Skocz do zawartości

Obserwacje samolotów


Rekomendowane odpowiedzi

Powstanie smugi kondensacyjnej nie zależy tylko od wysokości, ale od ciśnienia i temperatury oraz wilgotności powietrza. Zauważcie że czasem smugi są bardzo długie i długo się utrzymują np wczoraj a czasem znikają od razu lub nie ma ich wcale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładna pogoda, nie widać gór, człowiek na święta w domu siedzi i fotografuje samoloty. Dzisiejsze łowy:

 

A330 - airBerlin - na trasie z Dubaju do Berlin-Tegel

a330---Air_Berlin.jpg

A320-211 - Ural Airlines

Airbus-A320-211-(A320)---Ural-Airlines.jpg

Boeing 737-8CX - Travel Service

Boeing-737-8CX-(B738)---Travel-Service.jpg

 

Zrobiłem też mapkę - w przybliżeniu, co i gdzie lata. Uwzględniłem tylko te korytarze, gdzie odległość do samolotów mam taką, że opłaca się je fotografować.

korytarze.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś nad ranem pobiłem swój rekord odległości w obserwacji samolotów. Na pierwszej fotce widać A380 z odległości ponad 270km kiedy znajdował się nieco na wschód od miasta Pińsk na Białorusi. Na drugiej uchwyciłem dwa samoloty nad Ukrainą w okolicy miasta Równe, gdzie ten dalszy znajdował się w odl. 270km. Zdjęcia robione przez MTO-500.

qfa31.jpg

270km.jpg

Edytowane przez lemarc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na drugiej fotce z mapą pomyliłem samoloty. Faktyczna odległość tego w kółku wynosi ok. 300km. co wynika ze skreena jaki zrobiłem chwilkę po jego sfotografowaniu. To jest B747 który daje szersze pasmo kondensacji z czterech silników niż ten drugi dwusilnikowy B777. Pierwsza fotka jest z godz. 4:58, druga z godz. 5:04.

Bez nazwy 2k.jpg

IMG_2021b.JPG

Edytowane przez lemarc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czasem tu zaglądam i patrzę sobie, cóż koledzy uchwycili. Czasem sam coś uchwycę, ale lemarc Twoje ostatnie obserwacje mnie mocno zainteresowały. Ileż to razy oglądałem właśnie takie smugi, ledwo widoczne, bądź też inne tego typu ślady i nawet mi do głowy nie przyszło, jak to może być daleko. Kurczę, toż to faktycznie Dalekie Obserwacje Samolotów. Można gdzieś tego więcej poszukać?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zapominajcie że ten radar nie pokazuje wszystkich samolotów i mógł to być inny samolot. Nie twierdzę że tak było bo możliwe są takie obserwacje jak Twoja. Obserwowałeś może te samoloty potem jak były bliżej i możesz potwierdzić że to były te linie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obserwowałem je jak zbliżały się do Lublina. Możesz sobie sprawdzić funkcję -LIVE- po wybraniu daty i czasu (UT) puścić play back. Zauważyłem tylko że archiwum pokazuje pozycje samolotów z opóźnieniem ok. 7 minut które trzeba uwzględnić. Dostępne są też informacje o samolotach jak w normalnym trybie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obserwowałem je jak zbliżały się do Lublina. Możesz sobie sprawdzić funkcję -LIVE- po wybraniu daty i czasu (UT) puścić play back. Zauważyłem tylko że archiwum pokazuje pozycje samolotów z opóźnieniem ok. 7 minut które trzeba uwzględnić. Dostępne są też informacje o samolotach jak w normalnym trybie.

Jeszcze pozostaje kwestia uwierzenia na słowo czy kiedy robione było zdjęcie one faktycznie były tam gdzie pokazujesz czy już przyleciały bliżej miejsca obserwacji.

Dlatego ja np szukam sobie takich które lecą nie wprost w moim kierunku a np w poprzek - mam większą pewność wtedy co do odległości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze pozostaje kwestia uwierzenia na słowo czy kiedy robione było zdjęcie one faktycznie były tam gdzie pokazujesz czy już przyleciały bliżej miejsca obserwacji.

Dlatego ja np szukam sobie takich które lecą nie wprost w moim kierunku a np w poprzek - mam większą pewność wtedy co do odległości.

Nie miał bym satysfakcji opartej na kłamstwie. Z pokoju gdzie fociłem mam 17 kroków do kompa w innym pomieszczeniu. Zapodaję zrzut ekranu ze zdjęciem i danymi o ekspozycji, oraz printscreen FLIGHTRADARU wykonany chwilę później z czasem UT (różnica w czasie ok, 1,5 - 2 minut). Przy następnym lepszym wyniku jeśli się trafi, zadbam o wszystko tak żeby nie było wątpliwości.

screen.jpg

Bez nazwy 1h2.JPG

Edytowane przez lemarc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fociłeś z Lublina? Ja tam widzę dwa samoloty na niebie i wg mnie to są te dwa pierwsze na radarze a nie ten British Airways który masz zaznaczony. Ale to tylko moje zdanie i mogę się mylić. Żeby nie było wątpliwości musiałbyś mieć na zdjęciu wszystkie te samoloty lecące jeden za drugim. Ten British co masz zaznaczony tuż nad dachem jest za wysoko nad horyzontem jak na odległość 270km. U mnie widzę samoloty odległe o około 150km tuż nad horyzontem ale ja patrze z poziomu gruntu.

Edytowane przez Tusha
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa samoloty o których mówisz są widoczne na poniższym zdjęciu zrobionym osiem minut wcześniej, ten z lewej to - KLM836, z prawej to - SIA324. Nie przewidziałem potrzeby robienia zdjęcia całej tej kawalkady specjalnie żeby Ci to udowodnić, zresztą te najdalsze by się nie zarejestrowały na szerokim kącie. Nie chciałem wykręcać MTO-500 , przejściówek itd. itp. bo co chwila wyłaziło coś z za horyzontu i nie było czasu na takie ceregiele.

Bez nazwy 1ll.JPG

Edytowane przez lemarc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja Ci nie zarzucam, że to nie jest ten samolot, tylko napisałem że nie ma możliwości udowodnienia tego z Twojego zdjęcia. Napisałem tylko to co widać na zdjęciu a na nim są dwa samoloty i wg tego nie da się jednoznacznie stwierdzić który to ten BA. Ale wierzę Ci że widziałeś je z takiej odległości jak pisałeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Pokażę jeszcze widok z mojego okna na wschód, na którym zanaczyłem w kółku po prawej miejsce ukazania się samolotów w odległości ok. 300km. i żółtą linią korytarz jakim przemieszczaja się na półn. zachód. Jak widać jest ono na wysokości ok. jednego stopnia ponad realnym horyzontem, którego czterostopniowy wycinek jest po lewej. Przy dobrej przejrzystości powietrza są szanse na obserwacje jeszcze bardziej odległych samolotów, lecz problem w tym że na tym azymucie jest niewielki ruch lotniczy z kierunku północ - południe. Jeśli uwzględni się krótki czas obserwacyjny o świcie (max. 0,5 godziny) to ciężko będzie coś upolować. Reszta horyzontu na północ i północny zachód jest przesłonięta odległymi budynkami różnej wysokości, ale ten obszar rozpoznałem i wiem że rekordu tam nie pobiję, mimo że ruch tam jest całkiem spory.

IMG_2048b.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość polaris

W weekend gościłem u Julesa pod UN858. To raj dla spotterów. Kilka razy dziennie duże czterosilnikowce i mnóstwo drobnicy. Z domu widzę je daleko i nisko nad horyzontem, teraz mogłem je podziwiać nad głową. Daję cztery największe modele. Miałem tylko ED80 więc rozmiary takie sobie:

 

A340 Lufthansa

A340_LH_D-AIGF.jpg

 

A380 Lufthansa

A380_LH_D-AIME.jpg

 

B747 Cathay Pacific

B747_Cathay.jpg

 

B747 Lufthansa

B747_LH_D-ABTA.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za to u siebie mogę polować na maszyny radzieckiej produkcji i kilku ruskich bogaczy. Korytarzem UP-139 który przebiega dokładnie nade mną lata kilka ciekawych maszyn jak np.

 

Tu-154

Tu-214

Ił-96

Ił-76

Ił-62m (!) - niestety ostatnio leciał, jak było ciemno

Gulfstream G-V

B767 Abramowicza

 

Transaero Tu-214

tupolev_214_transaero.jpg

Red Wings Tu-204

tu_204_RedWings.jpg

Aviaenergo Tu-154 M

tu_154M_Aviaenergo.jpg

 

i pokazywany już wcześniej AWACS

DSC_0009.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj odkąd chmury ustąpiły trudno było dostrzec samoloty z powodu braku smug kondensacyjnych. Dziś rano jest podobnie. Nie udało mi się namierzyć żadnego przelotu na horyzoncie wschodnim. Warunki na wysokości przelotowej nie sprzyjają kondensacji, oby szybko wróciły do normy.

Edytowane przez lemarc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość polaris

Dziś korzystając z bardzo przejrzystego nieba sprawdziłem jak odległe samoloty mogę obserwować. Wyszło mi, że gołym okiem widzę samolot wlatujący nad Bałtyk w okolicy Kołobrzegu (B737, odległość ok. 220km, kurs S-N), a jego położenie monitorowałem lornetkami 7x50 i 10x50. Do linii widnokręgu pozostawały mi jakieś 2 stopnie.

 

Bez trudu widziałem też smugę lecącego A319 na kursie W-E w okolicach Gryfic czyli jakieś 205km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.