Skocz do zawartości

Saturn 2010/2011


riklaunim

Rekomendowane odpowiedzi

Wystawiłem sprzęt tej nocki to było ekstermalne doświadczenie, udało mi się



przy ROI niewiele większym od rozmiarów kątowych planetki podbić tempo avi

do niemal 80 FPS, w zasadzie przydałby się guiding :) Ofcrs wrzucę fotki po obróbce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

80 FPS to i bez ROI wyciągniesz, chyba że blokuje Cię np. dysk. Wczoraj też Avikowałem to Pro Planet szedł przy 20-18FPS, L przy 80 FPS i bez ROI bo już mi się nie chciało bawić w ustawianie go pod 400x400 co zazwyczaj stosuję (na Jowiszu daje to spokojnie ponad 100 FPS bez uderzania w szybkość dysku).

 

 

m8cy1w.jpg

Dwie fotki z podczerwieni. To na górze nieco mocniej ostrzone, 12 bit / SER przy 93% histogramu, niżej 8-bit ostrzone mniejszym ziarnem, 88% histogramu. Reszta wieczorem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wklejka na sztuczne tło z uwagi na malutkie ROI.

Kolor 4,5 tys rgb procesowane wyłącznie do rgb layer i tak wyszła z tego kolorowa plama...

 

Stack prawie 9 tys. klatek ale widzę że aż tak wiele detali się nie zarejestrowało,

liczyłem na znacznie więcej - jednak lepiej stosować mniejsze FPS

z większym czasem naświetleń niż odwrotnie.

Untitled-1.jpg

Edytowane przez Lysy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prostu nie ma takiego detalu coby dał się zarejestrować bardziej. Wczoraj/dzisiaj porównywałem IR z VIS jako luminancją no i RGB + IR-RGB są niezastąpione.

 

Wczorajsze/Dzisiejsze zmagania z Saturnem. W przypadku co najmniej Warszawy trzeba czekać tak do około 1:30 aż cały beton wypromieniuje energię ze Słońca + Saturn wzejdzie maksymalnie wysoko. Co do fotografowania to filtr podczerwony i maksymalne wypełnienie histogramu daje wysoką jakość bez nadmiernej ziarnistości. Przy co najmniej dobrym seeingu to samo uda się zrobić z R,G,B. Niedoświetlone histogramy niezależnie od ilości klatek dają słabe stacki...

 

Animacje z rotacją w lewą stronę. Widać jak zmieniał się seeing. Kanał IR:

anim1.gifanim2.gif

 

 

f/20, RGB i IR-RGB, 23:38 UTC 02.03.2011:

x1-rgb-2338.jpg

x1-ir-rgb-2333.jpg

 

f/20, RGB, IR-RGB, L-RGB, 00:08 UTC 03.03.2011:

x2-rgb-0008.jpg

x2-ir-rgb-0004.jpg

x2-l-rgb-0020.jpg

L-RGB to wersja gdzie L pochodzi z filtra IR/UV cut, czyli puszczającego całe pasmo widzialne. Jakość okazała się dość niska mimo dużej jasności i 2-3x większej ilości klatek niż inne kanały (pozostałe około 2500).

 

 

f/20, IR, 00:04 8 bit, 00:27 12 bit:

7ir-0004.jpg

9ir-0027.jpg

* Fotka I, 8 bit: Histogramm=89%, Shutter=54.10ms, FPS=18

* Fotka II, 12 bit: Histogramm=93%, Shutter=56.61ms, FPS=17

Mimo bardzo dużych czasów ekspozycji jak na taką ogniskową fotki są bardzo dobre. Po części dzięki temu że Saturn nie ma tak drobnych detali jak np. Jowisz (który przy okazji i tak znacznie jaśniejszy). Dla porównania IR/UV cut Histogramm=89% osiąga dla Shutter=12.59ms, FPS=80. Zbicie seeingu / aberracji atmosferycznej poprzez pasmo podczerwieni daje bardzo dużo. Jedyna wada to zmienianie białej burzy w ciemną burzę :)

 

 

 

 

Oraz dla porównania i eksperymentów Saturn ustrzelony z webcama (MS LifeCam HD-5000, CMOS o dość małych pikselach):

 

Lifecam HD-5000 webcam, f/10, RGB, RGB z rozbitych kanałów, IR ze wszystkich kanałów:

webcam-rgb-std.jpg

webcam-rgb-reproc.jpg

webcam-ir-std.jpg

 

Druga kolorowa wersja pochodzi z rozbitych kanałów kolorowego stacka (każdy obrabiany oddzielnie, później ustawiane z poprawką na aberrację atmosferyczną). Kanał podczerwony wychodzi fioletowy/różowy. Po rozbiciu wygląda jakby czerwone i niebieskie piksele łapały podczerwień, a zielone niewiele. Niektóre CMOSy mają maski Bayera, co łapią IR wszystkimi pikselami... Orion L (IR/UV cut) użyty do fotki kolorowej i Pro Planet 742 do podczerwieni. 2000 klatek, ~30 FPS.

 

 

Oraz na koniec test gwiazda + maska bahtinowa parfokalności Barlowa APO, SCT i filtrów Oriona:

10netza.jpg

Ostrzyłem na czerwieni, po czym zmieniałem filtry rejestrując potencjalne zmiany pozycji środkowego piku. Dla GSO 2x Barlow miałem wyraźne przesunięcie. Dla Orion Shorty Plus (to samo co Celestron Ultima), jak i np. 2.8x UO Klee Barlow "na oko" nie ma zmiany punktu ostrzenia. Korektor SCT też nie straszy aberracją ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że muszę dopalić L ponieważ rzeczywiście stacki samego kanału IR charakteryzują się dużym ziarnem. Natomiast nie mam zupełnie przekonania do metody łączenia podczas stackowania kanałów RGB zdecydowanie lepszy bardziej kontrastowy i posiadający większą ilość detali obraz da się uzyskać w BW a kolor na zasadzie nakładki przy łączeniu warstw np w PS. Już pomijam łatwiejszą pracę i brak konieczności stosowania koła filtrowego, samych filtrów i zabawy w parafokalność (pytanie czy przy takich ogniskowych w ogóle warto stosować parafokalne filtry ponieważ warunki cieplne tuby i tak powodują konieczność zmiany ogniskowania podczas sesji).

Co do warunków zewnętrznych w pełni sie zgadzam ja niestety mam Saturna nad dachami sąsiednich

budynków i ciepełko skutecznie dewastuje najlepszy seeing...

Poza tym sesje kończę kiedy powinien ją zaczynać - fakt, za jakiś miesiąc Saturn bedzie górował o bardziej ludzkiej porze :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że muszę dopalić L ponieważ rzeczywiście stacki samego kanału IR charakteryzują się dużym ziarnem.

No podczerwień dałem mocno po bandzie i wyszło bez ziarna - gdy ma wysokie wypełnienie histogramu.

 

 

Natomiast nie mam zupełnie przekonania do metody łączenia podczas stackowania kanałów RGB zdecydowanie lepszy bardziej kontrastowy i posiadający większą ilość detali obraz da się uzyskać w BW a kolor na zasadzie nakładki przy łączeniu warstw np w PS.

Nie wiem do czego się odnosisz? Do testu kolorowym webcamem? To nie ma nic wspólnego z fotkami monochromatycznym Baslerem.

 

(pytanie czy przy takich ogniskowych w ogóle warto stosować parafokalne filtry ponieważ warunki cieplne tuby i tak powodują konieczność zmiany ogniskowania podczas sesji).

Nie, najlepiej stosować niewychłodzoną tubę i byle jakie kolorowe i nie-parfokalne filtry, szczególnie na Jowiszu :P Chyba wszystkie prawdziwe astronomiczne filtry RGB dla amatorów są parfokalne więc bez przesady. Parfokalne filtry to brak konieczności ostrzenia każdego kanału z osobna co najmniej w danej serii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No oczywiście że nie do testu z webcamem :) sam widzę że kolor z kolorowej matrycy niewiele wnosi

do jakości fotki wynikowej. Chodziło mi o metodykę dodawania RGB, RGB nie powinno powodować degradacji szcegółów na fotce wynikowej. Parafokalność filtrów przy takich ogniskowych? Raczej utopia w kontekście usera ja co jakiś czas podczas sesji zmieniam focus nawet przy karbonowych tubach chyba nie do końca można mówić o stałej ogniskowej na matrycy podczas dłuższych sesji. Zmieniam focusowanie średnio co 3 minuty ale może to nerwice natręctw? Jeżeli masz przekonanie że parafokalność realnie "działa" u Ciebie w serii to ok.

 

Mnie najbardziej męczy ziarnistośc zdjęć. Na fotkach można zlikwidować to softowo kosztem spadku kontrastu szczegółów ale wtedy mamy fotki bardziej "gładkie" i mało techniczne czy też z zatartym tzw.szczegółem a nie o to chodzi...

 

Btw:

Nie rozumiem jak stosujesz 50ms dla FPS rzędu 18-20 ? - ja na takich parametrach mam totalnie przepalony obraz - na średnim poziome gain.

 

Teraz stackuje jeszce raz materiał rano wrzucę fotki w BW, zdecydowanie za duży szum wychodzi mi niestety. Nie bardzo widzę koncepcję jak pozbyć się szumu - wypełnienie histogramu mam niewielkie ale dla niskich fps degradacja seeingowa jest nieakceptowalna. To cały czas okres prób z nową kamerką.

Co do czułości same superlatywy, wewnętrzny pierścień Saturna który na fotkach jest takim wyznaczniem czułości ccd wychodzi gładki, w lucam wyglądał jak nadgryziony - zawsze brakowało światła :)

Edytowane przez Lysy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parafokalność filtrów przy takich ogniskowych? Raczej utopia w kontekście usera ja co jakiś czas podczas sesji zmieniam focus nawet przy karbonowych tubach chyba nie do końca można mówić o stałej ogniskowej na matrycy podczas dłuższych sesji. Zmieniam focusowanie średnio co 3 minuty ale może to nerwice natręctw? Jeżeli masz przekonanie że parafokalność realnie "działa" u Ciebie w serii to ok.

Mylisz parfokalność filtrów z utrzymaniem ostrości przez cały układ. Parfokalne filtry mają zapewnić ten sam punkt ostrzenia wszystkich kanałów i po wyostrzeniu na jednym filtrze - ostrość na pozostałych w danym momencie. Filtry nie zagwarantują ci tego że za 10 minut całość nadal będzie ostra. Na np. Jowiszu ma to zapewnić że w przeciągu np. tych 2-3 minut avikowania całej serii nie będę musiał zmieniać ostrości (oszczędność czasu). To że między seriami się ostrzy to już inna kwestia ;)

 

Mnie najbardziej męczy ziarnistośc zdjęć. Na fotkach można zlikwidować to softowo kosztem spadku kontrastu szczegółów ale wtedy mamy fotki bardziej "gładkie" i mało techniczne czy też z zatartym tzw.szczegółem a nie o to chodzi...

Ja ostrzę dekonwolucją (Lucy-Richardson, Astra Image) i można dobrać większe krzywe by było mniej ziarnistości, ale z mniejszym drobnym detalem.

 

Btw:

Nie rozumiem jak stosujesz 50ms dla FPS rzędu 18-20 ? - ja na takich parametrach mam totalnie przepalony obraz - na średnim poziome gain.

A masz filtr podczerwony Pro Planet 742? :) No i na żadnym kanale nie obniżam Gain. Zawsze jest maksymalny. Obniżanie gain i niedoświetlone klatki nic dobrego nie dadzą, a ew. szum wysokiego gaina zostanie zbity przez stack dużej ilości klatek.

 

Teraz stackuje jeszce raz materiał rano wrzucę fotki w BW, zdecydowanie za duży szum wychodzi mi niestety. Nie bardzo widzę koncepcję jak pozbyć się szumu - wypełnienie histogramu mam niewielkie ale dla niskich fps degradacja seeingowa jest nieakceptowalna. To cały czas okres prób z nową kamerką.

Co do czułości same superlatywy, wewnętrzny pierścień Saturna który na fotkach jest takim wyznaczniem czułości ccd wychodzi gładki, w lucam wyglądał jak nadgryziony - zawsze brakowało światła :)

A obrabiam to tak:

1. Castrator (wyrównanie)

2. Autostakkert, stack dla 90% jakości klatek

3. Astra image:

-- poziomy od lewej strony dociągnąć do piku sygnału

-- dekonwolucja Lucy-Richardson. Ziarno 1, iteracje 1,4 dla najlepszych kanałów IR. 1,2 i 12 dla przeciętnych kolorowych, 1,3-1,4 dla bardzo słabych... w zależności od sytuacji

-- gamma 0,8

-- poziomy od lewej strony podnieć przycinając "zamglenia" wokół Saturna. Zazwyczaj przycięcie o ~1000 starcza by je ograniczyć bez nadgryzania obrazu planety.

4. RGB, Ir-RGB itd. w AstraImage

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzedałem niestety IR jakiś czas temu i to nie był dobry pomysł przydałby mi się do L

:)

Co do obróbki fotek korzystam niemal z tych samych narzędzi +fitswork (również

tam korzystam z walelvetów.

 

Wrzucam stack bardzo "techniczny" 2400 klatek wybranych (automat) z 18 tys.

Obróbka bez przegięć, zdjęcie szczególnie w dużym

formacie (sorry za ten kingsize :) pokazuje to z czym się borykam czyli podbity szum.

W rozmiarze 100% jest całkiem ładnie, ale potem niestety - poweruję już pixele.

Z doświadczenia mogę napisać że to kwestia zbyt ciemnych klatek -

brakuje "gładkiego" kanału L.

 

Być może sama wielkość planety jest za mała żeby w naszych warunkach uzyskać

coś lepszego, aczkolwiek następnym razem poczekam na górowanie planety

i dopalę L nawet bez IR :)

Saturn030311basler2400frames.jpg

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie powiększam bo ledwo co 100% udaje się zrobić dobre. Co do luminancji z Ir/UV Cut to mi to zupełnie nie wyszło, co może być powodowane refrakcją atmosferyczną no i mierną jakością okolic niebieskiego pasma. Jeżeli już to R-RGB możesz kombinować jak i czyste RGB bez luminancji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Saturn rotuje wolniej niż Jowisz więc można dłużej zbierać klatki. Ja zbieram nieco ponad 2000 klatek na kanał, co trwa średnio jakieś 2-2,5 minuty na kanał i to jeszcze trzyma się dobrze. Kanały można derotować w WinJUPOSie (co robiłem dla Jowisza).

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podając czas oraz oznaczając pozycję i orientację planety na klatkach z poszczególnych kanałów potrafi zrobić później kombinacje RGB lub L-RGB z wyrównaniem rotacji planety (rotuje tarczą planety w 3D i spłaszcza). Co pozwala uzyskać kolorowe fotki bez widocznego przesunięcia się detali na barwach. Dotyczy to gotowych fotek poszczególnych kanałów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd wziąć te dane? Czas utworzenia pliku wideo jest dobrym czasem? Ale to jest czas w komputerze. Może się trochę różnić. Pozycja i orientacja - gdzie są te dane? Fajnie jakbyś napisał kiedyś jakis tutorial z obróbki bo super ci to wychodzi :Beer: . Tak nie zrobię jak Ty ale może trochę się poprawie :yahoo:

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Data/czas z klipu avi jest dobra (jeżeli komputer też ma ja w miarę dokładną), najważniejsze i tak są różnice w czasie między klipami. Tutorial jest tu: http://www.nauka.rk.edu.pl/w/p/kartografia-i-obrobka-fotografii-planetarnych-w-winjupos/ ale w przypadku Saturna jest jeden problem - nie ma automatycznego dopasowywania pozycji :) trzeba ręcznie. Tego jeszcze na Saturnie nie próbowałem i zwykłe RGB/Ir-RGB robione w Astrze wystarcza.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, to na Twojej stronie jest ten tutorial, masz też fajnie opisane kamerki. Spróbuję tego później. Skoro program potrafi derotować to może da się wydłużyć czas nakręcania poszczególnych kanałów np. do 4 minut? U mnie brakuje trochę światła bo i kamerka mniej czuła i lustro mniejsze. To by dużo dało. Nie uważasz, że w kanałach G i B można trochę krócej avikować bo i tak są mniej wyraźne a przedłużyć kanał R ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz ładne RGB to wszystkie kanały muszą być dobre. Jak chcesz ładne X-RGB to ten X musi być ładny, a RGB przyzwoite co najmniej. Na Jowiszu pomagało mi to z DMK, która była wolna i niezbyt czuła na R/IR więc derotacja miała co poprawiać. Więc WinJUPOS daje możliwość wydłużenia avikowania - ale jeden avik nie może trwać za długi bo sam musi się normalnie zestackować bez rotacji u siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie taki: R-RGB

Za dużo to tam nie widać ale może mam za małą ogniskową? F = 2700 z Maka 180 + Canon extender 1,4x.

Nie wiem czy mam warunki na więcej. Ten extender może być albo lepszy by był jakiś barlow :g: ?

pozdrawiam

 

Calkiem fajne fotki i cieszy że POWOLI rośnie w siłę zespół ludzi którzy interesują się astrofoto planetarnym :)

 

Co do ogniskowej to jesli to są klatki 1x1 to myślę że jest ok, trochę brakuje apertury oczywiście ale

maksutowy należą też do konstrukcji w wysokim kontaście, ja na Twoim miejscu skoncetrowałbym się na

obróbce. Proponuję skorzystać z darmowego softu Fitswork - funkcja decolvolve to magiczna rzecz - z fotki

na której tylko domyślamy się pewnych struktur można uzyskać realne wyniki. Dotyczy to np pasów w atmosferze

Saturna :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dopiero poznaję obróbkę i zobaczę ten soft. To jest resize 120%. Ta ogniskowa jest trochę krótka ale nic więcej nie da się robić w kanałach RGB bo jest za ciemno. Ledwo wychodzi 15 klatek z czasem 1/15 przy gain na 80%. Kanał Lajt zupełnie nie wychodzi. O IRpass można zapomnieć. Najlepiej wychoidzi w "R". Chyba też nie mam odpowiedniego seeingu bo z tele 1,4X obraz pływa, że nawet trudno jest wyostrzyć.

Apropos ostrzenia, jak to robicie? Ja niestety na oko z monitora, nie znam niczego do ostrzenia.

Mak niby dobry ale w porównaniu z waszymi betoniarkami mam 2x mniej światła .

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.