Jump to content

Jowisz z 18.03


waldek
 Share

Recommended Posts

Z środy na czwartek , bezchmurne niebo pozwoliło mi na małą sesję.

Seeing na srednim poziomie , przejżystość kiepska.

Materiał nagrałem krótko po północy , jakoś nie mogę się załapać na WCP , nie wspomnę o seeingu na przyzwoitym poziomie.

Mewlon 210 , Barlow 2X , ok. 800 kl. avi , 1/10sek.

Pozdr.

Waldek

 

album_pic.php?pic_id=603

Link to comment
Share on other sites

Mój błąd , miałem na myśli 10fps. 5 frame per sec. sprawdza się przy dobrym seeingu.

Denerwują mnie poziome linie , generowane przez kamerkę . Registax z funkcją de-interlace niespecjalnie sobie z tym radzi.

Może macie na to jakąś radę.

Link to comment
Share on other sites

Witaj Waldku - nowe świetne zdjęcie światowego formatu - najlepsze gratulacje :D:D:D .

 

Problem "liniowania", o którym piszesz może pojawiać się w momencie resamplingu - sprawdź jak to wygląda na fotce oryginalnej. Nie wiem jakiego oprogramowania używasz do obróbki, ale większość edytorów astrofoto posiada funkcję przekształceń splotowych (np. Richardson-Lucy), których użycie likwiduje problem.

 

Serdecznie pozdrawiam :D:D:D ,

 

Marek 8)

Link to comment
Share on other sites

Ustawienia softu zależą od typu teleskopu , apretury i warunków i atmosferycznych i obiektu fotografowanego , podane moich ustawień nie można stosować w innych sprzętach . Niemniej pewne zasady obowiązują czyli jak najmniej fps i gain na minimum tak żeby obiekt nie był przepalony.

Pozostałe funkcje mniej więcej na środku.

Kolor dobieram do wcześniej przygotowanego wzorca.

Gammę trzeba dobrać do obiektu , np. Saturna ustawiałem prawie na maxa i Jowisza ok. 20 procent.

Mam filtr IR którego stosowałem do lunet , przy zwierciadle ma niewielkie znaczenie , niemniej chroni chipa kamerki przed zabrudzeniem.

Bez niego znacznie trudniej zrobić balans kolorów w lunetach.

Co do powyższego zdięcia to : Gamma 20% ., brightness 50% , color 40% , gain ok. 20 % , 10 fps

Link to comment
Share on other sites

Witaj Marek

 

Fakt że resampling w Registaxie wzmacnia problem więc go nie stosuję.

Wydaje mi sę że ustawy softu jakie prefeuje mój teleskop przy takim obiekcie jak Jowisz , mocno wyciągają liniowanie które w zasadzie widać na większości zdięć z webkama.

De-interlace czyli rozplatanie obrazów w Registaxie , działa ale efekt jest kiepski. Innych pomysłów nie mam.

Oczywiście można w mniejszym stopniu ostrzyć.

Link to comment
Share on other sites

Niestety ten interlaceing powstaje na etapie rejestracji, a nie postprocessingu. Za cholere nie wiem, czemu sie tak dzieje. W kazdym razie jedyna mozliwoscia pozbycia sie tego w fazie nagrywania jest dostrojenie troszke innych parametrow (fps, gain, etc.). Mozna tez to latwo usunac w postprocessingu, ale zawsze lepiej, jezeli material wyjsciowy bedzie wyzszej jakosci, a te paski na pewno jakosci nie zwiekszaja.

 

Poza takimi poziomymi paskami mozemy jeszcze "dostroic" znacznie gorsze i bardziej uciazliwe paski ukosne. To juz w ogole abstrakcja, ktora nie powinna miec miejsca.

 

Poziome paski najlepiej likwidowac (Adobe Photoshop) poprzez zduplikowanie warstwy ze zdjeciem a nastepnie przesuniecie jej o 1 pix prostopadle do paskow. Potem gorna warstwe ustawiam na 50% transparencji i wszystko powinno byc OK.

 

Przyklad ponizej...

album_pic[1].jpg

Link to comment
Share on other sites

Na podstawie mojej praktyki zauważyłem, że ukośne paski mają związek z

niskimi ustawieniami gain, wymuszonymi słabą luminacją obiektu. Trudności nasilają się od Saturna, którego jasnośc powierzchniowa jest wyraźnie mniejsza niż Jowisza i trzeba jechać na niskich parametrach ekspozycji.

Link to comment
Share on other sites

Tak soczewy barwią obraz w sensie negatywnym poprzez wywoływanie aber. chromatycznej (przynajmniej standartowe achromaty). Ale w odróżnieniu od luster sprzęt soczewkowy daje obrazy bardziej kontrastowe i na pewno bardziej "plastyczne", mniej "płaskie". Widać to najlepiej w vizual w obserwacjach planet i Księżyca. Jakoś mewlon wyłamuje się z tej tradycji, tzn. oceniając na podst. fotek-jest tam nasycenie kolorów na poziomie w zasadzie apochromatu.

P.s. To że lustra nie wywołują "koloru" nie znaczy że nie ma aberacji na fotach wynikowych planet ponieważ inne uwarunkowania (atmosfera, soczewki barlowa) dają swoje. W zeszłym roku podczas opozycji Marsa (dość nisko "zawieszonego") wpływ atmosfery był miażdżący. Mars na większości fotek był czerowno-niebieski, niezależnie od sprzętu.

Pozdr.

Link to comment
Share on other sites

Jakoś mewlon wyłamuje się z tej tradycji, tzn. oceniając na podst. fotek-jest tam nasycenie kolorów na poziomie w zasadzie apochromatu.  

 

Andrzeju, dobrze wiesz, że ocena obrazów tylko na podstawie zdjęc mija się z celem, a w szczególności kwestia nasycenia barw i kontrastu, bo jest to element, który chyba najłatwiej podciągnąć w dowolnym edytorze graficznym. Oczywiście planetarne obrazy z waldkowego teleskopu są świetne i nie podlega to dyskusji (czego dowodzą m.in. zdjęcia), ale takie oceny mogą być w innych przypadkach bardzo niebezpieczne.

Link to comment
Share on other sites

Narzędzia do obróbki graficznej pozwalają na dowolną interpretację i każdy może przedstawić własną wizję obiektu i to jest bardzo fajna sprawa. Odpowiednią obróbką można wyciągnąć więcej szczegółów , dobrać kolor , odpowiedni kontrast i głębię.

Ostatnio staram się bardzo delikatnie obrabiać materiał dzięki czemu wg. mnie planety wyglądają tak jak mogłyby wyglądać na żywca , oczywiście mogę się mylić ale jakie to ma znaczenie , przecież to dla nas tylko zabawa . Oczywiście nie mając bladego pojęcia jak to wygląda naprawdę staram się podpatrywać wzorce , czyli zdjęcia z sond , telesk. Hublla, oraz najciekawszych zdjęć amatorskich . Z tego wszystkiego trzeba wyciągnąć średnią i powstaje własna interpretacja . Myślę że większość tak robi .

Co do poziomych pasków , podczas ustawiania parametrów w sofcie kamerki mogę to wyeliminować ale niestety ucierpi na tym jakość zdjęcia szczególnie Jowisza , dlatego interesuje mnie usunięcie ich w trakcie albo po obróbce .

Dzięki Adam . Twój patent jest całkiem niezły , niestety moja słaba znajomość Photoshopa nie pozwala mi na skorzystanie z twojej krótkiej instrukcji . Jakbyś mógł to nieco rozwinąć , byłbym bardzo wdzięczny.

Link to comment
Share on other sites

Dzisiaj Waldku odebralem twoja wiadomosc na komorce. Nie odbieralem bo bylem "poza swiatem" ;)

 

Juz ci opisuje, jak to zrobic w Photoshopie.

 

1. Otwierasz plik

2. Upewnijmy sie, ze paletki mamy tak samo ustawione, a wiec klikasz >Window / Workspace / Reset palette location

3. W prawym dolnym rogu widzisz paletke Layers (warstwy)

4. Klikasz na warstwe background

5. teraz z menu > Layer / Duplicate Layer

6. W paletce Layers pojawi sie nowa warstwa, zaznacz ja i zmien Opacity (jest w tej samej paletce - znajdziesz) na 50%

7. Z paletki narzedzi (po lewej) wybierz Move Tool (albo wcisnij klawisz V)

8. teraz pacnij na klawiaturze klawisz kursora "do gory". Warstwa przesunie sie o jeden piksel do gory niwelujac poziome paski.

 

To wszystko.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.