Jump to content

Dobson


Ati
 Share

Recommended Posts

Małe niezręczne pytanko dotyczące dobsonów.....

 

Czy w większych teleskopach na dobsonie używająć większych powiększeń da się w miarę ładnie "gonić" za planetami czy też dość ciężko obserwować planete?????

Link to comment
Share on other sites

Małe niezręczne pytanko dotyczące dobsonów.....

 

Czy w większych teleskopach na dobsonie używająć większych powiększeń da się w miarę ładnie "gonić" za planetami czy też dość ciężko obserwować planete?????

 

 

To zależy od parametrów teleskopu. Ale najczęściej teleskopy na Dobsonie maja duże lustra i mozna dawac duże powiększenia.

Myśle że da rade, tylko na astrofotografie nie ma szans.

W końcu poco by taki montaż skoro ciągle by coś uciekało.

 

Poczytaj na stronie astrokraka.

 

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.
Mylisz się. Planety Webcamerką można cykać i to bardzo dobre!!!

Ty też sie mylisz CDev bo duży Dobson z długą ogniskową bez prowadzenia nie nadaje się do focenia Planet WEB'em bo za szybko uciekają z jego pola widzenia a i dobrego seeingu na półmetrowe lustro nie jest w Polsce łatwo znaleźć :?

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze nigdy nie obserwowałem przez telepa na dobsonie dlatego nie zabardzo wiem jak tym się ogląda. Chodzi mi głównie o to czy jak lekko pchnę tubus aby gonić za planetką nie przesunie on mi się dalej niżbym chciał i wogóle ciężko będzie znowu nakierować na obiekt?????

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

To wszystko zależy od klasy wykonania dużego Dobsona, nasze przykładowo chodzą na łożyskach popchnięte jednym paluszkiem i stają jak wryte w punkcie gdzie akurat potrzebujemy się zatrzymać na niebie do obserwacji 8)

Link to comment
Share on other sites

Sorry za taką nagłą zmiane tematu ale chcialbym się dowiedzieć czy teleskop Maksutowa MTO- 11 CA ze spokojem zamontowałbym na montażu soligora za 1440 zł.......O ciężar się nie martwie bo to jest lekkie i małe jak piórko tylko chodzi mi o mocowanie.......

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

I owszem problem taki występuje na chwiejnych statywikach ale po zamontowaniu MTO na Solidny montaż paralaktyczny Soligora można o nim zapomnieć 8)

Zresztą pod WEB'a można do MTO dołączyć niewielki wyciąg obrotowy i też jest po sprawie z ogniskowaniem kamerki :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ati, jeśli chodzi o Dobsony, a sciślej wygodę obseracji z dużym powiększeniem, to kwestia kilku czynników:

1) jakość montażu [wyważenie, tarcie, sztywność]

2) długość tuby

3) wprawa i cierpliwość

Zakładając, że 1) jest O.K., to dwa ostatnie czynniki decydują w praktyce o tym, jakie maks. powiekszenie będziesz stosował przy obserwacji planet. Ja np. mam małego 130mm Dobsa z b. krótką rurą [ca. ok. 70cm, jakies 40cm z przodu do czopów montażu]. Daje radę od biedy obserwować przy 175x, ale to już walka. Najcześciej nie przekraczam 130x - to jest moje maks. powiększenie "wygodne". Myślę, że w przeciętnym , nie za dużym Dobsie 150x to jest granica komfortu dla wiekszości użytkowników, wyżej wymaga sporej wprawy i jest trochę irytujące. Dłuższe tubusy będą się lepiej sprawować, bo można precyzyjniej manewrować i ten limit na pewno sie przesuwa w górę, szczególnie dla wprawionych obserwatorów. Adamo ze swoją ponad metrową rurą na Dobsie dawał podobno nawet 300x [ o ile dobrze pamiętam rozmowę z sierpnia :) ], ale wyobrażam sobie, jak się musiał mordować :wink: Generalnie, do powiększeń 200x i więcej to bym już zalecał zdecydowanie jakiś montaż z prowadzeniem, albo przynajmniej mikroruchy. Pozdrawiam Swiątecznie

-Jarosław

Link to comment
Share on other sites

To ja nie kumam. Dobson ma zastosowanie do dużych telepów. Duże telepy pozwalają na duże powiększenie. Jednak nie można na nich uzyskać dużych powiększeń bo okazuje się trudno jest gonić na obiektem.....

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Niestewty Ati nie za bardzo kumasz jak widzę bo duże Dobsony nie nadają się do dużych powiększeń, zwykle mamksimum dla nich to 200-300x przy naszym seeingu oraz bez napędu.

Duże Dobsony służą głównie do obserwacji słabych mgławic, komet czy galaktyk i tam dają pełny full wypas :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Dokładnie.

Jeżeli chcesz kupic teleskop i zalezy ci głównie na wielkości to radze kupic mniejszy ale z miktoruchami.

Ja poprostu się niespodziewałem takiego olbrzyma jak złozyłem mojego mt-800 dzisaj po wigilji. Na zdjęciach to zdaje się mały ale tak naprawde to to jest ogromna armata.

Naprawde jestem mile zaskoczony. :shock: :shock: :shock: :shock: :D:D:D

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Teleskop na Dobsonie nie nadaje się do astrofotogafii ??? To tylko kwestia delikatnego prowadzenia ręcznego !! . Ta fotka jest z wiosny tego roku , Syriusz 350/1800 nie miał wtedy sterowania elektronicznego . Dave prowadził go palcem a ja łapałem klatki na kompie :D

 

Jupdob.jpg

 

Nie jest to może coś ciekawego ale napewno dla własnej satysfakcji można robić fotki CCD też Dobsonem :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.
Dobra już skumałem. Jednym słowem Dobson ma zastosowanie do DS

 

Toż to herezja :wink:

 

Zdanie na czerwono prawdziwe :lol::lol::lol:

Zdanie na zielono w 70% prawdziwe :lol::lol::lol:

Zdanie na niebiesko w 50% prawdziwe :lol::lol::lol:

 

Wyciągasz Ati bardzo prawidłowe wnioski i nie słuchaj za bardzo tych co za dużo piszą o herezjach bo to są dopiero herezje do kwadratu :wink:

Link to comment
Share on other sites

Panowie, nie mówcie, że Dobson nadaje się do astrofoto! Można próbować na nim coś pstryknąć , ale z założenia nie jest to teleskop do tego przeznaczony. Nawet jakbyś Piotrze zrobił fote swoim Syriuszem jak Tan Wei Leong z Singapuru swoim Mewlonem (czego Ci życze) to i tak nie będzie znaczyło, że Dobson jest dobry przy takich zastosowaniach, bo planety można focić znaaaacznie bardziej komfortowo nawet teleskopem na prostym paralaktyku bez prowadzenia.

pozdro!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.