Jump to content

MIZAR


Guest inż.konstruktor
 Share

Recommended Posts

Guest inż.konstruktor

Witajcie serdecznie!

 

Zdaję sobie sprawę, że miejsce ku temu wybrałem ciut nie odpowiednie, wszak to forum astro-amatorów.

Ale chciałem Was serdecznie zaprosić na publiczną prezentację pracy dyplomowej, którą zbudowałem razem z trzema kolegami.

 

Na usprawiedliwienie faktu zaistnienia tej informacji tutaj, podam fakt, iż nazwa pojazdu - "Mizar" ma genezę czysto astronomiczną B)

Bowiem na etapie projektowania koncepcyjnego pojazdu pojawił się niepomijalny problem nazwy bolidu. Jako, że moja skromna osoba interesuje się odrobinę tym "co na niebie", padł pomysł Mizara. Kolegom pomysł na tyle się spodobał, że nie padły już żadne inne propozycje.

 

Tematem prezentacji jest niezbyt astronomiczny obiekt lecz o nieziemskich osiągach. Mianowicie jest to samochód koncepcyjny Mizar. Kilka fotek poniżej.

 

Podstawowe dane pojazdu:

- rozstaw osi 2575 mm;

- rozstaw kół osi przedniej/tylnej 1700 mm;

- masa całkowita 650 kg;

- rozkład masy 50/50%, wysokość środka ciężkości 425 mm;

- silnik BMW M40, 1600cmm o mocy 100KM@5500 min-1;

- przyspieszenie 0 - 100km/h ~ 6,5s;

- prędkość maksymalna - nikt się nie odważył sprawdzić:D

- zużycie paliwa? Ile wlejesz...

 

post-8583-1244477465_thumb.jpg

 

post-8583-1244477486_thumb.jpg

 

post-8583-1244484091_thumb.jpg

 

post-8583-1244477521_thumb.jpg

 

post-8583-1244477537_thumb.jpg

 

post-8583-1244477561_thumb.jpg

 

post-8583-1244477582_thumb.jpg

 

Zdjęcia zostały wykonane 3 tygodnie temu, jak to z prototypami bywa, dlatego konstrukcja ciągle przechodzi rożne modyfikacje. Niemniej jednak fotografie oddają zarys pojazdu.

 

 

Prezentacja odbędzie się 26 czerwca 2009 o godzinie 9:00 na "tyłach" gmachu Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej.

Poniżej zamieszczam plan dojazdu na ww. wydział.

 

post-8583-1244477608_thumb.jpg

 

Serdecznie zapraszam w imieniu zespołu konstruktorów samochodu koncepcyjnego Mizar :D

 

Pozdrawiam Konrad.

 

PS. w mojej sygnaturce jest link do "wideoklipu" z Mizarem, jeszcze w czasie prób.

post-8583-1244477503_thumb.jpg

Edited by inż.konstruktor
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest inż.konstruktor

wolforzech będę o Tobie pamiętał. W przyszłym tygodniu planujemy zrobić takie porządne testy i pomiary trakcyjne na lotnisku Aeroklubu Gdańskiego.

Wtedy może "wyjdzie" prędkość maksymalna. Jutro będziemy walczyć z tylnym zawieszeniem. Mimo, że jest już nieco sztywniejsze od tego które widać na filmie to nadal jest to ciągle "nie to".

Wymiana sprężyn na sztywniejsze (mam nadzieję) załatwi sprawę raz na zawsze.

 

Zapomniałem dodać, że konstrukcja powstawała nieco ponad rok czasu. Kosztowała nas ogromny wkład pracy, ogromny wkład finansowy (gdyby nie pomoc uczelni to ciężko by było), sporo nerwów, momenty rezygnacji... Ale i tak zdecydowałbym się jeszcze raz na takie przedsięwzięcie. Taka formę robienia dyplomu mogę polecić każdemu studentowi. A że jestem(śmy) samochodziarzem... padło na samochód :lol:

 

[EDYTA] Dołączę link to krótkiego filmu z przebiegu prac nad pojazdem, może kogoś zainteresuje: Youtube

Edited by inż.konstruktor
Link to comment
Share on other sites

a czemu on taki ... nieubrany? :D

przewidujecie dla Mizara jakieś "ciuszki"?

i ostatnie pytanie: przeniesienie napędu sami zrobiliście czy też pochodzi z fabrycznego auta?

 

gratuluję udanego ukończenia projektu :notworthy:

z pewnością wymagało to sporo pracy i samozaparcia

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Guest inż.konstruktor
a czemu on taki ... nieubrany? :D

przewidujecie dla Mizara jakieś "ciuszki"?

 

Widzisz Zbyt, ten projekt ze zwykłego dyplomu przerodził się w nieco większe przedsięwzięcie. Jak to z większymi projektami bywa - nieodzowne są fundusze.

Choć dżentelmeni o pieniądzach nie rozmawiają to powiem tylko, że konstrukcja kosztowała nas kilkanaście tysięcy złotych. I nie jest to kwota wzięta z sufitu, bo niestety na wszystko musieliśmy mieć faktury <_<.

Bez wsparcia dziekana Wydziału Mechanicznego oraz Rektora Politechniki Gdańskiej nie udało by się...

 

Fundusze na ciuszki obiecał nam dać Samorząd studentów PG, ale ten, gdy tylko rozpoczeliśmy rozmawiać o konkretach - dziwnie zamilkł...

Planujemy jakoś po obronie, już wolnej chwili zrobić mu jakieś poszycie z kompozytu. Takiego z którego buduje sie kopuły.

 

Układ napędowy w zasadzie pozostał bez zmian w stosunku do oryginału BMW. Modyfikacji wymagał wał napędowy tj, należało go skrócić. Ponadto zwiększając rozstaw kół konieczne było zaprojektowanie tulei dystansowych miedzy półosiami a przekładnią główną. No i na koniec dłuższe półosie, bo "dawca" na bębnach stał (hamulcach bębnowych z tyłu) a zachciało nam się tarcz hamulcowych również z tyłu.

Link to comment
Share on other sites

zdaję sobie sprawę z ograniczeń finansowych ale design i aerodynamika stanowią integralną część projektu samochodu i dlatego pytałem o "ubranko" bo Mizar wydaje się niedokończony... zresztą laikom łatwiej docenić taki projekt gdy ładnie wygląda

 

projektowanie samochodów to domena dużych zespołów projektowych, dysponujących środkami finansowymi oraz symulatorami, tunelami aerodynamicznymi, warsztatami, torami testowymi itd. dlatego budowa auta skromnymi środkami budzi u mnie wielki podziw. Jeszcze raz gratuluję

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Co do ciuszków, to proponuję rozważyć to...

 

bmw-gina-dark.jpg

 

 

pozdrawiam

Ori

 

Ps: Jeszcze raz gratuluję Konrad :helo: , postaram się być i zrobić małą fotorelację...

Edited by Ori2711
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Dołączę link to krótkiego filmu z przebiegu prac nad pojazdem, może kogoś zainteresuje: Youtube

 

:notworthy: Ten film naprawdę działa na wyobraźnie. Znakomicie obrazuje ogrom pracy jaką musieliście wykonać by stworzyć ten pojazd. Konrad gratulacje i wyrazy uznania :rolleyes: Teraz czekamy na jedyny słuszny wynik obrony :) Trzymam kciuki!

Link to comment
Share on other sites

Przypominam się B) Zegar tyka, do obrony coraz bliżej...

 

MIZAR_Zaproszenie.jpg

 

Pozdrawiam Konrad

 

Konrad, przypomnij mi proszę dzień wcześniej. Strasznie boję się, że przegapię a nie chciałbym...

 

pozdrawiam

Ori

Link to comment
Share on other sites

Guest inż.konstruktor

Przedpremierowe harce przed wydziałem. Wspólnie z ekipą budująca quada.

 

Konrad, przypomnij mi proszę dzień wcześniej. Strasznie boję się, że przegapię a nie chciałbym...

 

pozdrawiam

Ori

 

Zrobi się :D

Edited by inż.konstruktor
Link to comment
Share on other sites

Guest inż.konstruktor

Witajcie ponownie!

 

Na to wygląda, że temat przewodni wątku się skończył :D

 

Prezentowany pojazd zrobił duże wrażenie na widzach, szczególnie tych którzy odważyli sie przejechać jako pasażerowie B)

 

Jak "spłyną" do mnie wszystkie zdjęcia to postaram się zrobić małe foto story.

 

Pozdrawiam Was serdecznie mgr inż. Konrad Marszałkowski

 

[EDYTA] Pierwsze trzy fotki od znajomego z plfoto:

 

 

http://plfoto.com/1887970/zdjecie.html

 

http://plfoto.com/1888051/zdjecie.html

 

http://plfoto.com/1888016/zdjecie.html

Edited by inż.konstruktor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest inż.konstruktor

Podziękował :D

Była dziś okazja, można było sie przejechać. Co odważniejsi widzowie zasiadali za kołkiem.

 

Jeszcze jedno ajne foto - z promotorem.

 

post-8583-1246033777_thumb.jpg

 

Fot. Dariusz Łazarski

Link to comment
Share on other sites

no, no... mgr inż. to brzmi dumnie :):Salut:

 

Postuluję zaznaczenie w protokole iż kciuki trzymałam :) Są odciski, mam dowody :P

Nie będę pokazywać palcami ale ktoś tu miał rację :whistling:

Teraz chyba czas na komisyjny upgrade nicka :D

 

Gratulacje Konrad! :Wave:

 

PS. Jeden z komentarzy pod zdjęciem http://plfoto.com/1887970/zdjecie.html : "Panowie pochylili głowy jakby ksiądz miał święcić ;)" True. :buahaha:

 

Pozdrawiam

Ania

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest inż.konstruktor

Zdaje sobie sprawę, że już lekko przeginam. Ale naprawdę nie mam się komu pochwalić poza astrospołecznośćią.

 

Dziś MIZAR wylądował na stronie głównej Politechniki Gdańskiej

LINK -> http://www.pg.gda.pl/

 

 

Konrad

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.