Jump to content

5 10 15


Andrzej (Lysy)
 Share

Recommended Posts

Witam.

Okazało się, że z poprzedniej "sesji" mam zachowane dwa filmiki avi (Saturn) w formatach nagrywanych z 10kl/sek. oraz 5kl/ sek. Niestety okazauje się, że na focie końcowej nie uwidacznieją się nowe szczegóły w obrazie planety. Oprócz mniejszej ziarnistości obrazu w zasadzie efekt jest niewiele lepszy niż przy fotce generowanej z filmu 15kl/sek. W filmie z tempem nagrywania 5kl/sek. (niska kompresja) nie mam z czego wybierać-komputer "zjadł" prawie 70% filmu, procesor już robił bokami.

Pozdr.

sat10sek.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.
...W filmie z tempem nagrywania 5kl/sek. (niska kompresja) nie mam z czego wybierać-komputer "zjadł" prawie 70% filmu, procesor już robił bokami.

Pozdr.

O raju to my chyba jesteśmy w jakimś średniowieczu komputerowym skoro dobra maszyna gubi gdzieś lub zjada nam klatki w takiej ilości, może to trzeba nagrywać w jakimś Dosie typu 3.11 bo Windoza jest zbyt absorbujaca dla procka lub inaczej cholerstwo zkonfigurować, komputerowcy do tablicy, ratunku!!! :roll:

Link to comment
Share on other sites

.... Dosie typu 3.11 bo Windoza jest zbyt absorbujaca dla procka lub inaczej cholerstwo zkonfigurować, komputerowcy do tablicy, ratunku!!! :roll:

 

3.11 to byl Windows :D, gdyby Andrzej dokladnie opisal swoja konfiguracje sprzetowa sadze ze bylbym w stanie znalezc "waskie gardlo" tego zestawu. Typ interfejsu kamery tez jest wazny, poza tym istotna jest sama konfiguracja komputera, sprzet, system operacyjny oraz zainstalowane sterowniki...

 

Czekam na info i postaram sie pomoc...

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Andrzeju czekamy, ja z tego samego powodu pozbyłem się 2 kolejnych kamerek bo słabo łapały z moim kompem a czasami wcale :Cry:

Może powiesz nam Andee na co należy zwrócić uwagę kupując laptopa do kamerki aby łapał 100% klatek a nie 30% lub czasem wcale :?

Link to comment
Share on other sites

Do Emde:

Nie korzystałem z prowadzenia "autośledzenia" ponieważ przy takim powerze (ognisko ma z powermate 4,8 metra!) nie chciało mi się bawić w precyzyjne poziomowanie teleskopu. Poza tym ponieważ planetki są "niestałe" musiałbym zadać prowadzenie z jakimś przybliżeniem-np dla którejś z jasnych gwiazd Bliżniąt-szkoda czasu. Do wizual można się tak bawić, ale dla planet raczej to niepraktyczne. Program umozliwia oczywiście wprowadzenie np. Saturna do pamięci-ale ja w zasadzie raz dopiero korzystałem z tego softu-brak czasu.

Poza tym bałem się, że mikrodrgania silników montażu (dotyczą każdego montażu z silnikami krokowymi) przy takim powerze będą odczuwalne jako pogoprszenie obrazu na ccd kamerki. Tak więc prowadzenie było ręcznie pilotem. To zaden problem, zapewniam. Jedyna trudność -po wgraniu filmiku w formacie avi do np. registaxa funkcja align musi być ustawiony z funkcją track-co jakić czas należy pomóc kompowi wrócić do zagubionej klatki. Przy nagrywaniu z prowadzeniem ręcznym proces śledzenia planety polega na "cofaniu się" z obrazem planety co jakiś czas. Bez takiej możliwości (napęd +piloty) można zapomnieć nawet o "trafieniu" Saturna nie mówiąc o jego prowadzeniu przy takim powerze.

 

Co do parametrów kompa to są ok. 2GHZ, grafika b.szybka, XP. Może to kwestia starego softu do webcama który stosuję?

 

Pozdr.

Link to comment
Share on other sites

Andrzeju czekamy, ja z tego samego powodu pozbyłem się 2 kolejnych kamerek bo słabo łapały z moim kompem a czasami wcale  :Cry: 

Może powiesz nam Andee na co należy zwrócić uwagę kupując laptopa do kamerki aby łapał 100% klatek a nie 30% lub czasem wcale :?

 

Jezeli chodzi o laptopy to podstawa dobrego sprzetu do obrobki multimediow w tym obslugi kamery jest zakup sprzetu na chipsecie intela, odrazu odradzam chipsety via, a chipsety sis i multimedia to totalna porazka. Niestety wiekszosc tanich laptopow (nawet nowych) to chipsety sis, jest to sprzet calkowicie niedostosowany do pracy z multimediami i sam procesor nawet 2Ghz niewiele da. Polecam Intelowskie Centrino z procesorem P4 i mnimum 512MB RAM.

 

Andrzeju niestety z tego co napisales nie jestem w stanie nic wywnioskowac, napisz mi jaka posiadasz plyte glowna, marka i model, a najlepiej przepisz calosc konfiguracji z faktury lub innego dokumentu zakupu. Czy XP to wersja PRO, czy posiadasz zainstalowany SP1, czy instalowales po zainstalowaniu XP wszystkie sterowniki peryferiow w najnowszych wersjach, a zwlaszcza jezeli kamera jest na USB czy zainstalowane sa najnowsze sterowniki chipsetu plyty glownej. Niuansow jest wiele, jezeli dostane odpowiednia ilosc informacji sadze ze bede w stanie pomoc.

 

Zajmuje sie zawodowo sprzetem komputerowym od 12 lat, ale do wyciagniecia konkretnych wnioskow potrzeba wiecej informacji. Zwlaszcza jezeli niemoge przy nim usiasc i stwierdzic o co chodzi.

Link to comment
Share on other sites

Niestety wiekszosc tanich laptopow (nawet nowych) to chipsety sis, jest to sprzet calkowicie niedostosowany do pracy z multimediami i sam procesor nawet 2Ghz niewiele da. Polecam Intelowskie Centrino z procesorem P4 i mnimum 512MB RAM.

Temat i mnie bardzo interesuje, dlatego wtrące swoje trzy grosze.

Czy zasada pracy z multimediami jest taka sama w przypadku "zwykłych pecetów"?

Centrino to przecierz stosunkowo młoda technologia - a pół roku temu, to czego należało użyć by przy zgrywaniu filmiku z Vesty nie gubić klatek?

Link to comment
Share on other sites

Niestety wiekszosc tanich laptopow (nawet nowych) to chipsety sis, jest to sprzet calkowicie niedostosowany do pracy z multimediami i sam procesor nawet 2Ghz niewiele da. Polecam Intelowskie Centrino z procesorem P4 i mnimum 512MB RAM.

Temat i mnie bardzo interesuje, dlatego wtrące swoje trzy grosze.

Czy zasada pracy z multimediami jest taka sama w przypadku "zwykłych pecetów"?

Centrino to przecierz stosunkowo młoda technologia - a pół roku temu, to czego należało użyć by przy zgrywaniu filmiku z Vesty nie gubić klatek?

 

Oczywiscie, to samo tyczy sie zwyklych pecetow, potezna role w obrobce multimediow odgrywa przepustowosc pamieci, szybkosc kontrolerow I/O ktore zawarte sa zwykle w southbridge chipsetu plyty glownej odpowiada miedzy innymi za przepustowosc USB.

 

Dam Wam prosty przyklad:

 

Urzadzenia wykorzystujace USB maja do dyspozycji dwa pasma przenoszenia danych. Nominalna przepustowosc 12 Mb/s zostala praktycznie ograniczona do ok. 7 Mb/s, to pasmo wykorzystuja takie urzadzenia jak aparaty cyfrowe, kamery CCD czy skanery. Drugie pasmo charakteryzujace się znacznie nizszą przepustowoscia - wynosząca 1,5 Mb/s - przeznaczone jest dla urzadzen wejsciowych typu HID (Human Interface Devices), czyli joystickow, klawiatur lub myszy. Taka konstrukcja USB ulatwia przydzielanie urzadzeniom zewnetrznym odpowiedniego dla nich transferu.

 

Czyli reasumujac dla kamery mamy przydzielona na interfejsie USB przepustowosc rzedu 7Mb/s, w praktyce jest ona nizsza i oscyluje w granicach 5Mb/s dla dobrych kontolerow USB (w pecetach desktop to -intel, nforce i niektore via).

 

5Mb/s to 655KB/s, a wiec przy klatce wielkosci 30KB (przy zalozeniu ze kamera posiada wstepny mechanizm kompresji klatek przed wyslaniem ich na port USB komputera i nie przesyla ich w postaci surowej RAW) lacze USB ogranicza nam ilosc klatek do okolo 20-22szt/s.

 

Jezeli ustawimy program aby zrzucal material z predkoscia w granicach 20klatek/s i sprzet gubi klatki a USB jest poprawnie skonfigurowane (sterowniki itp) to jak sadze wybieramy zly algorytm kompresji klatek, najlepiej sciagnac w takim przypadku pakiet roznych algorytmow kompresji z http://nimo.titanesk.com/modules/mydownloa...isit.php?lid=47

 

Po zainstalowaniu doda on do standardowych algorytmow kompresji WinXP inne duzo bardziej wydajne, wystarczy usiasc wygodnie w domku wlaczyc kamere i testowac rozne algorytmy az do uzyskania rzadanych efektow.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Janusz, po co nam 100Mb - jeszcze się taka Vesta nie urodziła, co by tyle jadła! :D

To żart, rzecz jasna.

 

"5Mb/s to 655KB/s, a wiec przy klatce wielkosci 30KB (przy zalozeniu ze kamera posiada wstepny mechanizm kompresji klatek przed wyslaniem ich na port USB komputera i nie przesyla ich w postaci surowej RAW) lacze USB ogranicza nam ilosc klatek do okolo 20-22szt/s."

 

Andee, dlatego w webcamach Vesta, przy ustawieniu max. rozdzielczości (640x480) mamy dostępne tylko 15 kl/s. I magistrala USB radzi sobie z tym spokojnie - teoretycznie. A mowa była o tym, że to przy 5 kl/s komputer Łysego pozjadał klatki - pytanie brzmi: dlaczego zgrywa poprawnie przy 10 kl/s a przy 5 kl/s gubi klatki?

Nie pamiętam już, na którym Forum była taka duża dyskusja na temat wymuszonej kompresji filmu zgrywanego przez webcamy. Jeśli dobrze pamiętam, wniosek końcowy był taki - zgrywamy tylko przy 5 kl/s, bo w innym przypadku kamerka kompresuje obraz. A nam zależy tylko na czystym, surowym, nieskompresowanym obrazie - bo ilość szczegółów przy kompresji maleje. Dlatego nikt nie szuka alternatywnych kompresorów - zasada nr 1 brzmi "Zgrywamy pełne klatki - nieskompresowane".

Link to comment
Share on other sites

W PC-camerkach jakich używamy problemem jest nie złącze USB a dekompresja w czasie rzeczywistym klatek kompresowanych w kamerce z formatu 4:2:2 lub 4:2:0.

 

tor visual wygląda w kamerce tak:

 

RGB -> 4:2:2 -> 4:2:0 -> kompresor -> USB

 

Jeżeli PCet nie radzi sobie z tą przymusową dekompresją i jednoczesnym podglądem i zapisem na dysk to jest bieda z gubieniem klatek.

 

Dokładnie sprawdźcie, że aviki jakie nagrywacie wychodzą w formacie 12bitowym :D a nie 24bit :wink:

 

ps. jak ktoś zna dokładnie format 4:2:2 to niech cos skrobnie na ten temat albo da źródło

Link to comment
Share on other sites

Objawy zjadania klatek przy niższych prędkościach nagrywania są spowodowane niskią kompresją dla małych prędkości. Bielack, ja nie pisałem, że dla 10kl/s jest ok. To jest mniej-więcej tak:

-15 kl/s całość ok.

-10 kl/s ubytek rzędu 30%

-5 kl/s ubytek rzędu 70%.

Widzę po obrazie pojedyńczej klatki, że dla 5kl/sek przy dużej ilości materiału mozna zrobić piekna fotę. Ale nawet długie avi (zakładam że starczy miejsca na dysku) rzędu 3 minut przy odrzuceniu około 70% klatek i doborze z reszty około 1klatki na 5-10 daje na wyjściu kilkanaście klatek. Stackowanie pokazuje bardzo dobry i ostry obraz ale z fatalnym szumem-za mało po prostu pikseli. Newton to nie apo ani system typu mewlon. Aby uzyskać super efekty potrzeba 300-400 dobrych klatek.

 

Spróbuję nast. razem wgrać filmik rzędu 5-6 minut. Co prawda stwarza to konieczność selekcji klatek np. w programie avibtmp (registax przyjmuje w nowej wersji max. 5000 klatek). Tak długie czsy są jednak niemożliwe już przy nagrywaniu Jowisza (rotacja planety).

 

Pozdr.

Link to comment
Share on other sites

Otoz nie, albowiem wychodzi na to o czym juz wczesniej pisalem, w swietle wypowiedzi Andrzeja dotyczacej zaleznosci stopnia kompresji od ilosci klatek... to 5 klatek nieskompresowanych (RAW), jest w stanie zablokowac przepustowosc portu USB (bo klatka RAW 640x480 zajmuje srednio okolo 1MB nie 1Mb, te male literki na koncu to duza roznica), natomiast 20 klatek wstepnie kompresowanych zmiesci sie tam w 100%. Potwierdza to fakt iz oprogramowanie kamery nie jest dostosowane do obslugi przepustowosci portu USB, a dokladniej jest to typowa kamera internetowa ktora w zamysle ma byc nastawiona na niska jakosc/duza kompresje/srednia ilosc FPS. Wszakze do tego miala byc uzywana bo przeciez do astrofoto jest jedynie adoptowana.

Link to comment
Share on other sites

Andee :D polecam lekture dokumentacji mikroprocesora SAA 8116 na którym jest zbudowana kamerka a potem sie wypowiadaj... 8)

 

Kto ci nakłamał, że strumień 5fps jest w formacie RAW i nie jest kompresowany ? :lol:

 

ps. Mniej stwierdzaj a więcej gdybaj, to może do czegoś dojdziemy :roll:

 

I jeszcze jedno Andee, programiści Philipsa to nie pomyleńcy, którzy puszczają przez USB strumień, który nie może tam przejść :lol: (z dokumentacji wynika, że kamerka sama dobiera stopień kompresji 8) )

 

Powtarzam mój wstępny typ na wyjaśnienie sytuacji to zbyt czasochłonna dekompresja przy 5fps

 

wiadomo że np. 50xjpg1kB rozpakuje się sie szybciej niż 1xjpg50kB

pod względem ciągłości strumienia dużo małych klatek jest dla komputera korzystniejsze niż zajęcie się jedną i długo...

 

DO ANDRZEJA: Czy to jest tak, że najwięcej strat jest na końcu filmu niż na początku? I czy niemasz jakiegoś dziwnego oprogramowania systemowego w stylu InCD, VirtualDisc, DiscImage itp??? Czy napewno masz uruchomione UDMA w oprogramowaniu?

Link to comment
Share on other sites

McArti: co to jest UDMA?

 

Co do stratności klatek to wydaje się być podobna przez okres nagrywania całego avika nie widze żadnej progresji .

 

Nie widzę też aby na tę stratność miał obszar wolnej pamięci kompa.

 

Omijanie klatek w zapisie podczas ogladania filmiku avi przejawia się tym, że widzimy film jako szereg sekwencji 4-5 identycznych klatek. Oznacza to, że film się zapisuje w czasie rzeczywiśtym z pomijaniem klatek które nie zdążyły się skompresować. Objętość informacji (pikseli) w klatce "5 sekundowej" jest znacznie większa niż dla kaltki "15-sekundowej". Tak więc to że film nieskompresowany zapisuje się trudniej (wolniej)-nie dziwi. Wygląda na to że problem tkwi w przepustowości złącza USB.

Pozdr.

Link to comment
Share on other sites

UDMA to interfejs transmisji z twardzielem ale jak masz XP to pewnie jest włączony!

 

Andrzej zastanów się czy podgląd też szarpie? i widać 1-2 klatki na sekundę? Ja też widze, że mam problemy z serią identycznych klatek w materiale ale podgląd jest normalny... 8) Ja obstaje przy problemach z jednoczesnym odbiorem, dekompresją, podglądem i zapisem na dysk.

 

U mnie podgląd się nie wali, więc kamerka wysyła swoje :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja też widze, że mam problemy z serią identycznych klatek w materiale

 

i to tylko na księżycu :!: albo przy dużym gainie gdzie jest duża zmienność obrazu przy każdej klatce.

Link to comment
Share on other sites

Niestety nie mam czasu sie teraz rozwodzic nad tym tematem, ale zanim sie wszyscy zapedzicie, to od razu pragne zauwazyc, ze przy laptopie Andrzeja nie moze byc mowy o gubieniu klatek - niezaleznie od tego, co tam sobie ustawi.

 

Nie wiem, co on tam ma ustawione, albo nie daj Boze odpalone, ale nie ma takiej opcji. Ja przy swoim laptopie 500mhz dobrze skonfigurowany i bez smieci bez problemu nagrywam 5 fps bez zadnych strat. Czasami jak cos windows postanowi sobie zcache'owac to wtedy moze pare klatek poleciec, ale nie takie procenty.

 

Ostatnio pomagalem znajomemu, ktory mial problem z nowym komputerem. Efekt byl taki, ze na starym 800mhz mogl sluchac mp3 i odczytywac duze pliki z dysku (graficzne). Na nowym prawi 3gHz okazalo sie, ze MP3 zaczelo przerywac. Cokolwiek nie robil na komputerze, to mp3 rwalo. Wiecie co sie okazalo? Za ma trojana w komputerze, ktory caly czas cos wysylal w tle w siec zabierajac prawie 100% zasobow.

 

Wiec nie ma mozliwosci, zeby laptop Andrzeja nie wyrabial.

Trzeba bedzie mu sie przyjrzec.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.