Jump to content

Najdalszy zaobserwowany samolot


Recommended Posts

tak sobie pomyślałem, że można "powalczyć" z obserwacjami samolotów w sensie najdalszych zaobserwowanych. wrzucam swoje pierwsze udokumentowane, bo w zasadzie od kilku lat obserwuję, tylko, że dopiero po porównaniu z flightradarem okazało się jak daleko można obserwować. samolot ok 200 km ,miejsce obserwacji Puck (6 km na południe). i nie jest to mój najdalszy.

 

ssc1720.jpg

 

beztytuuvgj.png

Link to post
Share on other sites

zgadzam się z przedmówcą, przelot samolotów rejsowych jest "na bieżąco", postaram się "złapać" kilka samolotów lecących w różnych kierunkach i zrobić zrzut.

 

350 km ładny wynik, przed wakacjami widziałem nisko nad horyzontem samolot pomiędzy Kołobrzegiem a Bornholmem 1/3 od linii brzegowej, jakieś 250 km.

Link to post
Share on other sites

Wziąłem się za liczenie i oto wyszedł mi rekord z Pilska. Widzieliśmy je z Romkiem ORJ na wschodzie, lecące po horyzoncie, w odległości 500 km :D To jest nad Ukrainą, dalej niż Lwów :yahoo:

Edited by merti
Link to post
Share on other sites

Wziąłem się za liczenie i oto wyszedł mi rekord z Pilska. Widzieliśmy je z Romkiem ORJ na wschodzie, lecące po horyzoncie, w odległości 500 km :D To jest nad Ukrainą, dalej niż Lwów :yahoo:

 

Nie jestem fachowcem od fotografii i samolotów i mogę się mylić ale naszła mnie pewna wątpliwość:

 

Jak łatwo obliczyć osoba stojąca na powierzchni Ziemi ma horyzont który "wystaje" ponad powierzchnię Ziemi na wysokość 10 km (typowej dla samolotów) na kole o promieniu ok. 350 km wokół obserwatora.

Aby zobaczyć samolot odległy o 500 km musiały by być zachowane jakieś szczególne warunki terenowe (np. obserwacja z baaaardzo wysokiej góry a samolot lecący nad terenem niskim lub znacznie wyżej niż 10km). Oczywiście możliwe są też zjawiska atmosferyczne a'la refrakcja. Jednak podejrzewam, że zobaczyłeś samolot który przypadkiem był w tym samym kierunku co ten na radarze tyle że znacznie bliżej. Na Ukrainie latają raczej starymi samolotami które na tym "radarze" mogą nie być uwzględnione.

 

Tak więc Panie i Panowie - nie rozpędzajmy się z tymi rekordami.

Link to post
Share on other sites

Fakt 357 km - okiem bardzo małego osobnika - z płaskiego terenu

natomiast

714 km zasięgu wychodzi jakby patrzeć z góry o wysokości 10 km (albo mieć tyle wzrostu - namalowałem giganta)

 

próbując rozwiązac to graficznie widać że z górki 1 km jest już znacznie gorzej (może 400 km) ale tylko przy takich proprcjach,

zakrzywienia Ziemi do wysokosci jak na tym obrazku.

 

Realnie zkrzywienie Ziemi (w stosunku do 10 km) jest mniejsze więc wydaje się, że daje dalej styk lini wzroku - zatem - 500 km wydaje sie możliwe nawet z małej górki. {pomijam seeing i zanieczyszczenia powietrza ;)}

 

Pozdrawiam

 

p.s.

to mozna by policzyć (zasymulowac do styku dla róznych wysokości) programikiem (Szuu/Ty albo ja ale nie dziś - obowiązki :( )

czasza.jpg

si_ok.jpg

try.jpg

try2.jpg

Edited by ekolog
Link to post
Share on other sites

Na Ukrainie latają raczej starymi samolotami które na tym "radarze" mogą nie być uwzględnione.

 

Skąd taki wniosek, że nad Ukrainą latają starymi samolotami?

Ja nie starając się nawet bić rekordu widziałem samolot w okolicach Poznania z Rudy Śl. Oczywiście tylko jego smugę, doskonale podświetloną przez Słońce. Do horyzontu było jeszcze sporo. Flightradar pokazywał samolot w czasie rzeczywistym, przeleciał nade mną i informacje na radarze zgadzały się z tym co widziałem.

Link to post
Share on other sites

Skąd taki wniosek, że nad Ukrainą latają starymi samolotami?

 

Nie wiem jakie samoloty latają nad Ukrainą, tylko przypuszczam, być może błędnie. Jednak zastanawia mnie fakt, że spojrzałem sobie na Flightradar i policzyłem ilość samolotów nad Polską (ok. 60) i Ukrainą (ok. 30). Dziwne to liczby biorąc pod uwagę, że Ukraina jest większa od Polski zarówno ludnością jak i powierzchnią (2x). Wyjaśnieniem może być pewne zacofanie lotnicze tego kraju w stosunku do Polski co do którego nie jestem taki pewny ale bardziej mnie by przekonał argument, że nie wszystkie samoloty nad Ukrainą są uwidocznione.

Link to post
Share on other sites

Jednak zastanawia mnie fakt, że spojrzałem sobie na Flightradar i policzyłem ilość samolotów nad Polską (ok. 60) i Ukrainą (ok. 30). Dziwne to liczby biorąc pod uwagę, że Ukraina jest większa od Polski zarówno ludnością jak i powierzchnią (2x).

 

Bierze się to z tego że mało jest tam odbiorników ADS-B czyli radarów z których strona flightradar.com czerpie dane o położeniu samolotów. Idąc Twoim tokiem myślenia to USA są jeszcze bardziej zacofane bo tam pokazuje jeszcze mniej samolotów. Zgodzę się natomiast że ciężko o weryfikację samolotu z takiej odległości bo dużo samolotów nie posiada jeszcze ADS-B np LOT w wielu 737 ich nie ma. Można jedynie stwierdzić na 100% z jakiej odległości widać samolot jeśli porusza się on w naszym kierunku i przelatując nad nami można stwierdzić czy to ten co pokazuje flightradar.

Link to post
Share on other sites

na forum dalekich obserwacji nie trzeba tej stronki przedstawiać :) ale chyba nie była jeszcze używana do sprawdzania widoczności samolotu.

 

oto panorama z samolotu 10km npm nad Lwowem:

http://www.heywhatsthat.com/?view=FAF1H3SQ

 

(dla osob korzystająch pierwszy raz: zeby pokazalo sie cos fajnego, radzę kliknąć gdzies na górze na tym fioletowym, kliknac show profile i zmniejszyc skale mapy minusem. mozna tez wlaczyc "visibility cloak" (i poczekac az sie zaczerwieni to co trzeba))

 

niestety, wyglada na to, że program ma wbudowane ograniczenie i przy takich duzych odleglosciach zle dziala. wlaczajac "visibility cloak" widac sztuczne "granice" widocznosci (tak jak gdyby z gory zakladal ze powyzej pewnej odleglosci nie musi pobierac danych DEM) i po klikanieciu na kierunek na przyklad zachodni obliczony najdalszy punkt zatrzymuje sie wlasnie na takiej granicy :(

Link to post
Share on other sites

Bierze się to z tego że mało jest tam odbiorników ADS-B czyli radarów z których strona flightradar.com czerpie dane o położeniu samolotów. Idąc Twoim tokiem myślenia to USA są jeszcze bardziej zacofane bo tam pokazuje jeszcze mniej samolotów. Zgodzę się natomiast że ciężko o weryfikację samolotu z takiej odległości bo dużo samolotów nie posiada jeszcze ADS-B np LOT w wielu 737 ich nie ma. Można jedynie stwierdzić na 100% z jakiej odległości widać samolot jeśli porusza się on w naszym kierunku i przelatując nad nami można stwierdzić czy to ten co pokazuje flightradar.

 

Zdarzają się przekłamania na flight radar, udowodnione na mojej osobie i nie tylko :)

Kiedys, po wyladowaniu w Katowicach dzwonie do rodziców a mama mówi: " - to już? Ja na flight radar widzę że jesteś dopiero nad Wrocławiem "!

Link to post
Share on other sites

Zdarzają się przekłamania na flight radar, udowodnione na mojej osobie i nie tylko :)

Kiedys, po wyladowaniu w Katowicach dzwonie do rodziców a mama mówi: " - to już? Ja na flight radar widzę że jesteś dopiero nad Wrocławiem "!

 

Owszem stronka czasem się wiesza ale dzieje się to nie często i odświeżenie strony pomaga.

Link to post
Share on other sites

Ja bym wziął poprawkę na to zdjęcie, jakieś 100 km ;)

 

Merti, potwierdź, że żartowałeś :g:.

 

Gdyby ten samolot był 100km od Gliwic to byłby przed Babią, a co za tym idzie musiałby lecieć na wysokości 1500-2000 m - nie byłoby widać smugi kondensacyjnej.

Swego czasu razem z VRG doszliśmy do tego, że to ewidentnie Węgry, ponad 300km :flirt:.

Link to post
Share on other sites

Nad Ukrainą często gęsto przelatują samoloty z Emiratów, Turcji i w ogóle z bliskiego i dalekiego wschodu do USA i Europy zach. Ale też samoloty fińskie, norweskie czy republik nadbałtyckich lecące z tamtych rejonów czy na odwrót. Osobiście nie widziałem jeszcze pomyłki na fl24, zawsze wszystko się zgadza w czasie rzeczywistym, a obserwuję od roku.

Edited by lemarc
Link to post
Share on other sites

@szuu

O jakim ograniczeniu mówisz?, bo ja tam nic takiego nie widzę. Najdalszy punkt by zaobserwować ten samolot nad Lwowem jest w odległości 480 km, z Karpat Płd, w kraju najdalej to okolice Jastrzębie Zdr. - 390 km.

 

@Fryta

Miałem na myśli +100 km ;) choć teraz sądzę że te 340 km to będzie to. Mało tego. Przypuszczam, że ten lot to połączenie z Istanbułu do Gothenburg w Szwecji, aktualnie leci teraz...

 

Co do swoich obliczeń to może przesada, ujmę ~50 km i sprawdzić to trzeba w nieśmiertelnym HeyWhats ;)

 

Edit

Jednak mój samolot mógł być na 420 km więc te 500 km to grubo przesadzone. Zaobserwowany lot to połączenie z Emiratów Arabskich do Chicago lub NY lub Ryga - Istambuł...

Edited by merti
Link to post
Share on other sites

@szuu

O jakim ograniczeniu mówisz?, bo ja tam nic takiego nie widzę. Najdalszy punkt by zaobserwować ten samolot nad Lwowem jest w odległości 480 km, z Karpat Płd, w kraju najdalej to okolice Jastrzębie Zdr. - 390 km.

schodki.jpg

no chyba że u ciebie to wygląda inaczej? (chodzi mi o te "schodki")

ale chyba nie może wyglądać inaczej skoro to usługa serwerowa.

Link to post
Share on other sites

Brawo Szuu i dzięki. Znalazłeś znakomity symulator. Należało tylko zrozumieć jak działa co pokazuje i poszukać odpowiedniej górki, takiej żeby po drodze nie przesłaniały jej inne!

 

Jak widać w Europie Wschodniej obserwacje smugi samolotu sa możliwe z 300 mil czyli 556 kilometrów.

 

Zatem 500 km jest wartością realną bo jest jeszcze zapas 56 kilometrów :icon_idea:

 

 

Niby zachodzi zahaczanie wzroku po drodze o inne górki

ale kilka kilometrów samolotu wte czy wewte (czemu koniecznie Kijów? ;))

albo inny rejon "po drodze" od tej Rumuńskiej góry

nieco niższy i w nieco innym kierunku na pewno występuje.

 

Pozdrawiam

 

p.s.

z mojego poprzedniego postu (i geometrii) wynika że piloci mogą widzieć swoje smugi z odległości 714 km (=2x357) ale czy im chmury/mgiełki nie przeszkadzają? ... o to należało by zapytać na jakimś PilotoPolis ;)

dro2.jpg

Edited by ekolog
Link to post
Share on other sites

schodki.jpg

no chyba że u ciebie to wygląda inaczej? (chodzi mi o te "schodki")

ale chyba nie może wyglądać inaczej skoro to usługa serwerowa.

To ewidentnie jakiś błąd ładowania map z bazy. Zmień minimalnie punkt obserwacji i wygeneruj ponownie.

 

 

Brawo Szuu i dzięki. Znalazłeś znakomity symulator.

Jak to znalazł ? ;) Hey jest stary jak świat ;)
Link to post
Share on other sites

w każdym bądź razie "u mnie na północy" (ok 45m.n.p.m.) patrząc na zachód graniczna odległość to 250-300km, samolot jest kilka stopni nad horyzontem (widziałem przelatujący między Kołobrzegiem a Bornholmen, 1/3 drogi od Kołobrzegu do wyspy)

Link to post
Share on other sites

Dzisiaj widziałem i sfociłem A-380 z pod Kazimierza Dolnego z odl. 320km. Gdybym wcześniej wdrapał sie na Górę Trzech Krzyży skąd widać horyzont, to odległość byłaby większa. Miałem w Canonie tylko obiektyw kitowy.

320km.jpg

Edited by lemarc
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 130 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 238 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
    • Zobaczyć powierzchnię Wenus.... - mapa promieniowania termicznego (sezon 2020)
      Zacznę od zdjęcia a potem będą technikalia, opisy zbierania materiału oraz informacje o obróbce
      6 maja faza Wenus zmalała poniżej 20% więc zaczął się najlepszy okres kiedy możemy podejmować próby rejestracji promieniowania termicznego powierzchni Wenus. Czas ten potrwa mnie więcej 17-18 maja kiedy to planeta będzie już zbyt blisko Słońca i kontrast zmaleje uniemożliwiając (lub utrudniając) rejestrację tego zjawiska.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 30 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.