Jump to content

Jodłowskie irysy (z quadruplet TS APO 65Q)


Adam_Jesion
 Share

Recommended Posts

Nie mogłem się doczekać sprawdzenia materiału zarejestrowanego na zlocie i na szybko zestackowałem surówki. Zdjęcie zrobione malutkim TS APO 65Q i kolorową kamerką Astrolumina AlCCD 8L (QHY) na montażu iOptron iEQ45. Póki co wrzucam szybką próbkę. Jutro, jak odpocznę, obrobię to należycie z "oszczędzeniem" gwiazd ;)

 

Muszę przyznać, że nie sądziłem, że z takiego maleństwa można rejestrować ten ciemny "kurz". Będzie z tego fajne zdjęcie.

 

 

 

I po co komu apo 150 mm ;)

Link to comment
Share on other sites

Jakie czasy zastosowałeś dla tej kamerki?.

Niebo ma zdecydowane znaczenie przy tych kosmicznych pyłach. Wyobrażam sobie że w Jodłowie było wspaniałe niebo w czasie zlotu.

Edited by MarcinPc
Link to comment
Share on other sites

Czy było wspaniałe niebo? Nie sądzę. Było dobre, nic więcej. W takich zdjęcia najważniejsza jest jednak cierpliwość. Śmiem twierdzić, że coś takiego leży w zasięgu większość forumowiczów z DSLRem i EQ5. Trzeba zebrać tylko odpowiednią ilość materiału, a w tym wypadku były to 2 noce. W sumie 70 klatek po 10 min. Kamery kolorowe "lubią" bardzo dużą ilość klatek - to wręcz podstawa fotografii OSC.

 

Bardzo fajnie sprawdziły się nam namioty obserwacyjne, bo odpalenie sesji na kolejną noc zajmowało już w zasadzie kilka minut. Ja nawet nie ustawiałem ostrości w kolejnych nocach, bo maleństwo z TS trzyma ostrość niesamowicie. Do tego, naprawdę - świetnie skorygowany jest ten teleskop - totalne zero aberracji chormatycznej.

 

Jak ktoś ma ochotę, to mogę wrzucić surowego stacka do zabawy (tego z 70 klatek).

 

Warto jeszcze odnotować, że nie używałem żadnych biasów, darków, flatów, etc. Nic - totalnie nic.

Link to comment
Share on other sites

Ech, fota super, ale tak czy inaczej na taki zestaw trzeba znaleźć te 16 tys. zł - może jak mieszkanie spłacę ;)

Niekoniecznie. Zauważ, że taką pierdółkę, jak ten TSAPO 65 jesteś w stanie pociągnąć na "byle" czym. Ja nią robiłem też nawet na astrotracku, ale EQ5 działające też sobie poradzi. Zamiast Astroluminy można użyć DSLRa. Będzie więcej zabawy z hotpikselami i szumem, ale na większości popularnych obiektów też będzie nieźle.

 

Zaletą TSAPO 65 jest to, że jest kwadrupletem, więc nie trzeba żadnych dodatkowych flattenerów, które potem oznaczają walkę ze złączkami, adapterami, etc.

 

Z premedytacją wziąłem tę popularną kamerkę i refraktor, żeby pokazać, że nawet takim zestawem można robić "apodowe" fotki (bo od niedawna ludzie fotografują te struktury pyłowe). Nie trzeba wcale FLI, Sbiga, Takahashi FSQ106 itp.

 

Trzeba tylko być cierpliwym, wyznaczać sobie konkretne projekty do zrealizowania, zbierać materiał, a nie skakać z obiektu na obiekt w ciągu 1 nocy. Gwarantuję Wam, że przy 50-70 klatka po 10 min. każdy obiekt będzie wyglądał świetnie.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

Trzeba tylko być cierpliwym, wyznaczać sobie konkretne projekty do zrealizowania, zbierać materiał, a nie skakać z obiektu na obiekt w ciągu 1 nocy. Gwarantuję Wam, że przy 50-70 klatka po 10 min. każdy obiekt będzie wyglądał świetnie.

 

Święta prawda! A Irysek bardzo fajny, jednak chyba to kwestia większego chipu kamery. Ja u siebie nie mogłem w ciągu 10h tego uzyskać.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Tak to jest właśnie przepis na sukces. Te kilkadziesiąt klatek pod niebem bez LP robi swoje. Ale to musi byc niebo bez LP nie da się wieloma klatkami przeskoczyć jasniejszego tła.

Stąd wzięła się moja ciekawość o to czy wspaniałe niebo pozwalało na długie klatki ( >10min) czy też może duża ilość materiału.

Edited by MarcinPc
Link to comment
Share on other sites

Adam, bardzo proszę nie chwal tak tego maleństwa , bo robisz mi wrogą robotę w rodzinie. Tomek 96 jeszcze nie spłacił montażu HEQ5 a już codziennie dopytuje się, czy będzie mógł zobaczyć w akcji właśnie TS APO65Q, od czasu opisywania go na forum ciągle o nim wspomina.

Link to comment
Share on other sites

Niekoniecznie. Zauważ, że taką pierdółkę, jak ten TSAPO 65 jesteś w stanie pociągnąć na "byle" czym. Ja nią robiłem też nawet na astrotracku, ale EQ5 działające też sobie poradzi. Zamiast Astroluminy można użyć DSLRa.

 

Sam trzaskałem takim sprzętem (zamiast EQ5 akurat miałem HEQ5). Mam sporo różnego materiału do obróbki, więc pod koniec tygodnia coś się ode mnie pojawi na forum. Jak dla mnie, także patrząc na surówki, to przeskok z Pentacona 300 f/4 ogromny, więc warto inwestować w to maleństwo.

 

Zdravim

Link to comment
Share on other sites

Tak to jest właśnie przepis na sukces. Te kilkadziesiąt klatek pod niebem bez LP robi swoje. Ale to musi byc niebo bez LP nie da się wieloma klatkami jasnego tła.

Stąd wzięła się moja ciekawość o to czy wspaniałe niebo pozwalało na długie klatki ( >10min) czy też może duża ilość materiału.

 

Oceniłbym warunki na "dobre wiejskie niebo". Niebo nie było czarne - tylko granatowe.

Tak poniżej 30~35* powiedziałbym nawet,że słabe.

No może w ostatnią noc (sobota/niedziela) po ~2:00, kiedy opadła wilgoć zrobiło się lepiej.

Wtedy w 350mm z h-beta widać było B33 na wprost.

Link to comment
Share on other sites

ale Iris jest wysoko, a w kierunku północnym było bardzo dobre niebo

a tak przy okazji moje boje z materiałem Jesiona

 

iris_stack_ps3.jpg

 

swoją drogą to bardzo ciekawe, czy mamy aż tak bardzo różną percepcję,

czy po prostu tak różnie ustawione monitory?

bo materiał jest perfekcyjny (moim skromnym zdaniem), a już nasze próby obróbki bardzo różne

Edited by sumas
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Naprawdę super ! Ja tam bym jeszcze powalczył z gradientami kolorowymi- lewy dół jest zielony a prawa góra i środek- czerwony... no Adam musiałem :):):):) sorry....

Pozdr. M.

Link to comment
Share on other sites

Nie dotykam takich "gradientów". To kolorowa kamera, irisy wysoko, z jakiegoś powodu tam się pojawiło i niech zostanie częścią rejestracji ;) Nie lubię takich syntetycznych, monochromatycznych zdjęć. Przynajmniej jakaś dynamika jest ;) Wyraźnie widać, że ten pył zmienia swój kolor na górze i na pewno nie jest to wynikiem "gradientu".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
      • 44 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Haha
      • 132 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.