interesujące Cię fragmenty zdjęcia. Jeśli tak to zapraszam do poniższej lektury. W tym tutorialu herbaty i koniaczku już nie ma. Wypili...

Potrzebny będzie natomiast Photoshop.

 

 

 

 

X Usuwanie szumu - metoda I

Dotyczy głównie pierwszej, najciemniejszej warstwy.

Są różne spojrzenia na usuwanie szumu w astrofotografii, ale to nie jest (na szczęście!) tematem tego tutorialu. Jeśli chcesz wygładzić swoją fotę to jest to podpunkt dla Ciebie. Jak przy każdym etapie obróbki wskazany jest jednak umiar.

 

Szum jest tym większy im mocniej wyciągamy za pomocą krzywych, poziomów i innych narzędzi w Photoshopie słaby sygnał. Oczywiście można spytać po co wyciągać zaszumiony sygnał, skoro z nim są same kłopoty? Słaby sygnał czyli ciemny niesie ze sobą często to co najciekawsze w astrofotografii. Wydobywając go możemy przekonać się jak duże halo ma galaktyka, lub co się kryje w z pozoru ciemnych partiach mgławicy. Zakładamy, że po odpowiedniej walce z krzywymi - Curves i poziomami - Levels mamy obraz rozległęj galaktyki lub jasnej mgławicy z "wyżyłowanymi" partiami obrazu z trudem przez nas wydobytymi. Problem z tym, że są potwornie zaszumione. Co z tym zrobić?

 

Najprostszą metodą na pozbycie się szumu jest jego rozmycie. Jednak nie możemy rozmyć całego obrazu, gdyż rozmyte zostaną jasne partie obrazu, nie zawierające szumu a mające ważny dla nas detal. W tym celu musimy zaznaczyć tę partię materiału, którą chcemy rozmyć. Opis jak zaznaczyć daną partię zdjęcia ze względu na jego jasność ( w tym wypadku raczej ciemność) przeczytać można w "Tutorialu ekspresowej astrofotografii kolorowej". Do dalszej lektury jak usnąć szum możesz przejść dopiero po zaznaczeniu ciemnych, czekających na odszumienie partii obrazu.

 

1) Metoda pierwsza to użycie narzędzia Rozmycie gausowskie - Gaussian blur w zakładce Filtry, podpunkt Rozmycie -Blur

2) Mamy niewielki wybór. Suwakiem ustawiamy stopień rozmycia. Zazwyczaj jest nie większy niż 0.4 lub 0.5. I tu zazwyczaj kończy się nasza praca z tym narzędziem.

3) Jest jednak jeden wyjątek. W przypadku zaszumionych mgławic można poeksperymentować z następującym zabiegiem:

4) Dalej mamy zaznaczoną interesującą nas partię zdjęcia. Do tego eksperymentu można odznaczyć ją, czyli będzie to cała fotografia mgławicy, którą poddamy zabiegowi.

5) Wartość rozmycia ustawiamy na 2. Wszystko jest bardzo rozmyte.

6) Zamykamy ten filtr i otwieramy filtr Unsharp mask- Maska wyostrzająca.

7) Radius ? promień ustawiony na 1.3. Wartość przesuwamy w prawo tak aby obraz zrobił się ostry. Niestety o ile naszej cioci na imieninach spodoba się taka fotografia o tyle sympatycznym kolegom z for astronomicznych niekoniecznie. Obraz będzie cukierkowo- plastikowy. Ostrożnie.

 

 

 

 

X Usuwanie szumu - metoda II

 

Inna metoda rozmycia wykorzystuje narzędzie Szum-Noise, podpunkt Redukcja szumu- Nosie reduction. Jest to dosyć fajne narzędzie, bardziej finezyjne od zwykłego rozmycia gausowskiego.

 

1) Ustawiamy Power - siłę. Zazwyczaj wartość 4, 5 wystarcza.

2) Zachowaj szczegół - Detail powinno być ustawione na 100%

3) Gdy mamy fotę kolorową pojawia się suwak Nosie color red. - redukcja szumu koloru. Możesz spróbować pojechać nim w prawo. Jeśli mamy kiepsko wyglądające gwiazdy - aberracja, nierówno rozłożone kolory itd. to czasem warto użyć tego suwaka. Może dać dobry rezultat. Spowoduje stonowanie kolorów. Uwaga, aby nie pozbawił nas ich zupełnie!

4) Ostatnią funkcję: wyostrz szczegóły - Sharpen details proponuję zostawić w spokoju. Nie po to rozmywaliśmy aby teraz wyostrzać. Zakładam przy tym, że wcześniej zaznaczyliśmy te fragmenty obrazu, które możemy rozmyć nie płacząc, że tracimy detal.

 

 

 

 

 

 

X Wyostrzanie

Używamy go głównie na warstwie najjaśniejszej- trzeciej.

Maska wyostrzająca-Unsharp Mask to wspaniałe narzędzie w PS.

Niejedna astrofota dopiero dzięki niemu uzyskanała niezapomniane piękno. Niestety niejedna też została zepsuta na skutek nadmiernego wyostrzenia. Choć ciężko nieraz oprzeć się pragnieniu mocnego wyostrzenia lepiej jest zostawić fotografię niedoostrzoną niż przeostrzoną. Gdy patrzę na wiele moich starszych fotek to zastanawiam się jak mogłem coś takiego popełnić przede wszystkim z tego powodu!

 

1) Ustaw Radius- promień na 1.3 piksela.

2) Wartość przeciągnij w prawo tak, aby wyostrzyć obraz. Nie przesadź!

 

Warto spróbować zmienić Próg z 0 na 1 lub 2. Zwłaszcza przy zdjęciach z dłuższych ogniskowych. Wówczas nie będziemy wyostrzać szumu ale przede wszystkim detale.

 

Inna metoda użycia tego narzędzia daje zupełnie inny rezultat.

Przy zdjęciach rozległych mgławic warto spróbować zrobić następującą rzecz:

 

1) Ustaw Wartość na niewielką, po lewej stronie skali.

2) Przeciągaj Radius - promień w prawo obserwując zdjęcie. Zauważ, że obraz mgławicy, zwłaszcza tej B-W w H-alfa ulegnie ciekawemu skontrastowaniu.

3) Mgławica stanie się bardziej dynamiczna. Uważaj, bo może się podczas tego zabiegu przepalić! Wówczas Curves-krzywymi ponownie przygaś przepalone fragmenty.

4) Następnie możesz wyostrzyć zdjęcie opisaną na samym początku tradycyjna metodą z wartością Radius-promień 1.3 piksela.

 

 

 

 

 

 

X Jajowate gwiazdy

 

Nawet sprzęt astrofotograficzny z najwyższej półki może dać nam zdjęcie, na którym gwiazdy nie będą idealnie okrągłe. Niedoskonałości prowadzenia, niezbyt perfekcyjna kolimacja, czy "tendencyjny seeing" spowodują zmianę kształtu gwiazd, zwłaszcza tych największych. Opisuję najprostszą i niezbyt elegancką metodę poprawiania kształtu gwiazd na prawie gotowym już zdjęciu astronomicznym. Mówimy o kosmetycznych poprawkach a nie o naprawie wszystkich gwiazd na tzw pojechanym kadrze.

O wrażeniu, czy gwiazdy są ładne, czy brzydkie decydują najczęściej tylko te najjaśniejsze czyli największe gwiazdy. Wyjątkiem są zdjęcia gromad gwiazd, gdzie duża ilość gwiazd, także tych słabszych decyduje o odbiorze całego zdjęcia.

 

1. Używamy do tego narzędzia Deformacja. Czasem można znaleźć to w zakładce Edycja - Edit lub w zakładce Filtry. Zakładam, że mamy już praktycznie gotowe zdjęcie.

2. Po naciśnięciu funkcji Deformacja pojawia się zupełnie nowy ekran.

3. W lewym dolnym rogu jest po rozwinięciu do wyboru wartość zoomu- lupy. 300% powinno nam wystarczyć.

4. Wybieramy metodę systematycznego przeglądnięcia całego zdjęcia np. od lewego górnego rogu do prawej strony.

5. Znajdujemy dużą, skrzywioną gwiazdę. Następnie z lewego górnego rogu wybieramy narzędzie wyglądające jak naciskający coś paluszek - Wykrzywiane do przodu. Nie pamiętam jak się nazywa po angielsku.

6. Z prawej strony wybieramy Gęstośc pędzla - Brash density 50%

7. Nacisk pędzla możemy zostawić na 100%

8. Powyższe dwie wartości zależą przede wszystkim od naszej wprawy. Im jesteśmy lepsi tym wartości te będą wyższe.

9. Następnie z benedyktyńską cierpliwością każdą zniekształconą dużą gwiazdkę formujemy tak aby stała się okrągła. Zdecydowanie łatwiej robi się to rozszerzając gwiazdę niż ją zmniejszając. Niestety wówczas powiększamy ją. Zazwyczaj duże gwiazdy mają halo lub spajki. Zmniejszanie gwiazd przez to jest trudniejsze. Poeksperymentuj Czytelniku może znajdziesz lepszą dla siebie metodę poprzez zmianę na przykład ustawień narzędzia.

 

 

 

 

X Smagnięcie levelsami i balansem

 

Teoretycznie mamy skończoną fotografię. Właściwie zakończone dzieło. Zalecam gorąco zrobić następująca rzecz i potraktuj to Czytelniku jak najbardziej serio!

 

1. Odejdź od komputera na kwadrans. Niech odpoczną oczy.

2. Za pomocą balansu kolorów- Color balance spróbuj poprawić fotę. Oko nieprawdopodobnie szybko adoptuje się do zmian kolorów. Wystarczy popatrzeć na fotografię cyfrową wykonaną po wyłączeniu balansu bieli w aparacie i zrobienu kilku zdjęć przy jego ustawieniach dla różnych źródeł światła. Jak różnie wygląda ten sam obiekt. A przecież często nie zauważamy że sposób oświetlenia wokół nas się zmienił. Jeśli nawet to zaraz o tym zapominamy. Podobnie jest z obróbką zdjęć. Zbyt czerwona galaktyka po kilku minutach będzie wydawała nam się ok. Co dopiero po 3 godzinach spędzonych przed monitorem! Wystarczy że po piętnastu minutach wrócimy do komputera natychmiast zauważymy jej nienaturalny odcień. Całą prace włożoną w pozyskanie zdjęcia możemy zaprzepaścić właśnie źle dobranym balansem.

3. Drugim sposobem na ogromne poprawienie estetycznego odbioru naszej fotografii jest końcowa zabawa z krzywymi ? Curves. Spróbujmy spokojnie powyginać krzywą obserwując zdjęcie. Nie chodzi tylko o złapanie w jednym punkcie krzywej i wyginanie jej w górę lub dół. Spróbujmy np. podciągnąć jasne partie foty w górę a ciemniejsze w dół kontrastując w ten sposób fotografię. Zwłaszcza, gdy zrobimy to ustawiając te dwa punkty blisko siebie. Kilka umiarkowanych ruchów krzywą może nadać naszej fotce absolutnie inny wymiar. Uwierz mi, mówię to bez przesady!

 

 

To chyba tyle. Miłej pracy!

Michał Żołnowski ? Tiamat

Edited by Tiamat
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeszcze, jeszcze! :glodny:

 

:notworthy:

 

Michale, mam takie pytanko, dotyczące usuwania jajowatosci gwiazdek. (jestem zaskoczony, jak daleko może sięgać obróbka :blink: ) Czy tą procedurę da się przeprowadzić zawsze w jednym kierunku? Kurcze jak to powiedzieć... no czy jest mozliwe usuwanie jajowatosci dla kazdej interesującej nas gwiazdki tak samo, (deformacja o identyczną wartość po identycznym wektorze) ? Czy tez procedura ta wymaga podchodzenia do każdego macanego obiektu indywidualnie.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Tiamacie, aż nie wiem co napisać :)

od dwóch dni, każdą wolną chwilę poświęcam na zabawę ze zdjęciami i wreszcie (przynajmniej tak wydaje mi się) robię to świadomie, dzięki Twojemu niesamowitemu przewodnikowi, a tu już nowa porcja tej wiedzy :notworthy:

Do tej pory obróbka zdjęć była dla mnie prawdziwym koszmarem, dzięki Tobie stała się przyjemnością. Dziękuję!

Link to comment
Share on other sites

Michał czekamy na ciąg dalszy :)

 

 

Ze swej strony polecam świetne tutoriale moje ulubionego fotogrfa Kena Crawforda.

 

Właściwie to uważam że stanowią taką solidną podstawę obróbki, mamy tam omówioną pracę na maskach, obróbkę gwiazd, wyostrzanie itd.

 

http://www.rdelsol.com/Presentations.html

 

Polecam !

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Ten naciskający coś paluszek to z angielskiego "Smudge Tool".

Wartościowy tutorial... i podobnie jak kolega Hans jestem zaskoczony tym, jak daleko może sięgać obróbka,

tylko że ja jestem zaskoczony raczej negatywnie - chodzi mi jednak jedynie o użycie smudge tool.

 

Rozumiem zasadność używania tych wszystkich procedur, które opisałeś, polegających na zaznaczaniu obszarów i manipulowaniu levelsami oraz filtrami. Dzięki temu można wydobyć wiele szczegółów wcześniej niewidocznych oraz ukryć szumy - to jest ok - te zabiegi nie ingerują bezpośrenio w utrwalony materiał .

Natomiast smudge tool to narzędzie ewidentnie "malarskie", całkowicie deformujące, nie posiadające żadnego zadanego algorytmu, słowem: jak ręka Ci drgnie, tak wyjdzie.

Dla niewtajemniczonych posłuże się takim porównaniem: Wyobraźcie sobie, że macie przed sobą obraz olejny, świeżo namalowany, nie wyschnięty, z grubą ilością farby. Teraz bierzecie paluszek i sobie po tym dowolnie mażecie/rozmazujecie.

To jest "smudge tool".

Na ile jest wierna fotografia po takim zabiegu, a w jakim procencie jest artystyczną interpretacją?

Można by pójść dalej - powycinać te gwiazdki i powklejać nowe, ładniejsze.

 

Przepraszam za tą końcową uszczypliwość. Podziwiam Twoje fotografie, są fenomenalne. Chciałem tylko zwrócić uwagę na temat granic photoshopowej ingerencji. Może wywiąże się jakaś dyskusja.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki, że wreszcie znalazłeś więcej czasu. Zazdroszczę, bo nie ma nic przyjemniejszego, niż uczyć innych. :notworthy:

...... tych co chcą się uczyć :lol:

W przeciwnym przypadku nie jest tak wesoło <_<

Link to comment
Share on other sites

JaLe a co Cię tak nagle ruszyło?

przecież już jeden jest: http://www.yale.edu/ ;)

To pewnie dlatego, że jestem skażony kontaktami z młodzieżą, która w przeważających przypadkach myśli tylko o komórkach, samochodach, piwie, disco i co raz częściej o sexie <_<

Ja natomiast uważam, że nie ma nic wspanialszego od zdobywania wiedzy :)

Yale przecież => JaLe ;)

Link to comment
Share on other sites

Bardzo się cieszę, że przyda się niektórym mój tutorialik. Niedługo napiszę o kilku innych ciekawych zabiegach. Również o bardziej eleganckim wyokrąglaniu gwiazd. Marcin, dziekuję za przypomnienie nazwy bardziej profesjonanej niż "paluszek" :)

 

Pozdrawiam

Michał Żołnowski - Tiamat

Edited by Tiamat
Link to comment
Share on other sites

Przepraszam za tą końcową uszczypliwość. Podziwiam Twoje fotografie, są fenomenalne. Chciałem tylko zwrócić uwagę na temat granic photoshopowej ingerencji. Może wywiąże się jakaś dyskusja.

Oby się nie wywiązała. Ileż to razy można czytać i dyskutować. Poszukaj na forum, a znajdziesz wiele takich dyskusji do nikąd nie prowadzących. Każdy ma swoją granicę, co więcej - ma swój cel fotograficzny. Astrofotografia estetyczna nie służy naukowemu przedstawianiu kosmosu i jako taka nie może być brana pod uwagę do np. astrometrii, czy fotometrii. A to, czy w celu prezentacji kosmosu wg własnego, subiektywnego spojrzenia, ktoś użył Smudge Toola, czy brush'a, to sprawa wtórna.

 

Jest na ten temat wiele zdań, każdy ma swoje. Ja nie używam takich narzędzi, ale nie przeszkadza mi w żaden sposób, jeżeli użyje go Tiamat. Mózg też jest niezłym algorytmem i jeżeli narzędzie zostało wykorzystane po to, żeby nie wykreować coś nieistniejącego, tylko lepiej przedstawić rzeczywistość - to wg mnie, tym bardziej jest OK. Zauważ, że gwiazda nie jest w rzeczywistości rozciągnięta. Wiemy, jak powinna wyglądać, więc możemy chcieć ją zrekonstruować.

 

A nie sorry - skłamałem, że nie używam takich narzędzi. Jeżeli zobaczę, że gwiazda jest gdzieś kopnięta z jakiś dziwnych powodów, to na pewno ją "naprawię". Pod warunkiem, że mi się chce akurat bawić z każdą gwiazdką osobno.

Link to comment
Share on other sites

no czy jest mozliwe usuwanie jajowatosci dla kazdej interesującej nas gwiazdki tak samo, (deformacja o identyczną wartość po identycznym wektorze) ? Czy tez procedura ta wymaga podchodzenia do każdego macanego obiektu indywidualnie.

Nie jest możliwe automatyczne potraktowanie każdej gwiazdki. Mówię o Photoshopie, bo w aplikacjach astro (Iris np.) masz do tego narzędzia opierające się na mniej lub bardziej skomplikowanych algorytmach (http://en.wikipedia.org/wiki/Deconvolution). Swoją drogą, są filtry do Photoshopa, które usuwają np. motion blur ze zdjęć dziennych. Możesz spróbować użyć tego na gwiazdach.

 

http://www.focusmagic.com/

 

Ooo widzę, że już ktoś o tym pomyślał ;)

http://www.focusmagic.com/tutorials/comet.htm

Edited by Adam_Jesion
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Witam Tiamat

 

Pozwoliłem sobie na skonwertowanie twojego tytoriala do pliku PDF

 

 

 

Wykonałeś kawał dobrej pracy pisząc te tutoriale

 

PS A dałoby rade napisać tutorial jak składać zdjęcia z różnymi czasami ekspozycji aby środek np M42 niebył przepalony a obszary zewnętrzne lepiej widoczne ?

 

Pozdrawiam

Zdzich

Edited by Alien7101
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Witaj Alien,

fajna robota, dzięki!

Może faktycznie uda mi się coś do tych tutoriali dopisać Problemem jest brak czasu. Inną sprawą jest to żeby pisząc taki tutorial być absolutnie pewnym tego co się pisze, nawet jeśli są to niezbyt skomplikowane sprawy. Mam kilka pomysłów na tematy do opisania. Moze mi sie uda.

Pozdrawiam

Michał Żołnowski - Tiamat

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 47 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.