Jump to content

Odchudzanie mojego zestawu do nauki astrofoto


bamus
 Share

Recommended Posts

Witam

 

Moja nauka i fascynacja astrofoto nadal trwa. Do tej pory używałem moją lustrzankę na barana SW200/1000 do robienia zdjęć na szeroko. Efekty może jakies tam były, ale nie satyfakcjonują mnie zupełnie. Jako, że montaż EQ5 najwyższych lotów nie jest, pomyslałem co tu zrobić by poprawić efekty. Dumałem, dumałem i doszedłem do wniosku, że jedynym sensownym ulepszeniem będzie zmniejszenie wagi zestawu. Udało mi się to osiagnąć konstruując taką oto platformę, na której posadziłem leżącego od dawna w kącie Celestrona i Canona z drugiej strony:

 

IMG00019_20090629_1651.jpg IMG00018_20090629_1651.jpg IMG00020_20090629_1651.jpg IMG00021_20090629_1652.jpg IMG00022_20090629_1652.jpg

 

wiem nie wygląda to profesjonalnie, ale zadanie swoje powinno spełniać. Waga całego zestawu wynosi tylko 3,4 kg i tylko 1 przeciwwaga na montażu musi przełożyć się na lepsze prowadzenie. Zestaw na barana z dwoma przeciwagami był o 11,3 kg cięższy i do tego o wiele większy co na lekkim wietrze przekładało się na straszne drgania.

jedynum minusem jest, że na sesję muszę zabierać srubokręt do regulacji pozycji teleskopu by zgrać ustawienie z aparatem. nie jest to łatwe, szczególnie po ciemku, ale mysle, że z czasem będzie prosciej.

W ciągu 2 miesięcy dokupuje GOTO upgrade kit do EQ5 i będzie możliwe guidowanie. Trzeba tylko będzie czekać na pogodny weekend.

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Ciekawy ten "rzemieślniczy" patent. Waga z pewnością mniejsza ale czy mało opływowa kratownica z grubej kantówki nie bedzie łapała zbyt wiele wiatru ?

Pozdrawiam.

 

To pokaże test terenowy, ale zgrubne obliczenie powierzchni nawiewu w SW200/1000 to 0.2m2 n. kratownica to w najgorszym położeniu, gdy wiatr będzie wiał prostopadle to 0.15m2.

jedynie co mnie zastanawia to fakt czy trochę cięższy setup sprawiałby, że zestaw będzie stabilniejszy na wietrze. czy istnieje cos takiego jak najlepszy stosunek powierzchnia nawiewu do wagi?

Link to comment
Share on other sites

W przypadku Twojej konstrukcji raczej powalczyłbym ze sztywnością zestawu. Poprzeczki łączące aparat z lunetką są długie, na dokładkę przynajmniej jedna jest łączona. Im bliżej osi obrotu zamontujesz sprzęt tym lepiej. Proponowałbym zwykłą płytę ze sklejki gr. 15-21 mm. zwykłe pierścienie do mocowania refraktorka i dodatkowe podparcie obiektywu w aparacie, no i jakąś szynę do mocowania w montażu. Mocowanie tylko za pośrednictwem śruby statywowej to trochę za mało. Nadal masz bardzo prostą konstrukcję, natomiast dużo mniej podatną na drgania i ugięcia. Przy polu obrazowania aparatu prawie zawsze znajdziesz gwiazdkę do prowadzenia zestawu.

skipper

Link to comment
Share on other sites

W przypadku Twojej konstrukcji raczej powalczyłbym ze sztywnością zestawu. Poprzeczki łączące aparat z lunetką są długie, na dokładkę przynajmniej jedna jest łączona. Im bliżej osi obrotu zamontujesz sprzęt tym lepiej. Proponowałbym zwykłą płytę ze sklejki gr. 15-21 mm. zwykłe pierścienie do mocowania refraktorka i dodatkowe podparcie obiektywu w aparacie, no i jakąś szynę do mocowania w montażu. Mocowanie tylko za pośrednictwem śruby statywowej to trochę za mało. Nadal masz bardzo prostą konstrukcję, natomiast dużo mniej podatną na drgania i ugięcia. Przy polu obrazowania aparatu prawie zawsze znajdziesz gwiazdkę do prowadzenia zestawu.

skipper

 

Dzieki za rady, ale niestety gdybym skrócił odległość teleskopu i aparatu do osi obrotu to przy ogniskowej 18mm mocowanie teleskopu wchodziłoby w kadr. Gdybym zastosował pierścienie mocujace to musiałbym wydać pieniądze, które chce przeznaczyć na upgrade kit GOTO. Cała płyta też chyba nie byłaby dobra do powierzchnia nawiewu dramatycznie by wzrosła i wtedy dopiero drgnia przyprawiałyby mnie o ból głowy :) O ugiecia się za bardzo nie martwie bo niska waga obu elementów po dwóch stronach nie powinna mieć duzego wpływu na sztywność.

Wszytko jednak sie wyjaśni po pierwszych testach i nie wykluczam, że zmiany beda być może musiały być wdrożone. Ale muszę przyznać, że zabawa w ta konstrukcję dała mi wiele przyjemności i z checią pomyślę o innym rozwiazaniu gdyby to się nie sprawdziło.

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

właśnie wypadało by zmniejszyć odległość aparat/telep - jeśli wchodzi w kadr to przesuń aparat bliżej czoła teleskopu, będziesz musiał tylko zmienić pozycję środka ciężkości, dodatkowo zamiast tych kwadratów to może lepsze było by użycie uchwytów do mocowania rur z gumową nakładką (znajdziesz w hydraulicznym), no chyba że te cztery śruby mają w "jakiś" sposób centrować położenie tubusu względem osi optycznej aparatu (po co ?)...

Link to comment
Share on other sites

no chyba że te cztery śruby mają w "jakiś" sposób centrować położenie tubusu względem osi optycznej aparatu (po co ?)...

 

 

no wlaśbnie o to chodzi by można było zgrać to co widzi teleskop z tym co widzi aparat by w przyszłości móc guidować

Link to comment
Share on other sites

no wlaśbnie o to chodzi by można było zgrać to co widzi teleskop z tym co widzi aparat by w przyszłości móc guidować

 

eh może ja się nie znam ale jeśli masz montaż ustawiony na "polarną" to cokolwiek na nim zamontujesz, a będzie ustawione na dowolne dec to i tak będzie guidować - czyli jak montowałeś aparat na barana to wcale oś optyczna aparatu nie musiała pokrywać się z osią telepa - ba nawet mogłeś skierować aparat w dowolnym kierunku - i tak jest to ciągle na osi ra (co z tego że pod innym kątem od telepa)

dodatkowo i tak guiding robisz na "jasnych" gwiazdach, już nie wspominając o polu obiektywu

Link to comment
Share on other sites

eh może ja się nie znam ale jeśli masz montaż ustawiony na "polarną" to cokolwiek na nim zamontujesz, a będzie ustawione na dowolne dec to i tak będzie guidować - czyli jak montowałeś aparat na barana to wcale oś optyczna aparatu nie musiała pokrywać się z osią telepa - ba nawet mogłeś skierować aparat w dowolnym kierunku - i tak jest to ciągle na osi ra (co z tego że pod innym kątem od telepa)

dodatkowo i tak guiding robisz na "jasnych" gwiazdach, już nie wspominając o polu obiektywu

 

 

w sumie to masz rację, szczególnie że ogniskowa do fotografowanie to max 300mm, a telep ma 800mm. więc małe różnice międzu osiami nie powinny przeszkadzać.

Link to comment
Share on other sites

Ech, to nie jest takie proste...

Im większa odległość gwiazdy prowadzenia od obiektu fotografowanego, tym dokładniej musi być ustawiony mount na biegun. Teleskop guidujący "trzyma" gwiazdę prowadzenia, a obiekt zatacza sobie okrąg (rotacja pola) w polu widzenia astrografu...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 47 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.