Jump to content

Saturnik z wczoraj.


Andrzej (Lysy)
 Share

Recommended Posts

Guest Janusz_P.

Tu się nia ma co bać, tylko focić Planety jasnymi Newtonami z dobrym Barlowem i spokojnie inwestować w napędy bo bez tego nie da się uprawiać planetarnego astrofoto na sensownym poziomie 8)

I niech mi teraz ktoś podskoczy że jasny Newton nie nadaje się do obserwacji Planet to mu od razu zaserwuję linka do fotki Łysego i po sprawie :lol::lol::lol:

 

Gratuluję udanego "odpasienia" Saturna, Jesionie widzę że jeszcze się sporo mogę od Ciebie nauczyć :-)

 

Łysy!!!! Saturnik Klasa 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest Aquarius

Andrzej, fajne fotki. Niepokoi mnie tylko ta ,,czarna ziarnistość'' na zdjęciach. Skąd się ona wzięła? (Pytam, bo sam się do tego wkrótce przymierzam).

Link to comment
Share on other sites

Do Aquariusa:

Ten szum jest spowodowany po prostu rozdzielcością oraz kontrastem teleskopu adekwatnym do światłosiły. Można to niejako "obejść" sposabami:

-nagrywać aviki wyłącznie przy b.dobrym seeingu

-przebrać b. dokładnie klatki (aby uzyskać przy średnim seeingu te powiedzmy 200-300 klatek należy nagrać ich około 2000 tys, co oznacza w praktyce pszy 10 kl. sek filmik o długości 5-6 minut-komputer połyka około 30-40% filmiku procesor już nie wyrabia nawet w kompach rzędu 1,8-2GHZ)

-stackowanie np. 1500 klatek średniego jakościowo filmu nic nie wnosi nowego i pogarsza obraz. Podstawą jest dobry "wsad" do regisaxa czy innego programiku.

-należy pamiętać że do stackowania warunki muszą być idealne, teleskop wystudzony zupełnie. Dlaczego?-przy zastosowaniu barlowa 4X obraz na ekranie monitora kompa jest podobny rozmiarowo do uzyskiwanego przy powerze ok. 600X. Seeing czy drgania od prowadzenia mogą "załatwić sprawę" na amen.

-trzeba pamiętać że to światłosilny newton i tak jak na f/6 uważam że planetki wygodzą niesamowicie-dobre lustro robi swoje.

Załączam klatkę (surową) przyjętą jako referencyjna w Registaxie.

Pozdr.

h3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Może będę nieskromny ale wydaje mi się, że moje surowe klatki z kamerki są znacznie lepsze. Niestety chyba nie opanowałem jeszcze software'u bo efekt końcowy uzyskałem dużo gorszy. Skoro tak to po pracy ponownie spróbuję obróbki starych filmików.

 

Nijak nie mogłem nic odpalić w registaxe. Czy ten program wogóle działa?

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Nijak nie mogłem nic odpalić w registaxe. Czy ten program wogóle działa?

 

Registax jest wspaniały i działa wspaniale. Warto trochę posiedzieć i postudiować manuala (RTFM :wink: ). A dla słabiej znających język (czyli dla mnie) kolega Paweł Białak przetłumaczył chyba całą instrukcję.

O, znalazłem do niej link wreszcie:

 

Instrukcja Registaxa po polsku

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Niestety dopiero po czasie zauważyłem, że w sofcie sterującym webcamem ustawiłem prędkość 15kl/sek-stąd te paski na całości obrazu.

Pozdr.                   

h3.jpg

 

Andrzeju a możesz to rozwinąć? Jakie znaczenia ma ilość klatek? Ma być dużo czy mało? Wybacz mi takie lamerskie pytanie ale się ucze dopiero :Boink:

Link to comment
Share on other sites

Andrzeju a możesz to rozwinąć? Jakie znaczenia ma ilość klatek? Ma być dużo czy mało? Wybacz mi takie lamerskie pytanie ale się ucze dopiero :Boink:

 

Predkosc dobierz eksperymentalnie do swojego sprzetu i warunkow. Bardzo roznie z tym bywa. Na niektorych lepiej 5 klatek, a w innych 10... nigdy 15 (kompresja sprzetowa - mocno stratna).

Link to comment
Share on other sites

Ja dotychczas zawsze robiłem na 15 kl/s i miałem strasznie duży szum. Abu uzyskać odpowiednią skalę obrazu stosowałem ogniskową około 7 m co powoduje, że obraz jest ciemny i muszę go rozjaśniać. Efektem ubocznym jest znaczne zaszumienie zdjęć - patrz niżej.

 

Pozdrawiaj

MyVideo3_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Predkosc dobierz eksperymentalnie do swojego sprzetu i warunkow. Bardzo roznie z tym bywa. Na niektorych lepiej 5 klatek, a w innych 10... nigdy 15 (kompresja sprzetowa - mocno stratna).

 

Czyli tak, mniejsza ilość klatek=mniejsza kompresja=lepsza jakość?? Tak?

Jaki to ma dokładnie związek?

 

Moja kamerka w rozdz. 640x480 ma maks. 15 kl/s. Więcej nie da rady, jedynie w mniejszej rozdzielczości ale wtedy obraz jest za mały. I co dziwne to nie mogę ustawić mniejszej ilości katek niż 15. Taka jest opcja i nie mogę ręcznie wpisać że np. 5 kl.

 

Aha mam jeszcze taki parametr: video quality; low/high. Czy on ma związek z ilością klatek albo z kompresją?

 

I jeszcze co znaczy parametr USB bandwidth? Co się tym reguluje?

Edited by RuMuN
Link to comment
Share on other sites

Zasada jest dokladnie taka jak mowisz. Problem polega na przepustowosci USB1. Policz sobie, ile danych kamera musi wyslac w rozdz. 640x480 i 15 klatkach na sekunde. Wymyslono wiec patent, ktory polega na tym, ze kamera sprzetowo komresuje obraz przed wyslaniem do kompa, aby wyrobic sie w max bandwidth'u. Logiczne jest, ze im wiecej chcesz klatek w ciagu sekundy przeslac, tym bardziej pojedyncza klatka musi zostac skompresowana. W przypadku vesty i tucam'a najmniej kompresowany jest stream 5 fps. Porownajcie sobie pojedyncze klatki z 5 fps i 15 fps. W miejscach gdzie detale byly malokontrastowe i delikatne zobaczymy duze kwadraty/pixele - czyli kompresje.

 

Tyle teorii, a w praktyce wyglada to czasami tak, ze lepiej po prostu zlapac wiecej klatek przy 10 fps i zestackowac, czego efektem bedzie i tak wieksza ilosc detali, niz przy mniejszej ilosci klatek przy 5 fps.

Link to comment
Share on other sites

Osobiście wolę zrobić wiecej avików (np. 10) z ustawieniem 5f/s niż tyle samo z 10f/s. z powodu kompresji. Zdjęcie koncowe z każdego avika wyostrzam do rosądnych granic i sumuję jako obrazki bmp w Regisaxie. Można to robić bez wyostrzania wstępnego i zrobić to przy ostatecznym sumowaniu bmp, chyba nie będzie różnicy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.