Skocz do zawartości

Optyka czy CCD?


JustinSullivan

Rekomendowane odpowiedzi

www.astro-image.com

 

Szczęka mi opadła i nie predko wróci na swoje miejsce.

15cm Maksutov!!! Czy o jakości takich zdjęć decyduje optyka czy może przede wszystkim kamera CCD. Może nie warto zbierać na APO i EDy a skoncentrować się na porządnej kamerze CCD za 7 tys $.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Była swego czasu wersja z F/6 Fotomak ale brak jej w obecnej ofercie Ludesa.

 

Na te fotki składa się:

 

dobry do fotografii sprzęt Maksutow 150/6,

 

zajebista kamera,

 

dobre warunki pogodowe,

 

solidny zapewne montaż,

 

setki i tysiące godzin pracy i rozległa wiedza autora z wielu dziedzin,

 

nie licząc dziesiątek tysięcy dolarów na całe wyposażenie tego Pana 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcia przepiękne , nie wierzę tylko że M-11 tak wygląda . Może przesadził coś w obróbce . W tej gromadzie jest silna gwiadka centralna i kilkanaście tworzących Dziką kaczkę , jakoś na fotce ich nie widać . Zgadzam się w pełni z wypowiedziami kolegów , dobry montaż to podstawa . Im lepiej prowadzący tym lepsze zdjęcia .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montaz Jesionie to Astro-Physics, nie pamietam czy 900 czy 1200 ale to nie istotne. Z pewnościa jest to montaż z wysokiej półki. Chodzi mi przede wszystkim o fakt jakości zdjęć oraz ilości szczegółów, których dotychczas na żadnych innych fotkach wykonywanych 6" Makiem nie widziałem. Popatrzmy np na M1. Większość w sieci fotek robionych nawet C11 nie dorównuje jakością tej jednej. Czy mając montaż AP i Canona 300d da się osiagnąć podobne rezultaty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam sie z Januszem i mysle ze takich pieknych fotach na pewno decyduje:

 

1. Stabilny i dobrze prowadzacy montaz, prawidlowo wyjustowany na biegun niebieski

2. Dobra jakosc optyki i bardzo dobra kolimacja teleskopu (to jest specjalny Mak Cas do zastosowan foto, jest stale w ofercie ITE)

3. Bardzo dobrej jakosci kamera. Ciekawe czy uzywa AO-7

4. Bardzo dobre ustawienie ostrosci

5. Dobre warunki pogodowe (seeing)

6. Zdecydowanie wiedza i umiejetnosci pana Sholza dotyczace wszystkich punktow powyzej oraz oczywiscie technik obrobki obrazu

 

Dlaczego moje obrazki nie sa takie ladne? Bo sie dopiero ucze wykorzystac potencjal sprzetu.

 

Pozdrawiam,

 

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS No i jeszcze jedno - czas ekspozycji. Nie da sie uzyskac ladnych obrazkow (w szczegolnosci wysokiego kontrastu po obrobce w ciemnych partiach mglawic) bez naprawde dlugich ekspozycji. Piekna M78 to 4,5 godziny samej ekspozycji!

 

Cala noc (albo kilka nocy!) na jeden obiekt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PTL, Janusz - oczywiscie, ze takie zdjecia to efekt synergii wszystkich "skladnikow".

 

Ale nawet, jak "badziewna" Synte za 1700 zloty powiesisz na takim montazu + np. 300D (+wiedza z dziedziny obrobki grafiki) to efektami powalisz pewnie nie jedna osobe. A odwrotnie nic nie zdzialasz - tzn. np. R-C za 20 tys$ + ccd za 10 tys $ + montaz za tys. $.

 

Kiedys wrzucales fajny "wzor" przeliczenia budzetu - co ile w % jest warte w porzadnym zestawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Efekt ostateczny jest juz w rekach "mistrza". Na pewno latwiej i szybciej uzyskasz efekty one-shot. Ale docelowo na pewno wieksze mozliwosci ma robienie wielu ekspozycji. Mozesz tu uzywac dodatkowe filtry (np. h-alpha, h-beta). Dostosowywac czasy danego kanalu do obiektu i wiele innych mozliwosci. Z drugiej stronie nic nie stoi na przeszkodzie, aby nawet 300D sprobowac bawic sie w LRGB :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabawa w RGB sensu raczej nie ma.

 

Zalozenie kolorowego filtra przed aparatem w polaczeniu z maska podobnych filtrow na chipie do po prostu taki efekt ze rzeczywiscie dostaniemy np R ale beda swiecily tylko te pixele ktore i tak byly R.

 

A wiec nie zwiekszymy rozdzielczosci a tylko zwiekszymy 3x (min!) czas ekspozycji.

 

Widzialem jednak LRGB gdzie ramka L byla robiona kamera chlodzona (daje mniejsze szumy i jest ogolnie czulsza) a kolory dokladane aparatem cyfrowym.

 

Zasadnicza roznica miedzy kamera "one shot" a BW + filtry jest taka:

 

"one shot" zalety - sumarycznie krotsza ekspozycja

 

"one shot" wady - brak kontroli nad poziomem sygnalu (wszystki eramki naswietlane tak samo dlugo), potencjalnie mniejsza rozdzielczosc ramek kolorowych, klopoty z filtrami waskopasmowymi, do wiernego oddania kolorow potrzeby filtr -IR obnizajacy czulosc. Poza tym kamera wymusza obrobke kolor od poczatku co moze byc trudne dla poczatkujacego

 

BW + filtry zalety - pelna kontrola nad czasami dla poszczegolnych kolorow, mozliwosc wykorzystania w ramce L czulosci w podczerwieni (ktora moze byc 2..3x niz w pasmie widzialnym!), swoboda wyboru rozdzielczosci (chociaz kolor robi sie i tak z reguly 2x2).

 

BW bez filtrow lepiej nadaje sie na poczatek

 

BW + filtry wady - ogolnie dluzszy czas ekspozycji - co nie jest bez znaczenia - zaplanujemy piekna fote M42 w kolorze a po ramce L i R przyda chmury...

 

Pozdrawiam,

 

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.