Jump to content

Montaż Celestron SLT


wimmer
 Share

Recommended Posts

Montaż Celestron SLT - opis i mini poradnik, co zrobić aby dobrze wyszukiwał i śledził obiekty.

 

slt.jpg

 

WSTĘP:

Różne słyszałem opinie o tym montażu, najczęściej niepochlebne, a czasem i krytyczne. Jednak do moich celów, czyli szkiciowania i obserwowania krótką i lekką tubą SCT 5" postanowiłem zaryzykować i kupić ten montaż. Cenię sobie także mobilność zestawu obserwacyjnego. Mam go od około czterech miesięcy, ale taki prawdziwy chrzest bojowy przeprowadziłem na minionym zlocie w Bieszczadach.

Pomimo swoich wad (o czym niżej), montaż spełnia swoje najważniejsze zadania czyli wyszukuje i śledzi obiekty. Te dwie rzeczy według mnie robi na prawdę całkiem dobrze. Na zlocie miałem przyjemność używać GoTo do wyszukania około 30 obiektów w ciągu jednej nocy, w tym także nietypowe obiekty obserwacyjne, jak asteryzmy, i za kazdym razem montaż trafiał obiektem w okular 25mm o polu 67°.

W trakcie używania tego montażu zauważyłem kilka rzeczy, dzięki którym można usprawnić pracę montażu, a zwłaszcza wyszukiwanie obiektów. Poniżej opiszę te wskazówki. Może komuś się przydadzą.

Zanim jednak zacznę, to powiem jeszcze jedno: Zapomnijcie o zasilaniu z baterii paluszków, nawet z akumulatorków AA. Na nic się to nie przyda i pociągnie może z 10 minut. Po cóż oni zrobili tam komorę na baterie i takowy system zasilania, skoro to nie zdaje egzaminu? Trzeba było od razu powiedzieć, że trzeba kupic gadżet typu "Power Tank" ;) Trochę to dziwne, bo jak sadzę, testowali ten montaż na bateriach i powinni wiedziec, że 'to se ne da' i wmontować jakiś akumulator, albo dodawać do zestawu. No chyba, że w Stanach mają stokroć lepsze baterie niż w Europie ;)

 

 

1. POZIOMICA

Nie wiem, czy jest potrzeba opisywania "oczywistej oczywistości", ale poziomica wmontowana w nogę montażu nie może zostać pominięta przy planowaniu obserwacji. Jeżeli montaż nie będzie ustawiony równo z powierzchnią ziemi, to oczywiście pojawią się przekłamania w osi azymutu (AZ). Dlatego trójnóg powinien być jak najlepiej wypoziomowany.

 

2. WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE

W menu montażu jest tylko jedna pozycja dla naszego kraju - Warszawa. Należy oczywiście wprowadzić najdokładniejsze współrzędne miejsca, w którym się znajdujemy. Takie dane możemy łatwo uzyskać choćby z internetu. Jezeli znajdujemy się, dla przykładu, w jakiejś miejscowosci pod Poznaniem, to nie wprowadzajmy współrzędnych dla Poznania, a zadajmy sobie mały trud i w mapach internetowych wyszukajmy dokładne dane miejsca, w którym obserwujemy. To usprawni działanie montażu.

 

3. ALIGNEMENT

Czyli wyrównanie - rzecz najważniejsza. To tej czynności powinnismy podejść z największą dbałością. Ja wiem, że śpieszy nam się do obserwacji, ale jak mówi mądre porzekadło: "Jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz". Montaż ma kilka opcji Align: Przy obserwacji planet, Słońca czy Księżyca mi zawsze wystarcza opcja Solar System Align. Natomiast do obserwacji wielu obiektów DS można na przykład użyć opcji Two Star Align, Auto Two Star Align, Sky Align (czyli automatyczne wyrównanie).

 

A.

TWO STAR ALIGN + POPRAWKA

Tutaj odkryłem mały sposobik, jak pomóc montażowi lepiej wyszukiwać obiekty. Korzystam z opcji Two Star Align (wyrównanie według dwóch znanych mi gwiazd). A potem nanoszę poprawkę po pierwszym obiekcie wyszukanym przez GoTo. Wygląda to tak, że ustawiam np. na Procjona, potem na Capellę. Montaż mówi, że Align Success, a ja wtedy nakazuje mu odnaleźć jakiś obiekt Messiera, najlepiej bardzo oddalony od dwóch gwiazd-wzorców. Jeżeli montaż nie trafi dokładnie blisko środka pola widzenia (a zazwyczaj nie trafia w dziesiątkę czy dziewiątkę za pierwszym razem), wtedy ponownie używając opcji Align nanoszę poprawkę na jedną z gwiazd, czyli ustawiam ją dokładnie w środku pola widzenia kolejny raz. Wtedy montaż w pewnym sensie sam poprawia swoje niedokładne wyszukiwanie.

Przy okazji wspomnę, że najlepiej wyrównywać montaż na położonych daleko od siebie gwiazdach nieba zachodniego, bo "niebo przesuwa się ze wschodu w kierunku zachodnim" - tak wyczytałem w instrukcji i potwierdzam, że pomaga. Gorzej sobie radzi montaż, jeżeli wyrównujemy na gwiazdach położonych na wschodzie, w okolicy zenitu, lub położonych blisko siebie.

 

B.

TYLKO DWA KIERUNKI PODEJŚCIA

Starajmy się, aby podchodząc do gwiazdy-wzorca robić to tylko za pomocą dwóch kierunków, np. w lewo i do góry. To zminimalizuje ewentualne luzy i niedokładności powstałe na przekładniach już w czasie wyrównywania. Unikajmy więc ustawienia gwiazdy w polu widzenia poruszając montażem we wszystkich kierunkach. Biorac pod uwagę jakość montażu i systemu prowadzenia, warto podejść do tego z dbałością.

 

C.

TEMPO I DOKŁADNOŚĆ PODEJŚCIA

Wiąże się to w pewien sposób z poprzednim podpunktem. Nie podchodźmy do gwiazdy-wzorca na pełnej prędkości montażu. Oczywiście będąc jeszcze daleko od niej można jechać z maksymalną prędkością, jednak zblizając się do niej prędkość warto zmniejszyć. W innym wypadku możemy przejechać za daleko, po czym krótkimi skokami będziemy musieli wracać i korygować ustawienie. To powoduje niedokładności na zębatkach. Mozna to zrobic na dwóch prędkościach; gdy jesteśmy daleko, to pełnym gazem, a gdy się zbliżamy, to na Rate 6.

 

4.

PODEJŚCIE GoTo

Jest w menu teleskopu taka fajna opcja GoTo Approach. Po pewnym czasie, jak już poznamy działanie montażu, a zwłaszcza stopień współpracy z tubą i jej wagą, zauważymy pewne tendencje w podchodzeniu do obiektu. Może to też wystąpić z powodu niewłaściwego wyważenia tuby na montażu (albo z powodu niemożliwości innego wyważenia). Jeżeli montaż ma tendencję do "niedochodzenia" do obiektu, czyli obiekt nie dociera do centrum pola widzenia, co może wystapić gdy tuba przeważa go na przodzie, można zmienic wartość "podejścia Goto" (positive/negative) tak, aby "przeleciał" przez obiekt, a nastepnie do niego powrócił od drugiej strony. Pomaga.

5.

KOMPENSACJA LUZÓW

Kolejna bardzo przydatna rzecz; a właściwie to niezbędna. Luzy wystąpią na zębatkach prędzej czy później, w zależności od przebytej drogi po niebie, wagi teleskopu, czy stopnia eksploatacji. Charakteryzują się tym, że przy poruszeniu montażu, silniki pracują, a teleskop, i tym samym obraz w okularze, przez chwilę się nie przesuwa. Opcja Anti-backlash pozwala kompensować luz w wybranym przez nas zakresie. Wtedy silnik jednym skokiem nadrobi luz na zębatce a następnie podąży dalej z wybraną przez nas prędkością.

 

 

KILKA SŁÓW O WADACH:

Owszem - to taka trochę większa zabawka. Jak dla mnie trójnóg jest trochę za niski i półeczkę na akcesoria ma za małą. Jak postawię akumulator żelowy, to zostaje miejsce góra na dwa okulary. Pomimo stalowych nóg lubi się trząść, ale powiem Wam, że nie jest najgorzej. Pokrywa ramienia jest przykręcona dwiema śrubkami i niczym nie wyłożona od wewnątrz, a także nie uszczelniona, przez co wilgoć włazi sobie do środka a bzyczenie silniczków słychać czasem za bardzo. Myślę już nad wyłożeniem tego od wewnątrz aby zninimalizować odgłosy. Śruba w trzonie trzymającym teleskop czasem mi się luzuje i tuba rusza się pod naporem ręki poza jurysdykcją zębatki i silnika. Trzeba to mocno dokręcić. No i najwazniejsze: Patrząc na całą konstrukcję montażu, nie zaryzykowałbym powieszenia na nim czegoś cięższego niż 5 kg.

Czasem też obserwuję dziwne przerwy w "dostawie prądu". Są na tyle krótkie, że nie zaburzają pracy montażu, ale jednak słychać, że coś tam "przerywa".

Niezaprzeczalną wadą jest też to, że montaż nie moze być inaczej sterowany niż za pomocą silników. Nie można go "poluzować" i przesunąć teleskopu recznie, a tylko trzymać przycisk i czekać aż przejedzie w interesujące nas miejsce. Trochę to denerwujące, gdy nie mamy zamiaru korzystać z GoTo a tylko poobserwować sobie łatwe w odnalezieniu obiekty. Choć maksymalna prędkość 4°/sekundę nie jest aż tak zła.

 

REASUMUJĄC:

Jeżeli szukasz dobrego, porządnego montażu z prowadzeniem i systemem GoTo, to SLT nie sprosta Twoim oczekiwaniom. Ponadto nie nada się też do astro-fotografii ze względu na typ azymutalny. Natomiast jeżeli potrzebujesz niedrogiego, przenośnego montażu z prowadzeniem i GoTo pod lekką tubę typu SCT 5", refraktora 60-100mm czy newtona 114mm a do tego szkicujesz/obserwujesz Księżyc, to ten montaż może się u Ciebie sprawdzić. Może być też dobrym narzędziem na szybkie wypady z małym teleskopem, albo dla ludzi obserwujących niebo tylko "w niedzielę".

Pamiętać należy też, że GoTo w pewnym sensie odbiera nam wiedzę z zakresu położenia obiektów na niebie. Wcześniej nie korzystałem z wynalazków takich, jak GoTo, i wszystkie obiekty trzeba było wyszukiwać na podstawie mapy, jak tradycja nakazuje :), czasem godzinę, czy dwie. Teraz naciskam i, brum-brum, montaż sam sobie trafia w nakazany obiekt. To ogromna wygoda i ułatwienie. Dlatego - ostrzegam przyszłych obserwatorów nieba. Nie powierzajmy wszystkiego maszynie. Położenie wielu obiektów na niebie powinniśmy znać tak, jak położenie krajów i ich stolic na mapie świata.

 

pozdrawiam

Wimmer

Edited by wimmer
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

ad. pkt 2: ustawić czas w pozycji Zone 1 (dla Polski)

tudziez dla czasu letniego daylight saving :)

 

Edit: i jeszcze jedna przydatna niekiedy sprawa: jesli zamierzamy w jakiejs okolicy znalezc cos malego a GT nam nie trafia, to zamiast powtornego alignowania itp wystarczy zrobic "sync" na okoliczna gwiazde. To zazwyczaj daje doskonale efekty. Ale Tylko w okolicy tejze gwiazdy. w innych czesciach nieba wrecz potrafi zaszkodzic, wiec mozna w razie potrzeby wylaczyc ta zsynchronizowana gwiazde badz zsynchronizowac na inna. Dosc przydatny "myk" jesli align nie bylo zbyt dokladne.

Edited by rami
Link to comment
Share on other sites

Witam wimmer.

Super opis. Mam pytanko odnośnie tego montażu. Czy zdarzyło ci się że po wyrównaniu na dwie gwiazdy Procjon i Capelle wyskakuję błąd wyrównania. Dodatkowo po wybraniu opcji Solar System Align i ustawieniu na księżyc wyrównanie kończy się sukcesem ale śledzenie działa „masakrycznie” teleskop wyprzedza dany obiekt nawet po wybraniu opcji „Lunar”. Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Chłopaki, dziękuję za istotne uzupełnienie.

 

Danipush, jeżeli po ustawieniu montażu na jedną gwiazdę, potem na drugą wystąpi błąd wyrównania, to znaczy, że prawdopodobnie źle wskazałeś gwiazdy. Montaż ma w programiku coś, co mówi mu, że nie w tym miejscu owa gwiazda powinna się znajdować. Innej przyczyny nigdy nie widziałem i nie znam.

Druga sprawa: U mnie Solar System Align działa bardzo dobrze. I teraz; montaż sam wybierze prędkość jezeli obiektem alignu jest np. Saturn. Nie ma sensu zmieniać prędkości na "Lunar" skoro po alignemencie montaż sam zaczyna śledzić.

Jeżeli nie pomaga, to: Poziomica, dokładne współrzędne, następnie to, o czym wspomnieli koledzy, zone 1, daylight saving (dla czasu letniego).

[uPamiętaj tez, że data w montażu jest podana po "hamerykańsku: czyli MIESIĄC/DZIEŃ/ROK

 

pozdro

Link to comment
Share on other sites

dokładne współrzędne, następnie to, o czym wspomnieli koledzy, zone 1, daylight saving (dla czasu letniego).

 

u mnie tak właśnie działa bez zarzutu. Jakbyś nie miał GPSa, to współrzędne miejsca obserwacji możesz łatwo namierzyć np. tu: www.wikimapia.org

 

(wyszukaj miejsce "obserwki"- tam kilku z nas obserwuje...)

Link to comment
Share on other sites

Witam ponownie

No niestety najprawdopodobniej mam coś z elektroniką bo wykonuję wszystkie czynności tak jak sugerowaliście. Raz udało się wykonać wyrównanie i wszystko działało ok. ale po wyłączeniu zasilania wszystko zaczęło się od nowa. Czyli po ustawieniu na pierwszą znaną gwiazdę i wyrównaniu, wybrałem kolejną i telik poszedł sobie gdzieś „gdzieś niewiadomo gdzie”, ale na pewno to nie była ta gwiazda. Będę walczył z elektroniką jak mi się coś uda wyjaśnić to dam znać. Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

W czwartek też kupiłem sobie montaż SLT :)

U mnie wyrównywanie działa bez zarzutu. Na trzy dowolne obiekty i np. na sam Księżyc. Na dwie znane gwiazdy nie próbowałem. Może w wypadku samego Księżyca nie jest to idealne, ale dzięki funkcji Sync można to łatwo i szybko to poprawić. Szkoda tylko, że nie można wprowadzić ograniczenia w azymucie. Bez tego funkcja Tour na balkonie jest lekko bez sensu bez mapki pod ręką, bo można dostać odrośnikiem po głowie ;)

No i ważne jest aby wypoziomować statyw w miarę dokładnie.

W sumie to jest tylko jedna, za to konkretna niedoróbka, czyli mocowanie nóg do głowicy. Same nogi wydają się całkiem stabilne, głowica też nie jest specjalnie wątła, ale te cienkie plastikowe łączniki są po prostu śmieszne. Trzeba będzie pomyśleć nad metalowymi. Wtedy stabilność powinna być dużo lepsza.

Poza tym widzę, że mój refraktorek 102/500 z nasadką bino to już jest tak na granicy nośności. Taki 120/600 już pewnie byłby za ciężki.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Witam

Chyba już wiem co u mnie dolega, najprawdopodobniej uszkodzony jest inwerter 74HC14D, właśnie go testuję i czasami ma dziwne działanie. Dzisiaj wieczorkiem będę testował telik z nowym inwerterem i sprawdzę czy to było to. Ale wszystko wskazuje że tak ponieważ układ ten był w module zliczającym impulsy z silniczka. Mam nadzieję że pogoda dopisze. Jutro dalsze info czy się udało.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Wow, wątek ma 12 lat :)

Kto by się spodziewał, że tyle lat będą ten montaż produkować :)

Właśnie jestem jego posiadaczem od 2 dni, mam wersję z portem miniUSB zamiast RS-232. Zakupiłem używany.

Głównie skusiło mnie GoTo + śledzenie. Chciałem sprawdzić czy nadaje się to śledzenie do prostego astrofoto. Nadaje się :) U mnie wisi na nim Mak 127 + bino WO.

Montaż udało się podłączyć do laptopa za pomocą standardowego kabla miniUSB i po doinstalowaniu sterowników USB-Serial do Windowsa, montaż współpracuje u mnie z Stellarium.

 

Mam jeszcze małe problemy z precyzją naprowadzania, ale może ze wskazówkami z tego wątku sobie jakoś poradzę.

W dniu 29.04.2009 o 18:44, rami napisał:

wystarczy zrobic "sync" na okoliczna gwiazde. To zazwyczaj daje doskonale efekty

W dniu 4.05.2009 o 09:33, grzybu napisał:

dzięki funkcji Sync można to łatwo i szybko to poprawić

No właśnie. W instrukcji nic nie ma na temat funkcji Sync. Jak ona działa?

Np. wczoraj miałem taki problem, że po kilku godzinach obserwacji postanowiłem jeszcze raz zrobić align na te same 2 gwiazdy co wcześniej i nie mogłem znaleźć takiej opcji. Znalazłem jedynie opcję zamiany tych gwiazd na inne, ale nie powtórny align na nich. Czy za to właśnie odpowiada opcja Sync? Czy ktoś jeszcze pamięta? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 46 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.